Jump to content
IGNORERAD

Vinter i Norrland


Atom

Recommended Posts

Vi hade tänkt ta en resa till Sverige över jul; lite snö, jultomte och glögg sådär.

 

Givetvis ska vi till metropolen Tibro men för att vara helt garanterade snö, samt en ny upplevelse, hade vi dessutom tänkt ta oss riktigt långt norrut, så pass långt ut att vi kan få se norrsken (om vi har tur) samt kanske åka hundspann eller andra liknande kulturella upplevelser som är svåra att uppbringa i Thailand.

 

Jag har aldrig varit norr om Åre och vet mindre om Norrland än jag gör om Botswanas öken, Thailands risfält eller Kinas industristäder så jag ber allra ödmjukast om era råd.

 

Vi räknar med att landa på Arlanda den 16e december och att ha 4-5 dagar i norr så det måste vara ett ställe hyfsat nära en flygplats som kan nås från Arlanda eller Bromma, bil kan hyras när vi kommer fram. Jag antar att det bör vara norr om polcirkeln (snö, norrsken och draghundar) eller nära nog, vilket gör, antar jag, att det bör bli Kiruna, Luleå, Skellefteå eller möjligen Umeå; eller givetvis en ort på hyfsat bilavstånd därifrån. 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kiruna är bra, smidigt med flygplatsen.

Ume, Lule, Skele är för långt söderut om du vill se norrsken, förstått det som att chansen ökar längre norrut

 

Köra skoter på Torneträsk.

Guidad tur i gruvan.

Dagsutflykt till ishotellet.

Hundspann.

 

Finns en del kul i Kiruna.

Vart dit när det var tävling i isskulptur

ice-sculpture.thumb.jpg.72e7e629e8e8d36fba904bb6b7e9cfcf.jpg

Lånad bild

 

 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev samet:

Ume, Lule, Skele är för långt söderut om du vill se norrsken, förstått det som att chansen ökar längre norrut

Man har faktiskt sett norrsken i Tyskland även om det är väldigt ovanligt och i städerna du räknar upp är det nog ingen direkt sensation att få se norrsken. Man du har rätt i att chanserna ökar ju längre norrut man kommer. Jag rekommenderar åxå Kiruna eller i alla fall nåt ställe inåt landet till som t.ex Östersund eller Arvidsjaur om man är ute efter att uppleva en genuin norrländsk vinter under några dagar.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte och ta en avstickare till Tavelsjö, där bjuder säkert Boa på en hojt , mer Norrländskt än så blir det inte :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Man har faktiskt sett norrsken i Tyskland även om det är väldigt ovanligt och i städerna du räknar upp är det nog ingen direkt sensation att få se norrsken. Man du har rätt i att chanserna ökar ju längre norrut man kommer. Jag rekommenderar åxå Kiruna eller i alla fall nåt ställe inåt landet till som t.ex Östersund eller Arvidsjaur om man är ute efter att uppleva en genuin norrländsk vinter under några dagar.

 

Fritz..

Kiruna är nog det bästa alternativet. Synd att de verkar ha dragit ner på visningarna av Esrange. Där pågår ju väldigt seriös norrskensforskning. Väldigt intressant, när jag var där för länge sedan. Nu verkar de ha ett besökscentrum som  man måste kolla med. 

 

En annan ort som är intressant är Jokkmock. Fantastisk samekultur och utflykter mm, fast inget ishotell och lite mer avsides.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för böfvelen inte att besöka Seskarö sågverk, en svensk kulturklassiker i alla fall enligt Bengan och Ruskpricken...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tibro känner jag till då jag bott i Skövde.

Lägger bara till ett förslag.

Jultomtens ställe strax ovanför rovanniemi  i Finland vid polcirkeln.

Avstånd är inget hinder i Lappland.

Glöm inte underställ.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Åk till Svalbard, där finns allt av det du vill ha + lite till

heh? fiska kanske.

Blev nyfiken.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Cavemannen said:

Glöm inte och ta en avstickare till Tavelsjö, där bjuder säkert Boa på en hojt , mer Norrländskt än så blir det inte :D 

 

Umeå sägs ju vara trevligt och en så framstående ort som Tavelsjö som fostrat två så internationellt erkända artister som Jesper Blomqvist och Boa vore i så fall en given sevärdhet. Det känns dock som ska vi ändå åka till Norrland så kan vi lika gärna åka till riktiga Norrland och Umeå känns lite kaffe latte och Sörländskt. 

