Jump to content
IGNORERAD

Införsel snus stoppas till Thailand via post


janneka

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev nissehult_13:

Skulle gärna vilja ha tips du är välkommen upp till oss här. Rum o kosthållning står jag för, vi skulle nog få det kul. :haha::haha:

Vi får planera ihop något i dec, då har jag gott om tid för utflykter, och att vi skulle trivas ihop tvivlar jag inte en sekund på :D 

ps. bygga en snus ugn tar max 1-2h beroende på hur avancerad du vill ha, men jag som gammal tekniker vill ju ha digitaltemp mm( i Sverige har jag en regulator, en "Johnson Easy" för att hålla jämn temp, men det är överkurs) Det svåra är att hitta delarna i obygden, men annars funkar det med en frigolitlåda och lite elgrejjer för värmaren(en glödlampa), det finns i varje byhåla.

Sen tobak finns i isaan på varje marknad och salt o bakpulver(pung fo) hittar man över allt, svårare än så är det inte :D 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 339
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    55

  • nissehult_13

    43

  • janneka

    36

  • Cavemannen

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev Cavemannen:

men annars funkar det med en frigolitlåda och lite elgrejjer för värmaren(en glödlampa), det finns i varje byhåla.

Sen tobak finns i isaan på varje marknad och salt o bakpulver(pung fo) hittar man över allt, svårare än så är det inte

Vet ett par som inte ens använder ugn här, kör det på en plåt i solen bara....med tobak från marknaden som du säger, det blir helt ok.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janneka:

100 mil -- det var inte dåligt---  Är det verkligen sant att du åkte så långt....Men riktigt surt att de tar allt ---

Jag har beställt 3 påsar totalt 15 dosor .. En vecka sedan. Buysnus.com
Nu fick jag papper från Tullen i Nong Khai -- det innebär att första påsen är snodd. Vu får se hur det går med de andra.
Men surt som såpa är det.

Och ni andra då?

PS Skriv inte om annat än leverenser från sverige nu.   Riktig snus alltså.


 

Ja jag har 50 mil till Thung Chang nu har vi testat det och det sket sig men en trevlig semester blev det.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Vi får planera ihop något i dec, då har jag gott om tid för utflykter, och att vi skulle trivas ihop tvivlar jag inte en sekund på :D 

ps. bygga en snus ugn tar max 1-2h beroende på hur avancerad du vill ha, men jag som gammal tekniker vill ju ha digitaltemp mm( i Sverige har jag en regulator, en "Johnson Easy" för att hålla jämn temp, men det är överkurs) Det svåra är att hitta delarna i obygden, men annars funkar det med en frigolitlåda och lite elgrejjer för värmaren(en glödlampa), det finns i varje byhåla.

Sen tobak finns i isaan på varje marknad och salt o bakpulver(pung fo) hittar man över allt, svårare än så är det inte :D 

Du är välkommen vilken dag som helst. Kul kommer vi nog ha.:haha:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Du är välkommen vilken dag som helst. Kul kommer vi nog ha.:haha:

Glömde skriva att fri öl och sprit ingår.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ellim63:

Kommer som ett skott! :54::wai:

Du är välkommen glöm inte att ta med frun:haha:

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-15 at 14:19, skrev Soengsang:

250gr ;)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Ja vad gäller egentligen? När jag googlar står det 250 gram på många ställen men jag fick denna lapp som säger 500 gram från ambassaden i dag då jag hämtade mitt visum. Ger dom ut felaktigt info?

 

 

http://www.thaiembassy.se/minmapp/filer/pdf-pages/trade-and-investment/thaicustomlaw09.pdf

 

IMG_20171122_183556.jpg

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja vad gäller egentligen? När jag googlar står det 250 gram på många ställen men jag fick denna lapp som säger 500 gram från ambassaden i dag då jag hämtade mitt visum. Ger dom ut felaktigt info?

 

 

http://www.thaiembassy.se/minmapp/filer/pdf-pages/trade-and-investment/thaicustomlaw09.pdf

 

IMG_20171122_183556.jpg

TIT du kommer nog få lika många svar som du frågar. Mitt tullkontor där är det stopp för tillfället. Men jag skall beställa snus igen och till ett annat tullkontor dvs ny leveransadress. Vi ger inte upp.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad gäller egentligen? När jag googlar står det 250 gram på många ställen men jag fick denna lapp som säger 500 gram från ambassaden i dag då jag hämtade mitt visum. Ger dom ut felaktigt info?  

 

http://www.thaiembassy.se/minmapp/filer/pdf-pages/trade-and-investment/thaicustomlaw09.pdf

 

IMG_20171122_183556.thumb.jpg.77d09559b8fa93df111b7930b717188f.jpg

 

Typiskt, men jag kör på 250 gr.Ambassaden ska nog hålla sig till konsulära ärenden. TIT i ett nötskal.

