Jump to content
IGNORERAD

Är thailändska kvinnan strukturerad och logisk?


Rospigg

Recommended Posts

Ja, frågan är, är thailändska kvinnan strukturerad och logisk ur ett svenskt perspektiv sett? Av alla de thailändska kvinnor jag har träffat i Thailand och Sverige så känns det tveksamt. Är handligarna rationella och logiska som vi ser det? Min fru är självklart den som har satt starkast prägel i det som jag tycker verkar vara ologiskt och i många fall ogenomtänkt handlande men som självfallet för thailändare kan tyckas vara jättebra.

Jag har nu inget bra exempel att snabbt kasta upp, utan få komma med ett mindre bra. Vi besökte gemensamt en av min frus bekanta i en annan kommun. Jag hade ett givande samtal med mannen där samtalsämnet mycket snart blev Thailand och kvinnorna. I stort hade vi likartad syn. Det enda som helt skilde oss åt var att han efter sex resor aldrig hade sovit i hembyn. Han vägrade att bo så simpelt. Själv tycker jag att man missar en del genom att inte prova.

Tillbaka till hemma parkeringen kläcker min fru ur sig att hon har en tid att passa för ett jobb åt en restaurangägare. Snabbt ut för att inte hindra henne. Men hennes bilnycklar är som försvunna. Låna mina säger jag. Hem-nycklarna är också borta. Jag hängde dem på köksstolen hos min vän,sade hon då. Nycklarna håller man väl reda på  :nono:   och har i fickan. Du måste skjutsa mig tillbaka tycker hon :bag: .

Nervositeten ökar hos henne och humöret sjunker på mig till ohälsosamma nivåer. Det är inte första gången likartade saker händer. Hon står på sig att en resa tillbaka är enda lösningen.

När ett problem har uppstått är det klokt att hålla huvudet kallt. Inte åker jag tillbaka utan att få klartecken på att vännerna är hemma. Ett telefonsamtal är befogat att bekräfta detta. Det går frugan med på som skäms och vill inte prata om pinsamheten. Efter ett par inledande ord så talar virrhjärnan ( min fru ) med sin like. Vännen svarar. Jag såg att du stoppade nycklarna i en papperskasse när du gick. En snabb kontroll i papperskassen i baksätet, och där ligger alla nycklar. Problemet är löst.

Hade jag bara gjort som frugan ville och tänkte så hade vi åkt flera, flera mil i onödan och kastat bort tid. Vem är det som har skapat myten att bakom en man står alltid en kvinna?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du strukturerad och logisk? Kanske eftersom de flesta av dina inlägg handlar om samma sak.

Jag har ett flertal väldigt goda kvinnliga vänner (svenskor) och en gång i tiden när jag var typ 18 inbillade jag mig att jag verkligen förstod mig på kvinnor. Sedan mognade jag och dessa illusioner försvann. Jag har sedan dess slutat att analysera något som jag ändå aldrig kan lösa.

Jag tror att de flesta kvinnor följer en struktur som ser sig någorlunda logisk ut från deras perspektiv. Samtidigt så är jag helt övertygad om att vare sig män eller kvinnor är speciellt logiska. Vi tenderar att handla efter impulser och känslor vilket har gjort det svårt för beteendevetare att slå fast exakta lagar om hur vi uppför oss efter bestämda premisser.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Är du strukturerad och logisk? Kanske eftersom de flesta av dina inlägg handlar om samma sak.

Jag har ett flertal väldigt goda kvinnliga vänner (svenskor) och en gång i tiden när jag var typ 18 inbillade jag mig att jag verkligen förstod mig på kvinnor. Sedan mognade jag och dessa illusioner försvann. Jag har sedan dess slutat att analysera något som jag ändå aldrig kan lösa.

Jag tror att de flesta kvinnor följer en struktur som ser sig någorlunda logisk ut från deras perspektiv. Samtidigt så är jag helt övertygad om att vare sig män eller kvinnor är speciellt logiska. Vi tenderar att handla efter impulser och känslor vilket har gjort det svårt för beteendevetare att slå fast exakta lagar om hur vi uppför oss efter bestämda premisser.

