Jump to content
IGNORERAD

Västerlänningars ovilja att lära sig thailändska


Atom

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Det är just därför jag inte har behov av att lära mig thai fullt ut, det ska alltid pratas om pengar, pengar, pengar och åter pengar eller varför jag är gift med den jag är gift, jag vill prata om västerländsk musik, sport och idrott som är mina stora intressen men som thailändare kan väldigt lite om.

Då kan man undra varför du sitter där du sitter och kollar Buffalo rövar och risfält växa ?. 

Inte så många att prata med live då, eller är det ekonomin och frugan som bestämmer ? :^^:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    18

  • Kenneth4618

    7

  • Esspe

    7

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev Stoneys:

Då kan man undra varför du sitter där du sitter och kollar Buffalo rövar och risfält växa ?. 

Inte så många att prata med live då, eller är det ekonomin och frugan som bestämmer ? :^^:

Därför att jag trivs med livet att sitta här, har ju bland annat inte ställt någon väckarklocka för att ta mig till arbete på över 3 år och var tycker du att jag ska sitta och varför?

Bufflar ser jag inte så mycket av men det mest fantastiska är att jag köpte 6 rai risfält för cirka 10 år och de har nu växt så det blivit 12 rai men att risfälten växer kanske beror på regnandet,  har du tur så kanske Pattaya blir större om några år av regnet.

 

Pratar nästan dagligen svenska och engelska live eller via messenger, behöver inte ha folk dagligen i mitt knä för att prata med. Visst styr väl ekonomin lite grann att jag sitter här men bättre de än att sitta i Sverige och vill jag åka iväg för att träffa vänner och festa så gör jag det utan att hålla handen, för frugan stannar i hemmet och tar hand om det

Hur var det själv då satt på den thailändska landsbygden och tittade ut över fälten och såg riset växa på fälten, trivdes du inte?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Därför att jag trivs med livet att sitta här, har ju bland annat inte ställt någon väckarklocka för att ta mig till arbete på över 3 år och var tycker du att jag ska sitta och varför?

Bufflar ser jag inte så mycket av men det mest fantastiska är att jag köpte 6 rai risfält för cirka 10 år och de har nu växt så det blivit 12 rai men att risfälten växer kanske beror på regnandet,  har du tur så kanske Pattaya blir större om några år av regnet.

 

Pratar nästan dagligen svenska och engelska live eller via messenger, behöver inte ha folk dagligen i mitt knä för att prata med. Visst styr väl ekonomin lite grann att jag sitter här men bättre de än att sitta i Sverige och vill jag åka iväg för att träffa vänner och festa så gör jag det utan att hålla handen, för frugan stannar i hemmet och tar hand om det

Hur var det själv då satt på den thailändska landsbygden och tittade ut över fälten och såg riset växa på fälten, trivdes du inte?

Pattaya blir ju knappast mindre :big_smile:

 

Skämt åsido. Alla gör vi förhoppningsvis det vi blir lyckliga av. Hoppas allt för bra i obygden.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Khonis:

Pattaya blir ju knappast mindre :big_smile:

 

Skämt åsido. Alla gör vi förhoppningsvis det vi blir lyckliga av. Hoppas allt för bra i obygden.

Lyckliga och lyckliga, hela livet är väl uppåt och neråt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

Lyckliga och lyckliga, hela livet är väl uppåt och neråt.

Så sant. Så sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khonis:

Så sant. Så sant.

Det finns några tillfällen då jag varit sugen på att slå igen dörren på kåken och lämna obygden, allt är enligt mig inte alltid guld och gröna skogar att vara gift med en thailändska.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det finns några tillfällen då jag varit sugen på att slå igen dörren på kåken och lämna obygden, allt är enligt mig inte alltid guld och gröna skogar att vara gift med en thailändska.

Nej det ska gudarna veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev stefan5300:

Därför att jag trivs med livet att sitta här, har ju bland annat inte ställt någon väckarklocka för att ta mig till arbete på över 3 år och var tycker du att jag ska sitta och varför?

Bufflar ser jag inte så mycket av men det mest fantastiska är att jag köpte 6 rai risfält för cirka 10 år och de har nu växt så det blivit 12 rai men att risfälten växer kanske beror på regnandet,  har du tur så kanske Pattaya blir större om några år av regnet.

