Jump to content
IGNORERAD

Västerlänningars ovilja att lära sig thailändska


Atom

Recommended Posts

En reflektion till. Jag har börjat läsa thailändska igen efter ett kortare uppehåll, 18 år närmare bestämt. Min lärarinna undervisar Thailändska på dotterns skola samt undervisar också de utländska lärarna (huvudsakligen Britter) samt utländska föräldrar som vill lära sig lite hjälplig thailändska. De utländska lärarna har gratis och obligatorisk Thaiundervisning första året men enligt min lärarinna så är det bara ett fåtal som fortsätter efter det; då stannar ändå de flesta minst 10 år och många har varit här över 20 år utan att bry sig om att lära sig mer än "sawasdee khrap/kaa". Utländska föräldrar som lär sig Thailändska är nästan enbart andra Asiater, trots att många av västerlänningarna som kommer hit på expatkontrakt stannar här i 3-10 år och borde ha ett visst intresse för att underlätta sin vardag. 

 

Det vimlar av Koreaner, Kineser, Vietnameser mm som pratar riktigt bra thailändska, utan att ens vara gifta med en thailändare, men de få västerlänningar jag stött på som ens pratar basisk Thailändska är alla gifta med en Thailändare/Thailändska och har bott här i decennier; de flesta i denna kategori pratar dock oftast ingen Thailändska heller. Visst, det är kanske lite lättare att lära sig Thailändska om man är Kines än Svensk, men så stor fördel har de nog inte. 

 

Med tanke på hur länge jag har varit här så pratar jag också väldigt dålig thailändska så jag ska absolut inte slå mig själv på bröstet men visst är det märkligt hur ointresserade vi västerlänningar överlag är att lära oss Thailändska.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    18

  • Kenneth4618

    7

  • Esspe

    7

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minutes ago, koppar55 said:

Helt korrekt.

Har funderat på att lära mig mer Thailändska men vet inte varför jag aldrig konmer till ett beslut.

Kan tillräckligt för att ta mig runt till kunder och prata hjälpligt, beställa mat, tanka bilen, fråga efter vägen etc..

 

Lathet eller?

 

 

Bor man i Bangkok (eller Pattaya, Phuket eller annan turistort) så är det lätt att bli bekväm, man tar sig ju fram hjälpligt på engelska. Hade jag inte bott 4 år i Chachoengsao så tror jag inte att min thailändska vore mycket att hänga i granen men bor man ute i landet så tvingas man att lära sig, om man inte vill sitta själv och smutta på sin Singha. Man är ju bekväm och kan alltid hitta svepskäl som att man jobbar mycket, reser mycket etc. Kanske är det så att Asiaternas större vilja att lära sig thailändska har att göra med att de inte är lika bra på engelska samt att de som Asiater förväntas av Thailändarna att lära sig thailändska om de bor här. Eller så är de bara mindre lata än oss....

 

Om man som Västerlänning pratar lite Thailändska blir man direkt hyllad som nästan världsmästare. I början blev jag lite smickrad av det men nu känns det bara pinsamt; tänk om de visste hur länge jag bott här :sweat:

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så lätt när man är totalt tondöv. Ville att frugan skulle lära mig men det gick ungefär lika bra som när hon skulle övningsköra med mig ;)

Efter första resan gick jag någon kvällskurs och kunde lite grann. Men med frugan och Isaan dialekt så skiter det sig.

 

Sedan blir man bekväm när frugan är med på resorna. Tror man lär sig mer om man reser själv

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökt... falerat

 

Inte ens vår dotter pratar Thai vilket jag tycker är mycket synd.

 

Frugan var för "Svensk" när jag träffade henne

 

Personligen så skyller jag på att Thailändska är ett svårt språk att lära sig samt att jag ej är ett språkgeni.

 

/Enis 

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Kenneth4618 said:

Inte så lätt när man är totalt tondöv. Ville att frugan skulle lära mig men det gick ungefär lika bra som när hon skulle övningsköra med mig ;)

Efter första resan gick jag någon kvällskurs och kunde lite grann. Men med frugan och Isaan dialekt så skiter det sig.

