Jump to content
IGNORERAD

Up to you !


Marsupilami

Recommended Posts

Går på Vaxets linje i den här frågan. Har aldrig hört min fru säga "up to you".

Nu har vi väl iofs aldrig talat speciellt mycket engelska med varandra men jag kan inte heller påminna mig om att hon skulle ha använt frasens svenska eller thailändska motsvarighet någon gång.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marsupilami

    12

  • Herr Chang

    6

  • noBuzz

    3

  • Chiefen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

:scare: Stämmer det som noBuzz antyder här?

Låter ju riktigt illa om det ska behöva krascha p.g.a "up to you!"(Om man tolkar det fel. då borde det vara bättre att göra som Farang och prata igenom detta.eller?  )

:scare:

/Marsupilami

Hehe, jag tror NoBuzz överdriver lite...

Jag har definitivt fått höra "up to you" många gånger. Fru Chang har dock lärt sig att det inte räcker med några små subtila signaler för att jag ska bestämma som hon vill. Nu är det betydligt tydligare signaler som gäller, så det hela fungerar rätt bra!

Därmed inte sagt att jag alltid gör som fru Chang vill ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Har även upplevt ibland att ett ämne kommit upp och vi varit oense och sedan fått frasen"up to you".(Därmed en sur min och slut på diskussion.jag har inte fortsatt just då för husfridens skull)

Dagen efter så har jag försökt ta upp ämnet och då får jag höra...(hör och häpna!!)

(Då säger TG)Varför ska du älta det där, det det har vi redan diskuterat igår och varför ska vi då ta upp det nu.och därmed bli osams.(Hon tycker vi redan löst problemet med tystnad :crazy: )

:suicide: Jag tänker då .När i hela friden ska man ta upp ämnet då!!! ?

(Om det är viktigt för mig så gör jag det trots sura komentarer och miner från min TG)

Känner någon igen sig och vad ska man göra ? :crazy::crazy:

He he TG:s kan vara ganska speciella ibland :crazy: (Det i både positiv och negativ bemärkelse :crazy: Men för min del så är det positiva som väger tyngst. :yes: )

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marsupilami,

Visst är det stimulerande att vara tillsammans med någon som inte är förutsägbar!

Det har för all del sina negativa sidor, men som du skriver, det positiva överväger.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Marsupilami,

Visst är det stimulerande att vara tillsammans med någon som inte är förutsägbar!

Det har för all del sina negativa sidor, men som du skriver, det positiva överväger.

Herr Chang har talat.

Det är ju aldrig monotont och statiskt om man uttrycker sig så.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tolkar det så här, "om du kände mig ordentligt skulle du inte behöva fråga".

Men problemet är väl att vi män inte är så lyhörda som fruarna önskade och därför frågar för att göra rätt.

Detta gäller enligt mig kvinnor i alla världsdelar.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet & Kim,

Är det säkert att ni inte drabbats av lite minnesförlust bara?

Trodde inte att det fanns en Thailändska över 20 som aldrig använt frasen "leo dtää". :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet & Kim,

Är det säkert att ni inte drabbats av lite minnesförlust bara?

Trodde inte att det fanns en Thailändska över 20 som aldrig använt frasen "leo dtää". :)

Minnesförlust drabbas jag av ibland, men att komma ihåg om det förhåller sig så är ju av uppenbara orsaker svårt. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Marsupilami

Nu för tiden får jag höra den "frasen" ganska sällan :yes:

Däremot så blir det mera tydliga "signaler" på vad Damen vill.

:wai:

/Marsupilami 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen roll vilken världsdel man kommer ifrån... För en man betyder "up to you" ungefär "up to you" (upp till dig, spelar ingen roll, du får bestämma).

För en kvinna så betyder "up to you" - Du får bestämma, och vad du än bestämmer så är det fel.

Det viktiga är alltså inte svaret du ger (eftersom det alltid är fel), det viktiga är hur du ger henne "rätt" svar efter du har felat och konstaterar att hon har rätt.

