Jump to content
IGNORERAD

Trafiken i Thailand


matz

Recommended Posts

On 2017-10-14 at 16:18, skrev Cavemannen:

Tar man 5-6st chang innan man ger sig ut i Pattaya trafiken så flyter allt riktigt fint, man märker inte av alla faror utan glider bara förbi :D 

Håller med!

 

Köra nykter i Pattaya är livsfarligt;)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    14

  • Fritz

    14

  • Mankan

    11

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag antar att ingen håller med mig men jag tycker faktiskt att trafiken i Bangkok, efter sina förutsättningar, funkar rätt bra och att förvånansvärt många trafikanter är väldigt omtänksamma.
 
Vid mina två första vändor i Bkk hade vi ingen bil och jag kunde inte tänka mig att köra bil där. När vi bodde i byn köpte vi dock bil och när vi sedan återvände till Bangkok var det för dotterns skolstart och då var att inte ha bil inte något alternativ. Det tog ett litet tag men jag kom snabbt in i det och idag ser jag inga problem. Jag kör mest runt Bangna men kanske in till stan en gång i veckan och jag tycker bilister lämnar plats och beter sig väl.
 
Pattaya tycker jag är klart värre och det tror jag framförallt handlar om för många fordon per meter väg men också de helt hänsynslösa Songtaewförarna samt turister utan erfarenheter. Ute i de mindre städerna och på de större interprovinsiella vägarna är det också rätt skrämmande stundtals. Kamikazeförarna i minibussar, tonåringar i tunga lastbilar samt byrika halvgamla snubbar i en Hilux gör emellanåt livet onödigt spännande.   
Instämmer till 100%.
Kör själv mc och bil i Bangkok. Och upplever det många gånger mer problemfritt än att köra i Stockholm.
Pattaya trafiken upplever jag alltid som värre än Bangkok trafiken.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst, hänsynslösa Songtaewförare i Pattaya..vad grundar du det uttalandet på? Och när jag lika är på G  så tvivlar jag på att trafiken generellt är tätare i Pattaya än i Bangkok. Jag är övertygad om att det är tvärt om.
 
Trafikinspektören Fritz..
Eftersom jag bor och kör dagligen i Bangkok kan jag intyga att trafiken i Bangkok flyter på bättre än i Pattaya.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Instämmer till 100%.
Kör själv mc och bil i Bangkok. Och upplever det många gånger mer problemfritt än att köra i Stockholm.
Pattaya trafiken upplever jag alltid som värre än Bangkok trafiken.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Det svåra är ju att ligga rätt i trafiken annars lär det bli långa omvägar. Vet man bara var man ska och hur man tar sig dit är det nog inga större problem.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

Eftersom jag bor och kör dagligen i Bangkok kan jag intyga att trafiken i Bangkok flyter på bättre än i Pattaya.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Då hade jag väl bara en jäkla otur i går när jag åkte taxi in till Bangkok city i går fm och tillbaka på em. Även om jag promenerat i maklig takt så tror jag att det hade det gått fortare än den hastighet taxin kunde hålla. Jag höll på att bli vansinnig, trafiken stod så gått som still och vi kom inte många km på en timme. Huva

 

Fritz..

 

Edit: En gång var vi ett gäng som lämnade taxin och promenerade sista biten till hotellet för att det var så gott som totalstopp i trafiken.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev janne_h:

Eftersom jag bor och kör dagligen i Bangkok kan jag intyga att trafiken i Bangkok flyter på bättre än i Pattaya.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Iofs så kan jag vara benägen att hålla med, då jag kört ungefär lika mycket i båda städerna.

 

Men din jämförelse blir sned om du baserar det på att du kör "dagligen" i Bkk, och inte lika mycket i Pattaya, således vet du inte lika mycket om trafiken i Pattaya då du inte kör "dagligen" där?

Observera att jag inte misstror att du kör mycket i Bkk :)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Iofs så kan jag vara benägen att hålla med, då jag kört ungefär lika mycket i båda städerna.

 

Men din jämförelse blir sned om du baserar det på att du kör "dagligen" i Bkk, och inte lika mycket i Pattaya, således vet du inte lika mycket om trafiken i Pattaya då du inte kör "dagligen" där?

Observera att jag inte misstror att du kör mycket i Bkk :)

Jämförelsen blir också sned om man jämför trafikintensiteten i förorterna till Bangkok med den centrala delen av Pattaya.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jämförelsen blir också sned om man jämför trafikintensiteten i förorterna till Bangkok med den centrala delen av Pattaya.

 

Fritz..

Jo, så är det också.

