Jump to content
IGNORERAD

Up to you !


Marsupilami

Recommended Posts

Marsupilami

Hej !

Måster fråga om det är flera här på MP som ibland kan få höra "up to you" ?

(Har inte träffat på detta hos svenska tjejer  :girl_devil: dom visar sitt missnöje på andra sätt :yes: )

Det svaret kan reta mig till vansinne!  :crazy:

När man sedan frågar vad som menas(det ska man inte göra)då kommer samma svar igen ... "up to you"  :grrrrrr:

Vad jag förstått så har detta utryck inte ett dugg att göra med hur utbildade tjejerna är.(verkar vara som TG vet att det är ett utmärkt sätt att reta gallfebern på oss svenska män). :crazy:

Sedan kombineras detta med att vara tvärtyst tills man blir ännu mera vansinnig. :grrrrrr::suicide:

Har ni träffat på detta hos er fru/flickvän?

Hur är det bästa sättet att konfrontera detta.?

Eller bör man inte göra någonting alls ?  :jester:

Ni kan ju gärna skriva andra  erfarenheter som ni känner att ni vill delge fotumet.

(Annat som kanske kan vara unikt sätt för TG att reagera och vara på.) :wai:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marsupilami

    12

  • Herr Chang

    6

  • noBuzz

    3

  • Chiefen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Marsupilami

He he får testa det Farang nästa gång jag får det svaret.  :rofl:

(Har ännu inte kommit med någon bra motreplik till det uttrycket) :crazy:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, "up to you" får man ju höra i princip varje gång hon blir sur och vill sätta sig på tvären.

Man kan fråga nåt och hon svarar up to you och när man säger att man verkligen vill höra hennes åsikt så säger hon det gärna igen för då vet hon att det tar skruv. Då är det bara att vända på klacken och gå därifrån och attackäta på ett knäckebröd så smulorna sprutar ur munnen.

Har inget bra tips att kontrollera det hela. Det är bara att acceptera läget känns det som  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Okej locco det var en variant.

Har själv även testat att svara med samma mynt "up to you" och  även en moltystnad som brukar följa efter ett antal "up to you". :crazy:

Oftas så orkar jag inte med sån "lek" så jag får då använda silkesvantarna. :jester:

Ibland däremot så är hon som en sol dagen efter en "up to you dag"  :crazy:

Ibland funderar jag på att fråga vad som var fatt dagen innan men låter bli. :crazy:

Dumt att sätta fyr på elden igen, så jag låter det oftast falla därhän. :heat:

:jester:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall med min TG så har jag förstått att man måste vara väldigt taktisk och lära sig att läsa av henne. Tänker då på när man börjar känna igen vissa små tendenser som brukar leda till konflikt.

Det som funkar bäst för mig är att när hon ex börjar ställa frågor om saker jag vet brukar leda till bråk så byter jag helt tvärt ämne. När hon ställer en fråga så börjar jag prata om nåt annat. Ibland ger hon upp och då har jag avstyrt tjafset.

Detta har väl inte direkt att göra med "up to you" fast oftast när det är gräl på G så kommer det klassiska "up to you what you do" eller "up to you what you think".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade faktiskt en 2 timmar lång diskution som kändes som 4 timmar med en tidigare tjej.

Och det hjälpte, sen när jag frågade om nått så svarade hon vettigt. Tror jag bara hörde Up2U en gång efter detta, och det var när vi var ute och åkte med motobiken lite på måfå. Frågade henne i en korsning om vi skulle ta höger eller vänster så kom det. Men där passade ju faktiskt Up2U in, för det spelade egentligen ingen roll vart jag svängde. Så ta diskutionen om ni är med någon seriöst, det är värt 2 timmar där man pratar till sin tjej som hon var en barnunge...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Har faktiskt själv börjat märka och "läsa" av när tjafset är på väg.

Kan kanske vara ett sätt att slippa tjafs som du nämner locco.

Men ibland blir man överaskad och tagen på sägen och sen är man till slut där. :crazy: (up to you)

Kanske jag borde göra som du Farang och ta ett "snack" med G om detta, för jag  blir så frustrerad av detta svar. :crazy: (troligen så vet min G vet att det är effektivt och därför använder detta) :girl_devil:

He he  :jester:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

(troligen så vet min G vet att det är effektivt och därför använder detta) :girl_devil:

He he  :jester:

/Marsupilami

Haha garanterat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej !

Måster fråga om det är flera här på MP som ibland kan få höra "up to you" ?

(Har inte träffat på detta hos svenska tjejer  :girl_devil: dom visar sitt missnöje på andra sätt :yes: )

Det svaret kan reta mig till vansinne!  :crazy:

När man sedan frågar vad som menas(det ska man inte göra)då kommer samma svar igen ... "up to you"  :grrrrrr:

Vad jag förstått så har detta utryck inte ett dugg att göra med hur utbildade tjejerna är.(verkar vara som TG vet att det är ett utmärkt sätt att reta gallfebern på oss svenska män). :crazy:

Sedan kombineras detta med att vara tvärtyst tills man blir ännu mera vansinnig. :grrrrrr::suicide:

Har ni träffat på detta hos er fru/flickvän?

Hur är det bästa sättet att konfrontera detta.?

Eller bör man inte göra någonting alls ?  :jester:

Ni kan ju gärna skriva andra  erfarenheter som ni känner att ni vill delge fotumet.

(Annat som kanske kan vara unikt sätt för TG att reagera och vara på.) :wai:

/Marsupilami

Nog har det lite med utbildning att göra... Jag hör aldrig detta från min tjej eftersom hon inte kan engelska...

Jag får istället höra "Du bestämmer" eller "Läow tä khun". Thai-frasen visste jag inte först inte vad den betydde men fick den ändå som svar på frågor där jag egentligen borde känna till svaret eller vad min fru känner/tycker/vill. Bestämmer jag "fel" så får jag skylla mig själv...

En fras som jag ogillar mer än de ovan är "Spelar ingen roll" vilket jag själv använde förut när jag inte kunde bestämma mig eller inte brydde mig.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Tycks som det inte bara är jag som har hört frasen.(eller liknande) :crazy:

Tycker även at det verkar som TG är lite för stolta ofta till att "backa" även om dom har fel.

Eller det ska gå åtminstone 1-2 dagar.  :suicide: (jag har inte tålamod att gå moltyst så länge) :crazy:

Därför så tar jag första bästa chans till att få frid i huset . :sorry:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror kvinnor är svåra globalt.

Jens, den var Bra!  :crazy:

+ på dig!  :great:

Up to you!

Jajamen, tanten använder detta uttryck!  :yes:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Måster fråga om det är flera här på MP som ibland kan få höra "up to you" ?

...

Hur är det bästa sättet att konfrontera detta.?

Jag finner att det som funkar bäst är att vara oändligt godmodig, fyra av ett leende (OBS! Inte hånflin! Det ska vara ett leende som säger "jag älskar dig") och säga OK, och låta henne vara ifred.

Är du bekymmerslös, snäll och glad, kan hon inte hålla på att tjura särskilt länge.

Tyvärr är det väl inte alltid man själv klarar av att plocka fram det tålamodet som krävs..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag associerar inte frasen "up to you" med gräl. Jag ser snarare denna fras som en från thaidamen ytlig underkastelse, dvs mannen ska förstås bestämma men ändå ha uppfattat de subtila signaler thaidamen gett tidigare. Han ska givetvis bestämma precis det thaidamen vill, men inte vill säga rent ut.

Jag kan till exempel föreslå två restauranger om vi ska gå ut och äta. För mig är dessa restauranger likvärdiga och jag bryr mig inte om vilken vi väljer. Ofta är det dock omöjligt att få fru Chang att säga vilken hon föredrar. Up to you! Fast hon blir förstås missnöjd om jag väljer "fel" restaurang...

Det ska dock påpekas att fru Chang efter längre vistelse i Sverige numera är betydligt mer benägen att säga vad hon tycker och föredrar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HEHE

Min uppfattning är att up2u bara är ett sätt att slippa säga NEJ för det är i praktiken oftast dess rätta betydelse, tillsammans med alla andra kodade NEJ som vi stackars män skulle förstå i alla fall.

MVH

Baa :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jolin

Det ska vara ett leende som säger "jag älskar dig"

Rospigg

Är inte pigg på att spela teater i ett sådant sammanhang. Har jag inte sagt det tidigare så är det säkrare att hålla käften. Hon skulle i alla fall inte tro mig.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att tjejer i Thailand kanske vill att männen ska bestämma åt dom fast ändå ha ett finger med ,dom som har haft sina thaidamer här  i sverige en längre tid har väll kanske med tiden börjat mera säga vad dom vill , det här med upp2you kan vara ibland lite jobbigt ,exempelvist när man ska gå äta ,så frågar man vad tjejen vad dom vill äta ,svaret kan bli då it´s upp2you  :grrrrrr: ,det där kan reta många ,men det e där tålamodet kommer in .   