Alltså, det är bara att snabbt ge ett svar, för att sedan omedelbart följa upp med en förklaring till varför man missförstod och sedan välja flickvännens råd.

T.ex.

-Älskling, ska vi gå på restaurang Apan eller till Bananen ikväll?

- Up to you!

- Då tycker jag vi går på restaurang Apan.

- *Arg!*

- Eller förresten, vi går till restaurang Bananen. De har ju godare [favoriträtt].

- *Glad!*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte alls igen detta uptoyouande hos min sambo. Jag får aldrig bestämma någonting överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Franco,

"-Älskling, ska vi gå på restaurang Apan eller till Bananen ikväll?"

Min erfarenhet är att man inte ska ställa den typen av frågor till en thaidam. Svaret blir ofta ett kort "ja", och då måste man sedan ställa separata frågor för varje restaurang. Första frågan är alltså slöseri med tid...

Man kan ju i och för sig inte klandra damen för att hon håller sig till logisk algebra när hon svarar, vi gnäller ju så mycket om thailogik ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ät hemma så blir det dessutom både godare och billigare också kan tjejen laga pracis vad hon känner för. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt Changen.

Det bästa är väl att skippa alternativen, och gå direkt på svaret.

Apan & Bananen tog jag lite som ett exempel på en situation då två alternativ finnes.

Men som sagt, man kan ju istället säga direkt: -"Älskling, ikväll ska vi gå på restaurang Apan".

Det värsta är bara att man då får höra hela kvällen att Bananens Tom Yum är godare.  :yes:

Men ditt exempel på ja-sägande är ett annat roligt alternativ till "Up to you". Eller kanske ett förspel...

- Äskling, ska vi gå på restaurang Bananen ikväll?

- Ja.

- Eller vill du gå på Apan?

- Ja.

Och så kommer då;

-Ehhh... Älskling, ska vi gå på restaurang Apan eller till Bananen ikväll?

- Up to you!

- Då tycker jag vi går på restaurang Apan.

- *Arg!*

- Eller förresten, vi går till restaurang Bananen. De har ju godare Tom Yum.

- *Glad!*

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Franco du glömmer en sak. att Damen ifråga när hon ger svaret UTY troligen kommer att svara någonstans däremellan att man är tjatig. även fråga om man har svårt att ta ett beslut..   :crazy:

Därefter kan även den berömda tystnaden ta vid.  :crazy:

Tror att man får se det som en utvecklingsfas i förhållandet.

För om man inte reagerar som Damen förväntat sig och att man istället för att bli "snäll" och botgörande blir lite "tvär".

Då kommer dessa episoder UTY och TYSTNAD mer sällan :crazy:

(Detta är förståss viktigt att avväga så det inte slår tillbaka och blir värre :whistle: )

Mina teorier, som funkat någorlunda skapligt med undantag av bakslag. :whistle: ( men för tillfället är det fred på vår jord :crazy::great: )

Vet att det förr eller senare kommer åska men som sagt mer sällan :great:

:wai:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag hatar det där jäkla uttrycket. I mina öron tolkar jag det som vederbörande person är totalt ointresserad av vad jag har att säga.

Kan nog också vara så att behärskar dom inte engelska så bra så är det nog lätt att ta till en standardfras som dom vet fungerar i dom flesta lägen. Ett lätt sätt att svara på något dom egentligen inte förstår.

Tack och lov har frugan slutat med de där tjafset för länge sedan. Nu för tiden räcker det med en blick för att man ska veta åt vilket håll det blåser:)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man kan ju i och för sig inte klandra damen för att hon håller sig till logisk algebra när hon svarar, vi gnäller ju så mycket om thailogik ;-)

Herr Chang har talat.