Tror inte det finns ett facit, men det är jävligt roligt att diskutera brist på logisk beteende.

Män eller kvinnor, thailändska  eller svenska.

Jag tycker, som Rospigg att det verkar vara skillnad på betendet hos mina (svenska) ex och min nuvarande fru, (och är tacksam för det :-) )

Ingen av dom har dock haft förmågan att när något, säg plånbok eller nycklar, som i exemplet, försvunnit,

att lugnt och metodisk tänka efter: Var såg jag dom sist / var var jag när jag hade dom i näven osv.

Jag har fått ställa frågorna vilket ofta har lett till att vi lyckats tänka ut vart grejorna befunnit sig.

Vet ej varför de kvinnor jag känner verkar motsätta sig just den processen.

Själv har jag en gång, som barn,  letat febrilt efter en slant som jag fruktade skulle varit borttappad och därmed borta för alltid.

Letade i ficka efter ficka och tänkte innan jag stoppade ner handen i den sista möjliga fickan, att om kronan inte är där, så är den helt borta.

Kanske bättre att inte känna efter då ?  :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

De som vet menar ju på att, medan vi män har en högre spatial (rumslig) intelligens, så har kvinnor en högre emotionell sådan vilken skulle yttra sig i en högre förmåga att uppfatta och förstå andras emotioner. Den evolutionistiska förklaringen till detta menar ovan nämnda förståsigpåare vara mödrars behov att förstå och ta hand om sin avkomma. Ibland får man dock intrycket att denna känslighet kring emotioner blir dem (kvinnorna, vare sig de är thailändska eller svenska sådana) övermäktiga vilket, enligt mig, inte helt sällan gör att den påstått högre emotionella intelligensen snarare skapar hysteri än rationalitet.  :he:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Herr R O Spigg.

Kvinnan skapades inte för sådana ändamål och hade vår Herre haft sådana ambitioner hade han inte avänt ett revben för denna konstruktion som kallas kvinna.

[move]Herrelösa Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De som vet menar ju på att, medan vi män har en högre spatial (rumslig) intelligens, så har kvinnor en högre emotionell sådan vilken skulle yttra sig i en högre förmåga att uppfatta och förstå andras emotioner. Den evolutionistiska förklaringen till detta menar ovan nämnda förståsigpåare vara mödrars behov att förstå och ta hand om sin avkomma. Ibland får man dock intrycket att denna känslighet kring emotioner blir dem (kvinnorna, vare sig de är thailändska eller svenska sådana) övermäktiga vilket, enligt mig, inte helt sällan gör att den påstått högre emotionella intelligensen snarare skapar hysteri än rationalitet. :he:

Helt rätt. Rationalitet är regel inte kvinnors starka sida, oavsett om dom är svenskor eller thailändskor.

Men dom har ju andra sidor som män oftast saknar, så det kan väl ändå vara trevligt att umgås med dom ;-) Idealet är väl man att man kompletterar varandra. Lite olikhet får man väl stå ut med.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla erfarenhet i ämnet är att min fru har järnkoll på tamefan allt, jag tror inte att hon har tappat eller glömt nåt på alla år vi varit tillsammans.

Och de värsta av allt är att hon har samma koll på mina grejor, jag fattar inte hur hon orkar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt rätt. Rationalitet är regel inte kvinnors starka sida, oavsett om dom är svenskor eller thailändskor.

Jag har hittat en synnerligen rationell kvinna. Hon anser att allt är mitt fel, vilket förenklar hennes tillvaro betydligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har hittat en synnerligen rationell kvinna. Hon anser att allt är mitt fel, vilket förenklar hennes tillvaro betydligt..

Det där är en väldigt vanlig egenskap hos kvinnor  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Min lilla erfarenhet i ämnet är att min fru har järnkoll på tamefan allt, jag tror inte att hon har tappat eller glömt nåt på alla år vi varit tillsammans.

