Jump to content
IGNORERAD

Min tjugonde resa till Thailand

Thure
 Dela

Recommended Posts

Tjugonde resan till Thailand 25 februari till 25 mars 2017.

25 februari.

En avslappnad lördagsmorgon, inget jagande, inget stressande då vi denna gång åker med ett sent flyg. Avgång från Arlanda 20:45. Vi hade bokat tidigt i höstas, Thai Air hade ”Promotion” och vi bokade för under 10´000: - för Tuk och mig, 4´800 per person. Detta var det billigaste vi någonsin åkt för med Thai Air. Nu skulle resan ta ett par timmar extra då vi kommer till Phuket först, stannar där en dryg timme innan vi fortsätter till Bangkok. Helt ok… för det priset kan jag ta ett par timmar extra… Det finns en första gång för allt… en ny erfarenhet…

Tuk och jag var alltså på ”G” att lämna Sverige för vår semester, 4 veckor i Thailand… en efterlängtad ledighet då vi endast haft två veckor i somras. Nu behövde vi båda komma bort från alla ”måsten” i Sverige. Frukosten var avklarad tjugo över nio, stryka det sista av tvätten som torkat under natten, fixa blommorna så att de skulle överleva de fyra veckorna vi skulle vara borta. Gårdagens kväll hade gått åt till att fixa, dona och packa. Nu var det endast det ”sista” som skulle i våra väskor.

Efter en stund av eftertänksamhet blev jag varse att jag var utan kaffe i packningen. Då jag nämnde det för Tuk kom hon att tänka på sina Buddha-hyllor, som skulle även de uppdateras för att ”klara sig” i fyra veckor. Det blev en snabbis till ICA för att inhandla det som efterfrågats av Tuk, samt 2 kilo kaffe.

Då jag lämnade affären fick jag en ingivelse att ge den kvinna som satt utanför ingången en slant. Det leendet som jag fick tillbaka var värt varenda krona som jag givit till henne. Det råder många delade meningar om dessa människor som sitter överallt där det rör sig mycket folk, där många personer passerar dagligen… sen om de är rekryterade av ”maffia” eller endast har kommit till Sverige för att få till det i sina liv lämnar jag till övriga att tycka till om.

Tillbaka hemma blev det en enkel lunch, en ”kylskåpstömmare” för att inte behöva komma åter till ett skåp med en massa gröna, ludna saker som anfaller då dörren öppnas fyra veckor senare. Vid halv fyra tiden kom vi iväg, en klar vinterdag med cirka 2 minusgrader… Parkerade som vanligt i Märsta med ”sista dagen inne”, för att sedan transporteras till Terminal 5. Jag växlade till mig ett mindre belopp med Thai Bath för att inte vara helt utan då vi kommer fram. Det blev naturligtvis den obligatoriska räkmackan och ölen innan vi i sakta mak promenerade till Gate F69.

WP_20170225_18_26_54_Pro_800x450.jpg.a05e891fbdd99de69e7999e2a1189538.jpg

WP_20170225_18_27_01_Pro_800x450.jpg.f2d48134cdb1f0c0751699dadd7aa723.jpg

Enligt vår bokning var vårt plan satt till att lyfta 20:45, får se om det håller…

Nu sitter vi och väntar vid Gaten som fylls på mer och mer av förväntansfulla resenärer. Planen är att vara i Bangkok 3 dagar då Tuk skall förnya sitt Thai-pass, sedan är det en tur till Hua Hin som väntar. Kanske vi stannar där tre dagar ytterligare. Nu är klockan 20:00 och vi får se vad som väntar… inte lär vi komma i väg 20:45.

21:04 lämnade det fullsatta planet Svensk mark och min tjugonde Thailandsresa hade så tagit fart. Nu var det ju kväll och jag hade fantiserat om att det skulle bli lätt att somna… Tjii fick jag… Det som serverades en stund efter att säkerhetsbältesskyltarna släckts var kyckling med curry eller biff, tyvärr valde jag av gammal vana kycklingen… alldeles för chilistark för min smak, så det blev inte mycket jag stoppade i mig… en smygande magvärk infann sig efter ett tag.

WP_20170226_05_53_10_Pro_800x450.jpg.0e7d7f614b281a3613db2dcb58dba4c8.jpg

Jag var således tvungen att störa min medpassagerare som satt ut mot gången. Nåja… det var inte så allvarligt, efter toabesöket kändes det mycket bättre och jag kollade på en film, ”Morgan” innan jag på allvar försökte sova… Omöjligt… Jag tror jag slumrade/somnade till några minuter i alla fall. Frukosten var helt ok, dock inga bilder på flygplansmaten denna gång.

WP_20170226_05_53_28_Pro_800x450.jpg.daeaf469b60c12e9863e16803cea9192.jpg

WP_20170226_05_55_24_Pro_800x450.jpg.ebb72038ecbd3e860fe793c9abaa691e.jpg

WP_20170226_07_07_58_Pro_800x450.jpg.8842ba8b7c440433011ec71b2e28490d.jpg

Phuket var soligt, varmt, skönt, härligt att åter sätta fötterna på Thailändsk mark… mark… nej inte än, endast på landgången från planet in i ankomsthallen för att bli lotsade till avgångshallen via ännu en säkerhetskontroll. Efter en liten hamburgare och en mugg kaffe sitter vi nu och väntar på att få stiga på planet igen som tar oss till Bangkok. Det är satt till att lämna 15:20, nu är klockan 14:25.

Mycket folk i rörelse, och även många som sitter, precis som vi, och väntar på en flygplansavgång. Jag hör många olika språk runt omkring vår sittplats… populärt ställe…

15:00 lättade vi från Phukets mark och så var då sista flygsträckan påbörjad.

WP_20170226_09_27_31_Pro_800x450.jpg.668ac4f257c6c524987541fd63c98858.jpg

Det bjöds på någon slags micrad tonfisk ”coleslaw” och vatten.

WP_20170226_09_46_03_Pro_800x450.jpg.f7840773ce20eb2c1ad44618bb98db8d.jpg

På Suvarnabhumi gick allt väldigt smidigt då vi redan var ”incheckade” i Phuket. Specialspår till ”vårt” bagageband ihop med sju-åtta andra som gjort samma resa som vi från Sverige. Efter en kort väntan kom så våra väskor farande på bandet.

WP_20170226_11_17_45_Pro_800x450.jpg.f2245677116911f60cfce17b50b29128.jpg

Sista göromålet innan Airport Link var SIM kort och toabesök… Vid biljettköpet till Airport Link, i automaten, inträffade en liten grej. Jag var för snabb med att mata in hundringen, man skall ju välja antal biljetter, eller, ”polletter” som avses att köpas, förvalt är en styck pollett. Då jag inte uppmärksammade detta blev det så att hundringen åkte in i sedelspringan och endast en pollett kom ut, plus 55 stycken 1 Baths mynt!!! Så hela fickan full med mynt… Resa med Airport Link är smidigt och lätt, billigt, och har man valt ett hotell nära någon av de stationerna är det helt utan konkurens.

Väl framme vid den näst sista stationen på Airport Link sträckan gick vi så för att fixa transport till hotellet. En Tuktuk färd senare var vi så framme… Så här i efterhand kan man ju tycka att den dumma Farrangen blev lurad, så är det då man inte har riktigt koll… men trafiken var tät vid den här tiden på sena eftermiddagen och föraren såg naturligtvis sin chans att tjäna en extra slant… han körde oss runt kvarteret, cirka tjugo minuter, sedan var vi framme vid ”Indra Regent Hotell”. Det visade sig senare att det var endast en promenad på cirka 200-250  meter från Airport Link stationen… nåja… slapp dra väskorna i alla fall i värmen, det är ju också värt en del. (120 Bath)

Hotellets lobby visade sig ligga på fjärde våningen... Incheckning smidigt och utan problem och sedan till rummet för behövliga rutiner, trötta som vi var tog vi oss omedelbart sedan till restaurangen på fjärde våningen.

WP_20170226_13_19_35_Pro_800x450.jpg.5f292996d98a095b84174349f24bc748.jpg

1094 Bath kostade vår middag för två personer. Jag valde fish and chips, såg kanonfin ut på bilden i menyn men var en riktig besvikelse. Tuk valde nudlar med fisk, inte heller Tuk var nöjd med det hon åt. Efterrätten blev att träffa kudden, efter en dusch slocknade vi båda direkt…

Forts följer...

The future is tomorrow, be sure to be there...

Dela på andra sajter

• Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Thure

15

• Kenneth4618

5

• Esspe

5

• kenneth073

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kul att få hänga med på er resa Thure. Dina reseskildringar brukar ju alltid vara välskrivna och detaljerade så känns nästan som om man var med på plats.

Mvh

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Äntligen är ni ute och reser igen. Ser fram mot fortsättningen :great:

Har också gjort som ni några gånger och klivit av vid näst sista hållplatsen och sedan traskat upp till Bayoke Sky som är granne med Indira och det brukar ta 10 minuter.

Men ibland tar det längre tid då man passerar ett hål i väggen ställe som har en fantastiskt god nudelsoppa.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

27 februari

Inget går upp mot en skön natts sömn 07:00 var det dags att stiga upp och ta sig ner till våning fem för att ta för sig av frukostbuffén som var helt ok tycker jag. Där fanns mycket att välja på, ganska mycket folk som, precis som vi, ville utnyttja dagen till fullo och börja tidigt. Vid 10-tiden gick vi så de cirka 250 metrarna till Ratchaparop Airport Link Station för att låta oss bli transporterade till Hua mak Station.

WP_20170227_03_33_31_Pro_800x450.jpg.b37412d060ef1c2a57c587a11ff3a6cc.jpg

Gott om plats på tåget nu. Väl framme vid Hua Mak stationen gick vi ner till gatuplanet för att fixa en taxi till Tanja Park. Passförnyelse stod på programmet och Tanja Park var stället att fixa nytt Thaipass på till Tuk.