Vad det gäller detta litar jag mer på den thailändska tullens information om 250gr + mitt eget omdöme som säger att 500gr är lite väl mycket. Men hoppas jag sett och tror fel och 500gr gäller.... :)

 

TIT du kommer nog få lika många svar som du frågar. Mitt tullkontor där är det stopp för tillfället. Men jag skall beställa snus igen och till ett annat tullkontor dvs ny leveransadress. Vi ger inte upp.:big_smile:

Stoppet gäller via post vilket är rätt logiskt.Tror inte det är tillåtet att importera tobak utan typ importtillstånd och och förtullning i många länder via post etc.

I Sverige är det omöjligt ju.

Att det gått så länge är nog bara pga okunnighet och slapphet av den thailändska tullen.

Förvånar mig inte om någon av de som är inblandad i tillverkning eller försäljning av snus i Thailand har tryckt på den thailändska tullen om detta.

Gissar också att detta är förödande för tex buysnus.com och liknande, Thailand har säkert vart deras överlägset största marknad.

 

Du får fortfarande bära 250 gr vid ankomst Thailand.

 

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite märkligt att vissa paket slinker igenom trots att de har samma avsändar o mottagare - samma order och ser lika dana ut. Det väcker frågor huruvida effektiv kontrollen är  på den stora mottagar stationen är i Bangkok.  De stationen är omnänmd på alla brev från tullen som kommer.  På tullpappret ljuger de också angående synlig avsändaradress och innehåll vilket tydligt är skrivet från buysnus
Sender adress - NO
Declaration --NO

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-22 at 06:50, skrev nissehult_13:

Glömde skriva att fri öl och sprit ingår.:big_smile:

Ingår snus?

Då blir det nog fullt hus. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite märkligt att vissa paket slinker igenom trots att de har samma avsändar o mottagare - samma order och ser lika dana ut. Det väcker frågor huruvida effektiv kontrollen är  på den stora mottagar stationen är i Bangkok.  De stationen är omnänmd på alla brev från tullen som kommer.  På tullpappret ljuger de också angående synlig avsändaradress och innehåll vilket tydligt är skrivet från buysnus
Sender adress - NO
Declaration --NO
Känns som de blivit lite slappare nu, fler o fler tycks gå igenom....jag beställde 10 dosor, kom ett brev med 5 igår.
Kanske det värsta blåst över?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Känns som de blivit lite slappare nu, fler o fler tycks gå igenom....jag beställde 10 dosor, kom ett brev med 5 igår.
Kanske det värsta blåst över?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Dom har nog upptäckt att beslagta och skicka tillbaka kostar dom tid och möda. Vi ska dränka dom med snusleveranser.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Extra pris på  General lös nu. köp En stock o få 5 fria. Skall man prova..?
Jag beställde Lös Ettan  3 kuvert för en vecka sedan.
REDAN Efter 7 dagar kom papper från tullen nong khai  -- snabba grabbar - Tullen snodde första kuvert med 5 dosor
Väntar på kuvert 2 och 3

Är nog inte otroligt som Songsaeng skriver att de inhemska snustillverkarna här i Thai tipsat om den svenska importen
Då känns det extra surt att med mössan i hand gå över till att köpa deras så kallade snus.
Allt eller inget. Köp svenskt snus.  Matjorden får andra köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev janneka:

Extra pris på  General lös nu. köp En stock o få 5 fria. Skall man prova..?
Jag beställde Lös Ettan  3 kuvert för en vecka sedan.
REDAN Efter 7 dagar kom papper från tullen nong khai  -- snabba grabbar - Tullen snodde första kuvert med 5 dosor
Väntar på kuvert 2 och 3

Är nog inte otroligt som Songsaeng skriver att de inhemska snustillverkarna här i Thai tipsat om den svenska importen
Då känns det extra surt att med mössan i hand gå över till att köpa deras så kallade snus.
Allt eller inget. Köp svenskt snus.  Matjorden får andra köpa.

 

Ja det skulle kännas irriterande. Dyrt verkar det också vara, Siamsnus ligger väl på ca dubbla priset jämfört att få skickat från Sverige av buysnus.com

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ja det skulle kännas irriterande. Dyrt verkar det också vara, Siamsnus ligger väl på ca dubbla priset jämfört att få skickat från Sverige av buysnus.com
 
/ SatanG
Om jag handlar i Thailand så gör jag det from dem nedan.
Tydligen har mannen gått bort och kvinnan driver det själv.
De är billigast per snus, 250bht för en dosa med 50 prillor.
Och inte troligt att den kvinnan tipsat tullen.
http://svensktsnus.co.th/

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-21 at 19:34, skrev SatanG:

 

Även jag har haft kontakt med Gustav på buysnus.com bl.a. pga en felleverans samt uppdatera dom för att hjälpa dom och oss snusare mot otäcka tullare. Ett sant nöje att ha med dom att göra, fick nedanstående email idag.

