Jump to content
IGNORERAD

Oregistrerade drönare förbjuds i Thailand


Tallviking

Recommended Posts

Ägare som idag har oregistrerade drönare får 90 dagar på sig att registrera dom från nu på fredag

 

Flyger du en oregistrerad drönare efter den perioden riskerar du böter på 100.000 baht eller upp till 5 års fängelse

 

3299e271e314c802957e3a4a905efc15.jpeg

 

 

Unregistered drones banned

 

Owners have been given 90 days from Friday to register their drones, the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) announced on Wednesday.


NBTC Secretary General Takorn Tantasith said the decision was taken to deal with the rampant use of drones in Thailand, while only 350 are registered with the Civil Aviation of Thailand (CAT).

Takorn said owners of illegal drones should register them at the NBTC headquarters in Bangkok, its branches in many provinces, police stations and CAT offices. 

Failure to register them within 90 days from Friday could result in a jail term of not more than five years and/or a fine of not more than Bt100,000 or both.

Takorn emphasised the complete ban on drones in the vicinity of the Royal Funeral of His Majesty the late King which is being held at Sanam Luang from October 25 to 29.

The radius of the ban is 19 kilometres from Sanam Luang that goes as far as the border of Samut Prakarn, Nakhon Pathom and Nonthaburi provinces.

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30329068

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag välja på 100.000 bath eller 5 års fängelse, tar jag nog... Böterna.

 

Undrar om en turist kan få ett Drönar-visum?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart blir det lättare att hålla reda på vad man får göra än förbuden.Nu gräver de nog en grav för turismen.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Härligt! En regel till i Thailand som inte kommer följas.

De som inte har någon drönare bryr sig mest av alla. Rättshaverister :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm tänkte ta med min Mavic  ner nu när jag åker .. Visserligen ute i yxbyn jag flyger ,, men ska nog tänka om ...Blir o kolla om man kan registrera som falang ...Eller kanske registrera på svärfar

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wavis:

Hmm tänkte ta med min Mavic  ner nu när jag åker .. Visserligen ute i yxbyn jag flyger ,, men ska nog tänka om ...Blir o kolla om man kan registrera som falang ...Eller kanske registrera på svärfar

Sjukt när myndigheter i diverse länder inte klarar att hänga med i Teknikutvecklingen...

 

En handhållen kamera som filmar Kungens begravning är antagligen OK, men inte en flygande?

Det kanske har med flygsäkerheten att göra.

 

Lite som i Sverige, men här riskerar man väl inte 5 års fängelse?

 

Finns ett flertal lösningar för att stoppa idi*tflygare, eller kanske terrorister som vill flyga in nåt kilo sprängämne nånstans, men det blir inte lätt...

 

 

Ingen vidare räckvidd på de där systemen.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Undrar om en turist kan få ett Drönar-visum?

 

Skriv över den på frugan....:)

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev JJC:

De som inte har någon drönare bryr sig mest av alla. Rättshaverister :haha:

Vägra drönare!:sure:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Tommy:

Sjukt när myndigheter i diverse länder inte klarar att hänga med i Teknikutvecklingen...

 

En handhållen kamera som filmar Kungens begravning är antagligen OK, men inte en flygande?

Det kanske har med flygsäkerheten att göra.

 

Lite som i Sverige, men här riskerar man väl inte 5 års fängelse?

 

Finns ett flertal lösningar för att stoppa idi*tflygare, eller kanske terrorister som vill flyga in nåt kilo sprängämne nånstans, men det blir inte lätt...

 

 

Ingen vidare räckvidd på de där systemen.

 

MVH

Skall inte Kungen gravas nu eller?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar liksom inte grejen; oregistrerade drönare har väl varit förbjudna i Thailand  i årtionden?

 

Thailand har miljontals av registrerade drönare men den typen av vithudade varianter som sitter i Patttaya eller Nakorn Nowhere; sugandes på en avslagen Archa, i ett otvättat Changlinne och med utgånget visum; de har väl alltid varit illegala?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Atom:

Fattar liksom inte grejen; oregistrerade drönare har väl varit förbjudna i Thailand  i årtionden?