Hur är det annars, är de färdiga upp på Sukhumvit, det har ju vart ett elände?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Jo, så är det också.

Hur är det annars, är de färdiga upp på Sukhumvit, det har ju vart ett elände?

Om du menar tunneln vid Pattaya Klang så är den öppen. Dom sista gångerna jag åkt Sukhumvit så har det rullat på bara bra utan problem.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen blir också sned om man jämför trafikintensiteten i förorterna till Bangkok med den centrala delen av Pattaya.
 
Fritz..
Vem menar du gör det.
Om man jämför sukhumvit Bangkok och att cruisa ner på klangen in mot Pattaya, så väljer jag Bangkok alla dagar i veckan. Sen har ju Bangkok både skytrain och tunnelbana. Så möjligheterna att ta sig fram är enorma, jämfört med Pattaya.
Att Pattaya växt för fort är det väl ingen som kan motsäga?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Några bilder från trafiken i Pattaya tagna vid niotiden i morse. Första bilden visar Tredje gatan, nästa Soi Buakhaw, sen Second road och därefter Beach road och slutligen Pattaya Tai. Att jämföra detta med hur det såg ut i Bangkoks innerstad i tisdags vid samma tidpunkt går inte, där var det som att hamna på en annan planet med bilar tätt efter varandra i en aldrig sinande ström och köerna rörde på sig i snigelfart och ofta inte ens i den hastigheten.

59e81c53d434e_Morgontrafik001.thumb.JPG.acc433952e65813b9429f553488ea32f.JPG

59e81f31d53b7_Morgontrafik003.thumb.JPG.961f322fbf16322fe2f84c342d7a8004.JPG59e8205a73854_Morgontrafik005.thumb.JPG.758d0d4abd193fdb101e84a96ec3004f.JPG59e820a689631_Morgontrafik011.thumb.JPG.a1e171be60e3084c481c2fcf2ab29ec0.JPG59e8218bb8cdc_Morgontrafik013.thumb.JPG.3aa0eae73f405ed08cb50fcb21c2346e.JPG

Morgontrafik 012.JPG

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, nu kom det med en bild för mycket igen. :sFduh:  Den näst sista bilden är från Pattaya Tai och den sista från Beach Road...igen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser nästan lugnare ut än uppe i Isaan. Det är betydligt tätare trafik i Nong Bua Lamphu för att inte tala om Khon Kaen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Äsch, nu kom det med en bild för mycket igen. :sFduh:  Den näst sista bilden är från Pattaya Tai och den sista från Beach Road...igen.

 

Fritz..

Att du inte förstår själv när du har fel...... Ojojoj, att en del aldrig lär sig:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Några bilder från trafiken i Pattaya tagna vid niotiden i morse. Första bilden visar Tredje gatan, nästa Soi Buakhaw, sen Second road och därefter Beach road och slutligen Pattaya Tai. Att jämföra detta med hur det såg ut i Bangkoks innerstad i tisdags vid samma tidpunkt går inte, där var det som att hamna på en annan planet med bilar tätt efter varandra i en aldrig sinande ström och köerna rörde på sig i snigelfart och ofta inte ens i den hastigheten.
59e81c53d434e_Morgontrafik001.thumb.JPG.acc433952e65813b9429f553488ea32f.JPG
59e81f31d53b7_Morgontrafik003.thumb.JPG.961f322fbf16322fe2f84c342d7a8004.JPG59e8205a73854_Morgontrafik005.thumb.JPG.758d0d4abd193fdb101e84a96ec3004f.JPG59e820a689631_Morgontrafik011.thumb.JPG.a1e171be60e3084c481c2fcf2ab29ec0.JPG59e8218bb8cdc_Morgontrafik013.thumb.JPG.3aa0eae73f405ed08cb50fcb21c2346e.JPG
59e8216bd15b1_Morgontrafik012.thumb.JPG.93b40f039b14d58a14fbd5d9a81de85b.JPG
Allt går ju att visa som man vill. Finns gator runt sukhumvit som är lika öde i Bangkok. Men inte förtar det att det emellanåt är svårt att ta sig fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev janne_h:

Allt går ju att visa som man vill. Finns gator runt sukhumvit som är lika öde i Bangkok. Men inte förtar det att det emellanåt är svårt att ta sig fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Bilderna som jag lade ut var från dom absolut största och mest trafikerade gatorna i södra Pattaya och så ser det ut varje morgon. Dom mindre soierna är det naturligtvis ännu mindre trafik på.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på Fejjan att HajKaj var på akuten i Pattaya efter en olycka. Hoppas han inte är allvarligt skadad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev evert 1:

Var vänlig och ta nya bilder kl 19.00 för då djävlar har alla vaknat upp:big_smile:

Åkej då, men bara för din skull :)

Kl 17:30 gick jag en ny runda detta för att få en jämförelse med hur trafiken var i Bangkok när vi åkte hemåt i taxi vid samma tidpunkt i tisdags. Då blev vi sittande i bilköer i ungefär en timme innan vi till slut kom upp på motorvägen och kunde gasa på lite. Bilderna kommer i samma ordning som i förra reportaget och man kan se att det fortfarande gott om plats på gatorna. Undantaget var PattayaTai där jag faktiskt hittade en köbildning upp emot trafikljuset vid korsningen med Tredje gatan.