Har herrarna tänkt på att man faktiskt kan gå på både ’Apan’ och ’Bananen’. Och detta på två olika sätt: var för sig eller tillsammans efter varandra. Jag har ibland en känsla att när fru Singha mumlandes slänger ur sig frasen ’Up to You’ att hon egentligen bara vill att jag skall formulera frågan på ett annorlunda sätt än att lägga fram ömsesidigt uteslutande alternativ. Tex. så här:

Jag frågar ’Tirak, vill du ha guldarmbandet eller halskedjan med de fina diamanterna på?’. Fru Singha svarar ’Up to You’. Detta betyder i klartext att hon helst skulle vilja ha både guldarmbandet och halskedjan med de vackra diamanterna på . Till hennes försvar måste jag dock tillägga att detta gäller naturligtvis bara under det viktiga förbehållet att vi har tillräkligt med pengar att slösa på dessa onyttiga ting, vilket vi så klart aldrig har. Och därmed får frasen ’Up to You’ snarare innebörden ’vilken dum fråga’.

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hatar det där jäkla uttrycket. I mina öron tolkar jag det som vederbörande person är totalt ointresserad av vad jag har att säga.

Kan nog också vara så att behärskar dom inte engelska så bra så är det nog lätt att ta till en standardfras som dom vet fungerar i dom flesta lägen. Ett lätt sätt att svara på något dom egentligen inte förstår.

Tack och lov har frugan slutat med de där tjafset för länge sedan. Nu för tiden räcker det med en blick för att man ska veta åt vilket håll det blåser:)

Tja, kan ligga lite i det. Eller så kan man misstänka att damen inte har en susning alternativt inte vill bestämma i den händelse restaurangbesöket inte faller så väl ut.

Om däremot jag bestämmer restaurang kan fru Chang gnälla på mig om maten och annat inte var till belåtenhet... Jag påstår inte att hon alltid gör det, men möjligheten finns för henne ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Tycks som våra Damer är spännande att leva med som sagt ;)

Verkar som denna fras är väldigt gångbar och retar gallfebern på oss   :crazy:

(Även på våra tjejer)

Har testat :whistle: ingen bra dag det :crazy:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Har herrarna tänkt på att man faktiskt kan gå på både ’Apan’ och ’Bananen’.

... cut .

Och därmed får frasen ’Up to You’ snarare innebörden ’vilken dum fråga’.

// Singha711

Finns ju en variant till; nämligen ingen av alternativen.

Guldarmband eller halskedja, honey?

"Up to you"

OK, honey, suit yourself, då skiter vi i det, vi går vidare.

Garanterat det snabbaste sättet att lösa problemet "uty"

Om det är ett problem, vill säga.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns ju en variant till; nämligen ingen av alternativen.

Guldarmband eller halskedja, honey?

"Up to you"

OK, honey, suit yourself, då skiter vi i det, vi går vidare.

Garanterat det snabbaste sättet att lösa problemet "uty"

Om det är ett problem, vill säga.

mvh GD

:great::great::great:   :D:D:D   :clapping::clapping::clapping:

Oj, där ser man…

Hur kunde man missa en sådan trivial och samtidig genial lösning på UTY problemet.  :kort:

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Det är den varianten man får köra i andra sammanghang med.. :yes:

Däremot så får man vara beredd på sura miner :whistle: (och troligen en tystnad som kan vara ett antal dagar :whistle: )

I det långa loppet så är nog det bästa lösningen :crazy:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är den varianten man får köra i andra sammanghang med.. :yes:

Däremot så får man vara beredd på sura miner :whistle: (och troligen en tystnad som kan vara ett antal dagar :whistle: )

I det långa loppet så är nog det bästa lösningen :crazy:

/Marsupilami

Ja, tystnad är en sannolik konsekvens.

Men! Jag tycker man ska ge de gåvor man själv känner för att ge, inte nödvändigtvis det damen tjatar om.

Om inte damen kan uppskatta det man själv tycker är lämpligt som gåva, ja då är det något som är fel i förhållandet. Enligt min åsikt.

Tilll exempel kommer jag aldrig mer att köpa guld åt fru Chang. Sannolikt till hennes förtvivlan... eller kanske inte! Hon har så det räcker och blir över. Jag föredrar att fundera ut något som jag tycker hon behöver om jag nu ska köpa något.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...