Jump to content
IGNORERAD

Trafiken i Thailand


matz

Recommended Posts

Jag antar att ingen håller med mig men jag tycker faktiskt att trafiken i Bangkok, efter sina förutsättningar, funkar rätt bra och att förvånansvärt många trafikanter är väldigt omtänksamma.

 

Vid mina två första vändor i Bkk hade vi ingen bil och jag kunde inte tänka mig att köra bil där. När vi bodde i byn köpte vi dock bil och när vi sedan återvände till Bangkok var det för dotterns skolstart och då var att inte ha bil inte något alternativ. Det tog ett litet tag men jag kom snabbt in i det och idag ser jag inga problem. Jag kör mest runt Bangna men kanske in till stan en gång i veckan och jag tycker bilister lämnar plats och beter sig väl.

 

Pattaya tycker jag är klart värre och det tror jag framförallt handlar om för många fordon per meter väg men också de helt hänsynslösa Songtaewförarna samt turister utan erfarenheter. Ute i de mindre städerna och på de större interprovinsiella vägarna är det också rätt skrämmande stundtals. Kamikazeförarna i minibussar, tonåringar i tunga lastbilar samt byrika halvgamla snubbar i en Hilux gör emellanåt livet onödigt spännande.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    14

  • Fritz

    14

  • Mankan

    11

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev Atom:

Pattaya tycker jag är klart värre och det tror jag framförallt handlar om för många fordon per meter väg men också de helt hänsynslösa Songtaewförarna samt turister utan erfarenheter

Det var värst, hänsynslösa Songtaewförare i Pattaya..vad grundar du det uttalandet på? Och när jag lika är på G  så tvivlar jag på att trafiken generellt är tätare i Pattaya än i Bangkok. Jag är övertygad om att det är tvärt om.

 

Trafikinspektören Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Fritz said:

Det var värst, hänsynslösa Songtaewförare i Pattaya..vad grundar du det uttalandet på? Och när jag lika är på G  så tvivlar jag på att trafiken generellt är tätare i Pattaya än i Bangkok. Jag är övertygad om att det är tvärt om.

 

Trafikinspektören Fritz..

Som gångtrafikant så framstår nog Songtaewförarna som väldigt serviceinriktade, de stannar varsomhelst när du vill gå på eller av. Sitter man bakom ratten i bilen bakom Songtaewen som helt sonika tvärnitar eller utan att blinka krossar tre filer för att plocka upp Bruce vid trottoaren så framstår de dock som aningens hänsynslösa.

 

Det där med "för många fordon per meter väg" var egentligen bara ett försök att vara snäll; att helt enkelt lägga skulden på "samhället" istället för på Pattayanerna. Dock är det nog så att Beach road, Second road, Pattaya Nua, Klang och Tai är hårdare trafikerade än nästan alla gator i Bkk. I Bkk är det grötigt mellan 7 och 9 och sedan mellan 4 och 6 och bara på vardagar och när skolorna är öppna; i Pattaya är det lika illa jämnt. Nu kan det vara så att jag, de gånger jag åker till Pattaya, oftast kommer ner en fredag och hem en söndag och att det är bättre under veckorna.

 

Tro dock inte att jag är en Pattayabasher, i en tråd nära dig har jag redan meddelat att det nog kan bli en condo i Pattis inom en snar (nåja) framtid. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Atom:

Jag antar att ingen håller med mig men jag tycker faktiskt att trafiken i Bangkok, efter sina förutsättningar, funkar rätt bra och att förvånansvärt många trafikanter är väldigt omtänksamma.

 

Vid mina två första vändor i Bkk hade vi ingen bil och jag kunde inte tänka mig att köra bil där. När vi bodde i byn köpte vi dock bil och när vi sedan återvände till Bangkok var det för dotterns skolstart och då var att inte ha bil inte något alternativ. Det tog ett litet tag men jag kom snabbt in i det och idag ser jag inga problem. Jag kör mest runt Bangna men kanske in till stan en gång i veckan och jag tycker bilister lämnar plats och beter sig väl.

