Jump to content
IGNORERAD

Västerlänningars ovilja att lära sig thailändska


Atom

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag pratar tre språk flytande och två hjälpligt. Thailändska har varit det senaste och svåraste. Om det beror på åldern eller att bokstäverna inte är normala här, vet jag inte. 

 

Vet inte riktigt på vilken nivå jag ligger på när det gäller thailändskan, men jag kan tillräckligt för att t.ex. kunna få ett hus byggt som jag vill ha det och om något inte blir som jag vill, kan jag tillräckligt för att få dem att förstå att de är helt värdelösa. 

Du är från Finland uppväxt i Södertälje, alltså pratar du finska, svenska, arabiska (syrianska) flytande,thinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.84af0117229051aef7a8cc7c2bb38e1c.jpg  engelska och thai hjälpligt33955916-okay-smiley.jpg.eb74c994badca33c414c25e1b3109835.jpg?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    18

  • Kenneth4618

    7

  • Esspe

    7

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Du är från Finland uppväxt i Södertälje, alltså pratar du finska, svenska, arabiska (syrianska) flytande,thinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.84af0117229051aef7a8cc7c2bb38e1c.jpg  engelska och thai hjälpligt33955916-okay-smiley.jpg.eb74c994badca33c414c25e1b3109835.jpg?

Ja, det skulle onekligen varit kul om jag kunde flytande arabiska.

 

Som denna kille:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Men detta är ju intressant, för man hör ofta att folk i Sverige klagar över människor som bott här i 10-20-30 år och inte talar bra Svenska. Lite som att "kasta sten i glashus".

 

Saken är ju den att i Sverige så erbjuds man gratis skola för att lära sig Svenska samt ytterligare integrering och livslångt stöd, i Thailand får inget mer än att ständigt snällt be om att få stanna kvar i landet, hela tiden visa upp sin skäl för det iform av anknytning eller ekonomiska medel, så din jämförelse är rätt sned!

Sen har ju tex Thailändare och andra inflyttade en stor fördel när de ska lära sig Svenska vs Svenskar som ska lära sig Thai, istort sett alla kan vårt skriftspråk från början, medan i princip ingen kan tyda de Thailändska skriftspråket från början.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Saken är ju den att i Sverige så erbjuds man gratis skola för att lära sig Svenska samt ytterligare integrering och livslångt stöd, i Thailand får inget mer än att ständigt snällt be om att få stanna kvar i landet, hela tiden visa upp sin skäl för det iform av anknytning eller ekonomiska medel, så din jämförelse är rätt sned!

Sen har ju tex Thailändare och andra inflyttade en stor fördel när de ska lära sig Svenska vs Svenskar som ska lära sig Thai, istort sett alla kan vårt skriftspråk från början, medan i princip ingen kan tyda de Thailändska skriftspråket från början.

När fugan gick på SFI för snart 20 år sedan så var det närvarokontroll på de som var i Sverige av asylskäl,  ingen värvaro inga pengar men hur det är nu för tiden vet jag inte.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

När fugan gick på SFI för snart 20 år sedan så var det närvarokontroll på de som var i Sverige av asylskäl,  ingen värvaro inga pengar men hur det är nu för tiden vet jag inte.

Var så för 10 år sedan också, de som blev försörjda av Sverige hade närvarokontroll men inga krav ställdes på studierna, så dess då längre(dess då fler år) de kunde vara i SFI dess då enklare fick de sina pengar, så de brydde sig inte särskilt mycket om studierna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Var så för 10 år sedan också, de som blev försörjda av Sverige hade närvarokontroll men inga krav ställdes på studierna, så dess då längre(dess då fler år) de kunde vara i SFI dess då enklare fick de sina pengar, så de brydde sig inte särskilt mycket om studierna.

De förstörde mest lektionerna enligt både frugan och läraren men läraren kunde inget göra sa hon när jag ringde och pratade med henne.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Saken är ju den att i Sverige så erbjuds man gratis skola för att lära sig Svenska samt ytterligare integrering och livslångt stöd, i Thailand får inget mer än att ständigt snällt be om att få stanna kvar i landet, hela tiden visa upp sin skäl för det iform av anknytning eller ekonomiska medel, så din jämförelse är rätt sned!

