Jump to content
IGNORERAD

Dåligt tryck i vattenledning


Esspe

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev in-ka:

skit samma på min pump är det ingen gummiblåsa , på min pump sitter det en plastplugg i botten på tanken som jag brukar skruva bort, strömmen bruten så pumpen inte startar sen bara vänta tills allt vatten runnit ut sen skruva dit pluggen å starta pumpen

Varför fyller vattnet upp i tanken. Som jag ser det kan det bero på två saker; kondens eller läckage. Är det långt mellan gångerna så tyder det på kondens.

8 timmar sedan, skrev in-ka:

Jodå jag vet skillnaden men jag tror de flesta är hydrofor i Thailand, i Sverige har jag hydropress, så det så

I en blåsa som ligger i vatten så bör det väl inte bli kondens, eftersom temperaturen bör vara samma i vattnet och blåsan?

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Så vad är det vi har då? Hydrofor eller hydropress? Vill gärna veta så jag kan verka lite kunnig i framtida diskussioner.

Är det så att det är bättre med hydrofor i Thailand? Om det nu är vanligare med dessa där. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    12

  • Tommy

    6

  • in-ka

    4

  • samet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev stefan5300:

Går även att sätta dit en luftnippel på en hydrofor och pumpa in luft i den i stället för att tömma den och pumpa in vatten och på så sätt ordna en luftkudde i hydroforen.

Luftkudden finns ju delvis där redan. Fast en nippel skulle väl göra mera expansion för tryck, om man blåser upp till rätt tryck? Men vattenmängden som ryms är ändå given av hydroforens volym. En luftnippel löser ju inte problemet med kondens. För visst kommer kondensproblemet av temperaturskillnaderna blir större för att ytan mot plåt blir stor i en hydrofor?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wangthong:

Luftkudden finns ju delvis där redan. Fast en nippel skulle väl göra mera expansion för tryck, om man blåser upp till rätt tryck? Men vattenmängden som ryms är ändå given av hydroforens volym. En luftnippel löser ju inte problemet med kondens. För visst kommer kondensproblemet av temperaturskillnaderna blir större för att ytan mot plåt blir stor i en hydrofor?

Luftkudden minskar med tiden och det ska vara minst 1/3 med luft i hydroforen om det sedan blir kondens så är det ju inte så mycket att göra åt mer än att sänka temperaturen i rummet där hydroforen är placerad.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Så vad är det vi har då? Hydrofor eller hydropress? Vill gärna veta så jag kan verka lite kunnig i framtida diskussioner.

jag har aldrig sett en hydropress i Thailand, det är ju billigare med en tom tank utan gummiblåsa, om du har en stor plastplugg i botten på tanken så är det med stor sannolikhet hydrofor, gör som jag beskrev, stäng av pumpen släpp ut vattnet i tanken skruva dit pluggen å starta, (sist jag gjorde så var det säkert 2 lit sand i botten, så bra att göra det även om det funkar för övrigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jo har varit in och tittat där men eftersom jag la in ett foto i början tänkte jag att någon kanske kunde titta på det och berätta vad det är :haha: Verkar vara en hydrofortank.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hydrofor eller hydropress spelar eg ingen roll.

 

Esspe, har du foton på hela rörsystemet?

Tanken på bilden är en förvaringstank, hydroforen/hydropressen är den lilla gula som pumpen är ihopbyggd med, den nedre delen av den gula pumpen.

 

Det kan vara ett felaktigt rörsystem, då borde problemet ha funnits hela tiden.

Det kan vara så att ventilerna är felaktigt ställda Öppnade / stängda, det bör sitta en backventil vid pil nr1 i bilden nedan, eller så skall den vara stängd vid normal drift.

Annars pumpar pumpen vatten både till huset och tillbaka till förvaringstanken.

Att tömma hydroforen/hydropressen helt på vatten och sen starta upp systemet igen, som nån annan skrev, funkar om det är för lite luft i den.