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått en hel del "Up to you" i mina dagar, och trot eller ej nu förtiden betyder det (för det mesta) att det är upp till mej :wai:

Det tog ett tag, men jag brukade helt enkelt säga "If you say up to you, we will go to a bar, if you dont want that, please tell me"

I bland blev det ett bar besök :whistle: , men för det mesta funkade det, frugan berättade vad hon egentligen ville :air_kiss: .

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag finner att det som funkar bäst är att vara oändligt godmodig, fyra av ett leende (OBS! Inte hånflin! Det ska vara ett leende som säger "jag älskar dig") och säga OK, och låta henne vara ifred.

Är du bekymmerslös, snäll och glad, kan hon inte hålla på att tjura särskilt länge.

Tyvärr är det väl inte alltid man själv klarar av att plocka fram det tålamodet som krävs..

Håller med! Absolut min erfarenhet med. Ge henne tid och "space".

Det funkar definitivt inte att göra en stor affär av det hela och försöka prata sig fram till samförstånd.

F.ö kanske man ska komma ihåg att "up2u/som du vill" betyder flera saker.

Å ena sidan betyder det "du får bestämma - jag vill att du mår bra idag". Det är bra.

Å andra sidan betyder det "du får som du vill" eller "skyll dig själv". Oftast sagt i ett läge när man inte

varit så lyhörd på sin tjej. Det här är som regel ganska dåligt.

Eller så kan det betyda "jag skiter i vilket och bryr mig inte" vilket är sådär.

Vilket av dem som avses pejlar man bäst av själv. Och fixar man inte det så ska man inte vara orolig.

Det brukar komma av sig självt efter sådär 5-6 kraschade förhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta inlägg har skrivits.Och alla tänkbara svar har nog getts också.

Om man sammanfattar det så kan Up2you betyda 2 saker:

1. Bokstavligt

2. Du får bestämma, men ser f-n till att bestämma rätt.  :crazy:

Att en thailändsk kvinna säger up2you och menar alternativ två kan nog bero på minst två saker

1. Att hon är just kvinna och gärna använder kvinnospråk. Boken "Män är från mars och kvinnor är från venus" beskriver det väldigt bra. Men Mattes bok "Män är från mars och kvinnor är från vettet" är nog ännu bättre. he he he

2. Att hon är thailändska och påverkas av s.k. "dygd" enligt thailändska förväntningar på kvinnor, dvs att vara "anspråkslös". Istället för att säga rakt ut vad man vilket kan kännas konstigt så säger man "up2you" och innerst inne hoppas att mannen ska välja rätt. (Han borde ju fatta själv vilket alternativ som kan göra mig glad, typ!)...Och hur man vet vilket som menas ... kan ni läsa på Buzzens svar. :-) ...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilket av dem som avses pejlar man bäst av själv. Och fixar man inte det så ska man inte vara orolig.

Det brukar komma av sig självt efter sådär 5-6 kraschade förhållanden.

Det var ju upplyftande. Jag är bara inne på tredje ännu. Gymnasietiden inräknad, dock inte tiden innan dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Quote

 

 

Vilket av dem som avses pejlar man bäst av själv. Och fixar man inte det så ska man inte vara orolig.

Det brukar komma av sig självt efter sådär 5-6 kraschade förhållanden.

:scare: Stämmer det som noBuzz antyder här?

Låter ju riktigt illa om det ska behöva krascha p.g.a "up to you!"(Om man tolkar det fel. då borde det vara bättre att göra som Farang och prata igenom detta.eller?  )

:scare:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade min flickvän om hon vill åka till Koh Chang eller Koh Samet, och fick givetvis till svar.

"Up to you"

Vilket väljer man ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Vax har aldrig vad jag kan erinra mig sagt up to you. Detta är helt emot hennes natur och om jag frågar något och hon inte orkar svara eller inte vet just då vad hon vill så är nog ett Up to me(henne) närmare.

Vi har alltid beslutat allt tillsammans men hon måste godkänna att jag tycker rätt innan jag får tycka. :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...