Jump to content
IGNORERAD

Trafiken i Thailand


matz

Recommended Posts

Som gångtrafikant så föredrar jag Sverige 7 dar i veckan. Jisses..att korsa 2:nd road i Pattaya är förenat med livsfara varje gång känns det som. Inte ens på trottoarerna är man säker, bäst det är kommer nån motorbike som har bråttom och man måste gira åt sidan för att inte bli påkörd..Huva.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    14

  • Fritz

    14

  • Mankan

    11

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev Soengsang:


Du troligen ;)
Annars den vinglande ovana turisten.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Fel,fel,fel.

 

Skulle man mot förmodan se mig körandes en moppe/mc utanför byn så är jag troligast pissfull,

så det skulle kunna vara rätt, men det ger jag inte mer än 0,013% chans/risk för.

 

Svaret är givetvis thaiaren, då han bara har ett öga och på det nedsatt syn, kombinerat med hans benägenhet att nicka till under

färden pga alkohol ,så han är den solklara vinnaren;)

 

 

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev koppar55:

Är man inte van vid vänstertrafik ska man nog hålla sig till allmänna färdmedel.

Ingen slump att Thailand tillhör en av de värsta länderna  när det kommer till antal trafikolyckor.

Hur skaffar man sig då vanan?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev koppar55:

Bor man och jobbar här så har man inget annat val än att skaffa lokalt körkort och lära sig vänstertrafiken.

Själv hade jag 2 års erfarenhet från Singapore innan Thailand.

Som turist bör man nog överväga riskerna med att hyra bll/motorcyckel.

 

Har två fall från Phuket där jag blev tillfrågad att hjälpa svenska turister som råkat illa ut i samband med bilolyckor .

Som “turist” åker man dit oavsett vems felet var. Bara att konstatera att så fungerar det i Thailand.

 

Men antar att din fråga är en mer personlig anmärkning mot mitt inlägg.  

Vissa är mera "överviktiga" en andra. Mankan är en sådan. Inget att bry sig om.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev koppar55:

Bor man och jobbar här så har man inget annat val än att skaffa lokalt körkort och lära sig vänstertrafiken.

Själv hade jag 2 års erfarenhet från Singapore innan Thailand.

Som turist bör man nog överväga riskerna med att hyra bll/motorcyckel.

 

Har två fall från Phuket där jag blev tillfrågad att hjälpa svenska turister som råkat illa ut i samband med bilolyckor .

Som “turist” åker man dit oavsett vems felet var. Bara att konstatera att så fungerar det i Thailand.

 

Men antar att din fråga är en mer personlig anmärkning mot mitt inlägg.  

Nja jag var bara nyfiken på hur du tänker man ska kunna bli van utan att köra. Jag kör själv som turist varje år och känner mig numera ganska van men det beror ju inte på att jag bara har valt att åka allmänna färdmedel.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev SatanG:

Ja där har jag totalt motsatt uppfattning. Varenda gång jag kör/åker bil i Sverige blir jag förvånad över hur snäll trafiken är. Särskilt mot gående som bara behöver närma sig vägen så släpps de över, övergångsställen och gående verkar t.o.m. vara heliga i Sverige.

Verkar som du missat att det var ganska många år sedan som politikerna i strid med fakta, "om olyckstatistik från schweiz införde att fotgängare på övergångställen har företräde före bilister" införde zebra lagen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev koppar55:

Bor man och jobbar här så har man inget annat val än att skaffa lokalt körkort och lära sig vänstertrafiken.

Själv hade jag 2 års erfarenhet från Singapore innan Thailand.

Som turist bör man nog överväga riskerna med att hyra bll/motorcyckel.

 

Har två fall från Phuket där jag blev tillfrågad att hjälpa svenska turister som råkat illa ut i samband med bilolyckor .

Som “turist” åker man dit oavsett vems felet var. Bara att konstatera att så fungerar det i Thailand.

 

Men antar att din fråga är en mer personlig anmärkning mot mitt inlägg.  

Att man åker dit for att man är turist/Falang oavsett vem som har gjort fel är bara en skröna. Om du har krockat med ett annat fordon så ringer båda parterna till sitt eget försäkringsbolag. Därefter kommer en kille/tjej från varje bolag till olycksplatsen. Dom avgör vems felet är. Är snuten på plats så rådfrågas dom liksom ev. vittnen.  Om den ena parten är en Falang....inte fan vill hans försäkringsbolag betala skadorna om det visar sig att det är motparten som är orsak till olyckan. Dom vill väl som alla bolag skydda sina egna pengar i möjligaste mån. 