 

Om pumpen pajar eller när det blir strömavbrott så kan du öppna ventil 1, och kanske du behöver stänga ventil 2, för att åtminstone få vatten-nätet i gatans tryck in i hemmet.

 

spd_20070219121406_b.thumb.jpg.51fc8cfa5bc40ed6b579ec127173c5ed.jpg

 

 

Lycka till!

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tycker jag då att tråden om spisen var bättre. Mycket snack om pumpar här. Men om trådskaparen har tryck problem i vissa blandare men inte i andra kranar. Då är det knappast pumpen som är defekt. Snarare nånting lokalt hos blandaren.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Då tycker jag då att tråden om spisen var bättre. Mycket snack om pumpar här. Men om trådskaparen har tryck problem i vissa blandare men inte i andra kranar. Då är det knappast pumpen som är defekt. Snarare nånting lokalt hos blandaren.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Pumpen startar och stoppar hela tiden, vattentrycket pulserar.

Allt ok?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-01 at 21:58, skrev Tommy:

Hydrofor eller hydropress spelar eg ingen roll.

 

Esspe, har du foton på hela rörsystemet?

Tanken på bilden är en förvaringstank, hydroforen/hydropressen är den lilla gula som pumpen är ihopbyggd med, den nedre delen av den gula pumpen.

 

Det kan vara ett felaktigt rörsystem, då borde problemet ha funnits hela tiden.

Det kan vara så att ventilerna är felaktigt ställda Öppnade / stängda, det bör sitta en backventil vid pil nr1 i bilden nedan, eller så skall den vara stängd vid normal drift.

Annars pumpar pumpen vatten både till huset och tillbaka till förvaringstanken.

Att tömma hydroforen/hydropressen helt på vatten och sen starta upp systemet igen, som nån annan skrev, funkar om det är för lite luft i den.

 

Om pumpen pajar eller när det blir strömavbrott så kan du öppna ventil 1, och kanske du behöver stänga ventil 2, för att åtminstone få vatten-nätet i gatans tryck in i hemmet.

 

spd_20070219121406_b.thumb.jpg.51fc8cfa5bc40ed6b579ec127173c5ed.jpg

 

 

Lycka till!

 

 

Ska inhandla lite verktyg i morgon och se vad jag kan hitta. Lycka till lär jag iaf behöva :)

 

Har f.ö. nu också konstaterat att på övervåningen är trycket bra i ersättaren för toapapper men inte i duschen. Bra ocksåi väggkranen men inte till vasken så det bör sitta i sluttransport på respektive. Pulserar gör det ju överallt men det är egentligen inte det som är problemet utan det dåliga trycket i vissa ledningar.  Lyckas jag fixa trycket ska jag gå vidare med överkursen. Kan man få anställning hos Janne sen?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Hur högt tryck klarar rören?

Frågar du mig så har jag inte en susning men vi har lågtryck nu iaf, regnar som fan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Frågar du mig så har jag inte en susning men vi har lågtryck nu iaf, regnar som fan.

Det fanns en tråd där JanneH och SurinP3 diskuterade hur viktigt det var att dimensionera rätt rörtyp till rätt användarbruk, det vart en ganska lång och rolig tråd :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-01 at 11:08, skrev in-ka:

jag har aldrig sett en hydropress i Thailand, det är ju billigare med en tom tank utan gummiblåsa, om du har en stor plastplugg i botten på tanken så är det med stor sannolikhet hydrofor, gör som jag beskrev, stäng av pumpen släpp ut vattnet i tanken skruva dit pluggen å starta, (sist jag gjorde så var det säkert 2 lit sand i botten, så bra att göra det även om det funkar för övrigt)

Är det inte enklare att sätta en kulventil som du kan öppna istället för att skruva bort en plugg?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inhandla lite verktyg i morgon och se vad jag kan hitta. Lycka till lär jag iaf behöva [emoji4]
 
Har f.ö. nu också konstaterat att på övervåningen är trycket bra i ersättaren för toapapper men inte i duschen. Bra ocksåi väggkranen men inte till vasken så det bör sitta i sluttransport på respektive. Pulserar gör det ju överallt men det är egentligen inte det som är problemet utan det dåliga trycket i vissa ledningar.  Lyckas jag fixa trycket ska jag gå vidare med överkursen. Kan man få anställning hos Janne sen?
Om du har en vattenvärmare i duschen så brukar den ha ett filter som sätter igen. Även dusch mikrofonen kan sätta igen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Är det inte enklare att sätta en kulventil som du kan öppna istället för att skruva bort en plugg?

