Jump to content
IGNORERAD

Köpa begagnad bil


Esspe

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    34

  • Dolemon

    20

  • thomas001

    11

  • Tallviking

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Den artikeln handlar ju iofs om saltvattenskadade bilar vilket det knappast är tal om i Thailand. Frågan är om det finns något sätt att kolla det? 

Salt finns alltid i vatten oavsett om det är flod, insjö, bräckt eller saltvatten. Det är bara mängden som skiljer

 

Och det är långtifrån bara själva saltet i sig som är det skadliga utan kanske främst vattnet som sådant som sätter fart på oxidation, kortsluter elektronik etc etc samt för med sig slam, smuts, damm och annat in i utrymmen där det inte hör hemma

 

Mögel och fukt är inget bra att ha i textilmateriel, elektronik etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Esspe:

Kanske en dum fråga men om en bil har "drunknat", vilka framtida konsekvenser kan det få? Vatten försvinner ju och har man fått i gång den och den går som vanligt igen så fungerar ju det elektriska som väl är mest vattenkänsligt. 

 

Vad är problemet när man har lite vatten bra tillfälle att tvätta bilen 555+

555.thumb.jpg.c1a7cb9ecdd632a6c94a3c72ea6bc51a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

Mögel i inredningen, kontaktproblem i kabelanslutningar pga korrosion och risk för rostskador är kansker några problem som kan dyka upp.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Vad är problemet 

2011 tvättade tjejen bilen lite väl mycket så vattnet steg upp på tomten 555+

 

Blöt bil fungerar perfekt efter rekonding.

 

Dom tvätta allt elkontakter rubbet så jag kan garantera att inget möggel finns i bilen.

Men rostangrep kom smygande inne i bilen med tiden.

 

Efter att dom fixade till våran bil så kan jag garantera dig att dom kan fixa krockade bilar med till att se okrockade ut, dom är helt otroliga på att fixa bilar.

 

59e77cc8af490_Vadrproblemet.thumb.jpg.690c500f41cd0e96bd233a91d710c88b.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dolle:

Vad är problemet 

2011 tvättade tjejen bilen lite väl mycket så vattnet steg upp på tomten 555+

 

Blöt bil fungerar perfekt efter rekonding.

 

Dom tvätta allt elkontakter rubbet så jag kan garantera att inget möggel finns i bilen.

Men rostangrep kom smygande inne i bilen med tiden.

 

Efter att dom fixade till våran bil så kan jag garantera dig att dom kan fixa krockade bilar med till att se okrockade ut, dom är helt otroliga på att fixa bilar.

 

59e77cc8af490_Vadrproblemet.thumb.jpg.690c500f41cd0e96bd233a91d710c88b.jpg

 

Det är just det som är problemet med tidigare krockade eller vattenskadade bilar som "fixats till"

 

Dom ser jättefina ut just efter "fixningen" men utvecklar ofta stora problem senare och det är du som köpare som då får stå för alla kostnader

 

Elektronik är väldigt dyrt att åtgärda på moderna bilar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är just det som är problemet med tidigare krockade eller vattenskadade bilar som "fixats till"

 

Dom ser jättefina ut just efter "fixningen" men utvecklar ofta stora problem senare och det är du som köpare som då får stå för alla kostnader

 

Elektronik är väldigt dyrt att åtgärda på moderna bilar

 

Därför bestämde vi oss för ny.

59e7878fd02a4_Njd.thumb.jpg.722ed819103084ceca308b287aa19220.jpg

 

Men den används inte mycket, tjejen tar "vatten Hondan" för det mesta.

Fick en bild på matarställningen idag bilen är nästan 10 mån.

 

Hon tankade den full 20161226 när vi fick den, sen har hon tankat 1 gång till  efter det.

Jag hinner dö flera gånger om innan den har blivit förbrukad 555+

Isuzi.thumb.jpg.aa711d143465e863a03e8613d4b4550a.jpg

 

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Dolle:

Vad är problemet 

2011 tvättade tjejen bilen lite väl mycket så vattnet steg upp på tomten 555+

 

Blöt bil fungerar perfekt efter rekonding.

 

Dom tvätta allt elkontakter rubbet så jag kan garantera att inget möggel finns i bilen.

Men rostangrep kom smygande inne i bilen med tiden.

 

Efter att dom fixade till våran bil så kan jag garantera dig att dom kan fixa krockade bilar med till att se okrockade ut, dom är helt otroliga på att fixa bilar.

 

59e77cc8af490_Vadrproblemet.thumb.jpg.690c500f41cd0e96bd233a91d710c88b.jpg

 

Tills skiten inte fungerar längre. Finns en anledning att försäkringsbolag skriver av bilar i miljonklassen (kronor) bara för att motorn fått in vatten i sig (alltså inte ens in i kupén eller ens upp till trösklarna, bara under vanlig körning i regn).

Hydrolocked, https://www.quora.com/What-happens-when-an-engine-is-hydrolocked

 

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 timmar sedan, skrev Tallviking:

Salt finns alltid i vatten oavsett om det är flod, insjö, bräckt eller saltvatten. Det är bara mängden som skiljer

 

Och det är långtifrån bara själva saltet i sig som är det skadliga utan kanske främst vattnet som sådant som sätter fart på oxidation, kortsluter elektronik etc etc samt för med sig slam, smuts, damm och annat in i utrymmen där det inte hör hemma

 

Mögel och fukt är inget bra att ha i textilmateriel, elektronik etc

 

Det är själva saltet i vattnet som är boven. Av vilken expert har du lärt dig detta.