Timmen senare var vi på gång till Hua Mak igen. Passet skulle hämtas på onsdag 1 mars. Om vi ville ha det ännu tidigare skulle det kosta 3000 Bath, nu betalades det 1000 Bath. Skulle passet ha skickats med post till hemadressen kostar det 60 Bath plus avgiften för REK brev och ta cirka sju dagar.

Hua Mak Airport Link Station, där stod nog 80 – 87 personer och väntade på transport… Tåget kom in… fullt… det blev således ännu mer packat efter att vi också stigit på… Stående som staplade sillar på högkant åkte vi tillbaka till Ratchaparop Station.

Vid promenaden tillbaka till hotellet passerade vi en ”Goldshop”, vi vände tillbaka och gick in i guldaffären. Tuk hade tagit med sig hemifrån en del av det Thaiguld vi förvarat i Sverige från vårt bröllop som vi ville sälja. Sagt och gjort… det blev cirka 40´000 Bath kvar till oss efter att Tuk även köpt ett nytt armband istället för det guld vi sålt. En liten episod inifrån guldaffären… Då Tuk stod och valde bland armbanden kom det in fem stycken indier och ställde sig vid disken och bokstavligt motade bort Tuk, de skulle ha ögonblicklig uppmärksamhet!!! Som tur var hade personalen skinn på näsan och snäste av dem omgående så att de troppade av och Tuk kunde fortsätta sitt väljande.

Efter uträttat förvärv kunde vi så fortsätta till hotellet och vårt rum som nu var städat, städerskan var utanför och höll på med rummet bredvid. Alla de mynten vi fick i retur då vi köpte biljett till Airport Link vid Suvarnabhumi hade jag, innan vi gick ut tidigare, lagt på skrivbordet. De var fortfarande orörda. Jag rafsade ihop dem och gav dem till städerskan med förklaring av Tuk varför det var en massa mynt…

Nu var det lunchdags! Tuk hade koll på att vi passerat en ”hål i väggen” restaurang på vägen till Airport Link stationen tidigare, så det blev där vi intog vår enkla och goda lunch, hel ok… Bredvid låg det en massage salong som vi efter lunchen gick in till och kollade vad de hade att erbjuda. Kanske blir det ett besök senare då maten behandlats färdigt i våra magar. Det är en dålig idé att få massage direkt efter en måltid.

En shoppingrunda tog sin början och vi passerade nog tretton olika massagesalonger på den korta sträckan vi gick, vilken skall vi senare välja?? Tuk fann en väska att inhandla, jag själv nöjde mig med en kringla och en kopp kaffe ”Americano”.

Tillbaka på rummet ringdes några samtal, bland annat till ”Mr T” som svarade att han inte kör till Hua Hin… Vi gick så ut igen för nu var maten processad i våra magar och vi kände oss redo att ge kroppen en omgång. Vi valde nu inte det första stället vid lunchrestaurangen utan det blev det stället vi passerat som nummer tre. Tre timmars behandling för 1500 Bath och en kropp som efter dessa tre timmar kändes pånyttfödd :-)))… nåja… inte riktigt så kanske, men i alla fall kändes det mycket bra att få en omgång på mina stela muskler. Nu var vi naturligtvis hungriga igen och innan vi kommit fram till hotellets entré började en Thai man tilltala oss… ”Restaurang mister?” ( Vi hade under vårt samtal med varandra pekat på en liten soi på andra sidan gatan där det låg små mysiga restauranger) ”Dit skall ni inte gå, bara Indier där” sade mannen. ”Jag vet en bra restaurang, endast 20 Bath med Tuktuk”. Innan jag viste ordet av hade Tuk redan hoppat in i Tuktuken, så gjorde även jag och så for vi iväg… Vi kom in på en tom och dåligt upplyst gata som gick under Airport Link banan… Nu reagerade Tuk. ”Vi skulle inte tagit TukTuken” sade hon… Vi får väl se sade jag… Tuk sade något till föraren som pekade framåt och till höger. Mycket riktigt så kom vi fram till en restaurang, en ”Seafood” restaurang med cirka tjugo bord varav tre var upptagna av sex personer… ödsligt!!

Våra spekulationer gick som att mannen hade intresse av att få kunder till denna avsides liggande restaurang… det kom fler Tuktuks med par och sällskap till restaurangen, några gick av, några vägrade och de åkte så vidare… De som gick av gjorde som vi… gick och satte sig lite till synes motvilligt in och beställde mat. Vi var ju hungriga så vi gav det hela en chans att få visa vad de hade att bjuda på. Tuk valde vårrullar, jag valde kyckling med ris och en Chang… En erfarenhet rikare hade vi så blivit om hur det kan gå till i Bangkok.

Tuktuken tillbaka till hotellet kostade 80 Bath. Då vi stegade uppför trappan till hotellet stannade vi till vid en disk som sålde resor… ”Hua Hin 3’500 Bath”… Det dök omedelbart upp en herre och ville veta allt… ”Ohh you have  Thaiwife” - då blir priset endast 3’000 Bath men då måste ni betala 500 Bath i bokningsavgift… det kom fram en herre till och de blev mer och mer påstridiga. Jag blev sur och gick därifrån efter att ha sagt att jag inte förstod detta med bokningsavgiften och varför det blir billigare för en Farrang om han har thai fru. Tuk följde efter … I hotellbaren senare blev det en ”Irish coffee” som togs med upp på rummet. Datorn åkte fram för att leta taxi till Hua Hin. Ockrarna nere vid hotelltrappan visade sig vara just det…

Jag hittade flera taxi firmor som var billigare. Den billigaste började på 1’800 Bath, sedan fanns det taxiresor på upp till över 3’000 Bath beroende på vilket fordon man önskade. Vi bokade via nätet en resa för 1’900 Bath den 1 mars. Dusch och kvällsrutiner, sedan skriva och surfa, träffade kudden 00:45, god natt!

Forts följer…

Ändrades av Thure

Dela på andra sajter

On 2017-10-09 at 03:18, skrev Luke the Drifter:

Kul att få hänga med på er resa Thure. Dina reseskildringar brukar ju alltid vara välskrivna och detaljerade så känns nästan som om man var med på plats.

Mvh

Luke the Drifter

Och vad vet du om Thailand?:rotfl::rotfl::lipa: terrve!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

1 mars

Klockan 07:00 var det uppstigning denna morgon, i alla fall för mig. Tuk kom på benen senare… Frukost och morgonrutiner avklarade vid 08:15. 08:30 avgick Airport Link tåget som tog oss till Hua Mak Station. Tuk skulle hämta sitt nya pass. 10:40 var vi tillbaka vid Hua Mak Station för återfärd till Ratchaparop Station. Efter den korta promenaden till hotellet startade packning av väskor. Vi checkade ut 11:38. Nu sitter vi inne på ”Starbucks Café” på gatuplanet och sippar på en Americano samt biter i en ”Soft Raisins Cockie”… vi väntar alltså på vår transport till Hua Hin. Transporten kom på utsatt tid, ganska fantastiskt i Bangkok att man kan ge en så exakt tid med den trafik som det är. Väskorna fick bra rum i skuffen och så for vi så iväg från Bangkok för denna gång, i en Camry med några år på nacken men helt ok…

WP_20170301_06_50_35_Pro_800x450.jpg.088aff6ff1eee5cc24629a9d4e9d9c3f.jpg

Ett typiskt surrande från bakaxeln vittnade om att en renovering är nödvändig om det sjungande/surrandet skall försvinna… föraren tuffade på i sina stadiga hundra kilometer i timmen. Cirka 2,5 timmar senare var vi så framme i Hua Hin. Vi hade gjort ett kort stopp, en toa paus, cirka fyrtio minuter tidigare.

Ett ganska nybyggt hotell ”Royal Pavilion”, ligger utefter genomfartsleden, cirka 7-8 minuters promenad norr om ”Klockstapeln”.

WP_20170302_05_06_28_Pro_800x450.jpg.aba1a18b6e7e9a6d5abe5cb93b54c88c.jpg

20170304_091935_800x450.jpg.51fe4e88dfd7ef2df0bc13856cc32a7d.jpg

20170304_095554_800x450.jpg.40e1f07ea403dd9472f8fa1b028532b7.jpg

20170304_095727_800x450.jpg.f3c3c5185f491d8b8eb7e3677436f597.jpg

Efter att vi installerat oss tog vi just den promenaden för att där korsa genomfartsleden och promenera på ”havssidan” om leden, in på en smal soi där folk var i full färd med att sätta upp sina ”stånd” inför den förestående kvällen… Tuk och jag kände oss något hungriga så vid nästa korsning låg det en restaurang som visade Thai mat, där gick vi in. Stekt ris för mig och chilistarka räkor för Tuk. Stället hade även ”Laundry Service”.

WP_20170301_10_48_06_Pro_800x450.jpg.3c7536a30e45314fb8955eb69837e8b4.jpg

Efter detta lilla mellanmål promenerade vi vidare tillbaka till hotellet via de små gatorna som finns på den sidan ner mot havet. Tuk fyllde på sin telefon, sitt betalkort, utanför en 7/11 butik, i en liten automat på en stolpe. Tillbaka på hotellet kollade vi igenom vår smutstvätt och sedan ut igen för att lämna till nyss nämnda restaurang. 3 kilo skulle kosta 240 Bath… På tillbaka vägen blev det inköp av tre klockbeställningar som jag hade med mig från Sverige.

Ungefär 19:45 ringde Peepais dotter, Ae, nu var de här och väntade på oss utanför hotellet. Ae hade träffat en Engelsman, Martin, sedan ett halvår tillbaka och nu bodde de i Hua Hin sedan två månader tillbaka. Ae var tidigare tillsammans med en Fransman, men det höll inte speciellt länge. Det var alltså bestämt att vi skulle äta middag tillsammans. Vi åkte i en ombyggd pickup, typ Songtaew, till en restaurang inte så långt söderut från Klocktornet. Maten var helt ok, jag valde Australiensk biff och Tuk valde ris och chilistark räksoppa.