Jo, men det kanske bara behövs ett par gånger om året...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Om du har en vattenvärmare i duschen så brukar den ha ett filter som sätter igen. Även dusch mikrofonen kan sätta igen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Ovanvåningen har ingen vattenvärmare, det är därför jag alltid duschar nere :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-01 at 21:58, skrev Tommy:

Hydrofor eller hydropress spelar eg ingen roll.

 

Esspe, har du foton på hela rörsystemet?

Tanken på bilden är en förvaringstank, hydroforen/hydropressen är den lilla gula som pumpen är ihopbyggd med, den nedre delen av den gula pumpen.

 

Det kan vara ett felaktigt rörsystem, då borde problemet ha funnits hela tiden.

Det kan vara så att ventilerna är felaktigt ställda Öppnade / stängda, det bör sitta en backventil vid pil nr1 i bilden nedan, eller så skall den vara stängd vid normal drift.

Annars pumpar pumpen vatten både till huset och tillbaka till förvaringstanken.

Att tömma hydroforen/hydropressen helt på vatten och sen starta upp systemet igen, som nån annan skrev, funkar om det är för lite luft i den.

 

Om pumpen pajar eller när det blir strömavbrott så kan du öppna ventil 1, och kanske du behöver stänga ventil 2, för att åtminstone få vatten-nätet i gatans tryck in i hemmet.

 

spd_20070219121406_b.thumb.jpg.51fc8cfa5bc40ed6b579ec127173c5ed.jpg

 

 

Lycka till!

 

 

Tack för den väldigt pedagogiska genomgången. Har idag haft av duschslangen på ovantoan och även  ledningen från väggen till kranen i vasken. Inget blev bättre. Finns fyra vattenkällor på toan där uppe. (1) Duschen, (2) kran till thaitunnan, (3) kran vid vasken och (4) gumptjosandet.  2 och 4 funkar med bra tryck medan 1 och 3 är kass. Även på bottenvåningen funkar några bra, andra inte.  Som tur är funkar duschen nere bra så man slipper stå med skopa även om det också har sin charm en liten stund. En mycket liten stund. Min logiska slutledning blir därför att felet inte sitter i pumpen, däremot kan ju att vattnet pulserar troligen komma från något med pumpen.  Rimligen borde ju det som sätter ner trycket finnas nära den slutliga källan för det måste väl gå i samma ledning upp till ovannvåningen? Ska prova med att vrida på lite kranar och se om jag kan hitta något att försöka rensa lite ner i rören med. Annars får vi ta hit en rörpulare. Jannes framkörning från Bangkok blir nog lite för dyr förstås. Vi får ta hit frugans kusins frus  systerdotters man  eller nåt i stället.  Att kontakta en rörpulare direkt gör man ju inte förrän alla andra har misslyckats. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att ta hit halva  släkten visade sig vara en betydligt bättre idé än jag trodde. Frugans kusin är brandman och han visade sig kunna hantera kranar, slangar och vatten. Felet satt i kranarna som hade begat igen. Nya kranar inhandlade och nu är trycket som när man var 25 igen :) Samtidigt kom  frugans mosters man och servade bilen, han är bilmekaniker :) Släkten är värst gällde inte i det här fallet. Tack för all hjälp iaf men jag ska absolut överlåta det till dom som kan. Själv satt jag i gungstolen och njöt av att det inte regnade i Korat  ffg på länge.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...