Jump to content
IGNORERAD

Adoptera en 23-åring?


Tommy

Recommended Posts

Snackade med en man med fru från Thailand igår...

 

Hans frus dotter vill flytta till Sverige, men hon är 23 år gammal, så det är problem.

Han sa att han, efter att ha pratat med en advokat, tänker adoptera dottern "För då blir hon ju svensk medborgare direkt"...

 

Jag hävdade, delvis utan kunskap i ämnet, att han borde fråga en annan advokat, men fick svaret "Hon är ju 23 år, så om hon vill bli min dotter är det enkelt, hon kan bestämma det själv!"

 

Låter som bullshit, nån som har fakta?

 

JAG är övertygad om att "Advokaten" har fel och att det, naturligtvis inte kommer att fungera.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • stefan5300

    4

  • Enis

    3

  • Wanchai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Citat

Medborgarskap 
Ett barn under 12 år, som adopteras av en svensk medborgare, blir automatiskt svensk medborgare:

om adoptionen beslutas i svensk domstol

om adoptionen beslutas i annat nordiskt land

om adoptionsbeslutet från utlandet gäller automatiskt i Sverige

om adoptionen genomförs i enlighet med 1993 års Haagkonvention

om adoptionsbeslutet från utlandet godkänts av Myndigheten för internationella adoptionsfrågor, MIA

Om barnet blir svensk medborgare genom adoptionen ska du ansöka om svenskt pass till barnet inför hemresan.

Adoptionsorganisationerna kan lämna information om hur man ska gå tillväga för att ansöka om pass eller uppehållstillstånd för barn som ska adopteras via dem.

Vid övriga adoptioner kan du få information om uppehållstillstånd på Migrationsverkets hemsida.

Detta skjuter ju hål på advokatens argument

 

http://www.mfof.se/sv/internationella-adoptioner/att-adoptera/Uppehallstillstand/

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Enis:

Detta skjuter ju hål på advokatens argument

 

http://www.mfof.se/sv/internationella-adoptioner/att-adoptera/Uppehallstillstand/

 

/Enis

Nja, inte helt?

 

Texten gäller iofs bara barn under 12 år, men det står väl inte direkt vad som gäller äldre?

 

Tack för länkarna!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna om adoption finns i fjärde kapitlet i Föräldrabalken

Det ska sägas att adoptioner av vuxna personer är lite svårare att få godkända än adoptioner av barn. Anledningen till detta finner vi i 6 §, där det framgår att adoption ska godkännas om det är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat eller vill uppfostra det, eller om det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. De gånger som sökanden inte har uppfostrat barnet krävs det alltså en särskild anledning, i ett fall från 1989 uttalade Högsta domstolen att "normalt skall förhållandet vara av väsentligen samma innehåll som det som råder mellan föräldrar och barn". 

 

Ansökan kan vara formulerad som ett vanligt brev. Skriv att det gäller adoption av en myndig person. Ange namn och personnummer på de blivande adoptivföräldrarna och den man avser att adoptera. Av brevet skall det framgå att personen vill detta och brevet/ansökan skall undertecknas av samtliga (blivande adoptivföräldrar och adoptivperson).

I brevet skall ni ange motivet till adoptionen. Ni kan till exempel ange om ni sedan tidigare är vårdnadshavare för personen, har uppfostrat honom/henne och har en föräldra/barn-relation. Enligt lag måste det också framgå att man inte adopterar av ekonomiska skäl. Man ska därför uppge att det inte givits eller utlovats ersättning från någon av parterna.

Tingsrätten vill också ha namn, adress och telefonnummer till de biologiska föräldrarna. Tingsrätten är nämligen skyldig att ta kontakt med dem och få deras åsikt. Det kan bli aktuellt med arvsfrågor för de biologiska föräldrarnas del, det kan finnas ett testamente och så vidare. Föräldrarna kan dock inte stoppa adoptionen eftersom adoptivpersonen  är myndig och vill detta själv.

Till ansökan måste ni bifoga personbevis på samtliga (blivande adoptivföräldrar och adoptivperson). Dessa beställs hos Skatteverket. Uppge att det avser ansökan om vuxenadoption.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

23åringen i fråga är på besök hos sin mor och dennes man just nu, de var på besök hos oss i helgen.