WP_20170301_14_34_20_Pro_800x450.jpg.45669e9cb1c10c5cbd6bf7cbc575b22c.jpg

Martin åt samma som mig och Ae hade valt ”Salmon Steak”. Martin hade levt och verkat i Thailand i femton år, livnärde sig på att utbilda, skapa event, teamblida, för företags och hotellpersonal. Kvällen slutade vid 22:40 tiden då jag och Tuk betalade ”kalaset” 3010 Bath… En Tuktuk tillbaka, sedan gick vi upp till takbaren på hotellet och emottog våra ”Free Welcome Drinks”, en alkoholfri issörja som var blå, nästan självlysande till färgen…

WP_20170301_16_15_35_Pro_800x450.jpg.80808a874d80f5ed8b711883e99070ea.jpg

Jag ville avsluta med en Irish Coffee, men se det gick inte, ”No whipped cream” svarade den uttråkade bartendern… Det blev en vodka med cola istället Vi träffade kudden vid 00:30. God natt!!

Forts följer…

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

2 mars

Vid 08:00 gick jag upp och tog en snabbdusch. Tuk kom upp direkt efter att jag var klar i duschen. Frukost vid 08:45. Frukost buffén var fräsch och trevlig, en frukost som åtminstone för mig motsvarade förväntningarna hos ett hotell av den här ”kalibern”. Nu sitter jag och skriver lite dagbok. Snart skall vi åka och kolla på hur Ae och Martin bor… Jag behöver även skriva ut ett dokument och signera, därefter scanna dokumentet och skicka tillbaka till Sverige för att föreningen skall kunna göra alla dokumenten till bostadsrättsföreningens årsmöte klara. Detta måste alltså fixas då vi kommer tillbaka från Ae och Martin, får se var det kan tänkas gå att fixa det… Annars får det bli i Korat senare.

Ae ringde och sade att nu väntar taxin på er… hissen ner och mycket riktigt, där var vår skjuts. Vi klev in i den silverfärgade Toyotan och åkte iväg. Kvarten senare var vi vid ”Sirin Land” om jag kommer ihåg rätt namn på området… Vi blev visade det hus som de hyrt på sex månader av en Dansk med Thaifru. De hade blivit erbjudna att köpa huset för 2.9 miljoner Bath, men eftersom de inte skall stanna så länge i Hua Hin vill de inte låsa sig vid ett husägande. Kaffet kom på bordet och samtalen kom igång under en timmes tid.

WP_20170302_06_22_44_Pro_800x450.jpg.f6063ababa436b681a2bb0479ce0121d.jpg

Ae ringde till taxin åt oss då det var dags för oss att lämna. Martin tipsade mig om att fråga i receptionen, de kan kanske hjälpa till med utskrift och scanning. (Naturligtvis, varför tänkte jag inte på det själv??)

Jodå, inga problem, det var snart fixat utan att jag behövde betala en endaste Bath för jobbet, fin service… Jag mailade dokumenten tillbaka till Sverige. Då denna dokumenthantering var avklarad tog vi så en promenad igen. Tuk ville besöka ”Baan Khrai Wang”, en välkänd restaurang/bageri/konditori med bland annat utsökta bakverk. Promenaden började således norrut från hotellet. Vi gick på havssidan… ett nudelställe fick bli lunchstoppet innan efterätten som skulle intas på Baan Khrai Wang.

WP_20170302_07_50_51_Pro_800x450.jpg.200201a1f9ceba346ea9b52ca27de832.jpg

Jag måste ju tillstå att bakverken verkligen levde upp till sitt rykte, så gjorde även smaken… Tuk klämde tre olika, jag ett av bakverken plus en kopp kaffe.

WP_20170302_08_09_47_Pro_800x450.jpg.5047754a3476c1512380670888a27bc7.jpg

20170302_140831_800x450.jpg.46623c436c747fc3a8f9e335ceed6839.jpg20170302_141548_800x450.jpg.00c7a6d1efea34a621608b1eeea76679.jpg

20170302_142149_800x450.jpg.153411b8ce8cd19385a5cc783ae3326e.jpg20170302_140840_800x450.jpg.7cfb0697551206b84f1f196d92f02b5a.jpg

Efter en timmes relaxande på hotellet, (behövligt efter promenad och bakverk) var det så dags att hämta vår tvättade tvätt.

På vägen dit köpte vi var sin T-skirt. Tvätten var färdig och kostade de 240 Bath som skylten sade att tre kilo skulle kosta. Tillbaka till rummet med tvätt och det inköpta för att sedan gå ut igen för att se om det skall gå att hitta vännerna från ”Mpr” på Soi 88, eller ”Plattan”, ”Baan Khun Por” (Faderns hus).

WP_20170302_08_50_30_Pro_800x450.jpg.3cfbfe4c9df6825ee1d8a939c8ca994a.jpg

WP_20170302_08_43_39_Pro_800x450.jpg.d46f03707516a1d354ca16cc1f3b2269.jpg

Det tog nästan exakt trettio minuter att avverka sträckan på. Ett ganska stort område, kanske totalt två, eller två och en halv fotbollsplan. Förenklat kan man uttrycka det så, att på en öppen yta i mitten var det utplacerat nog hundra (om inte fler) stenbord med tillhörande sittbänkar av sten.

WP_20170302_13_20_42_Pro_800x450.jpg.3a909b7d9f8c4d9250645a87e419aa33.jpg

WP_20170302_13_28_26_Pro_800x450.jpg.49be28fa336eaab3533b9b9f94ca5a6e.jpg

Sten och sten… de var gjutna i betong. Man kan kalla det för det ultimata området att ha en stenbordskonferens på… Dessa alla stenbord var ”inramade” av matstånd.

20170302_201433_800x450.jpg.ad834d0de035007a8d75e820de8d4609.jpg

Där fanns allt man kan tänka sig, (förutom svart kaffe, åtminstone kunde inte jag finna det på den rundturen jag tog för att köpa det) ”Seafood” av alla de sorter, kött av de flesta sorter, grönsaker, Thaimat, Western food m.m.

Innan vi började kolla efter vännerna från Mpr gick vi en runda för att se vad vi ville äta. Tuk valde tillsammans med mig en grillad fisk, en halv grillad kyckling och Som Tam… Med händerna fulla av mat som beställts och tallrikar m.m. letade vi så rätt på Mpr vännerna. Tre trevliga timmar senare ringde Tuk efter den taxi Ae gett oss numret till. Vi somnade vid 23:30 tiden.

Forts följer…

Dela på andra sajter

Plattan kan jag hitta till men var befinner sig Mpr´s stambord? Är i Hua Hin nu och tänkte oss dit i kväll om frugan inte mår sämre. Hon har åkt på en förkylning.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Plattan kan jag hitta till men var befinner sig Mpr´s stambord? Är i Hua Hin nu och tänkte oss dit i kväll om frugan inte mår sämre. Hon har åkt på en förkylning.

Om de kör samma bord så kolla efter Pauliner skylten i bakgrunden på fotot

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Esspe:

Dom gånger jag varit där har dom suttit nästan längst in på plattan.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Bord E10 ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Frugan orkade bara till nightmarket Får bli e10 en annan gång. Vi stannar ett tag så vi ska nog hinna med det. 

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Thure:

2 mars

Vid 08:00 gick jag upp och tog en snabbdusch. Tuk kom upp direkt efter att jag var klar i duschen. Frukost vid 08:45. Frukost buffén var fräsch och trevlig, en frukost som åtminstone för mig motsvarade förväntningarna hos ett hotell av den här ”kalibern”. Nu sitter jag och skriver lite dagbok. Snart skall vi åka och kolla på hur Ae och Martin bor… Jag behöver även skriva ut ett dokument och signera, därefter scanna dokumentet och skicka tillbaka till Sverige för att föreningen skall kunna göra alla dokumenten till bostadsrättsföreningens årsmöte klara. Detta måste alltså fixas då vi kommer tillbaka från Ae och Martin, får se var det kan tänkas gå att fixa det… Annars får det bli i Korat senare.

Ae ringde och sade att nu väntar taxin på er… hissen ner och mycket riktigt, där var vår skjuts. Vi klev in i den silverfärgade Toyotan och åkte iväg. Kvarten senare var vi vid ”Sirin Land” om jag kommer ihåg rätt namn på området… Vi blev visade det hus som de hyrt på sex månader av en Dansk med Thaifru. De hade blivit erbjudna att köpa huset för 2.9 miljoner Bath, men eftersom de inte skall stanna så länge i Hua Hin vill de inte låsa sig vid ett husägande. Kaffet kom på bordet och samtalen kom igång under en timmes tid.

WP_20170302_06_22_44_Pro_800x450.jpg.f6063ababa436b681a2bb0479ce0121d.jpg

Ae ringde till taxin åt oss då det var dags för oss att lämna. Martin tipsade mig om att fråga i receptionen, de kan kanske hjälpa till med utskrift och scanning. (Naturligtvis, varför tänkte jag inte på det själv??)

Jodå, inga problem, det var snart fixat utan att jag behövde betala en endaste Bath för jobbet, fin service… Jag mailade dokumenten tillbaka till Sverige. Då denna dokumenthantering var avklarad tog vi så en promenad igen. Tuk ville besöka ”Baan Khrai Wang”, en välkänd restaurang/bageri/konditori med bland annat utsökta bakverk. Promenaden började således norrut från hotellet. Vi gick på havssidan… ett nudelställe fick bli lunchstoppet innan efterätten som skulle intas på Baan Khrai Wang.

WP_20170302_07_50_51_Pro_800x450.jpg.200201a1f9ceba346ea9b52ca27de832.jpg

Jag måste ju tillstå att bakverken verkligen levde upp till sitt rykte, så gjorde även smaken… Tuk klämde tre olika, jag ett av bakverken plus en kopp kaffe.