 

Pattaya tycker jag är klart värre och det tror jag framförallt handlar om för många fordon per meter väg men också de helt hänsynslösa Songtaewförarna samt turister utan erfarenheter. Ute i de mindre städerna och på de större interprovinsiella vägarna är det också rätt skrämmande stundtals. Kamikazeförarna i minibussar, tonåringar i tunga lastbilar samt byrika halvgamla snubbar i en Hilux gör emellanåt livet onödigt spännande.   

Tycker också det går bra att köra i Bangkok. Har dock vid ett par tillfällen fått mindre problem på grund av 

att GPS får spader när vägarna går i 2 plan.  Detta är ju inte specifikt för Bangkok, men det är ju mycket mera vägar 

i flera plan där än på andra ställen.

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Som gångtrafikant så framstår nog Songtaewförarna som väldigt serviceinriktade, de stannar varsomhelst när du vill gå på eller av. Sitter man bakom ratten i bilen bakom Songtaewen som helt sonika tvärnitar eller utan att blinka krossar tre filer för att plocka upp Bruce vid trottoaren så framstår de dock som aningens hänsynslösa.
 
Det där med "för många fordon per meter väg" var egentligen bara ett försök att vara snäll; att helt enkelt lägga skulden på "samhället" istället för på Pattayanerna. Dock är det nog så att Beach road, Second road, Pattaya Nua, Klang och Tai är hårdare trafikerade än nästan alla gator i Bkk. I Bkk är det grötigt mellan 7 och 9 och sedan mellan 4 och 6 och bara på vardagar och när skolorna är öppna; i Pattaya är det lika illa jämnt. Nu kan det vara så att jag, de gånger jag åker till Pattaya, oftast kommer ner en fredag och hem en söndag och att det är bättre under veckorna.
 
Tro dock inte att jag är en Pattayabasher, i en tråd nära dig har jag redan meddelat att det nog kan bli en condo i Pattis inom en snar (nåja) framtid. 


Ja, fredag till söndag är jävligare än vardagar vid lunch. Då kan det faktiskt vara lugnt i Pattis.
Men jag har även varit i BKK när trafiken har varit lika med noll.
Rusningstrafiken i Bkk är rätt jobbig, men det är nog mest för att man inte vet i vilken fil man ska ligga i och upptäcker det försent. Då är det jävligt trångt.
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Sitter man bakom ratten i bilen bakom Songtaewen som helt sonika tvärnitar eller utan att blinka krossar tre filer för att plocka upp Bruce vid trottoaren så framstår de dock som aningens hänsynslösa.

OK, då har du haft en jäkla otur Atom. Själv har jag åkt bathbussar flera ggr i veckan i 10 år utan tillstymmelse till incident. Var i hela friden I Pattaya har du tvingats tvärnita för en Bathbuss som  krossat tre filer?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Fritz said:

OK, då har du haft en jäkla otur Atom. Själv har jag åkt bathbussar flera ggr i veckan i 10 år utan tillstymmelse till incident. Var i hela friden I Pattaya har du tvingats tvärnita för en Bathbuss som  krossat tre filer?

 

Fritz..

Nu har jag väl bara varit Pattaya 15 gånger senaste 10 åren och inte har jag kört omkring särskilt flitigt heller. Några allvarliga incidenter har jag aldrig varit med om då jag känner till situationen men tvärnitar på någon de fem gatorna jag nämnde får man allt vara beredd på varenda gång man sätter sig bakom ratten. Inga stora grejer och inget som rör mig nämnvärt men heller inte något jag trodde någon var omedveten om.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Atom:

Som gångtrafikant så framstår nog Songtaewförarna som väldigt serviceinriktade, de stannar varsomhelst när du vill gå på eller av. Sitter man bakom ratten i bilen bakom Songtaewen som helt sonika tvärnitar eller utan att blinka krossar tre filer för att plocka upp Bruce vid trottoaren så framstår de dock som aningens hänsynslösa.

