Jump to content
IGNORERAD

Införsel snus stoppas till Thailand via post


janneka

Recommended Posts

Ålderspension är väl ett bidrag men är inte förtidspension med livränta en trygghetsförsäkring och det är ju inget bidrag, jag kan ju ha fel men det finns det nog säkert någon här som vet. 

Man kan nog kalla det man vill, men det är ju en form av återbetalning av skatt/avgifter.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 339
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    55

  • nissehult_13

    43

  • janneka

    36

  • Cavemannen

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ålderspension är väl ett bidrag men är inte förtidspension med livränta en trygghetsförsäkring och det är ju inget bidrag, jag kan ju ha fel men det finns det nog säkert någon här som vet. 

Jag skulle säga tvärt om,.

Pengar till din  ålderspensionen betalas ju in av arbetsgivaren och baserar på hur mycket lön du har. Har man inte jobbat och tjänat ihop pension kan man vad jag förstår få skattefinansierad garantipension.  Skulle tror att garantipension är rätt vanligt i vissa så kallade "utsatta områden". Sjukbidrag, förtidspension är väl också skattefinansierat och något som ges till dom som av olika anledningar inte kan  jobba (Tyvärr även en hel del som inte vill jobba) .  Ett typ av bidrag med andra ord i mina ögon.

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag skulle säga tvärt om,.

Pengar till din  ålderspensionen betalas ju in av arbetsgivaren och baserar på hur mycket lön du har. Har man inte jobbat och tjänat ihop pension kan man vad jag förstår få skattefinansierad garantipension.  Skulle tror att garantipension är rätt vanligt i vissa så kallade "utsatta områden". Sjukbidrag, förtidspension är väl också skattefinansierat och något som ges till dom som av olika anledningar inte kan  jobba (Tyvärr även en hel del som inte vill jobba) .  Ett typ av bidrag med andra ord i mina ögon.

 

Finansiering av pensionssystemet | Pensionsmyndigheten

https://www.pensionsmyndigheten.se/...pension/...pensionssystemet/...Translate this page

Aug 26, 2016 - Du betalar själv en allmän pensionsavgift på 7 procent av din lön ... Den statliga ålderspensionsavgiften finansieras med allmänna skattemedel. ... De avgifter på dina inkomster som går till pensionen är sammanlagt 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev stefan5300:

Finansiering av pensionssystemet | Pensionsmyndigheten

https://www.pensionsmyndigheten.se/...pension/...pensionssystemet/...Translate this page

Aug 26, 2016 - Du betalar själv en allmän pensionsavgift på 7 procent av din lön ... Den statliga ålderspensionsavgiften finansieras med allmänna skattemedel. ... De avgifter på dina inkomster som går till pensionen är sammanlagt 

Man betalar 18,5% av lönen i pensionsavgift av dessa får man 7% i avdrag på deklarationen. Så visst en del av avgiften man betalar får man tillbaka men med det tycker jag inte man kan säga att ålderspensionen är skattefinansierade. De är ju något man betalat för under hela sitt yrkesverksamma liv och som alla kan ta ut när man har åldern inne.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snustråden..

I morrn skall jag banka dörr på postkontoret. Fortfarande 4 kuvert o 20 dosor ute på drift...  Ingen jätteförhoppning dock. Men frun förbannad på
att Thai landet och tjänstemannen  kommer på nya sätt att stjäla. -- Samtidigt som tonvis med knark flödar över gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan då. Igår anlände 3 kuvert - 15 dos snus hem till brevlådan.  Det var överaskande. De har varit ute i "rymden"  i en månad -- och har av mig ansetts vara tagna av tullen. Men icke så. Det Innebär att 2 kuvert av 6 har tagits av tullen - men likväl smiter en hel del snus igenom. Jag skall fortsatt kolla vad myndigheter har att säga om tillstånd för import snus. Även buysnus har jag på tråden.
Just nu har de på buysnus halva priset på väldigt mkt snus. 26 kr dosan. ink frakt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janneka:

Hoppsan då. Igår anlände 3 kuvert - 15 dos snus hem till brevlådan.  Det var överaskande. De har varit ute i "rymden"  i en månad -- och har av mig ansetts vara tagna av tullen. Men icke så. Det Innebär att 2 kuvert av 6 har tagits av tullen - men likväl smiter en hel del snus igenom. Jag skall fortsatt kolla vad myndigheter har att säga om tillstånd för import snus. Även buysnus har jag på tråden.
Just nu har de på buysnus halva priset på väldigt mkt snus. 26 kr dosan. ink frakt

Det var ju trevligt men hur färskt är snuset om det kanske legat i värme en månad?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det var ju trevligt men hur färskt är snuset om det kanske legat i värme en månad?

Förmodligen har snuset/försändelsen inte hamnat i kylskåp.

Men det är inget hälsovådligt, min kollega köpte ifrån Swedish match i Svedala,han hade någon månads prenumeration.

Ibland blev det förseningar av leverans pga. olika omständigheter, för det mesta tog sig "postmästaren" i Moalboal en lite längre lutare på några veckor.

Leveransen till Cebus flygplats kom alltid 3 eller 4 dygn efter beställning.

Jag snusar inte själv, har aldrig gjort men enligt min kollega så går det att få fart (icke fis)på snus som legat ett tag utan kyla med 2-3 droppar med sodavatten per dosa.

Fråga mig inte varför sodavatten eller hur stora vatten dropparna var.

Det är levande materia

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janneka:

Hoppsan då. Igår anlände 3 kuvert - 15 dos snus hem till brevlådan.  Det var överaskande. De har varit ute i "rymden"  i en månad -- och har av mig ansetts vara tagna av tullen. Men icke så. Det Innebär att 2 kuvert av 6 har tagits av tullen - men likväl smiter en hel del snus igenom. Jag skall fortsatt kolla vad myndigheter har att säga om tillstånd för import snus. Även buysnus har jag på tråden.
Just nu har de på buysnus halva priset på väldigt mkt snus. 26 kr dosan. ink frakt

Hade också en försändelse(1 av 6) på vift ett tag, trodde också tullen tagit den, men dök upp nu när jag är på jobb.

 

Man får nog börja beställa typ 1-2 försändelser åt gången, så får man se vad som händer.

Ska beställa om någon vecka så bör dem börja drälla in när jag kommer hem, eller inte, eller med krav på förtullning.

 

Att detta med att få tobak skickat varit olagligt är ju ingen nyhet, de har nog sett det mellan fingrarna, men troligen så är de lättare nu att "fånga in" nu med ny utrusning för att scanna post?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med bagaget när man flyger in själv. Har de ändrar kontrollerna där? 

 

Polarna köpte på sig lite innan sin resa och blev lite nojjad... :waaaht:

 

20171007_115858.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev samet:

Hur är det med bagaget när man flyger in själv. Har de ändrar kontrollerna där? 

 

Polarna köpte på sig lite innan sin resa och blev lite nojjad... :waaaht:

 

20171007_115858.jpg

Om det är köpt vid taxfree ich det finns btikskvitto så borde det inte vara något problem.

Men vad tull inspektörn säger/agerar är något helt annat.

Det borde inte vara något problem om dina kompisar köpt vad som är tillåtet

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Hur är det med bagaget när man flyger in själv. Har de ändrar kontrollerna där? 

 

Polarna köpte på sig lite innan sin resa och blev lite nojjad... :waaaht:

 

 

250gr(har jag för  mig utan att googla) är vad som gäller, dvs ca 14 dosor portion.

Sen om man chansar o ta mer är väl upp till var och en, risken är väl inte så stor och bli kontrollerad.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Beställde nyss får se hur det går.

Kommer skriva hur det går.

Ha det gott

 

image.thumb.png.d3e450b33f573eeb1f762036f6c90654.png

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
1 minut sedan, skrev koppar55:

En rejäl beställning.:haha:

Det är så med statistik underlaget måste vara rätt för att kunna dra en slutsats.

Maitans snus var till halva priset så han fick hänga med i statistiken.

 

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
6 timmar sedan, skrev koppar55:

Fick detta papper från tullen idag.

Gäller paket no.2 från buysnus.

Sitter visst fast i Chanwattana custom post.

 

Min kontorschef ringde nyss "custom post"

De kommet att öppna paketet och bestämma tullvärdet.

"No problem to clear" enligt personen på "custom post":sweat:

 

Skickar vår leveranskille med papperet med värdet + 2 kopior på passet.

Vi får se om jag får ut paketet och vad det kommer att kosta.:haha:

 

Kommer att uppdatera hur det gick.

20171009_114026.thumb.jpg.e2a3adbecd775c04ccc8cfb03f0c5034.jpg

 

 

 

 

 

Vi ska inte ge upp, får se hur mina paket hanteras första skickades idag.

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-10-08 at 10:41, skrev judazzz:

Om det är köpt vid taxfree ich det finns btikskvitto så borde det inte vara något problem.

Men vad tull inspektörn säger/agerar är något helt annat.

Det borde inte vara något problem om dina kompisar köpt vad som är tillåtet

Det beror nog på vad införselreglerna i landet man ska in i tillåter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎10‎-‎09 at 11:52, skrev koppar55:

Fick detta papper från tullen idag.

Gäller paket no.2 från buysnus.

Sitter visst fast i Chanwattana custom post.

 

Min kontorschef ringde nyss "custom post"

De kommet att öppna paketet och bestämma tullvärdet.

"No problem to clear" enligt personen på "custom post":sweat:

 

Skickar vår leveranskille med papperet med värdet + 2 kopior på passet.

Vi får se om jag får ut paketet och vad det kommer att kosta.:haha:

 

Kommer att uppdatera hur det gick.

20171009_114026.thumb.jpg.e2a3adbecd775c04ccc8cfb03f0c5034.jpg

 

 

 

 

 

Har fått ett likadant ska ned till posten och se vad de har att säga. Återkommer med resultatet.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu varit på posten dom sprang runt som yra höns inget besked de ska återkomma.:haha:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag dök det upp 2 paket. Får se om de resterande 8 dyker upp.
0cf61de70337d43b5ef1fa6490e1a39c.jpg

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro eller ej men postis kom med ett paket till.[emoji3][emoji3][emoji3][emoji3][emoji3][emoji3]889db5f7247531f0cb29882023de1a5b.jpg

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/18/2017 at 10:54, skrev nissehult_13:

Tro eller ej men postis kom med ett paket till.emoji3.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.png889db5f7247531f0cb29882023de1a5b.jpg

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 

Förtroendeingivande  - då återstår 5 paket väl? -- Var i landet finns ditt postkontor? --

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtroendeingivande  - då återstår 5 paket väl? -- Var i landet finns ditt postkontor? --
Wang sai poon utanför PHICHIT


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

lyfter tråden lite  ......hur går det på snus fronten    någon som fått sina paket ?      .....till udon thani    området 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varit bortrest men det låg 2 paket när jag kom hem. Men även ett brev från posten att jag skulle dit, får åka dit imorgon och se vad de har att säga.

Saknar ett antal paket.:haha::haha:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Varit bortrest men det låg 2 paket när jag kom hem. Men även ett brev från posten att jag skulle dit, får åka dit imorgon och se vad de har att säga.
Saknar ett antal paket.:haha::haha:
Har nu varit på posten ingen där visste något om mina paket. Postmästaren var själv ute och letade, de skulle undersöka vidare och återkomma.[emoji3][emoji3][emoji3][emoji16]

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...