WP_20170302_08_09_47_Pro_800x450.jpg.5047754a3476c1512380670888a27bc7.jpg

20170302_140831_800x450.jpg.46623c436c747fc3a8f9e335ceed6839.jpg20170302_141548_800x450.jpg.00c7a6d1efea34a621608b1eeea76679.jpg

20170302_142149_800x450.jpg.153411b8ce8cd19385a5cc783ae3326e.jpg20170302_140840_800x450.jpg.7cfb0697551206b84f1f196d92f02b5a.jpg

Efter en timmes relaxande på hotellet, (behövligt efter promenad och bakverk) var det så dags att hämta vår tvättade tvätt.

På vägen dit köpte vi var sin T-skirt. Tvätten var färdig och kostade de 240 Bath som skylten sade att tre kilo skulle kosta. Tillbaka till rummet med tvätt och det inköpta för att sedan gå ut igen för att se om det skall gå att hitta vännerna från ”Mpr” på Soi 88, eller ”Plattan”, ”Baan Khun Por” (Faderns hus).

WP_20170302_08_50_30_Pro_800x450.jpg.3cfbfe4c9df6825ee1d8a939c8ca994a.jpg

WP_20170302_08_43_39_Pro_800x450.jpg.d46f03707516a1d354ca16cc1f3b2269.jpg

Det tog nästan exakt trettio minuter att avverka sträckan på. Ett ganska stort område, kanske totalt två, eller två och en halv fotbollsplan. Förenklat kan man uttrycka det så, att på en öppen yta i mitten var det utplacerat nog hundra (om inte fler) stenbord med tillhörande sittbänkar av sten.

WP_20170302_13_20_42_Pro_800x450.jpg.3a909b7d9f8c4d9250645a87e419aa33.jpg

WP_20170302_13_28_26_Pro_800x450.jpg.49be28fa336eaab3533b9b9f94ca5a6e.jpg

Sten och sten… de var gjutna i betong. Man kan kalla det för det ultimata området att ha en stenbordskonferens på… Dessa alla stenbord var ”inramade” av matstånd.

20170302_201433_800x450.jpg.ad834d0de035007a8d75e820de8d4609.jpg

Där fanns allt man kan tänka sig, (förutom svart kaffe, åtminstone kunde inte jag finna det på den rundturen jag tog för att köpa det) ”Seafood” av alla de sorter, kött av de flesta sorter, grönsaker, Thaimat, Western food m.m.

Innan vi började kolla efter vännerna från Mpr gick vi en runda för att se vad vi ville äta. Tuk valde tillsammans med mig en grillad fisk, en halv grillad kyckling och Som Tam… Med händerna fulla av mat som beställts och tallrikar m.m. letade vi så rätt på Mpr vännerna. Tre trevliga timmar senare ringde Tuk efter den taxi Ae gett oss numret till. Vi somnade vid 23:30 tiden.

Forts följer…

Var i korat håller ni till?

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Esspe:

Frugan orkade bara till nightmarket Får bli e10 en annan gång. Vi stannar ett tag så vi ska nog hinna med det. 

Du är välkommen imorgon så är jag tillbaka i HH oxå även några andra gubbar som varit på utflykt 

//matz

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Var i korat håller ni till?

Hejsan!

Medlemskartan visar nästa exakt var vår byggnad står, granne med restaurang "Cowboy" nära "Talat Ya Mo" , 12 minuter att gå till "The mall"

//Thure

Dela på andra sajter

3 mars

Denna morgon kom vi till frukosten ganska sent, 08:55 fick vi ge vårt rumsnummer till ”vakten” vid ingången till frukostmatsalen. Efter att frukost och morgonrutiner avklarats började vi promenera mot ”Plearn Wan”, en ”turistfälla” som säljer souvenirer m.m. Tuk vill försöka få tag på likadant minne från Hua Hin som finns på hotellrummet och efter vissa efterforskningar (städerskan) kom det fram att hotellet hade köpt in dessa från detta ställe…

20170302_100624_800x450.jpg.b4c829498acaeec866a60dbfdc377919.jpg

I dag var det den varmaste dagen hittills. Vår promenad gick med ständiga tillbaka blickar för att se om någon form av transport närmade sig…inte… En Songtaew passerade med Plearn Wan skrivet på sidan och varför hade vi inte kollat bakåt just då?? Ja, ja… så kom det då ännu en som jag vinkade åt, den stannade efter tio talet meter framför oss…nej, det står inte Plearn Wan på den här sade Tuk… Den stannar säkert där i alla fall, fråga åtminstone… Sagt och gjort…och den stannade där och vi kunde så åka de kilometrarna till vårt mål till Tuk stora glädje. Framme vid vårt mål visade det sig att Plearn Wan var ett mindre avgränsat område.

20170303_115209_800x450.jpg.f19121dc4490bcd143aebe51ee3e67e8.jpg

Byggnaderna var gjorda av trä och i två våningar.  Vi började med att kolla in de små shopparna som låg utefter sidorna på vänstra sidan från ingången räknat. Längst in från entrén fanns något som liknande det som fanns på hotellrummet men exakt samma kunde vi inte hitta. Tuk köpte ”Lemongrass Cream”, en liten burk för 90 Bath och en kylskåpsmagnet för 29 Bath… Det var det… En snabb rush över genomfartsleden då vi kom ut från stället och vi var redo att kliva på nästa Songtaew mot centrum igen. Songtaewen kom efter en kort stund, en överfull, det blev ståplats mot hotellet. Städerskan var i full färd med vårt rum då vi kom tillbaka.

Tuk berättade om vårt misslyckande vid Plearn Wan. Städerskan föreslog Tuk att fråga i receptionen på hotellet, de kanske har fler kvar och kan sälja någon… Således tog vi hissen ner till sagda receptionsdisk och Tuk förklarade… killen bakom disken var naturligtvis positiv, med ett leende hela tiden, förklarade han att de skulle söka i hotellets förråd, kom tillbaka vid 17-tiden… Jaha… då hade vi några timmar att spendera. Klockan var nu nästan 13:00 och det var kroppsbehandling på programmet närmast. Tuk köpte lite frukt att förtära under min behandling. Salongen låg alldeles intill hotellet… såg bra ut då vi klev in…

Först ville de att en ”boy” skulle massera… men neej, jag ville inte det, trevligare med en kvinnas händer, kanske jag är omodern och gammalmodig och en torris… men så fick det bli. Den rosa hårfärgade killen såg lite besviken ut… men, men... Kvinnan gick så först upp till övervåningen och vi följde naturligtvis efter. Vilken besvikelse!! Så fint och fräscht på första våningen men här var det rent ut sagt riktigt sunkigt. Omålat/obehandlat betong golv, helt vita/gråa kala väggar. Madrasser låg till synes utslängda lite här och där, det fanns endast tunna draperier på två ställen. Jag blev visad till en av två madrasser på golvet bakom ett av förhängena. Tuk satte sig på den andra madrassen. Efter att jag fått på mig de obligatoriska tunna, rymliga Thaimassage kläderna lade jag mig ner för att invänta massösen. Massösen var en vacker yngre kvinna med riktigt kraftiga nypor… hon kunde sin sak. Massösen började nästan omgående bearbeta Tuk om att även hon skulle masseras. Det tog nästan en timme innan Tuk blev övertygad om att hon skulle välja mjuk Aloe Vera massage.

Jag hade valt ”vanlig” oljemassage efter den hårda sköna Thaimassagen. ”Min” massös övergick till att massera Tuk. Då jag låg på mage och väntade på en annan massös visste jag inte vem det var som så småningom började jobba med oljan på mina muskler… Det visade sig senare då det var dags att ”turn over” vara en äldre kvinna, ganska smal och senig, men mycket erfaren och duktig, det gjorde gott på mina muskler efter den behandling jag tidigare fått vid Thaimassagen. En timme senare, drygt, var vi så tillbaka på första våningen. Det obligatoriska teet bjöds det på också. De båda damerna pratade med oss tills det var urdrucket.

WP_20170303_08_57_27_Pro_800x450.jpg.f7b47a24649068bed39ef90d83f0192b.jpg

Under samtalet uttryckte de flera gånger att vi måste komma tillbaka, de är ju så väldigt affärsinriktade och ville naturligtvis tjäna ytterligare en hacka. Tjugo meter från massage salongen låg det en hår salong, Tuk tvättade hår och jag kollade internet. Tillbaka på rummet, sedan ner och kolla med receptionen, nej, inte ännu…

Ok, vi gick så vidare ut i eftermiddagsvärmen. En underbar dag i Hua Hin… Vi tog oss till havssidan. Jag stannade till vid en liten ”hål i väggen” butik, kollade in på hyllorna, ropade tillbaka Tuk som gått vidare och inte märkt att jag stannat… Inne i butiken fanns det som inte funnits vid Plearn Wan. Tuk valde ut en av de fyra som fanns på hyllan. 40 Bath. Nöjda gick vi så vidare ner mot havet. Kollade in flera av de ”Seafood” restauranger som låg vid stranden närmast vattnet. Efter kollen valde vi så det ställe vi kollat först på. Ett bord alldeles intill räcket närmast vattnet på den plattform som var byggd av trä och uppburen av stolpar nerkörda i strand sanden.

WP_20170303_11_37_59_Pro_800x450.jpg.1ec6315ee16d7ee3d55c5d13ecb7407b.jpg

WP_20170303_11_38_20_Pro_800x450.jpg.956b36b0aa8971a640c9264e5344c10b.jpg

WP_20170303_11_38_45_Pro_800x450.jpg.663b244aecf36fd4d97e48a75bf70dc3.jpg

Vår middag blev lyckad till åttio procent… En stor Chang för mig, en vatten till Tuk… Räkomelett, vitlöksbröd, en uppfläkt grillad fisk, en massa småsnäckor och fem stora grillade tiger räkor samt ris.