Kan inte annat än hålla med. De är ju ett jävligt smidigt system när man ska ta sig fram men åker man moppe får man vara väldig uppmärksamma på dessa battisar när de korsar filer och plötsligt bromsar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades både backa och korsa hela 2:a gatan från vänsterfilen in på Soi Diana i Pattis då jag råkade köra förbi sist vi var nere. Utan att någon hetsade upp sig :misdoubt:

Vi hade bokat rum på gamla Diana In som hetter något annat numera

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Atom:

Nu har jag väl bara varit Pattaya 15 gånger senaste 10 åren och inte har jag kört omkring särskilt flitigt heller. Några allvarliga incidenter har jag aldrig varit med om då jag känner till situationen men tvärnitar på någon de fem gatorna jag nämnde får man allt vara beredd på varenda gång man sätter sig bakom ratten. Inga stora grejer och inget som rör mig nämnvärt men heller inte något jag trodde någon var omedveten om.

Det jag hakade upp mig på var att du tidigare skrev att bathbussarna ibland krossar tre filer utan att blinka...äsch..glöm det.Jag lägger ner.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man 5-6st chang innan man ger sig ut i Pattaya trafiken så flyter allt riktigt fint, man märker inte av alla faror utan glider bara förbi :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Vi hade bokat rum på gamla Diana In som hetter något annat numera

OT. Boss Suite. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

OK, då har du haft en jäkla otur Atom. Själv har jag åkt bathbussar flera ggr i veckan i 10 år utan tillstymmelse till incident. Var i hela friden I Pattaya har du tvingats tvärnita för en Bathbuss som  krossat tre filer?

 

Fritz..

Jag åker mestadels moppe när jag är i Pattaya men nog tusan får man vara beredd på att bahtbussarna klipper ett par filer eller stannar tvärt utan någon förvarning.

 

Att man inte uppmärksammar det då man sitter på flaket förstår jag.

Det är nämligen vanligt förekommande och inget man som med(mot?)trafikant hetsar upp sig för och därmed märker nog inte de flesta passagerarna på flaket att detta skett.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i SriRacha smällde poliserna upp något som mest såg ut som ett partytält på trottoaren. Där satt de sedan vid långa bord hela veckan och iakttog barskt trafiken. Jag såg dem aldrig ingripa, och eftersom de satt där en hel vecka och klart och tydligt annonserade sin närvaro med det där partytältet så var det nog inte så många som bröt mot trafikreglerna just där.

Jag kände mig däremot smått besvärad över att behöva tränga mig förbi när jag skulle gå "Hem" till mitt hotell. De satt där och granskade mig uppifrån och ner. Dom såg alltid lika sura ut, och det kändes inte som om det var läge att smila upp sig och säga hej.  :40:

Slår de alltid "Läger" på det där viset?   

Link to comment
Dela på andra sajter



Ja, fredag till söndag är jävligare än vardagar vid lunch. Då kan det faktiskt vara lugnt i Pattis.
Men jag har även varit i BKK när trafiken har varit lika med noll.
Rusningstrafiken i Bkk är rätt jobbig, men det är nog mest för att man inte vet i vilken fil man ska ligga i och upptäcker det försent. Då är det jävligt trångt.
När på året man kör i Pattaya är också en faktor att räkna med.
Själv väljer jag tisdag-torsdag.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
När på året man kör i Pattaya är också en faktor att räkna med.
Själv väljer jag tisdag-torsdag.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk



Mitt största problem när jag började köra var att jag inte hade någon aning om vilken gata jag skulle till eller var allting låg. Så det enda jag koncentrerade mig på var bakljusen på framförvarande bil samt alla jävla motorcyklar som dyker upp här och där.
När man väl börjat hitta och vet vart man ska, så går det lättare. Typ samma som när man kör i Stockholm.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

 

Var tyvärr tvungen (jobb) att tillbringa två veckor i Sverige, och säg fasen inte att Svenskar kan köra bil! 

 

Behöver ju numera blodtryckssänkande medicin för att kunna köra i Sverige, ni har blivit helt värdelösa i bilkörning. 

Hur har ni mage att säga att ni Sverige kör bra!

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej :)

 

Var tyvärr tvungen (jobb) att tillbringa två veckor i Sverige, och säg fasen inte att Svenskar kan köra bil! 

 

Behöver ju numera blodtryckssänkande medicin för att kunna köra i Sverige, ni har blivit helt värdelösa i bilkörning. 

Hur har ni mage att säga att ni Sverige kör bra!