Prova med avjoniserat vatten och få en kortslutning. Fixar du det så är du duktig.

 

Sluta lek expert på områden du inte har en aning om

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frason:

Tills skiten inte fungerar längre. Finns en anledning att försäkringsbolag skriver av bilar i miljonklassen (kronor) bara för att motorn fått in vatten i sig (alltså inte ens in i kupén eller ens upp till trösklarna, bara under vanlig körning i regn).

Hydrolocked, https://www.quora.com/What-happens-when-an-engine-is-hydrolocked

 

 

 

Synns i fronten varför dom inte tål fukt, Tyskt skit

 

Hondan som vi har har gått klockrent sen dom tvättade och dona upp den efter övervämningen 2011.

Rost angrepp har börjat gjöra sitt på metall som inte är riktigt behandlat som säterunderede och. dyl.

 

Jag vill göra mig av med den men tjejen säger att den fungerar för bra för att göra sig av med den, och fungerar gör de.

 

Det är som äldre mäniskor dom är inte snygg men fungerar.

 

Mvh.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Skulle vara intresant att se hur många det blir efter denna översvämning i Bangkok och provinser runt om

 

Räcker inte långt bidragen till att återställa bilen

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-15 at 18:03, skrev Esspe:

Jag tittar närmast på nästan nya. 1 år och max 2000 km. Lär inte kunnat ha hänt så mycket med dom då om dom inte har krockats. Garantin finns ju kvar också. Bara att köra ut en ny från handlaren sänker den väl med ca 10.15%. Har två HVR på span som gått under 1000 mil och är 2017 års modell. Ligger 20-30% under nypris.  Ger mig en mycket bättre bil för nästan samma pris som en ny Jazz.

Om man gör sig av med en nästan ny bil som inte gått långt så är man förmodligen missnöjd med något.  Man bör vara lite misstänksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev rolba:

Om man gör sig av med en nästan ny bil som inte gått långt så är man förmodligen missnöjd med något.  Man bör vara lite misstänksam.

Eller så hade man inte råd att betala... 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev samet:

Eller så hade man inte råd att betala... 

Både banker och vissa företag säljer inlösta leasingbilar som folk inte haft råd att betala

 

Finns en stor firma (KasiKorn Bank Car Auctions) nära IKEA i Bangkok som har auktioner varje vecka bl.a

 

http://www.kiatnakin.co.th/car-auction.php#top

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Både banker och vissa företag säljer inlösta leasingbilar som folk inte haft råd att betala

 

Finns en stor firma (KasiKorn Bank Car Auctions) nära IKEA i Bangkok som har auktioner varje vecka bl.a

 

http://www.kiatnakin.co.th/car-auction.php#top

 

 

Finns många såna. Min fru köpte vår nuvarande bil på en sån auktion och det var ett kanonköp. 

 

https://www.manheimthailand.com/en/site/home är ett annat exempel. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Om man gör sig av med en nästan ny bil som inte gått långt så är man förmodligen missnöjd med något.  Man bör vara lite misstänksam.

Finns en hel del som inte räknar innan dom köper bil i Thailand. Är troligen många såna bilar det handlar om.  Men visst, bilförsäljare är väl inte ärligare här äni Svedala ;) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Det är själva saltet i vattnet som är boven. Av vilken expert har du lärt dig detta.

Prova med avjoniserat vatten och få en kortslutning. Fixar du det så är du duktig.

 

Sluta lek expert på områden du inte har en aning om

Jag trodde det var själva syret som var boven till oxidationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev HighWai:

Jag trodde det var själva syret som var boven till oxidationen.

Det är en av tre delar som behövs. fukt, syre, metall. salten/vissa mineraler ökar bara på hastigheten (katalysatorer)

 

Metall under vatten rostar också trots väldigt begränsat med syre

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Det är en av tre delar som behövs. fukt, syre, metall. salten/vissa mineraler ökar bara på hastigheten (katalysatorer)

 

Metall under vatten rostar också trots väldigt begränsat med syre

Jag toc dig väl lite i försvar där,eller.?

Men du ville kanske undervisa mig.

Sen att vattnet fanns var ju upperbart. Lika uppenbart som att syret ska till,annars ingen rost.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag trodde det var själva syret som var boven till oxidationen.


Ja, annars blir det ju svårt med oxidation. Haha

Jag tänkte närmast på vatten med salt eller utan salt.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag toc dig väl lite i försvar där,eller.?

Men du ville kanske undervisa mig.

Sen att vattnet fanns var ju upperbart. Lika uppenbart som att syret ska till,annars ingen rost.

 

Man behöver dessutom metall, som TV skriver.

 

När ska du lära dig att TV är en mästare på att sparka in öppna dörrar och även upplysa folk om självklarheter.

 

Edit:

Fast vid oxidation behövs varken vatten, salt eller syre.

För trött på morgonen. Får jävlas lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Finns en hel del som inte räknar innan dom köper bil i Thailand. Är troligen många såna bilar det handlar om.  Men visst, bilförsäljare är väl inte ärligare här äni Svedala ;) 

 

Räknar ?

Thai tänker inte ens framåt .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...