Jump to content
IGNORERAD

Visa runs alternativt nya 3 månaders turistvisum


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Hej!

 

Någon som vet om man är tvungen att återvända till sitt hemland när ens visum gått ut?

 

Eller om man kan dra nån månad ex till Laos eller Kambodja och fixa nytt visum?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • SatanG

    8

  • svampen

    6

  • Khonis

    6

Mest aktiva i denna tråd

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

Hej!

 

Någon som vet om man är tvungen att återvända till sitt hemland när ens visum gått ut?

 

Eller om man kan dra nån månad ex till Laos eller Kambodja och fixa nytt visum?

 

BTT

Skulle inte Du fixa Pensionärs Visa ?????????????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Precis nyss, skrev svampen:

Skulle inte Du fixa Pensionärs Visa ?????????????????

Sitter och funderar på vilket alternativ som blir billigast.

 

Kan man leva billigt nån månad i Kambodja och sen få nya tre månaders visum så blir det givetvis billigare än att behöva ha 800.000 baht på bankkontot.

 

Dessutom slipper man långa och dyra flygresor till Sverige för att gå och frysa i väntan på nytt visum.

 

Det borde ju gå lika bra att häcka i Kambodja som i Svedala?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

I en annan tråd skulle du stanna 6 månader i Thailand och 6 mån i Sverige. Kanske du bör klura ut hur länge du ska stanna innan du börjar jaga visum?

Vad säger kalkonen om att häcka i Kambodja?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Sitter och funderar på vilket alternativ som blir billigast.

 

Kan man leva billigt nån månad i Kambodja och sen få nya tre månaders visum så blir det givetvis billigare än att behöva ha 800.000 baht på bankkontot.

 

Dessutom slipper man långa och dyra flygresor till Sverige för att gå och frysa i väntan på nytt visum.

 

Det borde ju gå lika bra att häcka i Kambodja som i Svedala?

 

BTT

Men du som har arbetat och allt möjligt i Thailand borde väl känna till hur det fungerar. Förresten så finns det pensionärer här på forumet som bor i Thailand året runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Men du som har arbetat och allt möjligt i Thailand borde väl känna till hur det fungerar. Förresten så finns det pensionärer här på forumet som bor i Thailand året runt.

 

Har nog förändrats en hel del på visumfronten sen jag arbetade som lärare.

 

På den tiden kunde man ju enkelt få nya enmånaders visum vid gränsen mot Kambodja.

 

Men efter vad jag hört får man bara två veckor numera.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jo jag vet att det finns pensionärer på forumet som bor året runt men nu är ju inte jag någon pensionär ännu.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

Sitter och funderar på vilket alternativ som blir billigast.

 

Kan man leva billigt nån månad i Kambodja och sen få nya tre månaders visum så blir det givetvis billigare än att behöva ha 800.000 baht på bankkontot.

 

Dessutom slipper man långa och dyra flygresor till Sverige för att gå och frysa i väntan på nytt visum.

 

Det borde ju gå lika bra att häcka i Kambodja som i Svedala?

 

BTT

Vietnam kan också vara ett alternativ,  får kolla upp detta alternativ av VISA  förlängning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har nog förändrats en hel del på visumfronten sen jag arbetade som lärare.

 

På den tiden kunde man ju enkelt få nya enmånaders visum vid gränsen mot Kambodja.

 

Men efter vad jag hört får man bara två veckor numera.

 

BTT

Nä, man får 30 dagar vid en visarun, fast max 2 ggr per kalenderår. Efter det blir du fast i grannlandet till den 1. Januari. Om du inte skaffar ett visum. 

 

Och inte blir det så dyrt heller om du till exempel cyklar eller går från där du spenderar din nattsömn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Om du reser ut och tillbaks får du utan visum 30 nya dagar. Oberoende hur du reser in. Sedan kan du förlänga dessa 30 dagar med 30 till på immigration. 
Dock kan du bara få dessa 30 dagar vid visarun 2 gånger per år landvägen. Sedan måste du flyga ut/in. 

Sedan kan du alltid söka turistvisum vid Thai ambassaden/konsulat utanför Thailand. Och får då 60 dagar vid återresan som kan förlängas med 30. 
Man får dock räkna 1-2 övernattningar när man söker turistvisum. Vientiane i Laos är ganska populärt/enkelt  för att söka turistvisum.  Man kan enkelt flyga dit eller så tar man bussen från Thaisidan. 
Normalt kan man lämna ansökan på förmiddagen dag 1 och kan hämta det nästa dag på eftermiddagen.  

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Sitter och funderar på vilket alternativ som blir billigast.

 

Kan man leva billigt nån månad i Kambodja och sen få nya tre månaders visum så blir det givetvis billigare än att behöva ha 800.000 baht på bankkontot.

 

Dessutom slipper man långa och dyra flygresor till Sverige för att gå och frysa i väntan på nytt visum.