Så tyvärr.....den skrönan stämmer inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev koppar55:

Det slutade med SEK25 000 för att täcka sjukhusvistelsen

Vad hände med 30-bahts systemet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Mankan:

Hur skaffar man sig då vanan?

brukar börja med att köra moppe för att få in vänstertänket, peppar peppar än så länge har det gått bra  

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev janne_h:

Verkar som du missat att det var ganska många år sedan som politikerna i strid med fakta, "om olyckstatistik från schweiz införde att fotgängare på övergångställen har företräde före bilister" införde zebra lagen.

 

Nej jag känner till lagen men det verkar som du missat att absolut ingen följer den :-)

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nej jag känner till lagen men det verkar som du missat att absolut ingen följer den :-)
 
/ SatanG
 
Att ingen följer den är nytt.
Problemet är väl att den är mångt och mycket i vissa situationer är svår att följa, när fotgängare bara kliver ut i gatan som dom vore gjorda av stål.
Vad jag vet så ser jag att dom flesta bilister följer den i den mån det går.
Sen kan man undra om det är hål i huvudet på politiker som drev igenom lagen. Trots att det fanns färsk statistik från Schweiz dom visade att lagen ökade dödsolyckor vid övergångsställen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev koppar55:

Hej Thomas001

 

Bra att vi kan ha olika åsikter utan att det slutar med munhuggning

Hoppas du är av samma åsikt. :haha:

 

De två fallen jag har varit inblandad i, får mig att undra om alla är  likvärdiga inför lagen i Thailand.

 

Fall ett.

Jag blev tillfrågad att stanna till i Phuket och kolla upp förfrågan om pengabidrag till Lions Phuket Andaman Club.

4 svenskar hyrde en jeep och krockade i mörkret med en motocykel som kom på fel sida utan lyse.

Föraren av motorcykeln dog och det visade sig snabbt att det var sonen till dåvarande polischefen I Phuket.  

Historien klarades upp efter en större summa pengar överlämnades.

 

Fall två.

En kompis med familj hyrde en Suzuki jeep i Phuket.

Under en mörk kväll körde de ut på en större väg och såg inte den ankommande motorcykeln.

Föraren bröt benet och fick skrapskador  och fick föras till sjukhus, medans passageraren klarade sig relativt bra.

Ja. solklart vems felet var I detta fall.

Men, föraren var underårig så inget körkort, inget lyse på, inga hjälmar, oregistrerad motorcykel.....

Så, nu borde polisen ändra sig I detta fall – eller?

“Stupid farrang” som inte fattar att det är lagligt att köra som underårig utan lyse.  

 

Kompisen var mäkta upprörd och ville ta fallet till domstol.

Lyckades dock få honom att kompromissa med föräldrarna till den underåriga föraren.

Det slutade med SEK25 000 för att täcka sjukhusvistelsen  och reparation av motorcyckelen.    

 

Var själv inblandad I en smäll för ett par år sedan med en lastbil.

I detta fall var det så solklart vems fel det var även om föraren av lastbilen försökte skylla på mig.:big_smile:

59d99bed1d5f7_2014-05-3111_27_45.thumb.jpg.b201cee4fd8ecdd988e93d43b4fc3901.jpg

59d99be981fd1_2014-05-3111_26_30.thumb.jpg.6622607108097ad73a0d3359976624a5.jpg

59d99b4ab0883_2014-05-3111_46_06.thumb.jpg.7461fe15305a7d20ac24dc21e3b446c8.jpg

Nej! Jag vill inte munhuggas med dig. Men när du påstår att Falangen alltid blir den som får pynta....då svarar jag.

 

Varfor betalade inte hyrbilsforetagets forsäkring sjukhusvården?

 

Jag kan ge ett ex. på motsatsen. Har dratt den här tidigare på MP.

 

Detta hände for en hel del år sedan. Kl. var väl ca 11 på kvällen,det osregnade. Jag och frun skulle snabbt in till 7/11 i stan.

7/11 ligger på hogra sidan i stan. Jag stannar på vänster sida,ber frugan springa in på 7/11 .

