Jump to content
IGNORERAD

Bygga 1 eller 2 plan - för och nackdelar


JohanR

Recommended Posts

Hejsan!

Om ett eller ett par år är det dags att bygga ett litet hus på våran markplätt i Lop Buri.  Jag och frugan är inte riktigt överens om vi ska bygga 1 eller 2 plan. Vi har tänkt ungefär 100 kvm, dvs 1 plan på 100 eller 2 plan på 50 kvm vardera.

 

Är det någon skillnad i pris att bygga ett eller två plan? Vilka andra för och nackdelar finns det med de två alternativen? Jag är novis på detta med husbygge.

 

Ser fram emot kloka och bra råd och tips.

 

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    9

  • JohanR

    8

  • Dolemon

    8

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev JohanR:

Hejsan!

Om ett eller ett par år är det dags att bygga ett litet hus på våran markplätt i Lop Buri.  Jag och frugan är inte riktigt överens om vi ska bygga 1 eller 2 plan. Vi har tänkt ungefär 100 kvm, dvs 1 plan på 100 eller 2 plan på 50 kvm vardera.

 

Är det någon skillnad i pris att bygga ett eller två plan? Vilka andra för och nackdelar finns det med de två alternativen? Jag är novis på detta med husbygge.

 

Ser fram emot kloka och bra råd och tips.

 

//Johan

En nackdel är väl att den dagen man blir skröpplig så är det jobbigt o ta sig upp på andra våningen.

Mitt senaste hus byggde jag i 2 plan.

Man kan ju tycka att det ska bli billigare, med bla mindre takyta, men det äts upp av kostnaden för "golv pontonerna" man måste ha till andra våningen.

En fördel är ju att man kanske får mer genomdrag i andra våningen, mer luftigt, det var bla det jag tänkte på när byggde det senaste i 2 plan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev JohanR:

Hejsan!

Om ett eller ett par år är det dags att bygga ett litet hus på våran markplätt i Lop Buri.  Jag och frugan är inte riktigt överens om vi ska bygga 1 eller 2 plan. Vi har tänkt ungefär 100 kvm, dvs 1 plan på 100 eller 2 plan på 50 kvm vardera.

 

Är det någon skillnad i pris att bygga ett eller två plan? Vilka andra för och nackdelar finns det med de två alternativen? Jag är novis på detta med husbygge.

 

Ser fram emot kloka och bra råd och tips.

 

//Johan

Om det finns plats så skulle jag köra 1 plan.

Förståeligt om man bygger 2 plan om det är trångt men ser inga andra fördelar men det är vad jag tycker.

Nackdelar är den där trappan hela tiden och vid fylla så kan man ramla.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

En nackdel är väl att den dagen man blir skröpplig så är det jobbigt o ta sig upp på andra våningen.

Mitt senaste hus byggde jag i 2 plan.

Man kan ju tycka att det ska bli billigare, med bla mindre takyta, men det äts upp av kostnaden för "golv pontonerna" man måste ha till andra våningen.

En fördel är ju att man kanske får mer genomdrag i andra våningen, mer luftigt, det var bla det jag tänkte på när byggde det senaste i 2 plan.

Jo det där med att ränna i trappor tycker jag också är ett argument för att bygga 1-plans.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel upplever jag då vi har allt på ett plan och AC bara i sovrummen är att det är lätt och smyga in och svalka sig vid riktig värme.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev JohanR:

Hejsan!

Om ett eller ett par år är det dags att bygga ett litet hus på våran markplätt i Lop Buri.  Jag och frugan är inte riktigt överens om vi ska bygga 1 eller 2 plan. Vi har tänkt ungefär 100 kvm, dvs 1 plan på 100 eller 2 plan på 50 kvm vardera.

 

Är det någon skillnad i pris att bygga ett eller två plan? Vilka andra för och nackdelar finns det med de två alternativen? Jag är novis på detta med husbygge.

 

Ser fram emot kloka och bra råd och tips.

 

//Johan

 

När vi köpte vårat hus i Ayutthaya för 12 år sen kostade det 1,2 milj Baht 3sov 1 vc

1.thumb.JPG.c11aec2d4d41f5ad7785a9a13fa090e5.JPG

 

Pga. översvämningar byggde vi om det för 1,2 milj Baht och det ångrar jag inte. 5 sovrum 3 vc/dusch  2 tv rum+ stort kök.