Mannen vill alltså adoptera sin frugas vuxna dotter... Jag följer ärendet!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!
23åringen i fråga är på besök hos sin mor och dennes man just nu, de var på besök hos oss i helgen.
Mannen vill alltså adoptera sin frugas vuxna dotter... Jag följer ärendet!
 
 
MVH Tommy
Om dom varit gifta några år och kan visa på en stark relation mellan honom och dotter tror jag att dom lyckas. Vet andra som fixat det.
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Nja, inte helt?

 

Texten gäller iofs bara barn under 12 år, men det står väl inte direkt vad som gäller äldre?

 

Tack för länkarna!

 

 

MVH Tommy

 

Jag seglade med en matros som bott lång tid i Argentina. Hans dotter blev av med det svenska medborgarskapet när hon blev myndig pga att hon inte hade tillräcklig anknytning till landet Sverige. T.ex. hade hon inte besökt Sverige och då räcker det inte med en svensk förälder för att behålla medborgarskapet. 

Detta är något jag haft i åtanke vad det gäller mina kids, även om vi ofta besöker Sverige vet man inte hur reglerna tolkas i framtiden så funderar på att eventuellt köpa en sommarstuga och skriva den i deras namn, får se längre fram. 

Kort sagt, enligt min info är det kört för 23-åringen.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag seglade med en matros som bott lång tid i Argentina. Hans dotter blev av med det svenska medborgarskapet när hon blev myndig pga att hon inte hade tillräcklig anknytning till landet Sverige. T.ex. hade hon inte besökt Sverige och då räcker det inte med en svensk förälder för att behålla medborgarskapet. 

Detta är något jag haft i åtanke vad det gäller mina kids, även om vi ofta besöker Sverige vet man inte hur reglerna tolkas i framtiden så funderar på att eventuellt köpa en sommarstuga och skriva den i deras namn, får se längre fram. 

Kort sagt, enligt min info är det kört för 23-åringen.

 

/ SatanG

Off Topic.

Den var fin, kidsen får väl konventera i värsta fallemoticonblog.jpeg.e5d4e787dfbb8dde724f0ee8c525333b.jpeg.

Ledsen men kunde inte låte bli.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer off topic.

Det kan väl inte vara så svårt för en 23-årig thailändska att träffa en svensk kille, det måste väl vara det enklaste sätt att få komma till Sverige och att hon  även har familjeanknytning till landet och hon har väl inte tänkt sig att bo hemma hos mamma hela livet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Lite mer off topic.

Det kan väl inte vara så svårt för en 23-årig thailändska att träffa en svensk kille, det måste väl vara det enklaste sätt att få komma till Sverige och att hon  även har familjeanknytning till landet och hon har väl inte tänkt sig att bo hemma hos mamma hela livet.

För den här tjejen hade det nog varit lätt, söt, trevlig och pratar strålande engelska, vet inte om de tänkt på det...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om Kamprad vill adoptera mig? hälsar Audi Kamprad!:doubt:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag seglade med en matros som bott lång tid i Argentina. Hans dotter blev av med det svenska medborgarskapet när hon blev myndig pga att hon inte hade tillräcklig anknytning till landet Sverige. T.ex. hade hon inte besökt Sverige och då räcker det inte med en svensk förälder för att behålla medborgarskapet. 

Detta är något jag haft i åtanke vad det gäller mina kids, även om vi ofta besöker Sverige vet man inte hur reglerna tolkas i framtiden så funderar på att eventuellt köpa en sommarstuga och skriva den i deras namn, får se längre fram. 

Kort sagt, enligt min info är det kört för 23-åringen.

 

/ SatanG

"Flytta hem " en kortare period tex några sommarmånader, så kan du ta pappaledigt samtidigt (om de är unga nog förstås), och skriv in dem så att de får sina riktiga personnummer, sen är jag övertygad om att det är klart.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag seglade med en matros som bott lång tid i Argentina. Hans dotter blev av med det svenska medborgarskapet när hon blev myndig pga att hon inte hade tillräcklig anknytning till landet Sverige. T.ex. hade hon inte besökt Sverige och då räcker det inte med en svensk förälder för att behålla medborgarskapet. 

