Jump to content
IGNORERAD

Köpa begagnad bil


Esspe

Recommended Posts

47 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Denna Ford tyckte jag var en trevlig bekantskap.

Mindre tonad framruta och lite mjukare fjädring hade varit bra

20160613_135137.thumb.jpg.0a5e4abe9ea4e64d53411a744b54c497.jpg

 

Skulle gärna velat ha en pick-up men det funkar inte så bra. Dels för att frugan ska köra bilen också och ffa blir det nog mycket stadskörning och då är dom alldeles för otympliga. Hade vi bott på landet hade det naturligtvis inte varit någon tvekan men nu gör vi ju inte det.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    34

  • Dolemon

    20

  • thomas001

    11

  • Tallviking

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ford verkar ha lite problem. RIngde nu igen och är väldigt påstridiga. Kan säkert få ner den 10k till. Var precis på Honda och fick ner priset 20k :) Plus  extra allt, typ. Han skulle bara säkra upp det hos chefen i vanlig ordning men det blir nog affär där. Provkörde Honda Jazz också och det är en rolig liten bil. Dom är väldigt duktiga på att skaffa utrymme i sina bilar. Jag är ju både lång och har en något utvecklad muskulatur på vissa ställen men jag skulle kunna sitta bakom mig själv utan problem. Har kört den i Sverige också men där är det bara 1,2 liters motor. Här är det 1,5 vilket funkar bra för mig. Forden verkade inte lika jämn i gången men hade lite bättre drag om man stampade till.

 

Honda hade nån konstig variant på försäkringen. Jazz var en ny modell (2017) och där skulle dom ha 19.500,- för försäkring första året, lyckades förhandla bort det till halva beloppet. HRV var årsmodell 2017 men en gammal årgång (2014) och där fick man det gratis. Språkförbistringen gjorde att det sprack där. Fattar inte vad det handlar om men tydligen tecknar Honda alltid försäkring första året?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Denna Ford tyckte jag var en trevlig bekantskap.

Mindre tonad framruta och lite mjukare fjädring hade varit bra

20160613_135137.thumb.jpg.0a5e4abe9ea4e64d53411a744b54c497.jpg

Var och tittade på en lika med, men det bidde en Isuzi D-Max

 

received_162144987598759.thumb.jpeg.55886f59a7cd31105f6667fde7301fd0.jpeg

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Dolle:

Var och tittade på en lika med, men det bidde en Isuzi D-Max

 

received_162144987598759.thumb.jpeg.55886f59a7cd31105f6667fde7301fd0.jpeg

 

Mvh.

Och här blev det en Cheva!

ch1.jpg.8abc85202500e937f549962334950b36.jpg

ch2.jpg.2c014fec463ce633d9c015f06e82a791.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Det borde de kanske fråga innan man lämnar in bilen. :D

Bara att dom hör av sig tycker jag är väldigt positivt. Visar på att dom tar kundvården på allvar efter problemen dom haft.

 

Hellre det än som i Sverige där det ringer automatisk uppringare vid varje kontakt man haft med nåt företag eller myndighet. Lägger man på en rem för att hinna svara så är det ju inte så j-a roligt att mötas av den där automatisk kärringen som vill "ställa ett par frågor om min upplevelse" av kontakten för tjugofemte gången man haft kontakt med samma myndighet. Man får ju oftast inte ens möjlighet att avböja vid första kontakten heller. Hur kan dom bara tro att dom kan få ut något av det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev thomas001:

Och här blev det en Cheva!

ch1.jpg.8abc85202500e937f549962334950b36.jpg

ch2.jpg.2c014fec463ce633d9c015f06e82a791.jpg

 

 

 

Ja tjejen blev sugen på en sådan med efter vi inhandlat våran Isuzi 5555

Chevrolet hade utställning i Lotus Shopin Complex i Ayutthaya.

För mig spelar det inte någon roll vilket märke bara den är skön att åka i jag är nöjd.

 

59e082ffd8ff0_Njd.thumb.jpg.78ab3c7fdff9990ad6920a9a7461a924.jpg

 

Mvh.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Ford verkar ha lite problem. RIngde nu igen och är väldigt påstridiga. Kan säkert få ner den 10k till. Var precis på Honda och fick ner priset 20k :) Plus  extra allt, typ. Han skulle bara säkra upp det hos chefen i vanlig ordning men det blir nog affär där. Provkörde Honda Jazz också och det är en rolig liten bil. Dom är väldigt duktiga på att skaffa utrymme i sina bilar. Jag är ju både lång och har en något utvecklad muskulatur på vissa ställen men jag skulle kunna sitta bakom mig själv utan problem. Har kört den i Sverige också men där är det bara 1,2 liters motor. Här är det 1,5 vilket funkar bra för mig. Forden verkade inte lika jämn i gången men hade lite bättre drag om man stampade till.