 

Det borde ju gå lika bra att häcka i Kambodja som i Svedala?

 

BTT

Hur kan det bli billigare? Pengarna på banken är ju dina egna. Att åka runt och ordna visum kostar pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Om du reser ut och tillbaks får du utan visum 30 nya dagar. Oberoende hur du reser in. Sedan kan du förlänga dessa 30 dagar med 30 till på immigration. 
Dock kan du bara få dessa 30 dagar vid visarun 2 gånger per år landvägen. Sedan måste du flyga ut/in. 

Sedan kan du alltid söka turistvisum vid Thai ambassaden/konsulat utanför Thailand. Och får då 60 dagar vid återresan som kan förlängas med 30. 
Man får dock räkna 1-2 övernattningar när man söker turistvisum. Vientiane i Laos är ganska populärt/enkelt  för att söka turistvisum.  Man kan enkelt flyga dit eller så tar man bussen från Thaisidan. 
Normalt kan man lämna ansökan på förmiddagen dag 1 och kan hämta det nästa dag på eftermiddagen.  

 

hf

Jupp, så ska det fungera, en tripp på 2-3 dagar till ambassaden i Vientiane löser ett nytt 60 dagars med 30 dagars förlängning, planerar man sen trippen i god tid så blir det ju inte så dyrt heller. Vill minnas att jag såg en 7-11 i Vientiane sist jag var där så brodern ska nog känna sig hemma under dagarna i Laos...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Hej!

 

Någon som vet om man är tvungen att återvända till sitt hemland när ens visum gått ut?

 

Eller om man kan dra nån månad ex till Laos eller Kambodja och fixa nytt visum?

 

BTT

 

Jag fixar alltid visum i Phnom Penh  ( 2 mån+1 mån ) :  Lucky Lucky Moto  #413Eo Monivong Blvd. ( E-visa till Kambodja via app på telefonen, smidigt! )

Ändrades av Changnoi

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jupp, så ska det fungera, en tripp på 2-3 dagar till ambassaden i Vientiane löser ett nytt 60 dagars med 30 dagars förlängning, planerar man sen trippen i god tid så blir det ju inte så dyrt heller. Vill minnas att jag såg en 7-11 i Vientiane sist jag var där så brodern ska nog känna sig hemma under dagarna i Laos...

Det finns väl inga 7/11 i laos? och inte i Kambodja heller.

Så brodern kommer nog inte att trivas där :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Det finns väl inga 7/11 i laos? och inte i Kambodja heller.

Så brodern kommer nog inte att trivas där :D 

Det kan ju ha varit en 7-11 kopia som jag såg där i våras, det är ju vanligt i både Kambodja och Laos att kopiera kända "brands" men jag tror inte brodern märker någon skillnad - bortsett från den avsevärt mindre trafiken av barflickor förbi stenborden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev MaiChai:

Jupp, så ska det fungera, en tripp på 2-3 dagar till ambassaden i Vientiane löser ett nytt 60 dagars med 30 dagars förlängning, planerar man sen trippen i god tid så blir det ju inte så dyrt heller. Vill minnas att jag såg en 7-11 i Vientiane sist jag var där så brodern ska nog känna sig hemma under dagarna i Laos...

Nej det skulle jag inte. Ska man sitta och dricka och spana in folklivet ska det vara utanför ett seven eleven i Thailand och ingen annanstans.

 

Vill minnas att herr Chang visade mig ett seven ute i Mölndal för ett antal år sen och det hade känts väldigt obekvämt att sitta och dricka whisky utanför den affären.

 

På samma sätt som jag har väldigt  svårt för att kunna äta på en thairestaurang i Sverige.

 

Att behöva betala 150 kronor för en tallrik Khao Pad Gai känns helt fel och har man sen riktig otur kommer servitriserna från Laos eller ännu värre från något arabland.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

Nej det skulle jag inte. Ska man sitta och dricka och spana in folklivet ska det vara utanför ett seven eleven i Thailand och ingen annanstans.

 

Vill minnas att herr Chang visade mig ett seven ute i Mölndal för ett antal år sen och det hade känts väldigt obekvämt att sitta och dricka whisky utanför den affären.

 

På samma sätt som jag har väldigt  svårt för att kunna äta på en thairestaurang i Sverige.

 

Att behöva betala 150 kronor för en tallrik Khao Pad Gai känns helt fel och har man sen riktig otur kommer servitriserna från Laos eller ännu värre från något arabland.

 

BTT

Men det är billigare och enklare att äta Khao Pad Gai i Sverige. Du behöver inte betala biljetter och hotell. Och framför allt så behöver du inte resa någonstans.

Det blir många Khao Pad Gai innan du är i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Det kan ju ha varit en 7-11 kopia som jag såg där i våras, det är ju vanligt i både Kambodja och Laos att kopiera kända "brands" men jag tror inte brodern märker någon skillnad - bortsett från den avsevärt mindre trafiken av barflickor förbi stenborden.