Och de värsta av allt är att hon har samma koll på mina grejor, jag fattar inte hur hon orkar.

+1, tanten glömmer inget, minne som en chang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

+1, tanten glömmer inget, minne som en chang.

De blev nog för många single malt igår, jag fattar inte vad du menar kan du pls. utveckla på enkel svenska så min spritindränkta hjärna kan förstå?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Durian 1 skrev.

De som vet menar ju på att, medan vi män har en högre spatial (rumslig) intelligens, så har kvinnor en högre emotionell sådan vilken skulle yttra sig i en högre förmåga att uppfatta och förstå andras emotioner. Den evolutionistiska förklaringen till detta menar ovan nämnda förståsigpåare vara mödrars behov att förstå och ta hand om sin avkomma. Ibland får man dock intrycket att denna känslighet kring emotioner blir dem (kvinnorna, vare sig de är thailändska eller svenska sådana) övermäktiga vilket, enligt mig, inte helt sällan gör att den påstått högre emotionella intelligensen snarare skapar hysteri än rationalitet. :he:

Stämmer bra in på min fru som ofta är väldigt social och har stort av att prata med människor. Men att tyda en karta och dess tecken är som att läsa hieroglyfer. Körde i början fel flera gånger i närområdet. Nu går det bättre med GPS som pratar. Körskoleläraren gav upp i brist på hennes oförmåga att planera körningen.

Ett exempel på thailändsk brist på logik tycker jag är följande.

Åkte en dag med frugan och hennes syster då de skulle ut och handla på flera platser i och runt om i Bangkok. Först till ett ett köpcentrum och en närliggande marknad för att köpa in lite grönsaker ock frysta saker. Sedan vidare att köpa lite kläder. Så fortsatte det hela dagen till det blev mörkt. När vi kom tillbaka hade frysvarorna med bl.a. pinn-glass tinat och smält. Lite fnitter och kasta in det i frysen igen.

Det hade gått lika bra ,tycker jag, att köpa frysvarorna sist på hemvägen. För att slippa kasta in de slippriga kartongerna och påsarna i kylen och kyla ned dem än en gång med en liten extra elkostnad.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin skrev:

Min lilla erfarenhet i ämnet är att min fru har järnkoll på tamefan allt, jag tror inte att hon har tappat eller glömt nåt på alla år vi varit tillsammans.

Och de värsta av allt är att hon har samma koll på mina grejor, jag fattar inte hur hon orkar.

Liknar rena rama motsatsen till min fru som inte har koll på mycket. Hittar sällan saker hemma och det är alltid mitt fel. Hon frågade en gång vem det var hon hade pratat med tidigare under dagen per telefon. Då skall ni veta att det inte är en som ringer. :wacko:   Klart det var mitt fel att hon hade glömt, och sedan var hon som ett åskmoln. Måste vara en avlägsen släkting till Jolins fru. Att det alltid är mitt fel gör ingenting, men det är inte roligt med detta labila humör och ibland få något som kan likna en utskällning.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Det hade gått lika bra ,tycker jag, att köpa frysvarorna sist på hemvägen. För att slippa kasta in de slippriga kartongerna och påsarna i kylen och kyla ned dem än en gång med en liten extra elkostnad.

Ja Rospigg, det där känner jag igen. Jag anser fru Chang vara ganska intelligent, dock inte nödvändigtvis i västerländsk mening. Det finns till exempel en hel del att lära sig från hur skickligt hon hanterar vissa situationer.

Logistik är hon förvisso inte skicklig på. Till exempel:

Låt oss säga att vi behöver en back öl, ett frimärke och en tub Treo. För mig är det självklart att man först köper Treo. Eftersom apoteket ligger närmast och det inte är ansträngande att bära. Sen går vi och köper frimärket. Till sist till bolaget för en back öl och sen hem.