 

Sedan blir man bekväm när frugan är med på resorna. Tror man lär sig mer om man reser själv

 

 

1 minute ago, Enis said:

Försökt... falerat

 

Inte ens vår dotter pratar Thai vilket jag tycker är mycket synd.

 

Frugan var för "Svensk" när jag träffade henne

 

Personligen så skyller jag på att Thailändska är ett svårt språk att lära sig samt att jag ej är ett språkgeni.

 

/Enis 

 

 

Ni bor ju inte i Thailand och då är det fullt förståeligt att ni inte lärt er någon thailändska; det räcker som sagt att man bor i Bangkok eller Pattaya för att man ska bli för bekväm.

 

Enligt min lärarinna har jag ett ordförråd och läsförmåga som en thailändsk 7-åring och det låter ju inte så illa men problemet är som sagt att få till tonerna; helt jävla hopplöst ens efter alla dessa år.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lärt mig Thailändska trots  att jag bott här Thailand i 10 år. Anledningen är definitivt inte tidsbrist utan bara egen lathet samt att här i Pattis klarar jag mig helt OK med sin skolengelska.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Atom:

 

Ni bor ju inte i Thailand och då är det fullt förståeligt att ni inte lärt er någon thailändska; det räcker som sagt att man bor i Bangkok eller Pattaya för att man ska bli för bekväm.

 

Enligt min lärarinna har jag ett ordförråd och läsförmåga som en thailändsk 7-åring och det låter ju inte så illa men problemet är som sagt att få till tonerna; helt jävla hopplöst ens efter alla dessa år.

Du har i varje fall läsförmåga. Har själv ett skapligt ordförråd och började lära mig läsa för en massa år sedan. Då slog det stopp, delvis pga av mycket jobb. Nyckel till att lära sig ett språk bra anser jag är att lära sig läsa. Tanken var därför att ta upp läsandet senare. Senare har aldrig inträffat, tydligen. Men jag hoppas fortfarande att jag kommer dit. Börjar närma mig pension, då får vi se.

 

Hoppas också att läsandet kan vara nyckeln till ett bättre uttal med dessa jäkla toner. Funkar i många fall bra med toner, fast visa/många ord vet man att man ska undvika. Min tanke är i varje fall att tontecken och bokstäver ska hjälpa en med tonerna. Mycket hänger nog på en bra lärare som visar en rätt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Bor man i Bangkok (eller Pattaya, Phuket eller annan turistort) så är det lätt att bli bekväm, man tar sig ju fram hjälpligt på engelska. Hade jag inte bott 4 år i Chachoengsao så tror jag inte att min thailändska vore mycket att hänga i granen men bor man ute i landet så tvingas man att lära sig, om man inte vill sitta själv och smutta på sin Singha. Man är ju bekväm och kan alltid hitta svepskäl som att man jobbar mycket, reser mycket etc. Kanske är det så att Asiaternas större vilja att lära sig thailändska har att göra med att de inte är lika bra på engelska samt att de som Asiater förväntas av Thailändarna att lära sig thailändska om de bor här. Eller så är de bara mindre lata än oss....

 

Om man som Västerlänning pratar lite Thailändska blir man direkt hyllad som nästan världsmästare. I början blev jag lite smickrad av det men nu känns det bara pinsamt; tänk om de visste hur länge jag bott här :sweat:

 

Nä håller med, visst borde man lärt sig mycket mycket mer än vad jag skrapat ihop.

Mina skäl är till största delen lathet skulle jag tro. Både mitt och till stor del frugans arbetsspråk är ju på engelska så det blir enkelt för oss ändå med kommunikation. Behövs något ordnas och jag nämner det för frugan så åker telefonen fram och sedan sköts det snabbt av henne.

Det som jag ser som mest pinsamt är att man inte kan mer när man har barn, samt all tid man varit här förstås, det stör mig faktiskt. Kanske man borde säga upp sig så att man kan lägga lite mer energi på detta :-)

 

/ SatanG

 

PS vad hette bärsen på Smoking Pug?

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, SatanG said:

 

Nä håller med, visst borde man lärt sig mycket mycket mer än vad jag skrapat ihop.