Jag ska gora en u-turn for att hamna precis utanfor 7/11 så frugan slipper bli mer blot.

Kollar i backspegeln...ser lugnt ut. Kålsvart och osregn. Startar u-turn...kommer halv-vägs när det blir en jävla smäll.  Oppnar dorren.

Där ligger en Thaiare på backen,hans moppe har kanat in under min bil.

Precis jämte 7/11 ligger en liten polis-kur.  Fram kommer en snut.

Alla skronor,skräckhistorier far runt i mitt tunnhåriga huvud. Här blir det att pynta dyrt.

Tydligen har snuten sett hela händelsen. Vi hjälper upp Thaiaren och hans moppe. Han har lite skrapsår,annars ok. 

Min bil har bara lite skador på fotsteget.

Frun kommer for att tolka.  Det visar sig att snuten har sett att moppen inte hade något framljus när han kom korandes.

Plus att han inte är helt nykter. Ser hur snuten snackar med snubben. Snuten kollar min bil och frågar om jag vill ha någon form av ersättning for skada på min bil från Thaiaren.

Jag säger nej...är bara glad att snubben lever. Snuten tjatar ännu mer med Thaiaren...helt plotsligt får snubben en jävla orfil av snuten.

Frun säger att snuten vill att Thaiaren vailar och ber om ursäkt till Falangen.

10 sek. senare står han och vailar och bugar framfor mig.

Slutet gott,allting gott.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, att det alltid är farangens fel är ren nonsens. Och synd att det fortfarande finns de som tror att det är så. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när jag vid min första resa till Thailand tyckte att det var svårt att som gångtrafikant korsa gatorna i Patong. Till slut klev jag ut i gatan och spände varnande ögonen i bilförarna genom väl tonande vindrutor. Det verkade funka, respekt tänkte jag! :27:
Det tog några dagar innan jag insåg att det var passagerarsidan jag gett min varnande blick. :37: 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev koppar55:

Ja, du har val varit med om ett antal olyckor så du vet att det är nonsens eller skröna.

Synd att jag som bor här sedan 15år och kör ca 100 mil mil I veckan, inte förstår bättre.

Om vi ska mäta längden, så vinner jag ändå.

Och jag har då rätt per automatik.

 

Det är som du och många andra beskriver att man kan bli lite väl motarbetad på gatan vid eventuell olycka, men när det kommer till kritan (dvs rättegång), så spelar hudfärg eller annat ingen roll.

Om man sen som utlänning ger sig direkt, när folk står och skriker på en efter en olycka och säger att det är ditt (farangens) fel att jag (thailändaren) körde på dig, så får man skylla sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-07 at 14:34, skrev Jive:

Thailändarna tar alltid närmaste vägen. De passerar den sida som passar bäst för deras mål, men de gör det i samförstånd med andra thailändska trafikanter. Sedan kommer då farangen med sina strikta, inlärda regler och t o m hytter med fingret  om inte thaiaren  fattar hur man ska göra. Jag vill påstå att du ser betydligt mer ödmjukhet mellan thailändare i trafiken än mellan faranger på hemmaplan och denna brist på ödmjukhet tar farangerna med sej till Thailand.

Nähä duemoticonblog.jpeg.2278057876bb82f341c850f60cad48a3.jpeg. Tog taxi till obygden  från Pattaya för några år sedan. Det blev väg 2 mot Khon Kaen, som jag sa till chaffisen , när vi kom till Khon Kaen så pekade och visade jag honom var han skulle svänga av till höger mot Kalasin men han varken tittade eller lyssnade på mig utan fortsatte norrut mot Udon Thani7.jpg.08e09ad94051e2514fdd009ed361096e.jpg , då undrade jag om han kunde ta höger där och köra mot Nakhon Phanom, men icke7.jpg.08e09ad94051e2514fdd009ed361096e.jpg. Han forsatte till Nong Khai och efter att ha frågat en gatuförsäljare där så kom han på rätt väg (väg 212) mot Nakhon Phanom och hem mot obygden16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.8dfc4c8954d51a29ad3780bdd034a862.jpg.

Tack vare att han inte lyssnade på mig så fick han köra en omväg på nästan 15 mil som han givetvis fick betala självfdf5c2c912327ac06c91c65dd1df9f1c.jpg.c2930aa76953b1af168d227e7be39bce.jpg.

