Jump to content
IGNORERAD

Dåligt tryck i vattenledning


Esspe

Recommended Posts

Behöver råd av kunniga medlemmar vad gäller vattnet. Vi har bra drag i duschen och den där vattensaken som man sprutar upp i baken när man gjort tvåan (eller ettan om man är sittkissare?). Även väggkranen till vattentunnan på den väggen är bra. Så även väggkranen på övre våningen till vattentunnan där. Vattnet kommer inte jämnt utan "pulserar" liksom fram. Däremot är det helt kass i kranarna  i köket och på dom båda toaletterna varav den ena finns på övervåningen. Min lekmannatanke är ju att det är för klen vattenpump men då skulle väl trycket vara dåligt överallt?

 

20170930_163201.thumb.jpg.87c2fd9529dba247cb4761f166cd6918.jpg20170930_163209.thumb.jpg.b6c398f8c2a681e4acc5e507f9cdaaf7.jpg

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    12

  • Tommy

    6

  • in-ka

    4

  • samet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Pulserandet beror på pumpen som slår av och på. Finns en skruv att justera för att avhjälpa det problemet. 

 

Dåliga trycket i visa kranar. Antagligen smuts som ligger i nätet/filtret i respektive kran. 

 

Jag brukar få skruva loss mina nät/filter en gång per år och göra rent dem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt tryck i Petter Niklas brukar ha med åldern att göra :crazy: för att tillägga med egen erfarenhet :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar ingen  skruv att justera men ska testa att göra rent  filterna. Är det dom nätfilter man kan känna med fingret från utsidan?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Dåligt tryck i Petter Niklas brukar ha med åldern att göra :crazy: för att tillägga med egen erfarenhet :rap:

Jo det kan ju pulsera lite där med ibland.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Hittar ingen  skruv att justera men ska testa att göra rent  filterna. Är det dom nätfilter man kan känna med fingret från utsidan?

Jag har samma pump som dig.

Lyft av gula kåpan.

Det finns en svart eller grå platskåpa stor som en liten drickaburk (flygplansstorlek)

Den lyfter man av, där under finns det kablar och en skruv i mitten.

Där justerar man trycket som pumpen skall reglera mellan.

 

Ja, filtret i kranan, precis där vattnet kommer ut.

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

Jag har samma pump som dig.

Delar ni pump :haha:

Har nog blivit för många Leo och Sang Som för mig idag :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev uptoyou:

Delar ni pump :haha:

Har nog blivit för många Leo och Sang Som för mig idag :rap:

Haha... ja det var lågt av dig... samma modell skall det vara :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Galten:

Hehheh jag har större pump än ni;)

Behövs väl med sådana grislass du lägger i holken... å allt papper på det... :waaaht: 

Du har väl janne_h stående på gårdsplan med spolbilen för jämnan... :big_smile:

 

PS. Jag å Drivern vinkade till ditt hus för några veckor sedan, men visste att du inte var hemma, så vi stannade inte DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev samet:

Jag har samma pump som dig.

Lyft av gula kåpan.

Det finns en svart eller grå platskåpa stor som en liten drickaburk (flygplansstorlek)

Den lyfter man av, där under finns det kablar och en skruv i mitten.

Där justerar man trycket som pumpen skall reglera mellan.

 

Ja, filtret i kranan, precis där vattnet kommer ut.

Tack för tipset ska kolla i morgon när det är ljust. Visst f-n det är ju söndag i morgon, får bli på måndag då.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset ska kolla i morgon när det är ljust. Visst f-n det är ju söndag i morgon, får bli på måndag då.
Kolla perlatorerna (filtren på piparna).
Då dom kan vara igensatta.
Som du själv redan konstaterat så är det inte pumpen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev janne_h:

Kolla perlatorerna (filtren på piparna).
Då dom kan vara igensatta.
Som du själv redan konstaterat så är det inte pumpen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Perlatorer var det ja :) Tips från en expert måste man ta på allvar., tack.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev in-ka:

om det pulsar tror jag et är för lite luft i hydrofortanken

 

Jupp!!!, fast jag har för mej att det kallas hydropress, när det är med en gummiblåsa .

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Cavemannen:

När jag läste rubriken så trodde jag att tråden skulle handla om "prostata problem" :D 

Du börjar känna av din ålder?

Med tanke på  Ålderstrådar och nu prostatabesvär :yarr:

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Jupp!!!, fast jag har för mej att det kallas hydropress, när det är med en gummiblåsa .

 

MVH

skit samma på min pump är det ingen gummiblåsa , på min pump sitter det en plastplugg i botten på tanken som jag brukar skruva bort, strömmen bruten så pumpen inte startar sen bara vänta tills allt vatten runnit ut sen skruva dit pluggen å starta pumpen

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev in-ka:

skit samma på min pump är det ingen gummiblåsa , på min pump sitter det en plastplugg i botten på tanken som jag brukar skruva bort, strömmen bruten så pumpen inte startar sen bara vänta tills allt vatten runnit ut sen skruva dit pluggen å starta pumpen

OK!

Det är möjligt att du har en hydrofortank, men det är troligare att du inte fattar att du egentligen har en hydropress, principen är snarlik.

Har du nåt foto på din hydrofortank?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Esspe:

Behöver råd av kunniga medlemmar vad gäller vattnet. Vi har bra drag i duschen och den där vattensaken som man sprutar upp i baken när man gjort tvåan (eller ettan om man är sittkissare?). Även väggkranen till vattentunnan på den väggen är bra. Så även väggkranen på övre våningen till vattentunnan där. Vattnet kommer inte jämnt utan "pulserar" liksom fram. Däremot är det helt kass i kranarna  i köket och på dom båda toaletterna varav den ena finns på övervåningen. Min lekmannatanke är ju att det är för klen vattenpump men då skulle väl trycket vara dåligt överallt?

 

20170930_163201.thumb.jpg.87c2fd9529dba247cb4761f166cd6918.jpg20170930_163209.thumb.jpg.b6c398f8c2a681e4acc5e507f9cdaaf7.jpg

Fråga Janne! Han fixar det! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

OK!

Det är möjligt att du har en hydrofortank, men det är troligare att du inte fattar att du egentligen har en hydropress, principen är snarlik.

Har du nåt foto på din hydrofortank?

 

MVH

Jodå jag vet skillnaden men jag tror de flesta är hydrofor i Thailand, i Sverige har jag hydropress, så det så

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev in-ka:

Jodå jag vet skillnaden men jag tror de flesta är hydrofor i Thailand, i Sverige har jag hydropress, så det så

Så vad är det vi har då? Hydrofor eller hydropress? Vill gärna veta så jag kan verka lite kunnig i framtida diskussioner.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

Kolla perlatorerna (filtren på piparna).
Då dom kan vara igensatta.
Som du själv redan konstaterat så är det inte pumpen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Det kan ju också vara strålsamlarna som är täppta 33955916-okay-smiley.jpg.ebd87534420a58d3cd6c496f8d3d8e0a.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden utvändigt på en hydropress eller hydrofor är att på hydropressen sitter det en ventil till vilken man kan koppla luft (för att pumpa upp gummiblåsan).

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev evert 1:

Skillnaden utvändigt på en hydropress eller hydrofor är att på hydropressen sitter det en ventil till vilken man kan koppla luft (för att pumpa upp gummiblåsan).

Går även att sätta dit en luftnippel på en hydrofor och pumpa in luft i den i stället för att tömma den och pumpa in vatten och på så sätt ordna en luftkudde i hydroforen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...