Mina skäl är till största delen lathet skulle jag tro. Både mitt och till stor del frugans arbetsspråk är ju på engelska så det blir enkelt för oss ändå med kommunikation. Behövs något ordnas och jag nämner det för frugan så åker telefonen fram och sedan sköts det snabbt av henne.

Det som jag ser som mest pinsamt är att man inte kan mer när man har barn, samt all tid man varit här förstås, det stör mig faktiskt. Kanske man borde säga upp sig så att man kan lägga lite mer energi på detta :-)

 

/ SatanG

 

PS vad hette bärsen på Smoking Pug?

 

Hörde dig allt säga några ord på Thailändska förra helgen :haha:

 

För att bli hyfsat bra på ett språk så måste man använda det flitigt. Jag och frugan pratar nästan alltid engelska i Bangkok så det är huset i byn som räddar mig; där har jag inget val. Att inte halka alltför långt efter dottern är det som sporrat mig att återuppta mitt studerande nu, jag reser 2-3 veckor per månad så svårt att få någon kontinuitet i det bara. Lite småkul att ha ett "hemligt" språk också när vi reser i Europa eller Asien, även om man får vara lite försiktig.

 

Bärsen heter Vedett IPA och är enligt mig världens bästa öl. Den brukar finnas på Central Food Hall i Bangna men var slut i fredags, tydligen fler som upptäckt dess storhet. 

IMG_6222.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick en kvällskurs och studerade lite på egen hand  i samband med dom första resorna.  Lärde mig att läsa och skriva lite men med dåligt underhåll försvann det mesta. Har bara varit här 1-2 månader i stöten så det har liksom aldrig funnits tid. Nu finns det tid och intresse har alltid funnits. Tror också att det är lättare om man lär sig läsa och tala samtidigt.  Ska ta upp det igen efter nyår när jag ska bo ett tag i Pattaya, har rekommendation på  lärare och får väl se om  man är mottaglig. Tycker själv att jag har ett ganska stort ordförråd men ofta saknar förmågan att göra hela meningar av det. Kör en variant med frugan nu där jag ska lära mig ett ord varje dag. Går jättebra, har klarat två dagar på raken.  Hmmm,, tydligen inte för nu hade jag glömt ordet för storm men dagen är inte slut. Ordet för kurs lärde jag mig igår och det kom ju lämpligt.

 

Som flera andra sagt så klarar man sig bra på engelska i stora delar av landet, dock inte i Isaan. Det är ett svårt språk för oss västerlänningar men säkert betydligt lättare för asiater som är vana vi tonfall. Tror faktiskt också att det för en del bofasta kan ha ett visst mått av kolonialtänkande. Vi behöver inte lära oss, dom ska lära sig engelska i stället. Men dom ligger ju betydligt bättre till än alla ryssar som skriker till thailändare  på ryska och tror att dom förstår.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick på språkskola i Bangkok för att lära mig prata Thai, jag tänkte att med mitt arbete så var det mycket möjligt att jag skulle hamna ute i busken då och då och för att kunna fråga Somchai om olika saker där är det bra att kunna thai.

 

Skolan hette Baan Aksorn och ligger på Sukhumvit soi 33 och jag tror de fortfarande är verksamma där. Jag bokade in privata lektioner på skolan på tider när det funkade för mig. Men nu är det några år sedan jag var där sist mest beroende på att mitt arbete är mer europabaserat nu. Men min tyska har blivit klart bättre på de senaste åren.

 

Det tar mig någon vecka i Thailand innan jag kommer igång ordentligt med thailändskan igen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen inte mycket thai.

Betydligt lättare att förstå än att prata dock.

Min dam tyckte för två år sedan att jag borde lära mig mera thai men efter att hon insett att jag förstår något mer an jag kan prata så säger hon nu att jag inte ska lära mig mer för då förstår jag för mycket när kärringarna sitter och skvallrar om ditt och datt. :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Gick en kvällskurs och studerade lite på egen hand  i samband med dom första resorna.  Lärde mig att läsa och skriva lite men med dåligt underhåll försvann det mesta. Har bara varit här 1-2 månader i stöten så det har liksom aldrig funnits tid. Nu finns det tid och intresse har alltid funnits. Tror också att det är lättare om man lär sig läsa och tala samtidigt.  Ska ta upp det igen efter nyår när jag ska bo ett tag i Pattaya, har rekommendation på  lärare och får väl se om  man är mottaglig. Tycker själv att jag har ett ganska stort ordförråd men ofta saknar förmågan att göra hela meningar av det. Kör en variant med frugan nu där jag ska lära mig ett ord varje dag. Går jättebra, har klarat två dagar på raken.  Hmmm,, tydligen inte för nu hade jag glömt ordet för storm men dagen är inte slut. Ordet för kurs lärde jag mig igår och det kom ju lämpligt.