 

Pratar nästan dagligen svenska och engelska live eller via messenger, behöver inte ha folk dagligen i mitt knä för att prata med. Visst styr väl ekonomin lite grann att jag sitter här men bättre de än att sitta i Sverige och vill jag åka iväg för att träffa vänner och festa så gör jag det utan att hålla handen, för frugan stannar i hemmet och tar hand om det

Hur var det själv då satt på den thailändska landsbygden och tittade ut över fälten och såg riset växa på fälten, trivdes du inte?

Trivs med livet, utan behöva ställa klockan ? Jag trivs med det för jag gillar mitt jobb och det ger mig pengar för att trivas ännu mer i Thailand.

Tex. Pattaya har ju lite fler Faranger att prata dina intressen med, se sport live tillsammans och diskutera med.

Matlagning gillar du och i tex Pattaya får du tag på råvarorna lättare.

Sen det med att du betalt risfält ok, men äger du dom ?

Jag har själv inte setat på landsbygden direkt men utkanten av en stad, längsta gången var i vintras och det var 10 dagar.

Trivdes väl för jag visste att  jag åker tillbaka till 2000 talet när jag vill. Gött ibland när det var tyst på morgonen " finns inga jävla tuppar direkt i närheten "

Får se hur länge det blir nästa gång men inte mer än 10 dagar vet jag.

Sen sitter jag hellre i Pattaya och kollar Go-Go brudarnas rövar än buffalo rövar.

Men du gör som du vill.

Och jag som jag vill.

Glömde. Klart du inte behöver ställa klockan du vaknar väl av tuppen, många av dina inlägg är gjorda på morgonkvisten 😴

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

det mest fantastiska är att jag köpte 6 rai risfält för cirka 10 år och de har nu växt så det blivit 12 rai men att risfälten växer kanske beror på regnandet,

Visste inte att man kunde får markareal att växa genom flitigt vattnade 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Mankan:

Visste inte att man kunde får markareal att växa genom flitigt vattnade 

Jo enligt Stoneys så växer risfälten.:haha:.

Då kan man undra varför du sitter där du sitter och kollar Buffalo rövar och risfält växa ?. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Stoneys:

Trivs med livet, utan behöva ställa klockan ? Jag trivs med det för jag gillar mitt jobb och det ger mig pengar för att trivas ännu mer i Thailand.

Tex. Pattaya har ju lite fler Faranger att prata dina intressen med, se sport live tillsammans och diskutera med.

Matlagning gillar du och i tex Pattaya får du tag på råvarorna lättare.

Sen det med att du betalt risfält ok, men äger du dom ?

Jag har själv inte setat på landsbygden direkt men utkanten av en stad, längsta gången var i vintras och det var 10 dagar.

Trivdes väl för jag visste att  jag åker tillbaka till 2000 talet när jag vill. Gött ibland när det var tyst på morgonen " finns inga jävla tuppar direkt i närheten "

Får se hur länge det blir nästa gång men inte mer än 10 dagar vet jag.

Sen sitter jag hellre i Pattaya och kollar Go-Go brudarnas rövar än buffalo rövar.

Men du gör som du vill.

Och jag som jag vill.

Glömde. Klart du inte behöver ställa klockan du vaknar väl av tuppen, många av dina inlägg är gjorda på morgonkvisten 😴

Tycker att arbete är som wiskey, mycket överskattat.

Pattaya var trevligt för 15-20 år sedan, tycker det har blivit alldeles för stort.

Ser sport live varje dag och om det nu är live att kolla via datorn, såg nhl-premiären nu på morgonen och ska kolla shl i natt.

När det gäller matlagning så har jag upptäckt att de flesta råvaror finns här och det lilla jag saknar köper jag i till exempel Pattaya då jag är där, det är mest kryddor.

Äger inte risfälten men köpte dem till familjen för att de var så billigt 6 rai 125 000 Baht.

Jag satt också mycket på Go-Go förr men nu spelas det är ofta usel musik och att det har blivit mycket buffelrövar där också.

Ja det är tur att vi är olika och tupparna hör jag inte längre med ett tätt hus.

Behöver ju inte ställa klockan då frun väcker mig, hon är alltid är uppe med tuppen;)

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev stefan5300:

Tycker att arbete är som wiskey, mycket överskattat.

Pattaya var trevligt för 15-20 år sedan, tycker det har blivit alldeles för stort.

Ser sport live varje dag och om det nu är live att kolla via datorn, såg nhl-premiären nu på morgonen och ska kolla shl i natt.

När det gäller matlagning så har jag upptäckt att de flesta råvaror finns här och det lilla jag saknar köper jag i till exempel Pattaya då jag är där, det är mest kryddor.

Äger inte risfälten men köpte dem till familjen för att de var så billigt 6 rai 125 000 Baht.

