Jump to content
IGNORERAD

Några frågor angående besök från thailand


Mankan

Recommended Posts

Några frågor angående besök från Thailand.

Flygbiljett

När man söker på diverse söksidor är det svårt att få en uppfattning om vilken typ biljett det är. Jag vill ju ha ombokningsbar returbiljett giltig i 6 månader.

På Qatars hemsida kan man välja ekonomiflex eller vad den heter. Den skall vara ombokningsbar till eventuell avgift och eventuella begränsningar. Hittar dock inget om vilken avgift eller vilka begränsningar.

Dock står det när man kommer till betalning att kreditkortsinnehavaren måste vara en av resenärerna och kan man inte visa upp kortet kan man bli nekad att åka med. Varför kan man ju undra? Vet inte om det gäller när man skall bokar via ex supersaver eller liknade.

Försäkring

Vad jag förstår så är det bra mycket billigare att teckna en försäkring via ett Thailänskt bolag . Om jag fattat rätt så går det smidigt att köpa en försäkring i samma hus i samband med att man lämnar in visumansökan. Dock verkart det svårare att förlänga den om man vill stanna längre i Sverige. Någon som har koll på försäkringsbolagets namn i samma hus som ambassaden och vilken våning?

Finns väl inget som hindrar att man tecknar en ny för den förlängda tiden via ex europeiska eller?

Application for Schengen Visa

Jag antar att man kan lämna de fält man inte anser är aktuella tomma. Om man hävdar att vederbörande är arbetslös borde man väl kunna lämna detta tomt. ” Spouse’s family name” osv står det men någon sambo finns ju inte förutom familjen då. Sedan är det några fält om tidigare visa och sånt som inte är aktuellt.

Det står ”Number of passport”  trodde fört de menade hur många pass vederbörande hade. Tycker det borde heta Passport number  men vad vet jag om grammatik he he.

Tips mottages. Tack

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    9

  • pigge01

    6

  • McTwist

    2

  • John Khonken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Några frågor angående besök från Thailand.

Flygbiljett

När man söker på diverse söksidor är det svårt att få en uppfattning om vilken typ biljett det är. Jag vill ju ha ombokningsbar returbiljett giltig i 6 månader.

Försäkring

Vad jag förstår så är det bra mycket billigare att teckna en försäkring via ett Thailänskt bolag . Om jag fattat rätt så går det smidigt att köpa en försäkring i samma hus i samband med att man lämnar in visumansökan.

Application for Schengen Visa

Jag antar att man kan lämna de fält man inte anser är aktuella tomma. Om man hävdar att vederbörande är arbetslös borde man väl kunna lämna detta tomt. ” Spouse’s family name”

Jag ringde flygbolaget och bokade biljett. Vi satte 3 månaders tid för returen men den var ombokningsbar upp till 6 månader. Kolla upp en billig biljett via ex pricerunner och ring sen bolaget och hör hur det funkar hos just dom.

Skriv arbetslös i fältet. Känns bättre än att lämna fältet helt tomt.

Om inte jag minns fel så tecknade vi försäkringen i banken som ligger i huset jämte ambassaden på bottenplan där vi oxå betalade in ansökningsavgiften.

Du kan testa att ladda ner den svenska blanketten för ansökning av schengenvisa. Det går bra med vilken som när du söker turistvisum på ambassaden i bkk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Får prova att ringa flygbolagen. Vore ju kanon om man kunde förboka biljetten också.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mankan,

Du ställer många frågor... inget fel med det! Ska försöka svara på några.

Ja, du kan teckna försäkring med thailändskt bolag första tre månaderna. Och sen teckna med Europeiska i Sverige för tremånadersförlängningen. Bara du gör det minst en vecka innan försäkringen ska börja gälla. Om ni mot förmodan inte får förlängning så går det att få pengarna tillbaka från Europeiska.

Angående kreditkort så är det förstås så att man numera är ganska luttrade gällande eventuella bedrägerier. Det är alltför lätt att via internet sno åt sig alla uppgifter om någon annans kort.