 

Kiruna ligger nog bäst till än så länge men yetterst tacksam för fler inputs. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

 

Umeå sägs ju vara trevligt och en så framstående ort som Tavelsjö som fostrat två så internationellt erkända artister som Jesper Blomqvist och Boa vore i så fall en given sevärdhet. Det känns dock som ska vi ändå åka till Norrland så kan vi lika gärna åka till riktiga Norrland och Umeå känns lite kaffe latte och Sörländskt. 

 

Kiruna ligger nog bäst till än så länge men yetterst tacksam för fler inputs. 

 

Ume är jättefint på sommarhalvåret. Med alla björkar och en mysig stadkärna.

Men på vintern... ne... då är du rätt ute. Gör det ordentligt i Kiruna!

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minus sist jag var i Kiruna. 

Så tag med långkalsonger om det vill sig illa. 

Men välj Kiruna av de valen du radar upp. 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Gällivare med Dundret,Vilhelmina med Kittelfjäll.Varför inte satsa på en eller några nätter på Is hotellet i Jukkasjärvi? Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Galten:

Tibro känner jag till då jag bott i Skövde.

Lägger bara till ett förslag.

Jultomtens ställe strax ovanför rovanniemi  i Finland vid polcirkeln.

Avstånd är inget hinder i Lappland.

Glöm inte underställ.

Rovaniemi är ingen höjdare under juletid, aspackat med turistas!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev audirs2:

Rovaniemi är ingen höjdare under juletid, aspackat med turistas!

Populärt alltså.

Åka rensläde med jultomten är inte helt fel om de nu har den aktiviteten.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Biljett till Stockholm bokad, tåg till och från Skövde bokat. Flyg till och från Kiruna bokat samt hotellnätter i Kiruna, Stockholm och Köpenhamn bokat. Köpenhamn? Ja det vimlar inte av lediga platser på flyg från Norden till Bangkok dagarna runt nyår så det blir en retur från Cph på nyårsafton. Nu återstår aktiviteter i Kiruna och blev lite chockad när frugan skickade en väninnas bokningar. Väninnan tyckte det var fantastiskt billigt vilket jag kanske inte riktigt håller med om. Vi har hittat samma aktiviteter, men inte bokade via Ishotellet (där för övrigt ett rum med extrabädd ligger på det facila priset av 8,000 SEK/natt) och då ligger det på halva priset. Blir ingen billig semester men en "once in a lifetime" och börjar faktiskt redan se fram emot äventyret, vilket jag kanske kommer ångra då jag verkligen hatar kyla....   

IMG_7581.JPG

IMG_7582.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Biljett till Stockholm bokad, tåg till och från Skövde bokat. Flyg till och från Kiruna bokat samt hotellnätter i Kiruna, Stockholm och Köpenhamn bokat. Köpenhamn? Ja det vimlar inte av lediga platser på flyg från Norden till Bangkok dagarna runt nyår så det blir en retur från Cph på nyårsafton. Nu återstår aktiviteter i Kiruna och blev lite chockad när frugan skickade en väninnas bokningar. Väninnan tyckte det var fantastiskt billigt vilket jag kanske inte riktigt håller med om. Vi har hittat samma aktiviteter, men inte bokade via Ishotellet (där för övrigt ett rum med extrabädd ligger på det facila priset av 8,000 SEK/natt) och då ligger det på halva priset. Blir ingen billig semester men en "once in a lifetime" och börjar faktiskt redan se fram emot äventyret, vilket jag kanske kommer ångra då jag verkligen hatar kyla....   

IMG_7581.JPG

IMG_7582.JPG

En svensk blir nog inte lika imponerad av upplevelserna som en thai. Fast helt klart trevliga upplevelser om man slipper se prislappen. För oss som bor uppe i norr är ju snön och upplevelser i naturen, upplevelser vi har varje år.  Till och med så ofta att det kommer att bli skönt när man kan hålla till i Thailand under vintern. Ishotellet slår nog inte lika bra för en som kan jämföra med gratis snöbivack flera dagar under lumpartiden. 