Om fru Chang skulle bestämma så vore det helt naturligt att först gå till bolaget och köpa en back öl, sedan släpa backen till apoteket och till slut gå och köpa frimärket. Jag skämtar inte. Kommer aldrig att förstå detta irrationella beteende.

Kanske känner fru Chang att backen öl är viktig för mig? Och därmed bör prioriteras? Tja, vem vet.

Herr Chang har talat,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr R O Spigg, det gäller för varje man att visa vem som är karl i huset. Utskällningar är definitivt något som mannen i huset bör sköta.

[move]

Karakarlen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo gode Arne banan.

Tror mig förstå att du har en del att lära i förhållandet till en kvinna. Visst är det så att en karl skall kunna visa att han är herre i huset men det måste inte nödvändigtvis ske med en utskällning. Dessa bör användas mycket sparsamt så de inte blir inflation i desamma. Detta har min hustru inte lärt sig till fullo utan det puttrar ut lite titt som tätt. Mest genom några sura kommentarer och tråkiga ansiktsuttryck. Tyvärr ganska smittsamma.

Det ligger inte i mitt chevalerska förhållningssätt. Det finns mera raffinerade sätt att visa att man är karl för sin hatt. Man kan ju råka ändra någon inställning i mobiltelefonen, datorn eller fixa något med bilen. Hon är nämligen inte så teknisk kunnig. Tänk att upptäcka att någon har ring utan att ha kunnat svara. Halva dagen förstörd. Springer till gentlemannen och ber om hjälp, som på lämpligt sätt påminner om de tidigare nedsättande orden till husets herre. Då blir det till att buga och i handling att be om ursäkt om det skall bli någon snabb hjälp. :bag:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr RO Spigg, det förefaller mig som om ni är rädd för er fru och att ni i smyg springer och ställer om saker och ting här och där.

En karl för sin hatt gör inget i smyg! Börja träna upp er fysik och slå näven i bordet.

[move]

Fysiske Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Låt oss säga att vi behöver en back öl, ett frimärke och en tub Treo. För mig är det självklart att man först köper Treo. Eftersom apoteket ligger närmast och det inte är ansträngande att bära. Sen går vi och köper frimärket. Till sist till bolaget för en back öl och sen hem.

Om fru Chang skulle bestämma så vore det helt naturligt att först gå till bolaget och köpa en back öl, sedan släpa backen till apoteket och till slut gå och köpa frimärket. Jag skämtar inte. Kommer aldrig att förstå detta irrationella beteende.

Kanske känner fru Chang att backen öl är viktig för mig? Och därmed bör prioriteras? Tja, vem vet.

Herr Chang har talat,

Personligen så hade jag först köpt backen med öl.

Sen hade jag tagit ett break (efter den långa promenaden till bolaget) och druckit upp ölen.

Efter det hade jag köpt en treo för att dämpa huvudvärken (Som lätt uppstår efter en back öl).

Medans treon upplöses i vattnet, skickar jag flickvännen att panta (de 24) flaskorna. För 12 kronor kan hon köpa ett frimärke eller två.

Skämt åsido, jag har aldrig träffat en rationell kvinna. Svensk, thai... you name it.

Do they exist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena ditt Nick är Rospigg. Var i Roslagen är du ifrån? E själv därifrån.

Ok skit samma. Ber så hemskt mkt om ursäkt för att jag fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ok skit samma. Ber så hemskt mkt om ursäkt för att jag fråga

Bli inte arg Off topic. Skicka ett pm :-) mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Personligen så hade jag först köpt backen med öl.

Sen hade jag tagit ett break (efter den långa promenaden till bolaget) och druckit upp ölen.

Efter det hade jag köpt en treo för att dämpa huvudvärken (Som lätt uppstår efter en back öl).

Medans treon upplöses i vattnet, skickar jag flickvännen att panta (de 24) flaskorna. För 12 kronor kan hon köpa ett frimärke eller två.

Skämt åsido, jag har aldrig träffat en rationell kvinna. Svensk, thai... you name it.

Do they exist?

Eeeehhhhh.NO! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...