 

2.thumb.jpg.c592cd4c5a74914a34a2a4c6404e45d4.jpg

 

Exakt 6 år sen på dagen då såg det ut så hära och det är anledningen till ombyggnaden.

59dde72099e50_6rsen.jpg.a7d2333c7346f6b59482d0e72f909ab3.jpg

 

Mvh.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Dolle:

 

När vi köpte vårat hus i Ayutthaya för 12 år sen kostade det 1,2 milj Baht 3sov 1 vc

1.thumb.JPG.c11aec2d4d41f5ad7785a9a13fa090e5.JPG

 

Pga. översvämningar byggde vi om det för 1,2 milj Baht och det ångrar jag inte. 5 sovrum 3 vc/dusch  2 tv rum+ stort kök.

 

2.thumb.jpg.c592cd4c5a74914a34a2a4c6404e45d4.jpg

 

Exakt 6 år sen på dagen då såg det ut så hära och det är anledningen till ombyggnaden.

59dde72099e50_6rsen.jpg.a7d2333c7346f6b59482d0e72f909ab3.jpg

 

Mvh.

Så du rekommenderar två plan antar jag? Fint hus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggde 1 plans då jag också tänkte på att slippa trappor och det är jag glad för idag. Dessutom lättare den dag det är dags för målning med mera.

Någon översvämningsrisk har vi inte så det behövde jag inte tänka på.

Risbyn02.jpg.85104058a1e666adddd2fdf7f0b3eccb.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev JohanR:

Så du rekommenderar två plan antar jag? Fint hus!

 

Tack.

Ja det gör jag,.

När vi köpte huset för 12år sen då var det bara ett stort risfällt bakom huset.

59ddea674a438_Risfllt.thumb.JPG.77be5fd64a6ba4719b1d531903b859be.JPG

 

2 år senare började dom bygga om risfällte, kan skymta husen långt bort ett av dom är vårat.

59ddead3b9417_Brjar.thumb.JPG.a61a9cdf4733e7d8776017061ebf62ea.JPG

 

Långt borta där ett av husen

Mera.thumb.JPG.d305d37368938e8aaaa3b76effec0963.JPG

 

Hur risfälltet ser ut idag innefrån dom röda taken ett av dom vårat hus.

59ddec8290391_Serutnu.thumb.JPG.92e9a8d9e4ce6ea88c72bed820b4343a.JPG

 

En bild från balkongen på baksidan vid vårat sovrum på lilla jag, kanske en 59ddedcb0f6ad_Lillajag.thumb.jpg.e1082eded31d70807cc5a63d461ada1a.jpg

 

skymt av golfbanan 555+

OBS ! antenen är utbytt mot takmonterad parabol, reta inte upp er på tillfällig tv antenn med kablar på balkongen.

Mvh.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Byggde 1 plans då jag också tänkte på att slippa trappor och det är jag glad för idag. Dessutom lättare den dag det är dags för målning med mera.

Någon översvämningsrisk har vi inte så det behövde jag inte tänka på.

Risbyn02.jpg.85104058a1e666adddd2fdf7f0b3eccb.jpg

Vi har ingen översvämningsrisk heller så 1 plans är perfekt.

Vi tittade först på 2 planhus i Bangkok  och är glad att vi inte slog till för området blev rejält översvämmat.

Är det lite översvämningsrisk så går det väl och höja marken rejält och sätta i ett rejält grund.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska höja marken lite till innan vi bygger. Förra vintern la vi på en vända med jord och nu i vinter lägger vi på mer.

 

Det mesta talar för ett plan tycker jag, men jag håller delvis med frugan om att det är fint med två plan och kanske mysigt med en balkong från det övre planet. Byggstart är tidigast vintern 18-19, så vi har lite mer tid att grunna på detta.

 

Här bakom mig ska huset byggas.

 

 

Markplätt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev evert 1:

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

Varför tror du det skulle bli frugans hus, kan väl lika väl bli TS hus....eller mer normalt hälften var om man är gifta?

Ang spottar, så måste man ju lyse, gula lampor drar inte åt sig särskilt mycket flygfän.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns spontant som att det borde kännas luftigare, större ytor, med 100 m2 på ett plan.