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Det har tyvärr blivit många före detta kamelryttare bakom ratten numera, många kör Bä äm wä.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det har tyvärr blivit många före detta kamelryttare bakom ratten numera, många kör Bä äm wä.

Yep, kameryttare och stockholmare......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Yep, kameryttare och stockholmare......

Kamelryttarna möter man tyvärr dagligen, fjollträskarna har jag ingen koll på i trafiken sedan skyltarna blev lika över hela landet.

 

Registreringsskyltarna menar jag.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

När på året man kör i Pattaya är också en faktor att räkna med.
Själv väljer jag tisdag-torsdag.
 

Ja fredag var en kass årstid kommer jag ihåg.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Kamelryttarna möter man tyvärr dagligen, fjollträskarna har jag ingen koll på i trafiken sedan skyltarna blev lika över hela landet.

Skyltar förutsätter att de är riktigt utsatta. idi*terna där jag bor har placerat ut en massa fyrvägsstopp i de brantare delarna av staden. Dvs alla ska stanna oavsett om det är så halt att de inte kommer igång igen när man är på väg uppåt den branta backen. Inte många som bryr sig om skyltarna där.

 

De har också placerat en lämna företräde på ett ställe så att de som ska svänga vänster har företräde gentemot korsande trafik som ska köra rakt fram. Det kan väl vara ok om de har informerat de som ska svänga vänster att de har företräde med en skylt som visar det. Här har de ingen sådan skylt.

 

Mycket intressanta trafiksituationer uppstår då. 

Den som kommer uppifrån ser lämna företrädes skylten och lämnar företräde till en bil som svänger vänster framför honom.

Den som kommer uppifrån ser lämna företrädes skylten och lämnar företräde till en bil som tror att högerregeln gäller och båda står och väntar på att den andre ska köra.

Den som kommer uppifrån ser inte lämna företrädes skylten och kör ut när en bil svänger vänster framför honom. 

Ingen ser skyltarna och det fungerar som det ska.

 

Högerregel fungerar lite si och så. De som kör mest rakt verkar ha företräde här i stan. 

Blinkers kan de spara in på de används knappast ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Wangthong:

Skyltar förutsätter att de är riktigt utsatta. idi*terna där jag bor har placerat ut en massa fyrvägsstopp i de brantare delarna av staden. Dvs alla ska stanna oavsett om det är så halt att de inte kommer igång igen när man är på väg uppåt den branta backen. Inte många som bryr sig om skyltarna där.

 

De har också placerat en lämna företräde på ett ställe så att de som ska svänga vänster har företräde gentemot korsande trafik som ska köra rakt fram. Det kan väl vara ok om de har informerat de som ska svänga vänster att de har företräde med en skylt som visar det. Här har de ingen sådan skylt.

 

Mycket intressanta trafiksituationer uppstår då. 

Den som kommer uppifrån ser lämna företrädes skylten och lämnar företräde till en bil som svänger vänster framför honom.

Den som kommer uppifrån ser lämna företrädes skylten och lämnar företräde till en bil som tror att högerregeln gäller och båda står och väntar på att den andre ska köra.

Den som kommer uppifrån ser inte lämna företrädes skylten och kör ut när en bil svänger vänster framför honom. 

Ingen ser skyltarna och det fungerar som det ska.

 

Högerregel fungerar lite si och så. De som kör mest rakt verkar ha företräde här i stan. 

Blinkers kan de spara in på de används knappast ändå.

Får be om ursäkt för min otydlighet, det var registreringsskyltarna jag avsåg.

Jag är född och uppvuxen med regskyltar i länet som började på M, MA eller MB och Fjollträskarna hade vad jag minns A, AA och AB.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Får be om ursäkt för min otydlighet, det var registreringsskyltarna jag avsåg.

Jag är född och uppvuxen med regskyltar i länet som började på M, MA eller MB och Fjollträskarna hade vad jag minns A, AA och AB.

Jag är uppvuxen med AC skyltar. Då blev man utskälld som lappdjävul men i Fjollträsk så visade de oftast hänsyn för oss "som bara hade erfarenhet av renslädar". När sedan länsskyltarna försvann fungerade det bra med högerregeln och att kedja in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...