WP_20170303_11_55_24_Pro_800x450.jpg.3d856ff72c0f4909778b7e1732b340a5.jpg

WP_20170303_11_58_35_Pro_800x450.jpg.96d659c5709ad914505cb06d45fbf200.jpg

WP_20170303_12_04_02_Pro_800x450.jpg.3909b826a81f2badd7382007aeda1310.jpg

De missade tjugo procenten bestod av att tigerräkorna drog ner betyget, de var grillade alldeles för lång tid, brända och gummi-aktiga i köttet… synd… promenad tillbaka och besök på Hua Hin ”Night Market”. En marknad som de flesta jag sett… med ett undantag… Här låg restaurangerna på rad, serverade Seafood. Nästa besök i Hua Hin blir det att prova någon av dessa restauranger istället… vi var tillbaka på hotellet vid 21:30. Förberedde vår avresa i morgon. Träffade kudden vid 22:30. God natt!

Forts följer…

Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Thure:

3 mars

Denna morgon kom vi till frukosten ganska sent, 08:55 fick vi ge vårt rumsnummer till ”vakten” vid ingången till frukostmatsalen. Efter att frukost och morgonrutiner avklarats började vi promenera mot ”Plearn Wan”, en ”turistfälla” som säljer souvenirer m.m. Tuk vill försöka få tag på likadant minne från Hua Hin som finns på hotellrummet och efter vissa efterforskningar (städerskan) kom det fram att hotellet hade köpt in dessa från detta ställe…

20170302_100624_800x450.jpg.b4c829498acaeec866a60dbfdc377919.jpg

I dag var det den varmaste dagen hittills. Vår promenad gick med ständiga tillbaka blickar för att se om någon form av transport närmade sig…inte… En Songtaew passerade med Plearn Wan skrivet på sidan och varför hade vi inte kollat bakåt just då?? Ja, ja… så kom det då ännu en som jag vinkade åt, den stannade efter tio talet meter framför oss…nej, det står inte Plearn Wan på den här sade Tuk… Den stannar säkert där i alla fall, fråga åtminstone… Sagt och gjort…och den stannade där och vi kunde så åka de kilometrarna till vårt mål till Tuk stora glädje. Framme vid vårt mål visade det sig att Plearn Wan var ett mindre avgränsat område.

20170303_115209_800x450.jpg.f19121dc4490bcd143aebe51ee3e67e8.jpg

Byggnaderna var gjorda av trä och i två våningar.  Vi började med att kolla in de små shopparna som låg utefter sidorna på vänstra sidan från ingången räknat. Längst in från entrén fanns något som liknande det som fanns på hotellrummet men exakt samma kunde vi inte hitta. Tuk köpte ”Lemongrass Cream”, en liten burk för 90 Bath och en kylskåpsmagnet för 29 Bath… Det var det… En snabb rush över genomfartsleden då vi kom ut från stället och vi var redo att kliva på nästa Songtaew mot centrum igen. Songtaewen kom efter en kort stund, en överfull, det blev ståplats mot hotellet. Städerskan var i full färd med vårt rum då vi kom tillbaka.

Tuk berättade om vårt misslyckande vid Plearn Wan. Städerskan föreslog Tuk att fråga i receptionen på hotellet, de kanske har fler kvar och kan sälja någon… Således tog vi hissen ner till sagda receptionsdisk och Tuk förklarade… killen bakom disken var naturligtvis positiv, med ett leende hela tiden, förklarade han att de skulle söka i hotellets förråd, kom tillbaka vid 17-tiden… Jaha… då hade vi några timmar att spendera. Klockan var nu nästan 13:00 och det var kroppsbehandling på programmet närmast. Tuk köpte lite frukt att förtära under min behandling. Salongen låg alldeles intill hotellet… såg bra ut då vi klev in…

Först ville de att en ”boy” skulle massera… men neej, jag ville inte det, trevligare med en kvinnas händer, kanske jag är omodern och gammalmodig och en torris… men så fick det bli. Den rosa hårfärgade killen såg lite besviken ut… men, men... Kvinnan gick så först upp till övervåningen och vi följde naturligtvis efter. Vilken besvikelse!! Så fint och fräscht på första våningen men här var det rent ut sagt riktigt sunkigt. Omålat/obehandlat betong golv, helt vita/gråa kala väggar. Madrasser låg till synes utslängda lite här och där, det fanns endast tunna draperier på två ställen. Jag blev visad till en av två madrasser på golvet bakom ett av förhängena. Tuk satte sig på den andra madrassen. Efter att jag fått på mig de obligatoriska tunna, rymliga Thaimassage kläderna lade jag mig ner för att invänta massösen. Massösen var en vacker yngre kvinna med riktigt kraftiga nypor… hon kunde sin sak. Massösen började nästan omgående bearbeta Tuk om att även hon skulle masseras. Det tog nästan en timme innan Tuk blev övertygad om att hon skulle välja mjuk Aloe Vera massage.

Jag hade valt ”vanlig” oljemassage efter den hårda sköna Thaimassagen. ”Min” massös övergick till att massera Tuk. Då jag låg på mage och väntade på en annan massös visste jag inte vem det var som så småningom började jobba med oljan på mina muskler… Det visade sig senare då det var dags att ”turn over” vara en äldre kvinna, ganska smal och senig, men mycket erfaren och duktig, det gjorde gott på mina muskler efter den behandling jag tidigare fått vid Thaimassagen. En timme senare, drygt, var vi så tillbaka på första våningen. Det obligatoriska teet bjöds det på också. De båda damerna pratade med oss tills det var urdrucket.

WP_20170303_08_57_27_Pro_800x450.jpg.f7b47a24649068bed39ef90d83f0192b.jpg

Under samtalet uttryckte de flera gånger att vi måste komma tillbaka, de är ju så väldigt affärsinriktade och ville naturligtvis tjäna ytterligare en hacka. Tjugo meter från massage salongen låg det en hår salong, Tuk tvättade hår och jag kollade internet. Tillbaka på rummet, sedan ner och kolla med receptionen, nej, inte ännu…

Ok, vi gick så vidare ut i eftermiddagsvärmen. En underbar dag i Hua Hin… Vi tog oss till havssidan. Jag stannade till vid en liten ”hål i väggen” butik, kollade in på hyllorna, ropade tillbaka Tuk som gått vidare och inte märkt att jag stannat… Inne i butiken fanns det som inte funnits vid Plearn Wan. Tuk valde ut en av de fyra som fanns på hyllan. 40 Bath. Nöjda gick vi så vidare ner mot havet. Kollade in flera av de ”Seafood” restauranger som låg vid stranden närmast vattnet. Efter kollen valde vi så det ställe vi kollat först på. Ett bord alldeles intill räcket närmast vattnet på den plattform som var byggd av trä och uppburen av stolpar nerkörda i strand sanden.

WP_20170303_11_37_59_Pro_800x450.jpg.1ec6315ee16d7ee3d55c5d13ecb7407b.jpg

WP_20170303_11_38_20_Pro_800x450.jpg.956b36b0aa8971a640c9264e5344c10b.jpg

WP_20170303_11_38_45_Pro_800x450.jpg.663b244aecf36fd4d97e48a75bf70dc3.jpg

Vår middag blev lyckad till åttio procent… En stor Chang för mig, en vatten till Tuk… Räkomelett, vitlöksbröd, en uppfläkt grillad fisk, en massa småsnäckor och fem stora grillade tiger räkor samt ris.

WP_20170303_11_55_24_Pro_800x450.jpg.3d856ff72c0f4909778b7e1732b340a5.jpg

WP_20170303_11_58_35_Pro_800x450.jpg.96d659c5709ad914505cb06d45fbf200.jpg

WP_20170303_12_04_02_Pro_800x450.jpg.3909b826a81f2badd7382007aeda1310.jpg

De missade tjugo procenten bestod av att tigerräkorna drog ner betyget, de var grillade alldeles för lång tid, brända och gummi-aktiga i köttet… synd… promenad tillbaka och besök på Hua Hin ”Night Market”. En marknad som de flesta jag sett… med ett undantag… Här låg restaurangerna på rad, serverade Seafood. Nästa besök i Hua Hin blir det att prova någon av dessa restauranger istället… vi var tillbaka på hotellet vid 21:30. Förberedde vår avresa i morgon. Träffade kudden vid 22:30. God natt!

Forts följer…

Antar att det var You and Me Massage? Har varit där ett par gånger nu och dom är riktigt duktiga. Flera damer 60+ som vet vad dom gör.

Dela på andra sajter

4 mars

07:00 var det snabbt duschat och så även för Tuk. Vi äntrade in i matsalen vid 07:35 för vår sista frukost för den här gången i Hua Hin.

20170304_075429_800x450.jpg.d2bf934f590bcd465e85a97f2ced552e.jpg

Betyget för hotellet blir fyra Chang av fem, väl godkänt. Taxin kom 10:45, en något ”korpulent” man som var klädd i både linne, T-skirt och jacka. Färden mot Korat tog sin början… utan några konstigheter, naturligtvis ett antal gånger med köande på grund av diverse ombyggnadsarbeten av vägen. Ett kort stopp för toa och införskaffning av något att tillfredsställa magen och kroppen med.

Det tog cirka sju timmar att ta sig från Hua Hin till Nakorn Ratchasima. Så då förstår de som brukar åka den sträckan att det var ett antal hinder på vägen som gjorde att det tog lite längre tid. Några minuter över 18:00 låste vi upp dörren till vår lägenhet… Sköööönt…

WP_20170304_12_16_52_Pro_800x450.jpg.6fd28311095a77327363609e3b639c3a.jpg

Därefter en snabb tur till Tesco lotus för att inhandla det nödvändigaste till frukosten… Vi kunde lägga oss i våra egna sängar vid 23:25. God natt!