 

Påminner om den tid när jag la upp ett program för ett gäng Österrikare som besökte oss via jobbet. Vi hade stora problem med att hitta nog bra grejor att få med på friluftsaktivitetslistan. Det sista vi satte in där var en tur ut i naturen för att grilla kolbullar. Det var det simplaste vi hade med på listan, och vi tyckte att det var i simplaste laget. När vi utvärderade vad de tyckte när de åkte hem efter 2 veckor, fick kolbullegrillningen högsta gillande graden, före fiske, skoterturer, fyrhjulskörning, hundsläde var också med. 

 

Exkluciviteten för en thai gör säkert att de som har pengar kan hosta upp bra mycket, om inte annat så har de något att skryta om när de kommer tillbaka. Frugan får väl beklaga sig och säga att eftersom du var svensk så fick ni inte betala fullt utlänningspris (även fast ni försökte) utan fick ett 8 ggr lägre pris. :smile:  Ni får säkert en fantastisk upplevelse och slipper under - 40 grader som ni kan riskera ett antal veckor senare.

 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Biljett till Stockholm bokad, tåg till och från Skövde bokat. Flyg till och från Kiruna bokat samt hotellnätter i Kiruna, Stockholm och Köpenhamn bokat. Köpenhamn? Ja det vimlar inte av lediga platser på flyg från Norden till Bangkok dagarna runt nyår så det blir en retur från Cph på nyårsafton. Nu återstår aktiviteter i Kiruna och blev lite chockad när frugan skickade en väninnas bokningar. Väninnan tyckte det var fantastiskt billigt vilket jag kanske inte riktigt håller med om. Vi har hittat samma aktiviteter, men inte bokade via Ishotellet (där för övrigt ett rum med extrabädd ligger på det facila priset av 8,000 SEK/natt) och då ligger det på halva priset. Blir ingen billig semester men en "once in a lifetime" och börjar faktiskt redan se fram emot äventyret, vilket jag kanske kommer ångra då jag verkligen hatar kyla....   
IMG_7581.thumb.JPG.c6ed029282845dd60e26f9d0083b3de1.JPG
IMG_7582.thumb.JPG.f6e68382c95ba47a99a36e542c6a9817.JPG

Ishotellet i Kiruna har jag en story om. En av frugans systrar ville sova en natt där. Bokade två flygbiljetter från Arlanda. Hennes man som är en polare till mig hade gratis flyg dit men det var för tidigt så det blev betalflyg till min polares förtret.
Nå väl framme i ishotellet så skulle det sovas men det var för kallt (vilken överraskning) så hon ringde en annan syster som bor Kiruna som fick komma och hämta henne och dottern. Det blev inte billigt kan jag sägs. Polarn hjulade av glädje.
Annars är det fint i Kiruna men det räcker med ett par dagar och aldrig mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Betala pengar för att se några rendjä-lar? Ja ja säger då det, dessa sörlänningar. Huva. ;) 

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Wangthong said:

En svensk blir nog inte lika imponerad av upplevelserna som en thai. Fast helt klart trevliga upplevelser om man slipper se prislappen. För oss som bor uppe i norr är ju snön och upplevelser i naturen, upplevelser vi har varje år.  Till och med så ofta att det kommer att bli skönt när man kan hålla till i Thailand under vintern. Ishotellet slår nog inte lika bra för en som kan jämföra med gratis snöbivack flera dagar under lumpartiden. 

 

Påminner om den tid när jag la upp ett program för ett gäng Österrikare som besökte oss via jobbet. Vi hade stora problem med att hitta nog bra grejor att få med på friluftsaktivitetslistan. Det sista vi satte in där var en tur ut i naturen för att grilla kolbullar. Det var det simplaste vi hade med på listan, och vi tyckte att det var i simplaste laget. När vi utvärderade vad de tyckte när de åkte hem efter 2 veckor, fick kolbullegrillningen högsta gillande graden, före fiske, skoterturer, fyrhjulskörning, hundsläde var också med. 

 

Exkluciviteten för en thai gör säkert att de som har pengar kan hosta upp bra mycket, om inte annat så har de något att skryta om när de kommer tillbaka. Frugan får väl beklaga sig och säga att eftersom du var svensk så fick ni inte betala fullt utlänningspris (även fast ni försökte) utan fick ett 8 ggr lägre pris. :smile:  Ni får säkert en fantastisk upplevelse och slipper under - 40 grader som ni kan riskera ett antal veckor senare.