 

Thailand har miljontals av registrerade drönare men den typen av vithudade varianter som sitter i Patttaya eller Nakorn Nowhere; sugandes på en avslagen Archa, i ett otvättat Changlinne och med utgånget visum; de har väl alltid varit illegala?

För ordningens skull vill jag bara påpeka att vi är några, åtminstone här i Pattis, som går och drönar helt lagligt. Korrekt registrerade , tvättade changlinnen (!)  och med en kall flaska Chang som inmundigas  sin helhet innan den blir avslagen  :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, spooncreek said:

För ordningens skull vill jag bara påpeka att vi är några, åtminstone här i Pattis, som går och drönar helt lagligt. Korrekt registrerade , tvättade changlinnen (!)  och med en kall flaska Chang som inmundigas  sin helhet innan den blir avslagen  :-) 

Registrerade drönare är tills vidare tillåtna. Skulle Prayut få fem minuter över en regnig novembermorgon är det dock lätt hänt att även en registrerad drönare är oönskad och helt sonika måste alla drönare evaporeras eller omdefinieras som icke-drönare; mot en nätt kostnad på närmaste immigrationskontor.

 

Hav förtröstan dock; jakten på vit-rosa Pattisdrönare kommer bara vara en vecka och efter det endast första fredagen i kvartalet mellan 22-24 på Soi 6, tydligt utannonserad  i Pattaya Daily och liknande för att undvika collateral damage.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Atom:

Registrerade drönare är tills vidare tillåtna. Skulle Prayut få fem minuter över en regnig novembermorgon är det dock lätt hänt att även en registrerad drönare är oönskad och helt sonika måste alla drönare evaporeras eller omdefinieras som icke-drönare; mot en nätt kostnad på närmaste immigrationskontor.

 

Hav förtröstan dock; jakten på vit-rosa Pattisdrönare kommer bara vara en vecka och efter det endast första fredagen i kvartalet mellan 22-24 på Soi 6, tydligt utannonserad  i Pattaya Daily och liknande för att undvika collateral damage.

Mitt nästa stora test blir att gå och dröna på stranden efter den 1 november, meddelst en Chang och en cigg (LM, vi drönare har slutat med dyrare cigg efter den astronomiska skattehöjningen).

Därmed borde jag bryta mot tre nyligen införda regler: gå och dröna, köpa öl (ingen effekt på det förbudet än vad jag hört, började gälla 1a oktober), och röka en cigarett. Får se vad för reaktion detta kan ge från Prayuth med anhang. Soi 6 vågar jag mig dock inte på, det är den enda gata i stan som min regering hemmavid förbjudit mig att gå och  dröna på. Tur är väl det...kanske. .....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Soi 6 vågar jag mig dock inte på, det är den enda gata i stan som min regering hemmavid förbjudit mig att gå och  dröna på. Tur är väl det...kanske. .....

Samma förbud för mig! Det räcker med att jag nämner soi 6 så får hon mord i blicken, klipper med två fingrar och säger "cut anaconda" Huva

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, spooncreek said:

Mitt nästa stora test blir att gå och dröna på stranden efter den 1 november, meddelst en Chang och en cigg (LM, vi drönare har slutat med dyrare cigg efter den astronomiska skattehöjningen).

Därmed borde jag bryta mot tre nyligen införda regler: gå och dröna, köpa öl (ingen effekt på det förbudet än vad jag hört, började gälla 1a oktober), och röka en cigarett. Får se vad för reaktion detta kan ge från Prayuth med anhang. Soi 6 vågar jag mig dock inte på, det är den enda gata i stan som min regering hemmavid förbjudit mig att gå och  dröna på. Tur är väl det...kanske. .....

 

 Du är allt ingen drönare, du får nog uppgraderas till det värre hotet; revolutionär.

 

Skulle inte förvåna mig om du importerar snus, läser George Orwell och ser på Hunger Games också. Här i Kina hade du redan skickats ut; den thailändska diktaturen har en del att jobba på men de har ju drygt 20 år på sig att skärpa till det.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...