Och ja, alla fält i visumansökan är inte relevanta för alla. Bara att lämna tomt i så fall. Arbetslös kan man ju skriva, själv skrev jag hemmafru för fru Chang. Vilket var sant! Alltid bra att hålla sig så nära sanningen som möjligt vad gäller visumansökningar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Enklaste sättet att köpa flygbiljett. Skicka ner ett ica bankkort utan kredit. Gå till travel@olavi.com. Köp biljetten i Bangkok. Antingen sätter du in pengarna och dom tar ut eller så används kortet som ett betalkort. Då får du extra försäkringar. Se bara till att rätt namn står på biljetten.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enklaste sättet att köpa flygbiljett. Skicka ner ett ica bankkort utan kredit. Gå till travel@olavi.com. Köp biljetten i Bangkok. Antingen sätter du in pengarna och dom tar ut eller så används kortet som ett betalkort. Då får du extra försäkringar. Se bara till att rätt namn står på biljetten.

Lycka till

Hon har ju bankkonto så jag så det verkar ju enklare att sätta in pengarna där än att skaffa och skicka ner ett ICA kort. Om jag nu skall överlåta biljett köpet till henne. Känns bättre att kunna e posta henne en e biljett.

travel@olavi.com. är en epost adress hur går man dit?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Gå in och sök på Olavi Tours &travel Agency så får du se. Annars har jag adressen . Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

Man kan köpa försäkringen hos Europavisa på 17:de våningen i samma hus som ambassaden.

De kan också ordna översättningar

Här är länken till sidan.

http://www.europevis...ance_intro.html

jordvärme är bra

Räknas detta som ett europeiskt bolag? Hittar det inte pland den lista av godkända Thailänska bolag.

http://www.swedenabr...e_companies.pdf

Finns det fler bolag i samma byggnad?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Skulle undvika Qatar om hon reser ensam,då det är 14 timmars väntan i Qatar.Går dock att köpa voucher på hotel 125 usd,men kan vara lite svårt att hitta rätt.Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tror att det är ett vanligt krav numera men vet ej i detta secifika fall.

2. Nej, du kan inte köpa en försäkring av Europeiska efter det att han/hon anlänt till Sverige. Har du en redan på detta bolag går den däremot att förlänga.

3. Kan ju ev sätta ett streck i de fält som inte är relevanta i ditt fall.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon har ju bankkonto så jag så det verkar ju enklare att sätta in pengarna där än att skaffa och skicka ner ett ICA kort. Om jag nu skall överlåta biljett köpet till henne. Känns bättre att kunna e posta henne en e biljett.

travel@olavi.com. är en epost adress hur går man dit?

Klart att du ska låta henne köpa blijetten!!

Tar hon pengarna och stannar i Thailand så får du klart var hon står.

Kommer hon hit vet du att hon ger dig chansen att skapa en framtid tillsamans.

Lycka till

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Skulle undvika Qatar om hon reser ensam,då det är 14 timmars väntan i Qatar.Går dock att köpa voucher på hotel 125 usd,men kan vara lite svårt att hitta rätt.Mvh Jan

Kollade själv på alternativet Qatar när jag skulle boka biljett till frun. Då fanns det avgång med endast 2 timmars väntetid i Doha.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart att du ska låta henne köpa blijetten!!

Tar hon pengarna och stannar i Thailand så får du klart var hon står.

Kommer hon hit vet du att hon ger dig chansen att skapa en framtid tillsamans.

Lycka till

pigge01

Visst har du rätt i det men de är inte därför jag vill sköta bokning och betalning. Utan mest för att det skall bli rätt. Är väl rädd att hon strular till det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

itat från: jordvarme skrivet måndag den 30 mars 2009 kl. 16:06 Man kan köpa försäkringen hos Europavisa på 17:de våningen i samma hus som ambassaden.

De kan också ordna översättningar

Här är länken till sidan.

http://www.europevis...ance_intro.html

jordvärme är bra

Finns det fler bolag i samma byggnad?