5 mars

Första frukosten i lägenheten 2017 startade 08:40. Kokt ägg, rostat bröd, skinka, ost, yoghurt, tomater, marmelad, te och kaffe. Det som stod på programmet för dagen var så som följer: Att boka tid för AC-rengöring, en av AC´na startade inte heller, fem enheter som skulle gås igenom. Vi köpte även en riskokare då vi bokade. Gå till banken för att fylla på kontantkassan igen. Efter bankbesök var det lunch på den ”kycklingrestaurang” som ligger vid utfarten från parkeringen till Klang 1, ja…nu har de inte endast kyckling på menyn, men det är väl deras specialitet. Ett ställe som vi båda tycker är ok. ”Kassamannen” känner igen oss nu efter alla år och hälsade på ett glatt och välkomnande, igenkännande sätt. Lunchen avklarades och efter toabesök på Klang 1 sökte vi rätt på en Tuk-tuk. En ”långresa” till ”Index Living Mall”.

Kollade vad föraren tyckte det var värt att ta oss till Index, vänta där en timme för att sedan ta oss till lägenheten… 400 Bath och så fick det bli. Gästsängar, enkla, till gästrummet var det huvudsakliga vi skulle kolla på, som tidigare nämnts så väntade vi besök… Måttuppgifter och pris noterades och vi fyllde även på med tallrikar, glas och muggar. Vi klarade besöket under den stipulerade timmen och vi fick väcka liv i Tuk-tuk föraren då vi var klara för hemfärd.

Nu hade vi så priser från Index… Dags att kolla vad Indiern tar för några gästsängar, vad han har att erbjuda i gästsängsutbudet. Dennes affär ligger något hundratal meter från ”Dragon pub” mot centrum. Vi hade kollat där förra gången då vi var i Thailand. En Songtaew tog oss dit, smidigt och billigt, 2 X 8 Bath… Jodå, vi bestämde oss så småningom för att handla hos denna, av en Indisk familj ägd, affär. Två gästsängar plus madrasser. Transporten till lägenheten stod de för, även jag och Tuk fick plats i pickupen. De blev helt ok som gästsängar, (om jag får säga det själv).

WP_20170306_04_00_37_Pro_800x450.jpg.de8ae257226bd1be8a2e22d5131ac7aa.jpg

Då de var avsevärt billigare än Index tyckte Tuk att vi även skulle ha en tredje säng och placera den i den tomma lägenheten så att alla gästerna får var sin säng. Ingen skall behöva sova på soffan eller golvet. Så det blir att åka dit igen imorgon och inhandla den tredje. Dessa tre sängar med madrasser har vi fått till samma pris, drygt, som Index tog för en säng. Det blir alltså även pengar över till en större TV… då sängar var ihopsatta och pickupen lämnat oss vinkades ännu en Tuk-tuk in som 50 Bath senare släppte av oss vid ”The Mall”. Ingången som vi använde var den som ligger en trappa upp, på våning två ovanför där Tuk-tukarna står och väntar på kunder. Ingången finns i anslutning till den gångbro över genomfartsleden, Mittraphap road som är kraftigt trafikerad…fyra filer i vardera riktningen. Alldeles innanför ingången till höger finns en hemelektronikaffär. Både på Thaifa, där vi bokat AC rengöring, och Index hade vi kollat på TV apparat, här fanns det också TV´n. De hade en smart 40 tummare som var sänkt till 11998 från 19990, en Panasonic. Vi ”slog” till och bestämde oss för denna.

WP_20170305_11_41_57_Pro_800x450.jpg.9ffbc69dd9036f2cead93ed2fbf21b36.jpg

De kommer imorgon lunch och installerar den. Efter detta snabba TV-köp gick vi så till sängavdelningen och inhandlade tre set lakan med tillhörande örngott. Nu hade det blivit dags för middag…först Tuks bror… Vi hade frågat om han ville käka med oss efter att han skjutsat oss till Index för att betala de fyra köksstolarna vi bestämt oss för. Jodå, inga problem… så en Tuk-tuk tillbaka, sedan in i broderns bil för färd till Index där vi gjorde oss oskyldiga, köpte även tre kuddar till gästsängarna. Middagen blev sedan inmundigad i hotell Siris matsal. Jag valde som jag brukar, deras ”Gordon Blue” vilken jag tycker är helt ok. Vi släckte sänglamporna vid 23:44. God natt!

Forts följer…

Dela på andra sajter

6 mars

Klockan visade 08:12 då jag slog upp mina grå. Idag skulle det också hända saker…TV skulle komma, en tredje gästsäng skulle inköpas...vilket också skedde efter vår frukost. Denna var 110cm bred, inga 90 cm sängar kvar… Nu, då räkningen var klar visade det sig att vi fått tre sängar till ett mycket ok pris, sedan kan man alltid diskutera kvalitén, som gästsängar funkar de perfekt…Med detta gjort kunde vi så inhandla den större TV’n. Sängen var på plats 10:50, TV installerad och klar vid 12:35.

DSC05986_800x600.JPG.af0282ed89f634ac26e6c59bdeb4e57b.JPG

Efter att Tuk och jag lämnat Indiska möbelaffären gick vi en bit mot Dragon Pub och höll samtidigt koll bakåt så vi inte missade om en Songtaew skulle komma för hemresan… Vi kom fram till ”Korat Chef”, utmärkt, då kan jag köpa med mig en frusen paj och värma till lunch. Tuk valde äpplepaj och jag kyckling och skinkpaj. Då jag står och skall betala ser jag Songtaew 12 utanför i bilkön…bråttom att få växel tillbaka och rusa för att hinna stiga på innan den försvinner, men vi hann och slapp därmed vänta på nästa…Puhh.

Nu sitter jag vid köksbordet och skriver, Tuk och PeePai samtalar i soffan. Min paj är uppäten och Tuks lunch är halväten kvar på bordet. Efter att PeePai lämnat återtar Tuk sin lunchmåltid och snart är bordet rent…Tesebaan är nästa uppgift för dagen, för att betala fastighetsskatten, därefter till skattekontoret nere i centrum för att betala inkomstskatt på uthyrningen. Detta var avklarat runt 15:20. En promenad till Klang 1 gav som resultat att vi lämnade Klang med ett par nya skor på mina fötter. En ny Songtaew-resa som avlutades vid hotell Sri Pattana där vi kopierade några dokument i den shop som finns alldeles bredvid hotellets parkering. Vi gick in till hotellet där jag så fick ett infall att jag skulle korta håret på mig själv. För 36:- Sek blev jag så klippt och rakad och ögonbrynsansad. Middagen avnjöts i Sri Pattans matsal där jag genom åren suttit många gånger och inmundigat både mat och dryck.

WP_20170306_11_53_18_Pro_800x450.jpg.18612f9ba7c32520b5c1cec0f148152b.jpg

Promenad sedan till 7 elva för att fylla på kontantkortet i den lilla automat som stod utanför. Köpte även en SangSom att intaga senare på kvällen,,, Tuk stannade till vid en liten hårsalong, som ligger intill den soi som går till faderns hus, där nu systern och PeePai bor, för att få håret tvättat och blåst… Kvinnan på salongen har struma, sedan förra året har hennes hals blivit än tjockare och hennes tal mer otydligt. Karln som hon hade förra året, och som då verkade ha en bra relation till varandra, hade nu lämnat henne och kommer endast för att kräva henne på pengar, själv jobbar han inte… Ett hårt liv för henne.

DSC05966_800x600.JPG.049e7f9b3339ab7fce4da4d473fb8b49.JPG

Hårsalongen är inte i det bästa modernaste skicket och hon har väldigt liten chans att lägga undan pengar till operation, allra helst då exet kommer och kräver att hon skall dela med sig av den lilla förtjänst hon gör, bedrövlig karl… Väl hemma igen blev det dusch och en grogg, Cola och SangSom. Skriva i dagbok och surfa innan läggdags, läste lite också… God natt!

7 mars

Vi startade dagen med att, efter morgonrutinerna avklarats, gå ner till den väntande, igår bokade, taxin vid 09:30. Målet för denna taxiresa var immigrationsbyrån i Korat. Taxiresan dit tog dryga trettio minuter. Handläggandet av ärendet av kvinnan bakom skrivbordet i ett litet rum på baksidan tog mindre än tio minuter. Så var vi på väg tillbaka till centrala delarna av Korat igen…nu var slut destinationen The Mall. Föraren tipsade oss om en butik där de sålde TV-antenner med m.m. elektroniska prylar. Således gick vi av vid The mall ”bron”. Promenerade över bron och tillbaka tills vi kom till den butik taxi killen tipsat oss om. Jag köpte en likadan som vi redan hade. Den skall vara till vår lilla TV som skall placeras i gästrummet. Tillbaka till The Mall åt vi en enkel lunch inne på Food Market. Desserten intogs på ”Aunt Annies”, kaffe och kanelkringla.

Uppiggade av mat och kaffe bokade vi så en Tuk-tuk för färd till ett ställe där Tuk hämtade en utskrift av sin behållning från hennes sparande i någon slags lärarsparfond… Tuk-tuk färden gick så vidare till AXAs försäkringskontor där vi fick kvittot på att vi betalat fastighetsförsäkringen tidigare hemifrån. Hemma igen…en stunds slappande innan vi så tog en Songtaew till Klang 1 och promenerade till banken och även där kollade av ett sparprogram Tuk var med i…som ger 70’000 Bath i utdelning om tre år, plus de sparade pengarna, en bra utdelning på det här programmet, om man nu kan avvara dessa pengarna under det antal år det är frågan om. Songtaew tillbaka… ”Check In” blev stället som fick äran av vårt besök idag där vi såg till att vi blev mätta i magen. Innan vi kom till Check In hade vi bokat tid för undersökning på Korat Hospital. Klockan 07:00 i morgon bitti blir det så provtagning på fastande mage 12 timmar innan, så det var lika bra att äta redan nu. Efter maten en kort promenad till en plantaffär där vi beställde några plantor att plantera vid vår infart till garaget. Vi såg till att dricka så mycket som möjligt innan tolvtimmarsfastan skulle börja. Somnade runt 22:00.