 

"Hej

tack så mycket för informationen! 

Nuläget i Thailand är att det verkar som att en importlicens för att det ska fungera smidigt att importera snus enligt tullen bestämmelser. Detta är dock för dyrt för att vara försvarbart. 

Som kompensation i detta fall vill jag skicka en ny försändelse med 10 dosor Lundgrens portion. Låter det bra? Ska vi skicka dem till samma adress? 

Notera dock att det i nuläget ser ut som att det kommer att vara fortsatt tufft att importera snus till Thailand. Om du lägger en ny order kan du be(i orderkommentaren) att de blir skickade i ett annat paket, eller med större mellanrum för att få dem att synas mindre i tullen."  

 

 

Får se om de kommer fram eller inte.

/ SatanG

"Ett sant nöje att ha med dem att göra"

Jo det är klart -- om BUYSNUS  matar på nya dosr gratis - och gör det till ALLA av oss som missar - så skulle nöjet vara aningen större.

Jag kontaktade dem redan i september med en lång förklaring.
Artigt konstaterade de att det dykt upp ett problem. Men ingen motåtgärd inom lagens ram har utförts ännu .
Samma gamla kuvert med streckkod skickas


Det finns anledning att Buysnus prövar nya metoder - t.ex det som nämns att paketera om på annat sätt - byta avsändaradress - och kalla innehålet något annat kanske....
Annars tror jag skannern i Bangkok snart kommer hitta allt.  

Jag skall kontakta dem igen.



 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janneka:

"Ett sant nöje att ha med dem att göra"

Jo det är klart -- om BUYSNUS  matar på nya dosr gratis - och gör det till ALLA av oss som missar - så skulle nöjet vara aningen större.

Jag kontaktade dem redan i september med en lång förklaring.
Artigt konstaterade de att det dykt upp ett problem. Men ingen motåtgärd inom lagens ram har utförts ännu .
Samma gamla kuvert med streckkod skickas


Det finns anledning att Buysnus prövar nya metoder - t.ex det som nämns att paketera om på annat sätt - byta avsändaradress - och kalla innehålet något annat kanske....
Annars tror jag skannern i Bangkok snart kommer hitta allt.  

Jag skall kontakta dem igen.



 

 

 

 

 

 

Jag skickar ibland snus till andra adresser, agenter som tar med det ombord, och Buysnus.com (Gustav) har alltid varit vänlig och professionella mot mig. Jag gjorde klart för dom att jag inte hjälpte dom med infon för att jag ville ha något i gengäld, kanske därför de var bussiga tillbaka. Det är väl knappast deras ansvar om snuset fastnar i tullen?

Jag har annan info ang. "Samma gamla kuvert..."

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips till Buysnus idag är ompaketering, vacumpacketera - sätta annan avsändaradress -- och att vi som köper - också beställer en påse bilar - då kan de skriva godis på innehållsdeklarationen utan att behöva ljuga. Bra va?  :big_smile:
Då blir det ju mycket godis i påsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick 13 dosor igår det tackar man för + ett tullbrev

 

FANTASY

Ändrades av FANTASY
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips till Buysnus idag är ompaketering, vacumpacketera - sätta annan avsändaradress -- och att vi som köper - också beställer en påse bilar - då kan de skriva godis på innehållsdeklarationen utan att behöva ljuga. Bra va?  :big_smile:
Då blir det ju mycket godis i påsen
Smart, att åtminstone vara lite ärlig ...lägg fram det om du har kontakt med dem.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får börja göra eget, kostar ca 1kr dosan i Thailand och är väldigt enkelt att göra själv.
ps. hör av dig om du vill ha tips på tillverkningen, så skall jag hjälpa till så gott jag kan
Jag vet inte om tråden finns kvar. Men Tommy gjorde ju eget när han bodde i Bangkok. Och dokumenterade detta på MPR.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag vet inte om tråden finns kvar. Men Tommy gjorde ju eget när han bodde i Bangkok. Och dokumenterade detta på MPR.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Det var han + grabbarna på flashback som gav mig ideerna, Jag följde nog Tommys recept till 70-80% första gången.

Men man lär sig hela tiden nytt, nu sist t.ex lärde jag mig att mala ner citrusskalen till en pasta och sen blötlägga.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...