 

 

Kan nog bli en hyfsad upplevelse för mig också, jag har aldrig varit norr om Åre och den gången jag var i Åre så var det midsommar och jag var 8 år. Vi tajmade in julen 2010 (tror jag) då vi hade nästan 1 meter snö i Tibro så snö har familjen sett flera gånger men norrsken, draghundar och ishotell har vi ont om i Tibro.

 

Farsan berättade en liknande historia som din, han hjälpte en kompis att ta hand om två tyskar för lite fiske och svampplockning en tidig, solig, höstdag för några år sedan i Tiveden. För Farsan var det som vilken annan höstdag som helst men tyskarna tyckte det var något helt enastående.

1 hour ago, Peolito said:


Ishotellet i Kiruna har jag en story om. En av frugans systrar ville sova en natt där. Bokade två flygbiljetter från Arlanda. Hennes man som är en polare till mig hade gratis flyg dit men det var för tidigt så det blev betalflyg till min polares förtret.
Nå väl framme i ishotellet så skulle det sovas men det var för kallt (vilken överraskning) så hon ringde en annan syster som bor Kiruna som fick komma och hämta henne och dottern. Det blev inte billigt kan jag sägs. Polarn hjulade av glädje.
Annars är det fint i Kiruna men det räcker med ett par dagar och aldrig mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Frugans väninna som åker veckan innan oss har varit på Galapagosöarna, Bora Bora och varenda exotisk destination man kan tänka sig, Ishotellet är faktiskt det enda stället de återvänt till. Det är ju så fantastiskt billigt och de enkla människorna där uppe i norr är så trevliga och servicebenägna. Jag antar att tusenlappen de lägger på sängen gör samma underverk i Sverige som 100 Bahtaren vi lägger på sängen i Thailand  :haha: 

1 hour ago, Fritz said:

Betala pengar för att se några rendjä-lar? Ja ja säger då det, dessa sörlänningar. Huva. ;) 

 

Fritz..

Renjävlar har jag sett på Skansen så de kan kvitta men i en släde vore det rätt schysst. Vi kommer dit 27e december så risken finns dock att de är trötta efter att flugit världen runt dagarna innan. Att renar och draghundar kan vara intressanta för en thailändare men inte lika så för en halvlapp kan jag dock förstå. Handledaren jag hade när jag gjorde mitt ex-arbete i Botswana berättade att han tagit med sina barn upp till Okavangodeltat, ett av världens mest exotiska ställen, för att se Afrikas vilddjur och där en natt i en lodge kostar mer än vad de flesta afrikaner tjänar på ett år. När de var tillbaka igen och han frågade vad det bästa med trippen var så svarade de unisont att "lodgen hade Disney Channel".... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vi hade tänkt ta en resa till Sverige över jul; lite snö, jultomte och glögg sådär.
 
Givetvis ska vi till metropolen Tibro men för att vara helt garanterade snö, samt en ny upplevelse, hade vi dessutom tänkt ta oss riktigt långt norrut, så pass långt ut att vi kan få se norrsken (om vi har tur) samt kanske åka hundspann eller andra liknande kulturella upplevelser som är svåra att uppbringa i Thailand.
 
Jag har aldrig varit norr om Åre och vet mindre om Norrland än jag gör om Botswanas öken, Thailands risfält eller Kinas industristäder så jag ber allra ödmjukast om era råd.
 
Vi räknar med att landa på Arlanda den 16e december och att ha 4-5 dagar i norr så det måste vara ett ställe hyfsat nära en flygplats som kan nås från Arlanda eller Bromma, bil kan hyras när vi kommer fram. Jag antar att det bör vara norr om polcirkeln (snö, norrsken och draghundar) eller nära nog, vilket gör, antar jag, att det bör bli Kiruna, Luleå, Skellefteå eller möjligen Umeå; eller givetvis en ort på hyfsat bilavstånd därifrån. 
 


Ishotellet i Jukkasjärvi.
Lapporten
En tur till Narvik, då man ändå är vid riksgränsen.

Men det är ena jävla avstånd om man inte gillar att bila.

Dumpa bilen i Kiruna och flyg till Umeå, så kan vi halsa varsin Octomore 7.2.

