Jump to content
IGNORERAD

Trafiken i Thailand


matz

Recommended Posts

21 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

De lär sig en trafikkultur från barnsben, inte enkelt att ändra sådana. En kultur styrs inte av lagar.
Antalet omkomna lär vara runt 26' per år, varav 80% är MC åkande.
Köra bil går bra men MC slutade jag med när jag fyllde 60 år.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

För ett par år sedan var Thailand näst sämst i antalet döda i världen procentuellt sett. Sämst var nåt lilleputteland i Afrika som väl inte ens hade vägar. Såg siffror nyligen och tror dom var från 2015 och då låg Thailand fyra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    14

  • Fritz

    14

  • Mankan

    11

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Hemska Sven:

De lär sig en trafikkultur från barnsben, inte enkelt att ändra sådana.

Plus att detta är deras första generation med bilar. Det har helt enkelt gått för fort från buffel till bil. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-09 at 04:40, skrev koppar55:

När jag tog fram Thaikörkortet blev det ett annat ljud I skällan.:big_smile:

Jag betalar inte en spänn tills jag är överbevisad om min skuld.

 

Kontaktade du inte ditt försäkringsbolag så de fick sköta argumentationen?

Jag kan tänka mig att på gatan att man då i en typ polsk riksdag blir döms skyldig av kleti o pleti, men det håller knappast i rätten.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev koppar55:

Vid första olyckan var tre försäkringsbolag inblandade (4 bilar) och första frågan från två av bolagen som representerade  två av bilarna inblandade, var att få se min “International driving licence”

Tog upp Thai körkortet och det blev genast ett annat tonläge.

Om detta berodde på att jag har ett lokalt körkort låter jag vara osagt.

Representanten från mitt bolag tog endast en bild av körkortet och rafsade ner all detaljer på ett papper innan jag kunde åka till verkstad med en rejält deformerad bakdel av bilen.

 

 

Således låg det inte dig i fatet att du var utlänning i slutänden?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev koppar55:

Med Thai körkort inget problem

Det är väl tämligen självklart o ha som boende, särskilt nu när man inte längre kan förnya sitt inhemska körkort.

Så då är det fastslaget att det är en myt att västerlänningar alltid torskar i en olycka :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev koppar55:

 

Bara en myt?

Ber då så mycket om ursäkt att jag skrev om de två påhittade fallen, där jag blev ombedd att hjälpa till för att komma fram till en acceptabel lösning för båda parter. 

Påhittade fall ett kan ju verifieras av Lions i Sverige.

 

Nog om detta.

Det vi pratar om är inte enskilda fall! Utan ditt påstående att det alltid är Falangens fel vid en olycka oavsett vem som är skyldig. Detta har jag hort till leda under alla mina år här i Thailand. Och jag hävdar fortfarande att det är en skrona,oavsett vad du påstår! Enkelt men elementärt!

 

Här har du ditt påstående: Som “turist” åker man dit oavsett vems felet var. Bara att konstatera att så fungerar det i Thailand.

 

Det tolkar jag som om det ALLTID är/blir Falangens fel enl. dig. Och det är sådana skronor/påståenden som gor mig "lätt" irriterad....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev koppar55:

Ok, bättre att jag slutar skriva.

Självklart! Och glöm inte att ta på dig din nystickade offerkofta......

 

Eller så kan du konstatera att folk tycker olika och gå vidare i livet. Ny dag, nya trådar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev koppar55:

Tycker att det det är tråkigt att medlemmar irriterar sig på mina inlägg.

Då är det väl bättre att inte kommentera inlägg.

Behövs nog ingen offerkofta till det.

Det är väl ingen som brukar irritera sig på dina inlägg. Nu var det ju bara en enda mening. 

Om jag ställer en enkel fråga: Står du fast vid att det alltid blir/är Falangens fel vid olyckor i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev koppar55:

Tycker att det det är tråkigt att medlemmar irriterar sig på mina inlägg.

Då är det väl bättre att inte kommentera inlägg.

Behövs nog ingen offerkofta till det.

Skit i vad andra tycker, måste väl finnas viktigare saker än att få bekräftelse av okända människor.

 

Sen är det väl deras rätt att ha en åsikt i frågan, samma rätt som du har.

 

Men du gör som du vill. Tyckte bara det var lite fjantigt med "Håller ni inte med mig slutar jag skriva här".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det det är tråkigt att medlemmar irriterar sig på mina inlägg.
Då är det väl bättre att inte kommentera inlägg.
Behövs nog ingen offerkofta till det.

Irriterar är det väl ingen som gör, men du måste ju kunna ta det att ditt påstående argumenteras.
Du skriver ju själv att "turisten alltid får ta smällen". Senare att ett Thailändskt körkort är nyckeln, jag känner flera som bor i Sverige som har Thailändskt körkort och turistar någon månad då och då.
Sen vet jag att det har nämnts någon gång att IKK inte godkänns i vissa av försäkringsbolagens finstilta.
Frågan är om det också är en myt?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Irriterar är det väl ingen som gör, men du måste ju kunna ta det att ditt påstående argumenteras.
Du skriver ju själv att "turisten alltid får ta smällen". Senare att ett Thailändskt körkort är nyckeln, jag känner flera som bor i Sverige som har Thailändskt körkort och turistar någon månad då och då.
Sen vet jag att det har nämnts någon gång att IKK inte godkänns i vissa av försäkringsbolagens finstilta.
Frågan är om det också är en myt?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Kan ha fel här men tror att IKK inte anses godkänt om du anses boende i Thailand eller stannat en längre period än 90 dagar.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Kan ha fel här men tror att IKK inte anses godkänt om du anses boende i Thailand eller stannat en längre period än 90 dagar.

