Jump to content
IGNORERAD

Bejing


svampen

Recommended Posts

En fråga orkar inte Googla tänkte att någon på forumet hade erfarenhet av detta?

Om man flyger China hemväg Los & har ca 7.20 Tim på sig för flyg Svedala kan man check ut och ta en sightsing över dagen i Benjing?

Vad krävs typ visa? mm

Tacksam för svar Med vänlig hälsning Svamp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

4. Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries do not need to apply for a transit visa. However, anyone desiring to go beyond the airport boundaries temporarily should obtain permission from the immigration authorities at the airport.

 

http://www.visaforchina.org/GOT_EN/generalinformation/visaknowledge/263708.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du får nåt tillfälligt visa på plats i upp till 72 timmar.

 

Fast... 7.2 timmar är ingen lång tid tycker jag. Du ska ta dig ut från flygplatsen med passkontroll och skaffa visum, sen ska du in igen, säkerhetskontroll, incheckad är du redan. Här har du ett par timmar minst. Sen har du 1.5-2 timmar fram och tillbaka till flygplatsen, så det blir ett kort stopp i stan, kanske kan du se Tiananmen square, inte så mycket mer. Jag hade nog köpt in mig i en lounge istället för att stressa med att åka in till stan.

 

 

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Bibben:

Ja, du får nåt tillfälligt visa på plats i upp till 72 timmar.

 

Fast... 7.2 timmar är ingen lång tid tycker jag. Du ska ta dig ut från flygplatsen med passkontroll och skaffa visum, sen ska du in igen, säkerhetskontroll, incheckad är du redan. Här har du ett par timmar minst. Sen har du 1.5-2 timmar fram och tillbaka till flygplatsen, så det blir ett kort stopp i stan, kanske kan du se Tiananmen square, inte så mycket mer. Jag hade nog köpt in mig i en lounge istället för att stressa med att åka in till stan.

 

 

 

 

Oki kanske ta ett extra Dygn med Hotell Benjing om man kan söka 72 tim visa?

Aldrig varit där så det skulle ju passa på en dit/ hemtripp från Los!

Tackar än en gång för svar får funta lite på detta Med vänlig hälsning Svamp Trevlig Helg Förresten!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev svampen:

Oki kanske ta ett extra Dygn med Hotell Benjing om man kan söka 72 tim visa?

Aldrig varit där så det skulle ju passa på en dit/ hemtripp från Los!

Tackar än en gång för svar får funta lite på detta Med vänlig hälsning Svamp Trevlig Helg Förresten!

Rosa resan del 2 ???

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev svampen:

Oki kanske ta ett extra Dygn med Hotell Benjing om man kan söka 72 tim visa?

Aldrig varit där så det skulle ju passa på en dit/ hemtripp från Los!

Tackar än en gång för svar får funta lite på detta Med vänlig hälsning Svamp Trevlig Helg Förresten!

Ta ett extra dygn, Beijing är väl värt att se och som Bibben skriver blir det nog för kort med 7 timmar. Trafiken kan vara en mardröm vissa tider, så man lär ha marginal om man ska med ett flyg.

Vad som är värt att besöka beror lite på årstid, vinterhavlåret är det jävligt kallt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Ta ett extra dygn, Beijing är väl värt att se och som Bibben skriver blir det nog för kort med 7 timmar. Trafiken kan vara en mardröm vissa tider, så man lär ha marginal om man ska med ett flyg.

Vad som är värt att besöka beror lite på årstid, vinterhavlåret är det jävligt kallt!

Finns ju Jäger!!!!Hi HI

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev svampen:

Finns ju Jäger!!!!Hi HI

Och kinesiskt brännevin, Baijiu. Bra styrka på den alltsomoftast  :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du ett annat riktigt kinesiskt brännvin, tror en flaska kostar ca 10 RMB eller nåt sånt. Fick höra av en kines här hemma att man ska inte dricka för mycket av detta... ;)

 

59ce1bc5b6c46_2015-12-2720_07.23HDR.thumb.jpg.7ed6636183e360396bee5d32b0b41b82.jpg

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med ovanstående; 7h är för kort, det är en uppenbar risk att du får be taxin att vända innan du ens kommit till Tianamen Square (Himmelska Fridens Torg). Håller också med om att Beijing är värt ett dygn, i alla fall om det är vår eller höst. Vintertid är ofta luften så dålig att det förstör upplevelsen och sommartid kan det vara så varmt och kvalmigt att det enda du kan göra är att sitta på en luftkonditionerad bar och dricka bärs; inget fel i det i och för sig men det finns trevligare städer att göra det i.

 

Mor och far tänkte ta ett dygn i Beijing på vägen till Bangkok för ett antal år sedan men biljetten blev då ganska mycket dyrare så de skippade det. Jag skulle nog tycka att det var värt den extra pengen om jag aldrig varit i Kina tidigare, men ändå värt att kolla upp om man reser på en begränsad budget.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja gå emot strömmen och säga att du hinner en sväng in till centrala delarna genom att skippa taxin och ta expresståget som tar 20-30 minuter beroende på terminal.

Om nu tåget fortfarande går som det gjorde för ett par år sen när jag var där senast.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, Sangwal said:

Annars har jag en flaska som inhandlades för dryga 300 Rmb, 2001

 

image.jpeg

Årgångsvin, jo jag tackar jag. Jag var tvungen att packa upp min Moutai och den var bara från 2014, förmodligen ingen vidare årgång så den får nog stå till sig ett par decennier till.