 

Som flera andra sagt så klarar man sig bra på engelska i stora delar av landet, dock inte i Isaan. Det är ett svårt språk för oss västerlänningar men säkert betydligt lättare för asiater som är vana vi tonfall. Tror faktiskt också att det för en del bofasta kan ha ett visst mått av kolonialtänkande. Vi behöver inte lära oss, dom ska lära sig engelska i stället. Men dom ligger ju betydligt bättre till än alla ryssar som skriker till thailändare  på ryska och tror att dom förstår.

storm!?.. skulle jag som önskar att jag kunde prata thai sagt "Loom maak maak"....den nivån ligger jag på 😁. Ps vad heter det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

storm!?.. skulle jag som önskar att jag kunde prata thai sagt "Loom maak maak"....den nivån ligger jag på 😁. Ps vad heter det?

Loom mak mak duger väl bra :) Heter Phayu  men jag fick fråga min fru för jag hade glömt det igen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger ingen tid på att lära mig thai utan det får bli ett ord då och då men har märkt att jag klarar mig rätt så bra i alla fall.

 

Tycker det vore bättre för thailändarnas eget bästa om de  fortsatte att praktisera sin engelska som de brukade att praktisera på mig flockvis när de är på fyllan, för att dagen efter i bakrusets elände totalt glömt bort det främande språket, de har till och med glömt bort orden yes eller no om jag frågar något om gårdagen, så därav går jag aldrig på bröllop, begravningar eller andra fester längre om jag inte är totalt kanonfull vilket jag aldrig heller är numera.

 

Och vad skulle jag och byborna diskutera om, vi har nog helt olika intressen?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag konststerat att jag lär mig inte mycket thai när jag är i Sverige. Men i Bangkok så blir den bättre. Många som bor i Bangkok har vittnar om att dom inte lär sig thai, för att thailändska kan prata engelska bra. Där jag bor i Bangkok kan en bråkdel engelska. Och därför förbättras min thai. Då jag är tvungen att lära mig thai, både genom där jag är och genom mitt jobb.
Tror nog placering är viktigare än man tror angående språkbildning.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har inte sambon samma tålamod med att hjälpa mej med Thai som jag har med hennes svenska.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Närmar sig 5 år här nu på heltid och inte är det många ord jag lärt mig. Lärde mig iaf att säga släck ljuset idag, får se om det sitter kvar i mon. Utöver lättja och tidsbrist är mitt dilemma att det går in i ena örat och ut ur andra, minnet är fullt.
Har ingen större förhoppning om att nånsin lära mig mer än en handfull glosor och ett å annat uttryck.
Tjejen börjar för övrigt Engelska klass i mon.... E väl det viktiga att hon begriper vad man säger, fast inte Svenska då, det ska dom inte kunna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benjamas:

Närmar sig 5 år här nu på heltid och inte är det många ord jag lärt mig. Lärde mig iaf att säga släck ljuset idag, får se om det sitter kvar i mon. Utöver lättja och tidsbrist är mitt dilemma att det går in i ena örat och ut ur andra, minnet är fullt.
Har ingen större förhoppning om att nånsin lära mig mer än en handfull glosor och ett å annat uttryck.
Tjejen börjar för övrigt Engelska klass i mon.... E väl det viktiga att hon begriper vad man säger, fast inte Svenska då, det ska dom inte kunna.

Klart svenska är helt oväsentligt, om man inte skall bo i Sverige förstås.

 

Innan du betalar för tjejens engelska klass, be att få prata med den som skall utbilda din kära, ofta kan lärarna inte föra ett enkelt samtal på engelska och knappt läsa, de kan bara läsa det som läroboken säger och med uruselt uttal..