 

Honda hade nån konstig variant på försäkringen. Jazz var en ny modell (2017) och där skulle dom ha 19.500,- för försäkring första året, lyckades förhandla bort det till halva beloppet. HRV var årsmodell 2017 men en gammal årgång (2014) och där fick man det gratis. Språkförbistringen gjorde att det sprack där. Fattar inte vad det handlar om men tydligen tecknar Honda alltid försäkring första året?

Tror att det är så att de som köper på avbetalning får inkluderat försäkring första året, inte de som köper kontant. Vi fick trots detta försäkring första året (+ lite annat lullull), men fick å andra sidan inte pruta något. Försäkringen går ju på ca 20000 per år (förlängning nu med annat bolag än det Honda tecknade med kostade 21090).

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Tror att det är så att de som köper på avbetalning får inkluderat försäkring första året, inte de som köper kontant. Vi fick trots detta försäkring första året (+ lite annat lullull), men fick å andra sidan inte pruta något. Försäkringen går ju på ca 20000 per år (förlängning nu med annat bolag än det Honda tecknade med kostade 21090).

Jo det stämmer. Avbetalning så hade det varit gratis. Vad jag inte kunde förstå var att på HRV var det gratis även kontant men inte på Jazz. Kunde inte få en vettig förklaring på det, säljaren snackade inte engelsska och det var överkurs för min frus svenska och min thai ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Esspe:

Har själv haft 3 stycken plus mc. Aldrig haft några större problem med dom och vill helst ha en Honda men erbjudandet från Ford är ju riktigt bra. Dom lider väl av problemen förra året och måste vara lite mer aktiva i sin försäljning. Honda däremot verkar nästan ointresserade av att sälja men ska ta en runda till dit. En HRV hade suttit fint utom för börsen.

 

Ford har nu sänkt priset med ytterligare 10k + att vi får läderklädsel på köpet.

Klart att Ford sänker priset, de vill pracka på dig en dålig bil medans Honda vet att de säljer bra bilar och behöver inte anstränga sig för de säljer ändå... men dålig stil att inte förstå att köparen är kung i affärer!  Bra bil men dålig försäljare hos Honda men det är bilen du köper och inte försäljaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Bara att dom hör av sig tycker jag är väldigt positivt. Visar på att dom tar kundvården på allvar efter problemen dom haft.

 

Hellre det än som i Sverige där det ringer automatisk uppringare vid varje kontakt man haft med nåt företag eller myndighet. Lägger man på en rem för att hinna svara så är det ju inte så j-a roligt att mötas av den där automatisk kärringen som vill "ställa ett par frågor om min upplevelse" av kontakten för tjugofemte gången man haft kontakt med samma myndighet. Man får ju oftast inte ens möjlighet att avböja vtaletid första kontakten heller. Hur kan dom bara tro att dom kan få ut något av det?

Kundvård i all ära men bästa "kundvården" är att sälja en bra produkt. Jag minns att VW, Audi hade problem för inte för länge sen med långa köer till verkstäder och blev nedskriven av kunder som upplevde att de fick dålig service. De hade problem med kvaliteten på bilarna på 90-talet och där var problemet att köerna växte. Jag tror samma om Ford, de har för mycket problem och därför upplever många att de får dålig service när de är överhopade med problem med bilar som har kvalitetsbrister från fabrik.

 

Köp en asiatisk bil om du vill ha en problemfri bil av samma orsak som du har en asiatisk flickvän/fru. Kvalite  kommer från asien nuförtiden.  :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Wanchai:

Klart att Ford sänker priset, de vill pracka på dig en dålig bil medans Honda vet att de säljer bra bilar och behöver inte anstränga sig för de säljer ändå... men dålig stil att inte förstå att köparen är kung i affärer!  Bra bil men dålig försäljare hos Honda men det är bilen du köper och inte försäljaren.

Dumfan hyrde jazz i somras för årets tvåhundramilastint. Inledde med kanchanaburi tor, ganska ok, tänkte sen att varför inte Isaan.

Hårda o korta säten,djävulskt stötig.

Visst kanske man inte ska köra 30-50 mil i stöten,men va fan förra årets"misstag" sopvios är bekvämare.

Ja just det ni förstod kanske att jag är dumfan,dumsnål dumfan dessutom. 

Skål

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Dolle:

 

 

Ja tjejen blev sugen på en sådan med efter vi inhandlat våran Isuzi 5555

Chevrolet hade utställning i Lotus Shopin Complex i Ayutthaya.

För mig spelar det inte någon roll vilket märke bara den är skön att åka i jag är nöjd.

 

59e082ffd8ff0_Njd.thumb.jpg.78ab3c7fdff9990ad6920a9a7461a924.jpg

 

Mvh.

 

Cheva och Isuzu, same same...

Vad gäller Pickuperna, skiljer väl bara lite på kosmetik i för och akter?

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Cheva och Isuzu, same same...

Vad gäller Pickuperna, skiljer väl bara lite på kosmetik i för och akter?

 

MVH

 

 

Japp, där av spelade namnet på fronten inte någon roll, blev en Isuzi.