Sen har ju tex Thailändare och andra inflyttade en stor fördel när de ska lära sig Svenska vs Svenskar som ska lära sig Thai, istort sett alla kan vårt skriftspråk från början, medan i princip ingen kan tyda de Thailändska skriftspråket från början.

Bra poänger, som du naturligtvis har helt rätt i. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev conservator:

En sak som är säker är att allt blir mycket roligare i Thailand om man kan kommunicera med den lokala befolkningen på deras språk, så det kan helt klart  vara värt att lägga ner lite tid på det. Bara att fråga på hela tiden så sitter det så småningom.

 

Håller helt med - de som ibland beklagar sig över tristessen i yxbyn hade nog inte haft så tråkigt ifall de kunnat kommunicera lite med byborna.

 

Var i en liten by i Prachin Buri för ett tiotal år sedan, skulle vara där lver natten efter att jobbet var klart och satt utanför den lokala butiken och drack lite öl med byborna och en thai-svensk tjej som var med. 

 

Byfyllot dyker upp och vill vara med, man kan ju kanske få en skvätt Lao khao där?

 

Nåja, vi talar om ditten och datten och att jag är från Sverige och samtalet glider in på de sociala skyddsnäten som vi har med A-kassa och liknande. Han lyssnar intresserat och ställer en massa frågor.

Sen när jag förklarat att man kan få 80% av vad man tjänat om man blir arbetslös - och vi hade redan kommit fram till att jag tjänade 30 000 SEK per månad - så funderar han en stund sen säger han:

 

-Then, why are you working at all?

 

80% av 30 000SEK på den tiden var i runda slängar 90 000THB och de tyckte ju gubben borde räcka för att leva ett gott liv utan besväret att behöva masa sig iväg och arbeta...

 

Personligen har jag haft väldigt mycket glädje ab den thailändska jag lärt mig och jag skulle rekommendera alla att studera thai om man kan för det öppnar så mycket mer dörrar och man bemöts på ett helat annat sätt om man pratar deras språk.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Håller helt med - de som ibland beklagar sig över tristessen i yxbyn hade nog inte haft så tråkigt ifall de kunnat kommunicera lite med byborna.

 

Var i en liten by i Prachin Buri för ett tiotal år sedan, skulle vara där lver natten efter att jobbet var klart och satt utanför den lokala butiken och drack lite öl med byborna och en thai-svensk tjej som var med. 

 

Byfyllot dyker upp och vill vara med, man kan ju kanske få en skvätt Lao khao där?

 

Nåja, vi talar om ditten och datten och att jag är från Sverige och samtalet glider in på de sociala skyddsnäten som vi har med A-kassa och liknande. Han lyssnar intresserat och ställer en massa frågor.

Sen när jag förklarat att man kan få 80% av vad man tjänat om man blir arbetslös - och vi hade redan kommit fram till att jag tjänade 30 000 SEK per månad - så funderar han en stund sen säger han:

 

-Then, why are you working at all?

 

80% av 30 000SEK på den tiden var i runda slängar 90 000THB och de tyckte ju gubben borde räcka för att leva ett gott liv utan besväret att behöva masa sig iväg och arbeta...

 

Personligen har jag haft väldigt mycket glädje ab den thailändska jag lärt mig och jag skulle rekommendera alla att studera thai om man kan för det öppnar så mycket mer dörrar och man bemöts på ett helat annat sätt om man pratar deras språk.

Vilken A-kassa ger 80% på 30000 ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Håller helt med - de som ibland beklagar sig över tristessen i yxbyn hade nog inte haft så tråkigt ifall de kunnat kommunicera lite med byborna.

 

Var i en liten by i Prachin Buri för ett tiotal år sedan, skulle vara där lver natten efter att jobbet var klart och satt utanför den lokala butiken och drack lite öl med byborna och en thai-svensk tjej som var med. 