Vill man så kan man ta flyget till Luleå, köra till Haparanda, korsa gränsen, köra längs älven upp till Pello och över till svenska sidan, för att fortsätta sin väg mot Kiruna.
Kanske an avstickare till Rovaniemi och glo på tomten.

För min del känns dock bara ishotellet i Jukkasjärvi intressant. En natt där bör man få med sig.

Just fan!
Köra på isvägar kan kännas skumt för en vanlig Svensson, så det bör kännas ännu skummare för thailändare.

Vännäs, Umeå och Boa-land är ett måste.
Tror jag är i Sverige vid den tiden, så jag kan guida dig till B747 lya, Bishops arms och sedan kan vi glo på boas hus.
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Kanske an avstickare till Rovaniemi och glo på tomten.

 

 

Har Boa flyttat till Rovaniemi?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vi är ganska glada att vi tog 3 dagar i Kiruna. Förutom att det var helt suveränt med hundspann, skoter och ishotell så hade de ju faktiskt snö, vilket vi inte såg så mycket av i Tibro.

 

Vi hade faktiskt lite blötsnö när vi kom den 19e med redan den 21a så var resterna av dotterns arme av snöfigurer det enda vita som fanns kvar och till den 23e var även de borta. Återkommer kanske om några dagar med bilder från Kiruna.

25443084_10156882357344027_2916574768185579155_n.jpg

25446204_10156887661549027_6841093730121561907_n.jpg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag berättade för jobbarkompisar, släktingar och gamla polare att vi skulle åka upp till Kiruna såg alla ut som frågetecken. "Kallt, mörkt, dyrt, långt bort" verkade vara vad alla "sörlänningar" kände för Kiruna. Just att det skulle vara kallt, mörkt och exotiskt var liksom för oss själva vitsen. Visst innebär flygbiljetten att det kostar lite men har man redan flugit över hela världen för att ta sig till Sverige så blir det ingen stor extrakostnad.

 

Visst var det trevligt med jul i Tibro med allt vad det innebär av mat, pyssel och släktingar men som synes av bilderna ovan så blev det inte så mycket snö. Nu har både fru och dotter spenderat några jular i Tibro och tidigare har vi haft tur med snön, och dessutom har vi varit på vintersemestrar i Japan och Korea, så snö var inte något helt främmande. Att få uppleva det kompakta norrländska vintermörkret i kombination med snögaranti, förhoppningen om norrsken, prova att köra skoter, besöka Ishotellet samt dotterns givna höjdpunkt, hundsläde, var ändå tveklöst huvudanledningen till Sverigeresan.

 

På vägen från Tibro till Kiruna blev det en natt i Stockholm, ganska fint men hade garanterat varit 10 gånger vackrare i riktig vinterskrud. Alla bilder är tagna av frugan med sin iPhone (förutom vid extrem kyla vilket Jobs tydligen inte förutsåg) då en liten kompakt kamera användes. Bilderna är sedan körda genom Facebook så kvaliteten är inte den högsta.

 

25660214_10156907910079027_7730735505765491631_n.jpg.40c6a860cfedade26a2353a5adf51432.jpg

 

 

 26169943_10156907909284027_3080884486220044201_n.jpg.be20780280bfcca3a342a1b71edb65f1.jpg

 

Vi landade i Kiruna klockan 13 och redan där blev man varse om det mäktiga i ett landskap där solen inte går upp. Tror inte Knasen skulle önska en jobbförflyttning.

 

 

1.jpg.aae400657f053e8183c9cc384b327aba.jpg

 

Inte alla flygplatser som har särskild parkering för hundspann.

 

2.jpg.d5ff48772143bfc4c41c4589915c075b.jpg

 

Vi hittade en schysst pulkabacke och dottern imponerades av snödjupet.

 

3.jpg.b6d2005c4e2e0373082ec1d434bf5b2a.jpg

 

Nästa dag vandrade vi runt i centrala Kiruna lite, en riktigt kylslagen dag med under 20 grader mitt på dagen.

 

4.jpg.6364147832ef4b0f72bc82bf7c2b4713.jpg

 

På kvällen var det dags för hundspann i -26. Vi var ordentligt förberedda med kläder och fick dessutom låna mer kläder. Jag var den ende svenske besökaren den kvällen och enligt de som jobbade där så är mindre 5% av alla besökare svenskar; huvudsakligen amerikaner, asiater, central- och sydeuropeer. Inte heller många av de som jobbade där var svenskar, gruvan betalar väldigt mycket mer.