Jag satt också mycket på Go-Go förr men nu spelas det är ofta usel musik och att det har blivit mycket buffelrövar där också.

Ja det är tur att vi är olika och tupparna hör jag inte längre med ett tätt hus.

Behöver ju inte ställa klockan då frun väcker mig, hon är alltid är uppe med tuppen;)

FYI det har aldrig varit bättre på go-go än nu :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khonis:

FYI det har aldrig varit bättre på go-go än nu :)

Det är väl för att jag knappt dricker alkohol längre, tror jag druckit 13-14 gånger i år.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tycker att arbete är som wiskey, mycket överskattat.

Pattaya var trevligt för 15-20 år sedan, tycker det har blivit alldeles för stort.

Ser sport live varje dag och om det nu är live att kolla via datorn, såg nhl-premiären nu på morgonen och ska kolla shl i natt.

När det gäller matlagning så har jag upptäckt att de flesta råvaror finns här och det lilla jag saknar köper jag i till exempel Pattaya då jag är där, det är mest kryddor.

Äger inte risfälten men köpte dem till familjen för att de var så billigt 6 rai 125 000 Baht.

Jag satt också mycket på Go-Go förr men nu spelas det är ofta usel musik och att det har blivit mycket buffelrövar där också.

Ja det är tur att vi är olika och tupparna hör jag inte längre med ett tätt hus.

Behöver ju inte ställa klockan då frun väcker mig, hon är alltid är uppe med tuppen;)

Pattaya är lika bra än även om det har förändrats. Sen behöver man ju inte besöka hela Pattis bara för att det byggts ut man håller sig till platser där man trivs på samma sätt som man gör i BKK o MNL där hoppar man över rövarkvarteren.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Broskan:

Pattaya är lika bra än även om det har förändrats. Sen behöver man ju inte besöka hela Pattis bara för att det byggts ut man håller sig till platser där man trivs på samma sätt som man gör i BKK o MNL där hoppar man över rövarkvarteren.

 

//Broskan

Vi har ofta samma åsikter men inte om Pattaya, tycker det var mycket trevligare där för 15-20 år sen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Vi har ofta samma åsikter men inte om Pattaya, tycker det var mycket trevligare där för 15-20 år sen.

Tror det har mycket med åldern att göra. Bodde tidigare alltid inne i Pattaya men sen ett par år tillbaks har jag flyttat ut till Jomtien. Centrala Pattaya är bara för mycket och WS går jag genom en gång om året för att se hur det ser ut och skrikgatorna är bara förmycket. Får alltid lika bråttom därifrån. Skulle inte kunna tänka mig att bo centralt igen mer än möjligen några dagar.

 

Sen var ju allting mycket trevligare 15-0 år sen :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Tror det har mycket med åldern att göra. Bodde tidigare alltid inne i Pattaya men sen ett par år tillbaks har jag flyttat ut till Jomtien. Centrala Pattaya är bara för mycket och WS går jag genom en gång om året för att se hur det ser ut och skrikgatorna är bara förmycket. Får alltid lika bråttom därifrån. Skulle inte kunna tänka mig att bo centralt igen mer än möjligen några dagar.

 

Sen var ju allting mycket trevligare 15-0 år sen :)

Senast jag var i Pattaya så var jag ute gick dagtid där det finns  barer men 95 procent av de som jobbade där satt eller stod och glodde i sina jävla telefoner, inte mycket intresse av att ropa in några kunder och då tänkte jag att det kan de fortsätta att glo på sin telefon59d7128c09bf5_images(5).jpg.7e3e5cc2e8a35b207c95a313b3324285.jpg.

 

Senast jag var på WS såg det ut som något vandringsstråk för barnfamiljer, gumman först, barnen i mitten och gubben sist som höll på att vrida huvudet ur led:big_smile:.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev stefan5300:

Senast jag var i Pattaya så var jag ute gick dagtid där det finns  barer men 95 procent av de som jobbade där satt eller stod och glodde i sina jävla telefoner, inte mycket intresse av att ropa in några kunder och då tänkte jag att det kan de fortsätta att glo på sin telefon59d7128c09bf5_images(5).jpg.7e3e5cc2e8a35b207c95a313b3324285.jpg.

 

Senast jag var på WS såg det ut som något vandringsstråk för barnfamiljer, gumman först, barnen i mitten och gubben sist som höll på att vrida huvudet ur led:big_smile:.

Telefonen är ju viktigaste arbetsredskapet idag för damerna. Underhålla sina sponsorer. Hitta nya "pojkvänner" och skaffa en dejt till kvällen.