 

Byfyllot dyker upp och vill vara med, man kan ju kanske få en skvätt Lao khao där?

 

Nåja, vi talar om ditten och datten och att jag är från Sverige och samtalet glider in på de sociala skyddsnäten som vi har med A-kassa och liknande. Han lyssnar intresserat och ställer en massa frågor.

Sen när jag förklarat att man kan få 80% av vad man tjänat om man blir arbetslös - och vi hade redan kommit fram till att jag tjänade 30 000 SEK per månad - så funderar han en stund sen säger han:

 

-Then, why are you working at all?

 

80% av 30 000SEK på den tiden var i runda slängar 90 000THB och de tyckte ju gubben borde räcka för att leva ett gott liv utan besväret att behöva masa sig iväg och arbeta...

 

Personligen har jag haft väldigt mycket glädje ab den thailändska jag lärt mig och jag skulle rekommendera alla att studera thai om man kan för det öppnar så mycket mer dörrar och man bemöts på ett helat annat sätt om man pratar deras språk.

 

Det är just därför jag inte har behov av att lära mig thai fullt ut, det ska alltid pratas om pengar, pengar, pengar och åter pengar eller varför jag är gift med den jag är gift, jag vill prata om västerländsk musik, sport och idrott som är mina stora intressen men som thailändare kan väldigt lite om.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vilken A-kassa ger 80% på 30000 ?

Unionen t.ex. 80% upp till 60 000/mån. Upp till 120 000/mån med tilläggsförsäkring (har den själv).

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Håller helt med - de som ibland beklagar sig över tristessen i yxbyn hade nog inte haft så tråkigt ifall de kunnat kommunicera lite med byborna.

 

Var i en liten by i Prachin Buri för ett tiotal år sedan, skulle vara där lver natten efter att jobbet var klart och satt utanför den lokala butiken och drack lite öl med byborna och en thai-svensk tjej som var med. 

 

Byfyllot dyker upp och vill vara med, man kan ju kanske få en skvätt Lao khao där?

 

Nåja, vi talar om ditten och datten och att jag är från Sverige och samtalet glider in på de sociala skyddsnäten som vi har med A-kassa och liknande. Han lyssnar intresserat och ställer en massa frågor.

Sen när jag förklarat att man kan få 80% av vad man tjänat om man blir arbetslös - och vi hade redan kommit fram till att jag tjänade 30 000 SEK per månad - så funderar han en stund sen säger han:

 

-Then, why are you working at all?

 

80% av 30 000SEK på den tiden var i runda slängar 90 000THB och de tyckte ju gubben borde räcka för att leva ett gott liv utan besväret att behöva masa sig iväg och arbeta...

 

Personligen har jag haft väldigt mycket glädje ab den thailändska jag lärt mig och jag skulle rekommendera alla att studera thai om man kan för det öppnar så mycket mer dörrar och man bemöts på ett helat annat sätt om man pratar deras språk.

Det är en del motprestationer som ska göras. Aktivt söka arbete. Rapportera till arbetsförmedlingen. Kurser m.m.

 

Sådan har jag förstått det

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev frason:

Unionen t.ex. 80% upp till 60 000/mån. Upp till 120 000/mån med tilläggsförsäkring (har den själv).

Men inte för ett tiotal år sedan ?

;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Men inte för ett tiotal år sedan ?

Ledarna var först med inkomstförsäkring i medlemsavgiften och sen hakade fler på och Unionen var en av dom.

Nog är det nära tio år sen skulle jag gissa.

Det är en tilläggsförsäkring så den kostar extra.

Utbetalningstiden är begränsad också,  80% i max 200 dagar var det då jag var med i Ledarna. 

 

Edit.

Ser att det var 2005 de första försäkringarna började hos Ledarna.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev leifen:

Ledarna var först med inkomstförsäkring i medlemsavgiften och sen hakade fler på och Unionen var en av dom.

Nog är det nära tio år sen skulle jag gissa.