59e897d668f47_Kvllstrafik002.thumb.JPG.b1658c58b49dc26280e0b90fadfab155.JPG59e897ffb8f72_Kvllstrafik003.thumb.JPG.399679f621b2dbd0bdc6281de3c85180.JPG59e8982747c61_Kvllstrafik007.thumb.JPG.44a80edae4c59dcfd163a66a0c86201a.JPG59e8987d3ec78_Kvllstrafik009.thumb.JPG.afe1973a7f37cecbe64705ca2f594b2b.JPG59e8989ed5db4_Kvllstrafik012.thumb.JPG.f8eb384a5362ddb75cad020dde7c8992.JPG

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-19 at 19:22, skrev Fritz:

Åkej då, men bara för din skull :)

Kl 17:30 gick jag en ny runda detta för att få en jämförelse med hur trafiken var i Bangkok när vi åkte hemåt i taxi vid samma tidpunkt i tisdags. Då blev vi sittande i bilköer i ungefär en timme innan vi till slut kom upp på motorvägen och kunde gasa på lite. Bilderna kommer i samma ordning som i förra reportaget och man kan se att det fortfarande gott om plats på gatorna. Undantaget var PattayaTai där jag faktiskt hittade en köbildning upp emot trafikljuset vid korsningen med Tredje gatan.

59e897d668f47_Kvllstrafik002.thumb.JPG.b1658c58b49dc26280e0b90fadfab155.JPG59e897ffb8f72_Kvllstrafik003.thumb.JPG.399679f621b2dbd0bdc6281de3c85180.JPG59e8982747c61_Kvllstrafik007.thumb.JPG.44a80edae4c59dcfd163a66a0c86201a.JPG59e8987d3ec78_Kvllstrafik009.thumb.JPG.afe1973a7f37cecbe64705ca2f594b2b.JPG59e8989ed5db4_Kvllstrafik012.thumb.JPG.f8eb384a5362ddb75cad020dde7c8992.JPG

Det var tusan vad det tjockar till sig på kvällskvisten. :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

min bil var ute på irrfärder och fasnade på en radarbild som visade på 124 Km/tim

i dokumentet så står det på ett stället 80 Km limit på ett annat 90 Km /tim 

priset är 500B 

jag var ju inte med i bilen men som vanligt får  "falangen" betala

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev thaiola:

min bil var ute på irrfärder och fasnade på en radarbild som visade på 124 Km/tim

i dokumentet så står det på ett stället 80 Km limit på ett annat 90 Km /tim 

priset är 500B 

jag var ju inte med i bilen men som vanligt får  "falangen" betala

I Thailand är det ägaren till bilen som är betalningsansvarig.....inte foraren.  Frugan äger min bil...men jag pyntar boterna. Hade nog blivit bråk här hemma om jag krävt att frun ska betala for min framfart på vägarna här.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-19 at 10:57, skrev Tallviking:

Läste på Fejjan att HajKaj var på akuten i Pattaya efter en olycka. Hoppas han inte är allvarligt skadad

 

Enligt Hajkaj så är han OK någon anhörig som hadee haft en olycka

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-21 at 12:15, skrev thomas001:

I Thailand är det ägaren till bilen som är betalningsansvarig.....inte foraren.  Frugan äger min bil...men jag pyntar boterna. Hade nog blivit bråk här hemma om jag krävt att frun ska betala for min framfart på vägarna här.

Samma kommer troligen att införas i sverige nu när nya fartkameror är på väg som ska ha dubbla kameror för att även kunna fota bakifrån för att kunna bötfälla MC-förare och bilar som saknar främre registreringsskylt.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Samma kommer troligen att införas i sverige nu när nya fartkameror är på väg som ska dubbla kameror för att kunna fota bakifrån för att kunna bötfälla MC-förare och bilar som saknar främre registreringsskylt.

Ja. Dom är ett helvete :waaaht:

 

 

20171022_140224.jpg

Ändrades av samet
Bildjustering
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...