 

Ropa på en gift longstayer som kommer köpa en öl och inte bjuda på en drink... nääää! :waaaht:

 

WS... barnfamiljer och kinesiska turistgrupper... du börjar bli gammal Stefan, du var för tidig. De försvinner vid 21-22 tiden. Då kommer vårt gamla kära WS fram istället. Framåt midnatt är det samma hålligång som förr. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev samet:

Telefonen är ju viktigaste arbetsredskapet idag för damerna. Underhålla sina sponsorer. Hitta nya "pojkvänner" och skaffa en dejt till kvällen.

 

Ropa på en gift longstayer som kommer köpa en öl och inte bjuda på en drink... nääää! :waaaht:

 

WS... barnfamiljer och kinesiska turistgrupper... du börjar bli gammal Stefan, du var för tidig. De försvinner vid 21-22 tiden. Då kommer vårt gamla kära WS fram istället. Framåt midnatt är det samma hålligång som förr. :big_smile:

Nästan varenda bar ser ut som något jävla callcenter, privata saker får de väl skta på ledig tid7.jpg.8c44e144696eabe17c28cc361feeaf1e.jpg.

 

De vet väl inte vad kunden har att erbjuda innan de sitter därthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.8dcdb6c0d7a73f09a79a56ead442e3bd.jpg.

 

Ja det kanske handlar om ålder men barnfamiljerna och kineserna kan gott försvunna till Jomtien redan vid 16-17 tiden då och fyllskallarna och sexturister träder in på arenan33955916-okay-smiley.jpg.2b291eeff071a1565aacf74731664112.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Nästan varenda bar ser ut som något jävla callcenter.

Så är det tyvärr snart överallt, elektronisk kontakt, vänta bara, snart är det sex med en robot som gäller :)

Du skrev ju själv att mycket av dina kontakter är via Skype, mail mm.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nästan varenda bar ser ut som något jävla callcenter, privata saker får de väl skta på ledig tid7.jpg.8c44e144696eabe17c28cc361feeaf1e.jpg.

 

De vet väl inte vad kunden har att erbjuda innan de sitter därthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.8dcdb6c0d7a73f09a79a56ead442e3bd.jpg.

 

Ja det kanske handlar om ålder men barnfamiljerna och kineserna kan gott försvunna till Jomtien redan vid 16-17 tiden då och fyllskallarna och sexturister träder in på arenan33955916-okay-smiley.jpg.2b291eeff071a1565aacf74731664112.jpg

Skicka dom inte till Jomtien, dom kan gott stanna på WS.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Så är det tyvärr snart överallt, elektronisk kontakt, vänta bara, snart är det sex med en robot som gäller :)

Du skrev ju själv att mycket av dina kontakter är via Skype, mail mm.

Men inte under min arbetstid.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte när det hände men den här tråden är ganska långt från ämnet nu.

 

Back on track. Har nu försökt lära mig et nytt ord varje dag och det går jättebra. Bara det att det jag lärde mig i går får inte plats när jag lär mig ett nytt idag. Kan förresten rekommendera Google translate för dylika övningar, gårdagens ord sparas i en lista :) Dessutom får man det på thai och med ljudning.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-04 at 06:28, skrev Soengsang:

Var så för 10 år sedan också, de som blev försörjda av Sverige hade närvarokontroll men inga krav ställdes på studierna, så dess då längre(dess då fler år) de kunde vara i SFI dess då enklare fick de sina pengar, så de brydde sig inte särskilt mycket om studierna.

 

On 2017-10-04 at 06:21, skrev stefan5300:

När fugan gick på SFI för snart 20 år sedan så var det närvarokontroll på de som var i Sverige av asylskäl,  ingen värvaro inga pengar men hur det är nu för tiden vet jag inte.

FB_IMG_1507285244297_1.jpg.087958559cea3c6bc10eeb9547817674.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

Vet inte när det hände men den här tråden är ganska långt från ämnet nu.

 

Back on track. Har nu försökt lära mig et nytt ord varje dag och det går jättebra. Bara det att det jag lärde mig i går får inte plats när jag lär mig ett nytt idag. Kan förresten rekommendera Google translate för dylika övningar, gårdagens ord sparas i en lista :) Dessutom får man det på thai och med ljudning.

Min erfarenhet med Google translate och thailändska är tyvärr fruktansvärt dålig, tjejen och och jag försöker iband.

Lärarna på hennes SFI håller med, det fungerar väldigt dåligt, översätter ofta totalt fel.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...