 

Dock var nog priset 2014 uppe på närmare 2,000 RMB, dvs drygt 2,500 spänn, för att sedan falla ned betydligt till dagens dryga 1,000 RMB pga kampen mot korruption. En Moutai från 2001 är nog ändå en raritet som borde kunna dra in minst 3,000 spänn; inget du bör slösa bort på drumlar som Mackan eller Hamnoi :haha:

 

Kanske skulle bjuda in Koppar55 på några stadiga kinesgroggar, till synes har jag ju groggvirket redo.....

IMG_6346.JPG

IMG_6347.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Årgångsvin, jo jag tackar jag. Jag var tvungen att packa upp min Moutai och den var bara från 2014, förmodligen ingen vidare årgång så den får nog stå till sig ett par decennier till.

 

Dock var nog priset 2014 uppe på närmare 2,000 RMB, dvs drygt 2,500 spänn, för att sedan falla ned betydligt till dagens dryga 1,000 RMB pga kampen mot korruption. En Moutai från 2001 är nog ändå en raritet som borde kunna dra in minst 3,000 spänn; inget du bör slösa bort på drumlar som Mackan eller Hamnoi :haha:

 

Kanske skulle bjuda in Koppar55 på några stadiga kinesgroggar, till synes har jag ju groggvirket redo.....

IMG_6346.JPG

IMG_6347.JPG

Även bästa Atom himself, sitter på denna dyrgrip.😀

Men det spelar ingen roll hur dyr flaskan blir, så går det inte att dricka skiten....

Det enda den duger till, är att mota bort flugor med...r

Lukten sitter kvar  väggarna i minst ett par månader... Nåja, kanske tog i från tårna nu...

 

Mackan och Hamnoi, dom dricker bara Absinhe nu för tiden...

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Sangwal said:

Även bästa Atom himself, sitter på denna dyrgrip.😀

Men det spelar ingen roll hur dyr flaskan blir, så går det inte att dricka skiten....

Det ända den duger till, är att mota bort flugor med...

Lukten sitter kvar  väggarna i minst ett par månader... Nåja, kanske tog i från tårna nu...

 

Mackan och Hamnoi, dom dricker bara Absinhe nu för tiden...

 

Rock on!

 

Moutai är verkligen skit men ändå flera klasser bättre än de flesta andra varianter av "Baijiu" (vitt vin) som kineserna tvingar i en stackars Laowai (Farang). Att det sitter kvar i väggarna är kanske en överdrift men att pissa dagen efter en Moutaiorgie är ingen rolig påminnelse om vad som hände kvällen innan....

 

Det var faktiskt dotter-Atom som tog bilden på Moutaiflaskan. Hon satt så här en fredagskväll och gjorde sin historieläxa och jag bad henne ta en bild av "hästpisset i bokhyllan". Hennes svenska är inte 100 procentig, och hennes kunskap om Kinesisk alkohol än lägre, men hon förstod "häst" så först skickade hon nedanstående bild av vår "Sverigehylla".  Ja, ja; häst som häst antar jag.....

IMG_6342.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Atom:

 

Moutai är verkligen skit men ändå flera klasser bättre än de flesta andra varianter av "Baijiu" (vitt vin) som kineserna tvingar i en stackars Laowai (Farang). Att det sitter kvar i väggarna är kanske en överdrift men att pissa dagen efter en Moutaiorgie är ingen rolig påminnelse om vad som hände kvällen innan....

 

Det var faktiskt dotter-Atom som tog bilden på Moutaiflaskan. Hon satt så här en fredagskväll och gjorde sin historieläxa och jag bad henne ta en bild av "hästpisset i bokhyllan". Hennes svenska är inte 100 procentig, och hennes kunskap om Kinesisk alkohol än lägre, men hon förstod "häst" så först skickade hon nedanstående bild av vår "Sverigehylla".  Ja, ja; häst som häst antar jag.....

IMG_6342.JPG

Jo, jag har själv fått njuta av den billigare sorterna....

Man mår väl inte toppen dagen efter en spritfest hemma i Sverige, men det är inget man kan jämnföra med en baijuibaksmälla...

Då krävs det ett mörkt rum och mörka solglasögon...

Även en kartong minttabletter...

 

Rock on!

 

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Sangwal said:

Jo, jag har själv fått njuta av den billigare sorterna....

Man mår väl inte toppen dagen efter en spritfest hemma i Sverige, men det är inget man kan jämnföra med en baijuibaksmälla...

Då krävs det ett mörkt rum och mörka solglasögon...

Även en kartong minttabletter...

 

Rock on!

 

 

Men det finns en del kulturpoäng att plocka i att säga hur fantastiskt etnomat/dryck smakar. För ett par veckor sedan hade jag en helg i Kina och lade upp bilden nedan på Facebook och skrev något i stil med "Bästa Kinamaten någonsin" och då dök det upp några klasskompisar från 9:an och tyckte att jag minsann borde prova typ "4-små-rätter" när jag ändå var i Kina...... 

IMG_6303.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Nu klart blir 2 Nätta här Grand Hyatt Beijing någon res????

Med vänlig hälsning Svamp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ner Resa Frugan Thai Me Kina/Thai home Svedala!

Vill inte Frugan Lonly Trip Svamp China!!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...