8 mars

Klockan ringde 06:10, så då var det bara att stiga upp och promenera till Korat Hospital. 06:45 var vi på plats, först på plan…

WP_20170308_03_40_47_Pro_800x450.jpg.4b49e1fb91cca71777e1f34d0ed75b06.jpg

Ganska omgående vid 07:00 fick vi blodtryck och invägning avklarat, väntade en stund vid blod och kissprovtagningen…vid 07:38 var vi på ”G” ut till Sri Pattana för att tillgodogöra oss av hotellets frukostbuffé. Det var mycket folk i matsalen… rensade undan ett bord från lämningarna efter tidigare frukostgäster som suttit vid det enda lediga bordet. Buffén bestod av samma utbud som den alltid gjort sedan jag första gången bodde på hotellet 2003. I och för sig har de ändrat lite på möbleringen, men på det stora hela är det samma. Men det är ok… så varför ändra på det?

09:00 var vi så tillbaka för att få reda på provresultaten. Innan vi fick några svar var det röntgen av våra lungor. Cirka 35 minuter satt vi och väntade på att få tala med ”Doktorskan”, en vacker kvinna i mitten av de trettio vad jag kunde bedöma, men ibland är det svårt att avgöra rätt ålder på kvinnorna i Thailand, eller Asien överhuvudtaget. Vi fick våra provsvar förklarade för oss och sedan var det att betala… Efter denna besiktning var vi på benen igen mot den lilla plantshoppen vi besökte igår… sexplantor inhandlades och sex påsar med jord. Tuk-tuk tillbaka för att sätta plantorna i jorden. Det var snabbt avklarat att få dem i jord…de fick massor med vatten, får se om de överlever…

WP_20170308_06_16_09_Pro_800x450.jpg.5ed320ac9efe252ae56708b552b22611.jpg

WP_20170308_06_16_19_Pro_800x450.jpg.79f5f9b15db7fa39ae15910f9dd2d548.jpg

Enligt tvättmannens hustru blev de andra växterna vi planterade förra gången uppätna av stora gröna larver… En dusch senare och lite slappande så beslöts det att vi skulle besöka det nya shoppingcentret ”Terminal 21”. En Tuk-tuk fick köra oss dit. Terminal 21 är det nyaste öppnade köpcentret/gallerian i Korat.

WP_20170308_06_33_28_Pro_800x450.jpg.5e5eb78f1ddccda85b183e5f95b63405.jpg

The Mall har ju också byggt ut och moderniserats, så de är ungefär lika stora. Terminal 21 har ett ”flygledartorn” med restaurang uppe i toppen på tornet. Nu har vi inte varit där ännu men kommer väl att åka upp vid tillfälle och kolla… kanske även provar på restaurangen. Insidan såg ut som de flesta gallerior, små märkes butiker på sidorna av gångstråken/vägarna. Vad jag kunde se var att de hade åtminstone två huvudteman, Paris och London. För att kunna äta lunch var vi tvungna att rulltrappa oss upp till fjärde våningen, lite jobbigt om man nu bara vill dit och luncha… Vår lunch åt vi på ”Pier 21” som de döpt lunch/matmarknaden till. Samma system som är så vanligt… köpa kuponger…men här var nu kupongerna borttagna, man betalade vad man trodde skulle gå ”åt” och fick ett kort laddat med det beloppet. Vi valde var sin nudelrätt, min för 33 Bath och Tuks för 44 Bath plus två flaskor vatten för 7 Bath styck. Maten var helt ok skall tilläggas. Desserten valde vi att intaga i ”LaBoom Coffee”, jag kaffe och wienerbröd, Tuk vatten och en tårtbit.

WP_20170308_07_26_54_Pro_800x450.jpg.61a0e3c488c20c4a767da25a447ff962.jpg

Ganska ok men kanske lite överpris… men antar att hyrorna är ganska höga för butikerna som vill ha verksamhet där. Promenad från Terminal 21 till IT-Plaza, var ute efter ett fäste till antennen jag köpt tidigare. Hittade inget som var ok, men köpte en HDMI-kabel och ett dörrlås att experimentera med… En Songtaew körde oss till ”KS Pavillion”, ett hotell väldigt nära vår fastighet, och vi gick därifrån till vår lägenhet. Tuks syster med följeslagare kom vid 17-tiden, de sitter ännu i soffan och pratar nu vid 18-tiden. Jag har nu skrivit ifatt och tror jag läser en stund. 18:35 lämnade systern oss och vi själva kunde så ge oss iväg. Första anhalten var KTB inne på The Mall för ett bankärende, sedan gick vi och intog en superb sen middag på S&P.

20170308_191911_800x450.jpg.bb76c6831684555cafa173e0e3d3dc15.jpg

20170308_191924_800x450.jpg.c77b32e287157a1542f1db1361216237.jpg

20170308_192134_800x450.jpg.abe697ed8479c11842213cb203f807c2.jpg

20170308_192354_800x450.jpg.b4619caf9a208fc8d05d018d983ea6d4.jpg

Tuk-tuk tillbaka hem, 50 Bath. Vi släckte för natten 22:55

9 mars

07:45 satt vi och åt frukost denna morgon. Dagens ”program” innehåller bland annat besök från ”Thai Fa” som skall rengöra fem AC’n och fixa det som inte funkar… Sedan ett Skype möte vid 14:00-tiden med mina intressen/åtaganden i Sverige. Vi skall även hinna med ett besök på Home Pro för inköp av lite småprylar. Jag antar att detta program kommer att ändras under dagen, åtminstone tidsmässigt…det enda jag vet måste inträffa en specifik tid är Skype mötet. Allt annat är ”Thaitime” :-)

Klockan är nu 09:45 och frukost, disk och andra morgon göromål är avklarade. Det är att förbereda för AC-gubbarnas ankomst, man vet aldrig…kommer de tidigare (inte troligt) eller senare (mer troligt) Fördomar…nej då, inte alls  :-)

Ja det blev det sistnämnda. Två killar som satte igång med hårblås och högtryckstvätt (med lågt tryck) inne i bostaden, men de skötte det snyggt, inte mycket spill här inte. Nu funkar de bra igen alla AC´na, men så tog det också hela eftermiddagen. Då de lämnat oss efter att vi gjort oss oskyldiga gjorde vi oss klara för att åka till Home Pro för det planerade inköpet av diverse små prylar. Brodern kom hem samtidigt som vi var på väg ut. Brodern skjutsade oss så det blev varken Songtaew eller Tuktuk denna gång. Efter avlutad inhandling åt vi även middag i den lilla restaurang som finns i ena änden av den långa ”entrégången”.

Precis hemkomna efter vår utflykt kom det en riktig sköljare, under 28 minuter vräkte det ner… Lika snabbt som det startade lika snabbt slutade skyfallet. Kvällen avslutades med SangSom, cola och surfande, samt skrivande och läsande i bok nummer två denna resa: Gillian Flynns ”Gone Girl”, en bok som sålts i mer än åtta miljoner exemplar om jag skall tro på omslaget… God natt inträffade så vid 23:00.

Forts följer…

Dela på andra sajter

Fantasktiskt  att komma ihåg detta, tyvärr så kör jag på och glömmer ibland , när ,varför och hur. 

Men det var oftast trevliga familjeresor iallafall .

Mycket bra dokumenterat, tack för detta!

Dela på andra sajter

10 mars

En lugn start på dagen, vaknade utan några absoluta måsten… Efter en lång frukost städade vi av lägenheten och trapphuset. Monterade upp den lilla ute-antennen för gästrums TV´n. Lunch avåts på gatan mittemot vår byggnad sittandes vid det stenbord som uppställts för den lilla restaurangens gäster.

WP_20170310_07_19_50_Pro_800x450.jpg.8814c050924d1dd9c96e1de4b792e3a9.jpg

Då lunchen var avklarad blev det att till tvätt affären överlämna en golvfläkt, modell större. Jag bytte även ut takarmaturen i affärens ”kund del”. Nu får han ett betydligt bättre ljus. Jag satte i en LED armatur 1800 lumen istället för den gamla med cirkelformat lysrör. Vår hyresgäst verkade nöjd med både fläkt och mer ljus… Sitter nu och skriver lite, fikar, klockan är 15:00 och snart blir det duschning, det är extra varmt och svettigt idag med de göromål som avklarats.

WP_20170306_14_11_08_Pro_800x450.jpg.76678418f93e9cbffa83fdf81df1fe64.jpg

Kaffet smakar fint. Igår köpte jag några kex med citronkräm fyllning som jag åt de sista av idag…kan man tänka sig…små halv millimeter stora röda myror hade också hittat kexen. På tredje våningen!!! Det var säkert några som fått följa med ner i magen då jag inte noterat myrorna med en gång. Myror är fantastiska på att finna sötsaker och annan föda. Ny duschade efter dagens göromål tog vi så emot våra gäster. Brodern plus en gammal skolkollega till Tuk. Tog några kort… Jag satt vid köksbordet och läste, de satt i soffan och samtalade fram till 18:00-tiden. Efter att vi så blivit ensamma igen gick vi till ”Talad Yamo” och inhandlade lite mat till våra tomma magar som bars hem för att inmundigas vid köksbordet. Kvällen avslutades som tidigare kvällar, slappa, surfa, skriva och läsa. Vi gick och lade oss vid 23:00 tiden.