Tvivlar på att balkongen kommer användas ofta, troligen bättre med altan istället.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med flygfän vid spotarna  inne då det finns en hel del utebelysning som de dras till.

Öppen planlösning och 3 meter i takhöjd inne funkar bra tycker jag. Har även dörrar och fönster så att det går att göra rejält korsdrag genom huset

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar allt som det ska samäger de troligtvis huset dock lär frugan stå för markplätten - eller?

Vad jag hört, dock själv inte nära känt så är det falangen som fått lämna huset. Slutat med att thaidamen och hennes barn taget över allt - aldrig hört talas om tvärtom därav min elaka smile

Angående just lampor har i mitt tycke alltid flygfän och mindre kryp en förmåga att just dras till ljuskällor.

Vänd på det hela, låt ljuskällan på avstånd belysa huset men i stället låta flygfän dras bort från huset och ljust mot eller till ljuskällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Min fru vill ju ha 2 plan. Var mer status. :haha: Men då sa jag att då får hon betala hiss. 

Så huset blev ett plan. Dessutom för översvämningsrisken så höjde vi tomten ca 70 cm  extra

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde 2-plans och vände på planlösningen. Vardagsrum/kök/sovrum/badrum där uppe och gästrum/förråd/verkstad/tvättstuga etc där nere

 

Nackdelen är trappan men fördelen är att man öppnar dörrarna på båda sidor på ovanvåningen och får skön vind som håller det svalt på ovanvåningen under dagen. Det blir aldrig så där nere nära marken med ventilation. Vinden liksom begränsas av träd etc etc där

 

 

dollhouse view plan1.jpg

dollhouse view plan2.jpg

IMG_0920.JPG

livingroom.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

Ja, enplans tycker jag också. Det är frugan som just nu förespråkar två plan.

 

Beträffande ägande så är det nog som du skriver att frugan står som ägare. Betalar för huset gör vi dock båda två och markplätten har hon betalt mest själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Vi byggde 2-plans och vände på planlösningen. Vardagsrum/kök/sovrum/badrum där uppe och gästrum/förråd/verkstad/tvättstuga etc där nere

 

Nackdelen är trappan men fördelen är att man öppnar dörrarna på båda sidor på ovanvåningen och får skön vind som håller det svalt på ovanvåningen under dagen. Det blir aldrig så där nere nära marken med ventilation. Vinden liksom begränsas av träd etc etc där

 

 

dollhouse view plan1.jpg

dollhouse view plan2.jpg

IMG_0920.JPG

livingroom.jpg

Fin hus, men ser betydligt större ut än vad tänkt bygga och vad vi behöver. Vi tänkte oss motsvarande 3 rum och kök med ganska rejäla rum, så ca 100 kvm

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev evert 1:

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

 

Lika här allt står på frun.

I början byggde jag ut tak över uteplatsen med spotlights "snygt" med ljus tyckte man.

59de2f4119b3c_Engngitiden.thumb.JPG.adf2c93596e46cac1fe629ef725c2c51.JPG

Men inte så skönt pga. alla flygfän ska komma på samma fest.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut 2 plan, mycket lättare att slippa myror i sängen och orm, har en kompis som byggt huset på stolpar biljardbord å bar under huset, slipper också objudna gäster 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag att ett hus på 100 kvm kommer att upplevas som trångt om det byggs i två plan. Oftast vill man ju ha  kök, badrum och vardagsrum på bottenplan och tillsammans med en trappa till övervåningen blir det ganska litet utrymme för varje del.  Så med den totalytan skulle jag rekommendera ett plan.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev evert 1:

Fungerar allt som det ska samäger de troligtvis huset dock lär frugan stå för markplätten - eller?

Vad jag hört, dock själv inte nära känt så är det falangen som fått lämna huset. Slutat med att thaidamen och hennes barn taget över allt - aldrig hört talas om tvärtom därav min elaka smile

Angående just lampor har i mitt tycke alltid flygfän och mindre kryp en förmåga att just dras till ljuskällor.

Vänd på det hela, låt ljuskällan på avstånd belysa huset men i stället låta flygfän dras bort från huset och ljust mot eller till ljuskällan.

 

Vid skilsmässa så räknas även värden i Thailand med vid bodelning, så jag ser inga bekymmer med att lämna hus och land i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...