 

Nja nu är det nog slut med bartjejer för brodern, antagligen mera ett stilla liv med hans själsfrände som lockar :-)

Jag litar på, samt är glad för, att brodern nu äntligen lyckats bli träffad av Amors pilar.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Om du reser ut och tillbaks får du utan visum 30 nya dagar. Oberoende hur du reser in. Sedan kan du förlänga dessa 30 dagar med 30 till på immigration. 
Dock kan du bara få dessa 30 dagar vid visarun 2 gånger per år landvägen. Sedan måste du flyga ut/in. 

Sedan kan du alltid söka turistvisum vid Thai ambassaden/konsulat utanför Thailand. Och får då 60 dagar vid återresan som kan förlängas med 30. 
Man får dock räkna 1-2 övernattningar när man söker turistvisum. Vientiane i Laos är ganska populärt/enkelt  för att söka turistvisum.  Man kan enkelt flyga dit eller så tar man bussen från Thaisidan. 
Normalt kan man lämna ansökan på förmiddagen dag 1 och kan hämta det nästa dag på eftermiddagen.  

 

hf

Ja de skojar med BTT nu eller hur?

 

30 dagar gäller väl varje inresa med flyg om det så skulle vara varannan månad?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Khonis:

Ja de skojar med BTT nu eller hur?

 

30 dagar gäller väl varje inresa med flyg om det så skulle vara varannan månad?

 

60 dagar vet jag att man kan få + då 30 dagar till på immigration vilket ger 3 månader sen påstår ju vissa att man efter detta flyger ut ur Thailand ex till Laos och ansöker om ett nytt 60 dagars turistvisum och slutligen söker 30 dagar igen på immigration vilket alltså ger 6 månader.

 

Så långt är jag med men nu gäller min fråga om man efter dessa 6 månader måste åka hem till Sverige eller om man igen kan besöka ex Laos och upprepa hela processen igen och alltså få ihop 1 helt år?

 

Logiskt sett borde det ju kunna gå men jag frågar mig om inte myndigheterna i Thailand efter ett tag undrar vad man egentligen gör i landet?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

60 dagar vet jag att man kan få + då 30 dagar till på immigration vilket ger 3 månader sen påstår ju vissa att man efter detta flyger ut ur Thailand ex till Laos och ansöker om ett nytt 60 dagars turistvisum och slutligen söker 30 dagar igen på immigration vilket alltså ger 6 månader.

 

Så långt är jag med men nu gäller min fråga om man efter dessa 6 månader måste åka hem till Sverige eller om man igen kan besöka ex Laos och upprepa hela processen igen och alltså få ihop 1 helt år?

 

Logiskt sett borde det ju kunna gå men jag frågar mig om inte myndigheterna i Thailand efter ett tag undrar vad man egentligen gör i landet?

 

BTT

Är väl bara att Flyga Lao eller Kambodja hela tiden ett jävla farande måste väl vara bättre att ansöka Pensionärsvisa Dina 800T/THB är ju bara låsta över ansökningstiden vad jag förstår!?!?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 minuter sedan, skrev svampen:

Är väl bara att Flyga Lao eller Kambodja hela tiden ett jävla farande måste väl vara bättre att ansöka Pensionärsvisa Dina 800T/THB är ju bara låsta över ansökningstiden vad jag förstår!?!?

Numera finns det ju många thailändska lågprisbolag där man kan flyga ex till Gränsen mot Laos för 700 baht enkel och sen tar man ju bara en buss vidare in i Laos så vad är problemet?

 

Om du läser tråden lite mer noga så upptäcker du att den INTE handlar om pensionärsvisa för mig personligen.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Numera finns det ju många thailändska lågprisbolag där man kan flyga ex till Gränsen mot Laos för 700 baht enkel och sen tar man ju bara en buss vidare in i Laos så vad är problemet?

 

Om du läser tråden lite mer noga så upptäcker du att den INTE handlar om pensionärsvisa för mig personligen.

 

BTT

Jag utgick från Din andra tråd också noga har jag läst men tror att Du måste anlända tillbaka med utrikes- flyg till Thailand!?!?

Och problemet vet jag ej Vad Du menar med jag har inga Har Du????

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skrev Du själv i Pensionstråden   "Jag tänkte gifta mig snart med en kvinna som är 62 och vi har planer på att bo i Thailand när hon blir 65.

 

Kan jag jag oxå få longstayvisum om jag är gift med henne eller hur funkar det."

 

Så Jag utgick från att Du var inne på att söka det?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Det finns väl inga 7/11 i laos? och inte i Kambodja heller.

Så brodern kommer nog inte att trivas där :D 

7-Eleven To Expand Into Laos

03/02/201327/01/2014 566 Views 7-Eleven

CP All Plc, the operator of 7-Eleven convenience stores, will expand into Laos, Myanmar, Cambodia and Vietnam as it seeks to benefit from an integrated Asean market from Dec 2015.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...