11 mars

Då vi så vaknade denna lördag var vi stela i våra muskler efter städjobbandet igår. Nu skulle en rejäl kroppsbehandling sitt fint… Både jag och Tuk hade lite träningsvärk… Frukost vid 07:55, strax före nationalsången… Nationalsången spelas två gånger om dagen i TV, 08:00 på morgonen och vid 18:00 på kvällen i många av de THAI-kanaler som finns. Då jag kom till Thailand första gången var det en av de saker/seder som jag förundrade mig över…folk avbröt vad de höll på med och ställde sig upp för att hedra sin flagga och sitt land. Idag är det på många ställen helt annorlunda, inte samma reaktioner längre, man ignorerar och fortsätter med vad man håller på med. Så var det på Sri Pattana då vi var där en kväll och åt mat. Två av de äldre matgästerna ställde sig upp…inte ens poliserna som satt vid ett bord reagerade under den minut sången spelades…

Någon timme efter frukost gick vi ut för att få tag på en transport till en ”Steak Restaurant” vilken en av TUks kollegor öppnat efter att ha slutat på skolan. Nu hade kollegans rörelse växt till ett Franchise företag med flera ”Steak house” enligt kollegans koncept. Det var bokat med två andra kollegor till Tuk att träffas där för att prata och äta… Vi anlände 11:06, 6 minuter sena. Vi var först på plats… Det ringde i Tuks telefon…de kommer snart nu… Medans vi väntade hann vi kolla igenom menyn och bestämma oss för vad vi skulle äta.

WP_20170311_06_01_01_Pro_800x450.jpg.c3dca6e80236b28f5374b2bd9e1a21e2.jpg

Två pensionerade kollegor, varav den ena hade sin son med sig, infann sig snart. Menyn diskuterades och det beställdes…och pratades och åts… Lunchträffen varade till 13:00 då den ena av kollegorna, den utan son med sig, var tvungen att återgå hem till sina sexton!! hundar som hon tagit hand om, gatuhundar och tempel hundar. Sonen skjutsade oss till hennes hus som låg ganska centralt i Korat. Ett förfärligt skällande blev det då vi kom och ställde oss utanför grindarna till hennes infart, länge sedan jag fått en sån rejäl utskällning… Efter ett tag lugnade det sig dock och hundarna återgick till att ligga i solen eller i skuggan och iaktta oss. Sonen skjutsade oss till Klang 1, kollegan skulle också dit. Tuk köpte en hårfärgnings kur och en del annat smått och gott. Songtaew nummer 1 stannade på min knapptryckning utanför Siri hotel och därifrån gick vi sedan till lägenheten…köpte ett par rörskarvningsringar för att kunna fixa kondensvattenröret från AC’n som ligger på marken utanför tvätt butiken.  

Vi tog det lugnt några timmar, fikade med citronrån och apelsiner, två stycken. De lite grönspräckliga, i skalet, thailändska apelsinerna, är riktigt goda tycker jag. Tog även en yoghurt, jordgubbs med noll procent fett enligt förpackningen. Har ännu inte hittat någon yoghurt som innehåller mindre än fyra procent socker…allt ska vara så sött… Solen gick i moln vid 17:00 tiden. Nu var det läge att städa andehusen på takdäcket…som naturligtvis fortfarande var brännhett under mina bara fötter…var tvungen att använda flipflopparna. Vattnet som jag spolade på ytan blev snabbt ljummet. En stor, bred piassavaliknande sopkvast gjorde susen på golvytan, även andehusen med sina inneboende dockfigurer fick sig en ordentlig rengöring, Tuk blev i alla fall nöjd… Endast en av de fyra solcellslampor jag tidigare resa tagit med mig från Sverige funkade inte. Jag hade tagit isär dem och gjort rent i kontakter och bytt laddningsbara batterier i dem, men den som inte funkat hade varit full av vatten, så den var inte möjlig att reparera.

Var skall vi äta ikväll? Och vad?... den ständiga frågan…Vi gick till Talad YaMo och inhandlade en del till kylen, bestämdes att middag fick det bli hos grann restaurangen, Cowboy som den heter.

En restaurang med hål i mitten av borden. I hålet placeras en behållare med glödande kol och ovanför kolbädden en aluminium skål med upphöjning i mitten så att det bildades en ”vallgrav” runt den perforerade upphöjningen.

WP_20170311_12_28_03_Pro_800x450.jpg.4f6c8154d6a41290f73e519c329bba11.jpg

I vallgraven hälls en fond som snart nog kommer i kokning. På upphöjningen i mitten placerar man så det man beställt. I vårt fall blev det fläsk, kyckling, lever, bläckfisk m.m. I vallgraven runt detta lades så ner grönsaker av olika slag, majs, svamp, nudlar, ägg m.m. Sedan är det bara att invänta tillagningsprocessen framför en… Inte blir man proppmätt, och det tar ju lite tid för att allt får ju inte plats på en påläggning/stekning…men helt ok för någon gång. Vi träffade kudden omkring 22:16

12 mars

Klockan skrällde vid 05:00!!! Tuk skulle gå till ”Morning Market” och köpa grejer, samt att ge till munkarna. Det är ”Monk day” idag. Tuk är väldigt rädd för hundarna på gatan då de vid tidigare tillfälle i hennes liv attackerat henne. Vid något tillfälle då vi promenerat tillsammans och hundar har funnits i vår väg har de rusat fram och skällt på henne så att jag fått gå emellan och schasa bort dem. Varför de inte bara struntar i henne, som de i de flesta fall gör med mig, vet jag inte. Denna morgon gick jag så med henne till marknaden. Mat och annat köptes och fördelades i ”munkpåsar” så att överlämnandet skulle gå lätt. Tuk köpte även mat till ande-husets andar, de lär vara ganska hungriga då det är ett år sedan de fick något från oss… Munkarna fick så sitt och så även våra hus och mark andar när vi kom tillbaka. Själva åt vi frukost efter att de fått sitt… har precis slumrat en stund, läst ut boken jag höll på med. Klockan är 10:07…får se vad som händer framöver… En av kollegorna till Tuk som var med på lunchen igår ringde och ville komma vid 11 tiden. 11:38 kom hon så…gick inte ur bilen, överlämnade några souvenirer…11:40 hade hon, och sonen som körde, lämnat oss… Nu fick vi så tag på en Songtaew som transporterade oss och sex andra Thailändare mot centrum.

Vi, Tuk och jag klev av, och betalade de åtta bath per person som det kostade, vid den affär där vi köpt de tre gästsängarna. Intill den affären finns en tandklinik som Tuk ville besöka…men det var för många i kö före henne tyckte hon, så då gick vi cirka hundra meter mot centrum och kollade kön till en annan tandklinik, även här var det kö. ”Det kommer alltid att vara mer eller mindre kö” sade jag… Vi promenerade vidare mot centrum istället, till Klang Plaza 2. Åkte alla rulltrapporna till näst översta våningen och sedan ner igen… Innan vi åkte alla rulltrapporna så åt vi lunch i den kupongrestaurang som ligger i våningen under gatuplanet.

Där inträffade en sak jag aldrig tidigare i mitt liv varit med om… Jag hade fått min mat, ris och stekt kyckling plus den obligatoriska heta soppan till. Tuk var fortfarande vid ett av de små köken och väntade på sin mat. Jag inmundigade min mat i godan ro då plötsligt personerna vid borden runt omkring uttryckte förvåning, nästan förskräckt förvåning. Diskplockerskan som stått vid ”sitt” hörn och övervakat gästerna nämnde något och pekade upp mot taket där en stor ventilationstrumma slutade med sina ”spjäll” och släppte ner sval luft på oss alla, sedan tittade de runt omkring mig på bordet bredvid mitt där en ung Thailändska just ställt dit sin portion mat…hon hade tagit bort skålen från den bruna brickan och skjutit brickan vid sidan om sig, så den var tom…så när som på den halvstora råttan som ramlat ner från ventilationstrummans spjäll och påpassligt landat på hennes tomma bricka. Trettio centimeter åt mitt håll så hade den istället plaskat ner i Thailändskans matskål.

Den unga kvinnan var snabbt där och plockade undan sina saker och mat för att placera sid vid ett annat bord…utan råtta. Råttan var helt stilla, förmodligen väldigt omtöcknad efter fallet från taket ner på brickan. Jag lyckades ta en bild. När Tuk kom till mitt bord så kom diskplockerskan fram och pratade, ganska högljutt, till Tuk… Tuk berättade sedan att jag inte skulle sprida bilden i media, helst skulle jag radera bilden… Och vad hände med råttan? Jo.… en annan kvinna kom och lade en skål över råttan och bar ut det hela någonstans……råttan var då rörlig igen… Jo, vi var ju på väg neråt från översta våningen…på tredje nerifrån såg jag några jättesöta, gosiga mjukis hundar som jag inhandlade, det har ju blivit ytterligare två barnbarn i Sverige. Tillbaka på planet under gatuplanet gick vi så in på ”Supermarket” och handlade lite förnödenheter, samt lite oförnödenheter…som till exempel smaskiga bakverk att fika med hemma. Songtaew tillbaka som vid hemkomsten stannade på min knapptryckning precis i gatukorsningen, vänstersvängen in till ”Yamo Market”. Kaffe fixades vid 15:00 tiden och så provsmakades det smarriga vi köpt tidigare. Tjugo i fyra ringde Tuks telefon…”INDEX är här utanför” sade hon, med de köksstolar vi beställt. Äntligen slipper vi de ostadiga obekväma plaststolarna.

WP_20170312_09_58_25_Pro_800x450.jpg.92eea9709d2a82468b39b2eb5e2fd118.jpg

Klockan är nu 16:00 och Tuk har precis avslutat dammsugningen…och jag har nått hit i mitt skrivande. Tuk och jag promenerade till The Mall, vi skulle kolla in den ny utbyggda delen av The Mall. Strosade runt och kollade…nya butiker, en skridskobana för den som ville prova på skridskoåkning, ett vattenlekland för badsugna barn. Där fanns även ett ”hopprum” för hoppsugna barn. En massa nya restauranger och caféer. Vi kom över på ”gamla sidan”. Tuk köpte en liten bordsfläkt… Vi provade en av de nya restaurangerna, ”Santa Fe”.

Maten var god och serveringen bra, den får sju Lamud av tio. Därefter Tuktuk hem för att slappa, surfa, skriva och läsa. God natt vid 23:10

Forts följer…

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...