Tröttnade på att kravla sig in i Hondan Civic inte bil för en typ. full lång mäniska på 187cm

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev HighWai:

Dumfan hyrde jazz i somras för årets tvåhundramilastint. Inledde med kanchanaburi tor, ganska ok, tänkte sen att varför inte Isaan.

Hårda o korta säten,djävulskt stötig.

Visst kanske man inte ska köra 30-50 mil i stöten,men va fan förra årets"misstag" sopvios är bekvämare.land hör man

Ja just det ni förstod kanske att jag är dumfan,dumsnål dumfan dessutom. 

Skål

Ibland hör man långa och tunga faranger klaga på japanska/asiatiska bilars komfort på  sätena men du kommer fram, eller hur.

 

Det är bättre än att Forden går sönder och du tvingas vänta medans bilen renoveras och bo på hotell eller få en annan bil, hehe. Jag vet vad jag skulle föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Japp, där av spelade namnet på fronten inte någon roll, blev en Isuzi.

Tröttnade på att kravla sig in i Hondan Civic inte bil för en typ. full lång mäniska på 187cm

Förut var det som så att Isuzu hade bättre andrahandsvärde än Cheva, beroende på att det var ett mer etablerat märke, vet inte hur det ser ut idag?

De som orkar kan ju kolla på sidan one2car https://www.one2car.com/en

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Tommy:

Förut var det som så att Isuzu hade bättre andrahandsvärde än Cheva, beroende på att det var ett mer etablerat märke, vet inte hur det ser ut idag?

De som orkar kan ju kolla på sidan one2car https://www.one2car.com/en

 

MVH

 

Ja min Thai vän sa får man problem med en Isuzi finns det typ delar på 7/11 är väl lika som 70-80 talet i Sverige körde man Volvo eller Saab så hittade man delar överallt typ.

 

Men 2017 års modell ska väl fugera några år innan bekymmer kommer vet ej exat pga. är i Sverige nu men skulle tro bilen har paserat 1000Km nu på 10 mån.:hi:

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

Ibland hör man långa och tunga faranger klaga på japanska/asiatiska bilars komfort på  sätena men du kommer fram, eller hur.

 

Det är bättre än att Forden går sönder och du tvingas vänta medans bilen renoveras och bo på hotell eller få en annan bil, hehe. Jag vet vad jag skulle föredra.

Jo jag också,finns ju andra asiater än Jazz.😁 Närå skoja bara,duger bra i Bangkok.  

Fast nästa år får det bli nåt större,kanske nn där man får plats med bagaget i .....jepp,bagageutrymmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Dolle:

 

Japp, där av spelade namnet på fronten inte någon roll, blev en Isuzi.

Tröttnade på att kravla sig in i Hondan Civic inte bil för en typ. full lång mäniska på 187cm

Inte en bil för en typ. Full lång människa...  Lättare nykter?

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev M33:

Inte en bil för en typ. Full lång människa...  Lättare nykter?

Beror på vilken sida jag sitter.

Sitter jag bredvid = kan ta någon ÖL

Kör jag då bena för lång in under ratten

:hi:

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Denna Ford tyckte jag var en trevlig bekantskap.

Mindre tonad framruta och lite mjukare fjädring hade varit bra

20160613_135137.thumb.jpg.0a5e4abe9ea4e64d53411a744b54c497.jpg

Mjuk fjädring på en lastbil brukar man inte ha.

Är det torsionsfjädring fram så kan man släppa lite på skruvarna så den blir lite mjukare och plockar man bort ett blad bak så blir den också mjukare, gjorde detta med en av Chevorna jag hade när jag drev eget och tvärtom på en annan som vi oftast lastade hårt, nu gissar jag att Fården har spiraler fram så då köper man lite mjukare istället.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev thomas001:

Och här blev det en Cheva!

ch1.jpg.8abc85202500e937f549962334950b36.jpg

ch2.jpg.2c014fec463ce633d9c015f06e82a791.jpg

 

Det svarta bakom hytten, är det bara kosmetika eller minskar det turbulensen över flaket?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det svarta bakom hytten, är det bara kosmetika eller minskar det turbulensen över flaket?

Kosmetika. Snyggt eller?  Den tillhor modellen som heter High Country Storm.  Är en hel del lullull som ingår. Min har bl.a en vässad motor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev thomas001:

Kosmetika. Snyggt eller?  Den tillhor modellen som heter High Country Storm.  Är en hel del lullull som ingår. Min har bl.a en vässad motor. 

Ser helt ok ut.

Är det bensin eller diesel?

Ligger vridet bra efter uppskrämning?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Mjuk fjädring på en lastbil brukar man inte ha.

Jag vet det men eftersom jag sällan kommer att köra med full last så skulle jag personligen vilja ha lite mjukare fjädring om jag köper en.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jag vet det men eftersom jag sällan kommer att köra med full last så skulle jag personligen vilja ha lite mjukare fjädring om jag köper en.

 

Aha, hyrd/lånad?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...