Quote

Räknas detta som ett europeiskt bolag? Hittar det inte pland den lista av godkända Thailänska bolag.

http://www.swedenabr...e_companies.pdf]http://www.swedenabr...e_companies.pdf

Finns det fler bolag i samma byggnad?

Ingen som har koll på detta?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har använt de på 17:e 3 gånger, perfekt service och ambassaden alltid nöjda

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst har du rätt i det men de är inte därför jag vill sköta bokning och betalning. Utan mest för att det skall bli rätt. Är väl rädd att hon strular till det.

När frugan skulle flyga hit och hade köpt biljett själv, så blev hon upplyst vid incheckningen till köpenhamns planet att biljetten var till stockholm. Då blev det brått att fixa en bil och köra Hbg- Stockholm.

mvh.Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst har du rätt i det men de är inte därför jag vill sköta bokning och betalning. Utan mest för att det skall bli rätt. Är väl rädd att hon strular till det.

Bra!

Jag bokar alltid med Thaiair. dom fynkar bäst tycker jag.

Har bokat 9 olika billjeter via Olavi i Bangkok.

Nitts bror och styvfar förra sommaren, 3m.

Du ska vara noga med att hon ska få rätt flygplats bor du i Göteborg ska byte vara på Kastrup inte Arlanda p.g.a. Tullen mm.

På Arlanda tulla får hon cheka om baggaget och släpa det från A5-A4 = jobbit.

Ha det

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bra!

Jag bokar alltid med Thaiair. dom fynkar bäst tycker jag.

Har bokat 9 olika billjeter via Olavi i Bangkok.

Nitts bror och styvfar förra sommaren, 3m.

Du ska vara noga med att hon ska få rätt flygplats bor du i Göteborg ska byte vara på Kastrup inte Arlanda p.g.a. Tullen mm.

På Arlanda tulla får hon cheka om baggaget och släpa det från A5-A4 = jobbit.

Ha det

pigge01

Qatar funkar säkert också. Hur har du betalat när du bokat med Olavi? Har du kunnat epostat biljett till den som skall resa eller måste de besöka Olavi i BKK själv?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Qatar funkar säkert också. Hur har du betalat när du bokat med Olavi? Har du kunnat epostat biljett till den som skall resa eller måste de besöka Olavi i BKK själv?

Jag bokar via deras hemsida på deras formelär och det går lika bra

att e-posta eller att ringa dem.

Sedan när allt är klart så har jag faxat ner en betalnings order med kortnu. mm.

Qatar är nog ok men jag tror att maten på Thai passar damen bättre.

Om det inte skiljer för mycket i pris.

Du bör få en plåt på 35000-46000b med Thai.

Bljetterna jag köper av Nonkitravel kostar ca:7000skr +skatt 3m.

Q-klass CPH-BKK TG951/950. avresa 12/6.

Vi är 4 som flyger ner.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  Mankan kolla med Malaysia Airlines

Dom flyger till ARN 3 dagar i veckan!

Och Kuala Lumpur är en mycket fin flygplats. 

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag bokar via deras hemsida på deras formelär och det går lika bra

att e-posta eller att ringa dem.

Sedan när allt är klart så har jag faxat ner en betalnings order med kortnu. mm.

Qatar är nog ok men jag tror att maten på Thai passar damen bättre.

Om det inte skiljer för mycket i pris.

Du bör få en plåt på 35000-46000b med Thai.

Bljetterna jag köper av Nonkitravel kostar ca:7000skr +skatt 3m.

Q-klass CPH-BKK TG951/950. avresa 12/6.

Vi är 4 som flyger ner.

pigge01

Fick ett Mail av Olavi där priset med Qatar låg på 38 000 bath för 6 månader ombokningsbar biljett. Fick Priser från fleraolika bolag där Thai var bland de dyraste Över 50 000 tror jag. Har mailet hemma och är nu på jobbet så jag kan kolla säkert sedan.

Thai i all ära men är de så mycket dyrare så får de nog bli Qatar. Vore smutt annars om Jag som betalare fick bonuspoengen på Thai.

Nonki säljer väl inga biljetter BKK-Stockholm eller?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...