 

/ SatanG

Så är det väl.

 

Men frågan är om vissa försäkringsbolag har något i det finstilta att föraren måste ha thailändskt körkort, dvs att IKK inte gäller vid olycka, vil minnas att jag läst att någon skrivit så i tidigare diskussion ang körkort.

Jag tror att det också är en myt, iaf tills jag överbevisas.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det väl.
 
Men frågan är om vissa försäkringsbolag har något i det finstilta att föraren måste ha thailändskt körkort, dvs att IKK inte gäller vid olycka, vil minnas att jag läst att någon skrivit så i tidigare diskussion ang körkort.
Jag tror att det också är en myt, iaf tills jag överbevisas.
Man ska ha i Thailand giltigt kk, vilket Försäkringsbolagen tolkar till sin fördel, när de kan.
Då är ett Thailänskt kk otvetydigt det som gäller i första hand. Hur länge de internationella körkortet gäller beror på vilket typ av Visa du har.
Om man bedöms skyldig beror på vad som står i Polisrapporten. Jag vet att dessa i alla i ett fall blev en mardröm för en svårt skadad nordbo som stillstående blev påkörd bakifrån av en av ampoes tjänstebilar, föraren var onykter. Men enligt polisrapporten var det trots det den åldrige nordbons fel. Således blev han utan ersättning. Försök att argumentera mot en polisrapport, det är svårt överallt i världen.
Dash camera i bilen kan vara en bra investering, gav mig 5% billigare försäkring.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så är det väl.

 

Men frågan är om vissa försäkringsbolag har något i det finstilta att föraren måste ha thailändskt körkort, dvs att IKK inte gäller vid olycka, vil minnas att jag läst att någon skrivit så i tidigare diskussion ang körkort.

Jag tror att det också är en myt, iaf tills jag överbevisas.

Det viktigaste måste väl vara att man har ett körkort som är giltigt i Thailand sedan kan det säkert underlätta processen med ett thaikörkort. Har svårt att tro att försäkringen kan friskriva sig oavsett om man har ett IKK. Men man vet ju aldrig förstås.

 

Har man bara ett ett svenskt som inte är giltigt utan tillhörande IKK blir det självklart en annan sak oavsett om man är orsakade eller inte. De kanske oftast det är det det handlar om som bygger på myten om att det alltid är farlangens fel.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Man ska ha i Thailand giltigt kk, vilket Försäkringsbolagen tolkar till sin fördel, när de kan.

Naturligtvis ska man ha giltigt körkort.

Men var i det finstilta står det att ett IKK inte gäller, så som det påståtts tidigare?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis ska man ha giltigt körkort.

Men var i det finstilta står det att ett IKK inte gäller, så som det påståtts tidigare?

Vem har påstått det?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Hur länge de internationella körkortet gäller beror på vilket typ av Visa du har.

Gäller det inte i 90 dagar oavsett visum?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Vem har påstått det?

Det har påståtts i tidigare diskussioner ang körkort/försäkringar här på MPR, av vem o när minns jag inte.

Men eftersom att jag förutsätter att det är ännu en myt så orkar jag inte söka....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Det har påståtts i tidigare diskussioner ang körkort/försäkringar här på MPR, av vem o när minns jag inte.

Men eftersom att jag förutsätter att det är ännu en myt så orkar jag inte söka....

Ok. Dock håller jag med dig. Låter otroligt att IKK inte skulle gälla för vissa försäkringsbolag i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Gäller det inte i 90 dagar oavsett visum?

Jo det är vad som anges på M iaf. Visumet saknar betydelse men avgjorde tidigare hur lång giltighet du fick på ett thai kk. Verkar numera vara 2 år som standard första gången och sedan 5. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det har påståtts i tidigare diskussioner ang körkort/försäkringar här på MPR, av vem o när minns jag inte.

Men eftersom att jag förutsätter att det är ännu en myt så orkar jag inte söka....

Lika mycket myt som att faranger alltid är körda. ;)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-09 at 06:53, skrev Mankan:

Om jag som semesterfirare råkar ut för en mindre olycka som jag inte känner skuld till. Måste jag då ändå betala eller stanna kvar i kanske ett år för att vänta på rättegång om inte min motpart är beredd att krypa till korset?

 

Får man som fastboende utreseförbud om man har en väntande rättegång? Får man det som turist?

På en del ställen i Thailand så har det införts turistdomstolar, bla Phuket vet ej om det finns överallt, detta för att turisterna ska kunna få en snabbare behandling och helst inte missa flyget hem om möjligt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

På en del ställen i Thailand så har det införts turistdomstolar, bla Phuket vet ej om det finns överallt, detta för att turisterna ska kunna få en snabbare behandling och helst inte missa flyget hem om möjligt.
Hvå
Eftersom alla fordansförsäkringar i Thailand har en maximal ersättning för skada på tredje person, allt emellan 300.000 och 2.000.000 per person, så kan man aldrig vara säker på om försäkringen täcker en skada. Gör den inte det kan en domstol dömma att man betalar resterande krav.
Allt är inte skrönor, detta framgår av försäkringsbreven.

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Surin P3:

Plus att detta är deras första generation med bilar. Det har helt enkelt gått för fort från buffel till bil. 

I vissa fall kan man likställa buffeln mot en snöskoter :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

Hvå
Eftersom alla fordansförsäkringar i Thailand har en maximal ersättning för skada på tredje person, allt emellan 300.000 och 2.000.000 per person, så kan man aldrig vara säker på om försäkringen täcker en skada. Gör den inte det kan en domstol dömma att man betalar resterande krav.
Allt är inte skrönor, detta framgår av försäkringsbreven.

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
 

Så är det, och det gäller alla.

Att det endast skulle gälla turister är alltså en skröna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...