Lite utanför ämnet men fan inte närmsta vägen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
12 minuter sedan, skrev koppar55:

Har själv varit inblandad i 3 bilolyckor och fått höra att jag som “farrang” orsakade olyckan.

När jag tog fram Thaikörkortet blev det ett annat ljud I skällan.:big_smile:

Jag betalar inte en spänn tills jag är överbevisad om min skuld.

 

Rättegång i Thailand?

Vi vet ju tidsrymden innan det blir någon.

För en turist är det nog enklare att betala och se glad ut än att stanna och vänta på rättegången eller ta flyget tillbaka.

För oss permanentboende är det inga problem.   

Helt rätt skulle jag vara inblandad i en olycka här och jag har rätt så skulle jag bestrida upp i domstol.

Bor här så jag har tiden.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev nissehult_13:

Helt rätt skulle jag vara inblandad i en olycka här och jag har rätt så skulle jag bestrida upp i domstol.

Bor här så jag har tiden.

 

Har också varit med om 3 olyckor, 2 som förare och en gång frugan. 

Varför göra det besvärligt och hålla på och diskutera vem som har fel och ska betala vad direkt på gatan?

Själv ringer vi genast försäkringsbolaget, känns vettigast och definitivt enklast för en själv så får de ta hand om det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev koppar55:

Har själv varit inblandad i 3 bilolyckor och fått höra att jag som “farrang” orsakade olyckan.

När jag tog fram Thaikörkortet blev det ett annat ljud I skällan.:big_smile:

Jag betalar inte en spänn tills jag är överbevisad om min skuld.

 

Rättegång i Thailand?

Vi vet ju tidsrymden innan det blir någon.

För en turist är det nog enklare att betala och se glad ut än att stanna och vänta på rättegången eller ta flyget tillbaka.

För oss permanentboende är det inga problem.   

Om jag som semesterfirare råkar ut för en mindre olycka som jag inte känner skuld till. Måste jag då ändå betala eller stanna kvar i kanske ett år för att vänta på rättegång om inte min motpart är beredd att krypa till korset?

 

Får man som fastboende utreseförbud om man har en väntande rättegång? Får man det som turist?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll ju på att mista livet på ett övergångsställe i Bangkok (ChinaTown). Jag måste ha felbedömt ett stoppljus i en vältrafikerad korsning. Jag hade väl hunnit två tredjedelar av övergångsstället när jag plötsligt fick rött, och bilar och motorcyklar rivstartade. Då menar jag verkligen rivstartade! Dom verkade ge fullständigt fan i att det stod en idi*t där mitt i gatan. Visst det var förmodligen mitt fel att jag befann mig där, men om det står en gubbe där så försöker man väl undvika denne?

Jag förstår inte mentaliteten. Om det står någon mitt i gatan så skiter man väl i varför, men försöker helt enkelt undvika att köra på honom, man rundar honom. Jag menar att ibland kan det ju rent tekniskt vara "Farangens" fel, men man måste ju kunna få göra fel utan att nödvändigt straffas med döden.

Det kändes som om de siktade på mig, och det var endast med några rent gymnastiska övningar och en hel del tur som jag klarade mig helskinnad därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎10‎-‎07 at 12:11, skrev thaiola:

vad JAG har hort så är Thaitrafiken hjälpsammare mot varandra jämfort med Stockholm

 

nu tar det hus i H....i..e 

Att ligga o pendla var morgon o kväll på Essingen e ingen lek, där kan man snacka idi*tikörning, kan ligga runt 3-4 olyckor per vecka, mestadels plåtskador men oerhört frustrerande med köer som följd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev gnagarn1891:

Att ligga o pendla var morgon o kväll på Essingen e ingen lek, där kan man snacka idi*tikörning, kan ligga runt 3-4 olyckor per vecka, mestadels plåtskador men oerhört frustrerande med köer som följd. 

Bråttom som fan till det roliga jobbet, sen lika bråttom hem till kärring och ungar... :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare kör pissdåligt rent generellt. 
Finns inte mycket mer att tillägga. 
De lär sig en trafikkultur från barnsben, inte enkelt att ändra sådana. En kultur styrs inte av lagar.
Antalet omkomna lär vara runt 26' per år, varav 80% är MC åkande.
Köra bil går bra men MC slutade jag med när jag fyllde 60 år.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...