Bara ett tips!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är säker är att allt blir mycket roligare i Thailand om man kan kommunicera med den lokala befolkningen på deras språk, så det kan helt klart  vara värt att lägga ner lite tid på det. Bara att fråga på hela tiden så sitter det så småningom.

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Tyvärr så har inte sambon samma tålamod med att hjälpa mej med Thai som jag har med hennes svenska.

Känner igen det där. Undrar om det finns ett ord för tålamod på thai, tålamod är en riktig bristvara här.

 

Det fanns det, ความอดทน

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2017-10-01 at 11:27, skrev Atom:

En reflektion till.

 

Herrn har verkligen intensifierat sin aktiva närvaro på Forumet, kul!

Jo, har faktiskt också reflekterat över detta faktum, och instämmer.

Visst, jag är inte gift med en Thai och bor i Thailand, men man kanske kan få ha en åsikt i alla fall.

Det du skriver bekräftas ju av alla bofasta som skriver i tråden här. Inte många (läs ingen) som tycker att man talar bra Thai, av olika anledningar.

Jag inbillar mig att jag skulle vilja lära mig betydligt mer om jag hade emigrerat. Men vem vet, kanske rinner ut i sanden snabbt pga lathet eller annat.

Men detta är ju intressant, för man hör ofta att folk i Sverige klagar över människor som bott här i 10-20-30 år och inte talar bra Svenska. Lite som att "kasta sten i glashus".

 

(Sedan finns det ju faktiskt några Svenskboende här på Forumet som talar mer eller mindre flytande, och det är häftigt tycker jag!)

 

 

 

On 2017-10-01 at 11:33, skrev koppar55:

 

Kan tillräckligt för att ta mig runt till kunder och prata hjälpligt, beställa mat, tanka bilen, fråga efter vägen etc..

 

 

 

Det tycker jag är riktigt bra!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Herrn har verkligen intensifierat sin aktiva närvaro på Forumet, kul!

Jo, har faktiskt också reflekterat över detta faktum, och instämmer.

Visst, jag är inte gift med en Thai och bor i Thailand, men man kanske kan få ha en åsikt i alla fall.

Det du skriver bekräftas ju av alla bofasta som skriver i tråden här. Inte många (läs ingen) som tycker att man talar bra Thai, av olika anledningar.

Jag inbillar mig att jag skulle vilja lära mig betydligt mer om jag hade emigrerat. Men vem vet, kanske rinner ut i sanden snabbt pga lathet eller annat.

Men detta är ju intressant, för man hör ofta att folk i Sverige klagar över människor som bott här i 10-20-30 år och inte talar bra Svenska. Lite som att "kasta sten i glashus".

 

(Sedan finns det ju faktiskt några Svenskboende här på Forumet som talar mer eller mindre flytande, och det är häftigt tycker jag!)

 

 

 

Det tycker jag är riktigt bra!

 

Det är en viss skillnad. Svenskar som flyttar till Thailand behöver inte lära sig thai för att försörja sig då man inte får några bidrag i Thailand

Flyktingar som kommer till Sverige ska lära sig svenska så de kan försörja sig och INTE leva på bidrag

:sure:

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar svenska med fru och dotter för att hålla liv i språket för dem,frun och dotter pratar givitvis thai med varandra och jag snappar upp ett och annat men betonar säkert fel när jag träffar thai i olika miljöer men med hjälp av kroppspråk och ord som låter någorlunda lika så klarar jag mig hyffsat bra själv på stan.Borde ju ta hjälp av fru o dotter för att utveckla språket vidare för har ju stora möjligheter där,men det kommer alltid annat i vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar tre språk flytande och två hjälpligt. Thailändska har varit det senaste och svåraste. Om det beror på åldern eller att bokstäverna inte är normala här, vet jag inte. 

 

Vet inte riktigt på vilken nivå jag ligger på när det gäller thailändskan, men jag kan tillräckligt för att t.ex. kunna få ett hus byggt som jag vill ha det och om något inte blir som jag vill, kan jag tillräckligt för att få dem att förstå att de är helt värdelösa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...