Jump to content
JohanR

Bygga 1 eller 2 plan - för och nackdelar

Recommended Posts

JohanR

Hejsan!

Om ett eller ett par år är det dags att bygga ett litet hus på våran markplätt i Lop Buri.  Jag och frugan är inte riktigt överens om vi ska bygga 1 eller 2 plan. Vi har tänkt ungefär 100 kvm, dvs 1 plan på 100 eller 2 plan på 50 kvm vardera.

Är det någon skillnad i pris att bygga ett eller två plan? Vilka andra för och nackdelar finns det med de två alternativen? Jag är novis på detta med husbygge.

Ser fram emot kloka och bra råd och tips.

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
3 minuter sedan, skrev JohanR:

Hejsan!

Om ett eller ett par år är det dags att bygga ett litet hus på våran markplätt i Lop Buri.  Jag och frugan är inte riktigt överens om vi ska bygga 1 eller 2 plan. Vi har tänkt ungefär 100 kvm, dvs 1 plan på 100 eller 2 plan på 50 kvm vardera.

Är det någon skillnad i pris att bygga ett eller två plan? Vilka andra för och nackdelar finns det med de två alternativen? Jag är novis på detta med husbygge.

Ser fram emot kloka och bra råd och tips.

//Johan

En nackdel är väl att den dagen man blir skröpplig så är det jobbigt o ta sig upp på andra våningen.

Mitt senaste hus byggde jag i 2 plan.

Man kan ju tycka att det ska bli billigare, med bla mindre takyta, men det äts upp av kostnaden för "golv pontonerna" man måste ha till andra våningen.

En fördel är ju att man kanske får mer genomdrag i andra våningen, mer luftigt, det var bla det jag tänkte på när byggde det senaste i 2 plan.

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JohanR
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

En nackdel är väl att den dagen man blir skröpplig så är det jobbigt o ta sig upp på andra våningen.

Mitt senaste hus byggde jag i 2 plan.

Man kan ju tycka att det ska bli billigare, med bla mindre takyta, men det äts upp av kostnaden för "golv pontonerna" man måste ha till andra våningen.

En fördel är ju att man kanske får mer genomdrag i andra våningen, mer luftigt, det var bla det jag tänkte på när byggde det senaste i 2 plan.

Jo det där med att ränna i trappor tycker jag också är ett argument för att bygga 1-plans.

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Galten

En annan fördel upplever jag då vi har allt på ett plan och AC bara i sovrummen är att det är lätt och smyga in och svalka sig vid riktig värme.

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JohanR
5 minuter sedan, skrev Dolle:

När vi köpte vårat hus i Ayutthaya för 12 år sen kostade det 1,2 milj Baht 3sov 1 vc

1.thumb.JPG.c11aec2d4d41f5ad7785a9a13fa090e5.JPG

Pga. översvämningar byggde vi om det för 1,2 milj Baht och det ångrar jag inte. 5 sovrum 3 vc/dusch  2 tv rum+ stort kök.

2.thumb.jpg.c592cd4c5a74914a34a2a4c6404e45d4.jpg

Exakt 6 år sen på dagen då såg det ut så hära och det är anledningen till ombyggnaden.

59dde72099e50_6rsen.jpg.a7d2333c7346f6b59482d0e72f909ab3.jpg

Mvh.

Så du rekommenderar två plan antar jag? Fint hus!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Galten
13 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Byggde 1 plans då jag också tänkte på att slippa trappor och det är jag glad för idag. Dessutom lättare den dag det är dags för målning med mera.

Någon översvämningsrisk har vi inte så det behövde jag inte tänka på.

Risbyn02.jpg.85104058a1e666adddd2fdf7f0b3eccb.jpg

Vi har ingen översvämningsrisk heller så 1 plans är perfekt.

Vi tittade först på 2 planhus i Bangkok  och är glad att vi inte slog till för området blev rejält översvämmat.

Är det lite översvämningsrisk så går det väl och höja marken rejält och sätta i ett rejält grund.

• Ge karma 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
evert 1

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
37 minuter sedan, skrev evert 1:

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

Varför tror du det skulle bli frugans hus, kan väl lika väl bli TS hus....eller mer normalt hälften var om man är gifta?

Ang spottar, så måste man ju lyse, gula lampor drar inte åt sig särskilt mycket flygfän.

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SatanG

Känns spontant som att det borde kännas luftigare, större ytor, med 100 m2 på ett plan.

Tvivlar på att balkongen kommer användas ofta, troligen bättre med altan istället.

/ SatanG

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kenneth4618

Har inga problem med flygfän vid spotarna  inne då det finns en hel del utebelysning som de dras till.

Öppen planlösning och 3 meter i takhöjd inne funkar bra tycker jag. Har även dörrar och fönster så att det går att göra rejält korsdrag genom huset

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll