Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisum


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Jag tänkte gifta mig snart med en kvinna som är 62 och vi har planer på att bo i Thailand när hon blir 65.

 

Kan jag jag oxå få longstayvisum om jag är gift med henne eller hur funkar det.

 

Nu ska ingen tro att jag bara utnyttjar henne för att kunna ha det gott i Thailand och kunna sitta och dricka öl i baren hela vintrarna.

 

Om nu någon har dom tankarna.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Jag tänkte gifta mig snart med en kvinna som är 62 och vi har planer på att bo i Thailand när hon blir 65.

 

Kan jag jag oxå få longstayvisum om jag är gift med henne eller hur funkar det.

 

Nu ska ingen tro att jag bara utnyttjar henne för att kunna ha det gott i Thailand och kunna sitta och dricka öl i baren hela vintrarna.

 

Om nu någon har dom tankarna.

 

BTT

 

Hahaha har svårt att tro att man blir sedd som en utnyttjare om man gifter sig med en 62-årig kvinna när man är runt 50-blecket, ja om hon inte är onormalt rik iaf.

Snarare ser jag det som att desperationen efter Thailand nu måste nått ATH. Ärligt, jag lider med dig och önskar dig lycka till med kalkonen ;-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Jag tänkte gifta mig snart med en kvinna som är 62 och vi har planer på att bo i Thailand när hon blir 65.

 

Kan jag jag oxå få longstayvisum om jag är gift med henne eller hur funkar det.

 

Nu ska ingen tro att jag bara utnyttjar henne för att kunna ha det gott i Thailand och kunna sitta och dricka öl i baren hela vintrarna.

 

Om nu någon har dom tankarna.

 

BTT

Ni måste båda två uppfylla inkomstkraven  800 000 bath i Thailändsk bank eller uppvisa motsvarande  inkomst/år såvida inte din blivande

fru är thailändsk medborgare :big_smile: då behöver du bara uppvisa 400 000 bath inkomst/år eller motsvarande på thaibank.

PS. du måste dessutom vara 50 år fyllda:wow:

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Jag tänkte gifta mig snart med en kvinna som är 62 och vi har planer på att bo i Thailand när hon blir 65.

 

Kan jag jag oxå få longstayvisum om jag är gift med henne eller hur funkar det.

 

Nu ska ingen tro att jag bara utnyttjar henne för att kunna ha det gott i Thailand och kunna sitta och dricka öl i baren hela vintrarna.

 

Om nu någon har dom tankarna.

 

BTT

Förstår inte varför en svensk språklärare läger en fråga om visum i off topic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Qualifications

Applicant must be 50 years of age or over

Must meet ONE of the financial requirements

Security deposit of THB 800,000 in a Thai Bank Account for 2 months prior to the visa application.

Monthly income or pension of at least THB 65,000. An affidavit from the foreign embassy or consulate has to be obtained as proof of the income.

Combination of the Thai bank account and yearly income with the total of 800,000 THB.

Supporting documents as proof of the security deposit in a Thai bank are as follows:

Updated bank book or passbook

Bank letter stating that the money had been deposited to the account from an oversea source for not less than 2 months.

Other documents that may be required to be presented:*

Police Clearance

Medical Certificate

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wangthong:

Förstår inte varför en svensk språklärare läger en fråga om visum i off topic?

Trollet vill ha mat !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Jag tänkte gifta mig snart med en kvinna som är 62 och vi har planer på att bo i Thailand när hon blir 65.

 

Kan jag jag oxå få longstayvisum om jag är gift med henne eller hur funkar det.

 

Nu ska ingen tro att jag bara utnyttjar henne för att kunna ha det gott i Thailand och kunna sitta och dricka öl i baren hela vintrarna.

 

Om nu någon har dom tankarna.

 

BTT

Inga problem, bara sätt in 800.000Thb på ditt Thailändska konto, du är ju 58 eller så, när den lyckliga blivande fru BTT fyller 65!

Om hon har pension som täcker hela det kravsatta beloppet, 65.000Thb i månaden behöver hon inte sätta in en enda Baht, vår Ambassad i Bangkok brukar vara vänliga och skriva intyg på Pension före skatt, det har hjälpt många som legat på gränsen!

Men det kan ju vara bra att ha lite på ett konto där nere ändå, i fall vår svenska krona faller i värde, eller om nåt oförutsett inträffar.

 

Kolla noga igenom försäkringar, det kan vara svårt att ens få teckna en sjukvårdsförsäkring, när man passerat 65år, men det brukar vara OK att fortsätta en försäkring som tecknats innan den åldern, bara ett tips!

 

Önskar er all lycka i ert kommande äktenskap, antar att ni inte planerar några barn? Så skolavgifter och annat är ju ovidkommande!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2017-09-26 at 06:48, skrev Wangthong:

Förstår inte varför en svensk språklärare läger en fråga om visum i off topic?

 

Det är väl moderatorerna med bland annat herr Chang i spetsen som bestämmer var trådarna hamnar någonstans?

 

Om nu moderatorerna anser att min fråga inte har något med det Thailändska livet att göra så kan inte jag påverka det.

 

Jag tycker ju att frågan om svenska pensionärers rättigheter i Thailand absolut har med det thailändska att göra.

 

Hade frågan gällt svenska pensionärers rättigheter i ex Spanien så hade jag förstått om tråden hamnat i off topic men eftersom det nu råkar vara "trollet BTT som ställer frågan så leder det ju givetvis till att allt bara är nonsens och trams.

 

Hade den rättrådige och vise tallviking ställt samma fråga hade tråden genast fått guldstämpel.

 

En trist utveckling av ett en gång mycket trevligt och levande forum som numera tyvärr lever på bilder av räkor och krabbor och frugor som lagar somtam uppe i Isan.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2017-09-26 at 18:55, skrev Tommy:

Inga problem, bara sätt in 800.000Thb på ditt Thailändska konto, du är ju 58 eller så, när den lyckliga blivande fru BTT fyller 65!

Om hon har pension som täcker hela det kravsatta beloppet, 65.000Thb i månaden behöver hon inte sätta in en enda Baht, vår Ambassad i Bangkok brukar vara vänliga och skriva intyg på Pension före skatt, det har hjälpt många som legat på gränsen!

Men det kan ju vara bra att ha lite på ett konto där nere ändå, i fall vår svenska krona faller i värde, eller om nåt oförutsett inträffar.

 

Kolla noga igenom försäkringar, det kan vara svårt att ens få teckna en sjukvårdsförsäkring, när man passerat 65år, men det brukar vara OK att fortsätta en försäkring som tecknats innan den åldern, bara ett tips!

 

Önskar er all lycka i ert kommande äktenskap, antar att ni inte planerar några barn? Så skolavgifter och annat är ju ovidkommande!

 

 

MVH Tommy

 

800.000 baht på kontot?

 

Varför ska en svensk pensionär ha den summan för att stanna 6 månader om året i Thailand?

 

Dom pensionärer jag har träffat i Pattaya har knappt haft råd att betala barnotan och dom var långliggare utan att ha 800.000 baht på något konto.

 

Dom gubbarna drog en visa run en gång i månaden till Aranyaprathet sen var tre månader till fixat.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/26/2017 at 11:48, skrev Wangthong:

Förstår inte varför en svensk språklärare läger en fråga om visum i off topic?

Det var jag som flyttade tråden till OT. 

Och nån annan moderator som flyttade tillbaka den. :)

 

Anser än så länge att jag rättaktigt tillrättavisad... 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det är väl moderatorerna med bland annat herr Chang i spetsen som bestämmer var trådarna hamnar någonstans?

 

Om nu moderatorerna anser att min fråga inte har något med det Thailändska livet att göra så kan inte jag påverka det.

 

Jag tycker ju att frågan om svenska pensionärers rättigheter i Thailand absolut har med det thailändska att göra.

 

Hade frågan gällt svenska pensionärers rättigheter i ex Spanien så hade jag förstått om tråden hamnat i off topic men eftersom det nu råkar vara "trollet BTT som ställer frågan så leder det ju givetvis till att allt bara är nonsens och trams.

 

Hade den rättrådige och vise tallviking ställt samma fråga hade tråden genast fått guldstämpel.

 

En trist utveckling av ett en gång mycket trevligt och levande forum som numera tyvärr lever på bilder av räkor och krabbor och frugor som lagar somtam uppe i Isan.

 

BTT

Att du inte anses speciellt trovärdig är förstås ingen du själva har orsakat

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

800.000 baht på kontot?

 

Varför ska en svensk pensionär ha den summan för att stanna 6 månader om året i Thailand?

Antagligen för att det är regler som är uppsatta för att få ett sånt visum.

 

Dom vill väl slippa dom värsta snyltande farlangerna som uppehåller sig och belastar samhället. Det finns till och med de som försöker smita från att betala 5 baht när de åker bahtbuss, bokar hotel utan att betala ect. så de har nog goda skäl.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

800.000 baht på kontot?

 

Varför ska en svensk pensionär ha den summan för att stanna 6 månader om året i Thailand?

 

Dom pensionärer jag har träffat i Pattaya har knappt haft råd att betala barnotan och dom var långliggare utan att ha 800.000 baht på något konto.

 

Dom gubbarna drog en visa run en gång i månaden till Aranyaprathet sen var tre månader till fixat.

 

BTT

 

Varför dra dit en gång i månaden om man fick 3 månader nya varje gång?

Funkar inte med visarun som det gjorde en gång i tiden. Ska du stanna 6 månader om året, varför inte ansöka om turistvisa istället för pensionärsvisa?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Hade den rättrådige och vise tallviking ställt samma fråga hade tråden genast fått guldstämpel.

 

Tråden hade iaf haft lite mer substans och trovärdighet, och så som du beskriver är väl ingen anledning att söka det nämnda visumet.

METV borde väl passa bättre?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite märkligt att forumets största thailandsveteran ska behöva fråga om detta överhuvudtaget

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-26 at 07:09, skrev Tallviking:

Trollet vill ha mat !

Men man får ge honom att han är duktig på att hitta nya överraskande ingångar.

Fast vid närmare eftertanke så är det ju just det som troll är duktiga på. :embarrassed:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...