 

Det var en ordentlig tur på drygt två timmar med ett stopp för lite varmdryck i något sametält. Klart häftigt men jag skulle ljuga om jag påstod att det inte var lite småkallt, -29 när vi var klara.

 

9.jpg.fdccd21d8fcfd954a8521ccc2730ab05.jpg

 

 

6.jpg.5666b10d82bb23d0c34fe962ae6d6f44.jpg

 

11.jpg.8ffd3d90b77e7b24d80ba77e89c3fe21.jpg

 

13.jpg.01b2ac0f409df3248be56dd5f842dac0.jpg

 

8.jpg.a0d0620ab3d828fbfc4938e378937aa3.jpg

 

12.jpg.08aad9d1fa967b4604624cb3a89eb441.jpg

 

Fick vi se något norrsken då? Det var en helt stjärnklar himmel så det var ju verkligen upplagt för det. Månen lyste dock lite för starkt men nog fick vi se lite. Tydligen blev det riktigt fyrverkeri senare på natten men det såg vi dessvärre inte.

 

14.jpg.30b20ec32af7b0291ccdd5f1a5b03883.jpg

 

15.thumb.jpg.92a5d5af671770fbd97d2990cac3a0c5.jpg

 

Nästa dag var det först skoterfärd. Klart häftigt och inte alls lika kallt som dagen innan. Vi var bara tre skotrar ute på myrarna och det kändes som vi var de sista överlevarna efter en atombombsapokalyps. Dottern fick också chansen att träffa sina kära draghundar igen; oerhört snälla vilket man inte kan tro med tanke på hur aggressiva de är när de "jobbar".

 

18.jpg.66fb305ae4aa19bb1090c266a2c233f6.jpg

 

21.jpg.038c8f97022f9d91f44ed5c27e9f18c9.jpg

 

19.jpg.fb1ee5afd273c5c77535a9fecd2debbd.jpg

 

17.jpg.cbeaffcc72b0f9f37f9d8d9cbfa7fc3a.jpg

 

22.jpg.594936895174e7a10d1a56dc66a3cba3.jpg

 

Sedan blev det en tripp till Jukkasjärvi och det världsberömda Ishotellet; åtminstone bland asiater den överlägset mest kända svenska byggnaden. Måste säga att jag var imponerad även om vissa säger att det börjar bli aningen överexploaterat och kommersiellt. Märkligt nog inte en norrlänning som jobbade här heller; stockholmare, skåningar och britter. Det är relativt mörkt inne i hotellet så bilderna gör inte riktigt upplevelsen rättvisa.

 

23.jpg.c333a4881e7577e630a57b9b21573ebc.jpg

 

24.jpg.382c0a614691e6ca57a55638d45badb4.jpg

 

26.jpg.727952319a2ee9ac50261153dc2825a5.jpg

 

27.jpg.4e63525b22ad0352ae9637313a5080af.jpg

 

28.jpg.8a4592bd2d35722f82ae727043a61825.jpg

 

29.jpg.763950452e3738b75951c2d56a0b7752.jpg

 

30.jpg.2445fce9112277c31763760e733d05e2.jpg

 

31.jpg.988f7aedc830988ff101584e5f75555d.jpg

 

33.jpg.57f7f9bb20d87e70387abd1a0deb38ad.jpg

 

34.jpg.67d7d983c210de3e6ce3e94699924060.jpg

 

35.jpg.de13a953748988ac574b0ec12bfcc57a.jpg

 

Vi avslutade sedan, pga fulla plan, med en natt i Köpenhamn. Tog en sväng in på Tivoli för att se på julutsmyckningarna och fyrverkeriet men 2 grader, snålblåst och regn förtog lite av upplevelsen.

 

26112419_10156919408239027_7566634092258255162_n.jpg.d6256bf7b36b69c9664258b274a33a5a.jpg

 

26167229_10156919402414027_6790936631921729020_n.jpg.5bb407398e5f627622945f69c050cd52.jpg

 

Överlag en suverän julsemester och dessutom kan jag ju nu lära Boa och andra fusklappar lite om det riktiga Norrland.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...