Det är en tilläggsförsäkring så den kostar extra.

Utbetalningstiden är begränsad också,  80% i max 200 dagar var det då jag var med i Ledarna. 

 

Edit.

Ser att det var 2005 de första försäkringarna började hos Ledarna.

Unionen fanns inte för 10 år sedan ;)

 

Den bildades 2008

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är en del motprestationer som ska göras. Aktivt söka arbete. Rapportera till arbetsförmedlingen. Kurser m.m.

 

Sådan har jag förstått det

Lägger man en halv dag i månaden på att krafsa ihop några ansökningar till jobb man ändå inte är kvalificerad för och fyller i A-kasse papperna online samt rapporten till AF så är man safe. AF har fullt upp med att få nyanlända i arbete så de andra kan sitta lugnt i båten så länge.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Unionen fanns inte för 10 år sedan ;)

 

Den bildades 2008

Nu var det ungefär 10 år sedan jag skrev, jag var/är medlem i Småföretagarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MaiChai:

Nu var det ungefär 10 år sedan jag skrev, jag var/är medlem i Småföretagarna.

Nä du skrev "för ett tiotal år sedan"  ;)

 

Skit samma ville bara skoja till det lite.

 

Har ingen erfarenhet av A-kassa då jag aldrig använt den men troget betalat in avgiften.

Nästa år funderar jag på att använda den 3 - 4 månader innan pensionen så man får tillbaka lite av pengarna :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev MaiChai:

Lägger man en halv dag i månaden på att krafsa ihop några ansökningar till jobb man ändå inte är kvalificerad för och fyller i A-kasse papperna online samt rapporten till AF så är man safe. AF har fullt upp med att få nyanlända i arbete så de andra kan sitta lugnt i båten så länge.

För några år sedan blev mitt ex arbetslös, vi var tillsammans då, och då var det så mycket motprestationer att hon inte orkade med att fixa A-kassa. Otålig thai. Så hon fixade nytt arbete istället för att få A-kassa och förhoppningsvis lite utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Unionen fanns inte för 10 år sedan ;)

 

Den bildades 2008

Det är 10 år exakt ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

Det är 10 år exakt ;) 

1:a januari 2018 blir 10 år exakt ;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

1:a januari 2018 blir 10 år exakt ;)

2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 = 10år ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
31 minuter sedan, skrev leifen:

2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 = 10år ;) 

Vilket datum 2008 räknar vi ifrån? Om det är 1 januari så här 10 år passerats efter 2018-01-01.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

För några år sedan blev mitt ex arbetslös, vi var tillsammans då, och då var det så mycket motprestationer att hon inte orkade med att fixa A-kassa. Otålig thai. Så hon fixade nytt arbete istället för att få A-kassa och förhoppningsvis lite utbildning.

Vad jag har förstått är det en massa pappersexcercis i början och diverse möten, sök jobb kurser men det dör ut efter typ ett halvår enligt min granne som är servitris. Hon bara rapporterar till AF en gång i månaden om vilka jobb hon sökt samt fyller i A-kassepapperna online var 14 dag.

 

Men för de flesta thai i Thailand är det helt otänkbart att man får pengar för att man inte jobbar

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Vad jag har förstått är det en massa pappersexcercis i början och diverse möten, sök jobb kurser men det dör ut efter typ ett halvår enligt min granne som är servitris. Hon bara rapporterar till AF en gång i månaden om vilka jobb hon sökt samt fyller i A-kassepapperna online var 14 dag.

 

Men för de flesta thai i Thailand är det helt otänkbart att man får pengar för att man inte jobbar

De flesta thai har inte nog med utbildning för att begripa sig på den byråkratiska gången i Sverige. Även företagarna klagar väl på den svenska byråkratin. Företagarna förstår sig nog på att fylla i uppgifterna men ifrågasätter tidsåtgången och effektiviteten med det.  Medans många thai inte har kunskapen att fylla i de byråkratiska uppgifterna har de tiden, men acceptansen av den byråkratiska nyttan är nog minst lika låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...