Detta är något jag haft i åtanke vad det gäller mina kids, även om vi ofta besöker Sverige vet man inte hur reglerna tolkas i framtiden så funderar på att eventuellt köpa en sommarstuga och skriva den i deras namn, får se längre fram. 

Kort sagt, enligt min info är det kört för 23-åringen.

 

/ SatanG

Hade för mej att det var en högre ålder än 18 som gällde vid förlust av medborgarskap, och det är 22 år, enligt Migrationsverket:

 

"Du som har blivit svensk medborgare genom ansökan kan inte förlora ditt svenska medborgarskap om du flyttar utomlands. Om du är svensk medborgare och född och bosatt utomlands kan du i vissa fall förlora ditt svenska medborgarskap när du fyller 22 år."

Från:  https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Forlora-eller-aterfa-medborgarskap.html

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Khonis:

Adoptera. Men förutsatt att det är far/dotterförhållande. Annars är man rökt och skall... enligt mig. 

Vad menar du?

Tänker du på Woody Allen, som skiljde sej från sin hustru, och blev tillsammans med sin adopterade dotter?

 

Denna gubben är väldigt förtjust i sin fru, och om han har några fel, så är de att han är lite lättlurad...

Kan mycket väl tänka mej att "Advokaten" leder honom att tro att adoption är ett säkert kort, bara för att kunna bokföra ett saftigt gäng arvoden, för arbetet med ansökan, och senare med överklagan...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man adoptera en 23-åring så borde man ju kunna adoptera en 40-åring, vilket låter helt absurt.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tommy:

Vad menar du?

Tänker du på Woody Allen, som skiljde sej från sin hustru, och blev tillsammans med sin adopterade dotter?

 

Denna gubben är väldigt förtjust i sin fru, och om han har några fel, så är de att han är lite lättlurad...

Kan mycket väl tänka mej att "Advokaten" leder honom att tro att adoption är ett säkert kort, bara för att kunna bokföra ett saftigt gäng arvoden, för arbetet med ansökan, och senare med överklagan...

 

MVH Tommy

 

Ja woody. Bäst att vara vaken här. Känns som att vandra på nattgammal is. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Changnoi:

Kan man adoptera en 23-åring så borde man ju kunna adoptera en 40-åring, vilket låter helt absurt.

Tydligen går det utmärkt!

Det måste ju inte gälla uppehållstillstånd (vilket antagligen inte funkar i Sverige???), kan ju vara av arvsskäl, eller nåt annat?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Gumman frågade om vi kunde ta hem hennes brorson som är 14 år där pappan dog under tragiska omständigheter.

Sa att det är nog omöjligt eller?

Får jag nog aldrig reda på och är inte så drivande i frågan..

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Galten:

Gumman frågade om vi kunde ta hem hennes brorson som är 14 år där pappan dog under tragiska omständigheter.

Sa att det är nog omöjligt eller?

Får jag nog aldrig reda på och är inte så drivande i frågan..

Om ni är eniga om att ta grabben till Sverige så är det väl bara för din gumma att sätta igång med det som behövs göras med dokument och telefonsamtal.

 

Frugans grabb kom till Sverige som 13-åring och det skulle jag aldrig mer göra om, mycket problem. Nu kommer det inte att hända igen men med facit i hand så max 4-5 års ålder på barnet för att komma till Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev stefan5300:

Om ni är eniga om att ta grabben till Sverige så är det väl bara för din gumma att sätta igång med det som behövs göras med dokument och telefonsamtal.

 

Frugans grabb kom till Sverige som 13-åring och det skulle jag aldrig mer göra om, mycket problem. Nu kommer det inte att hända igen men med facit i hand så max 4-5 års ålder på barnet för att komma till Sverige.

Känner flera som kommit i tonåren och klarat sej mycket bra.

Människor är olika, men det verkar vara obegripligt för vissa...

 

Att dra alla av en viss nationalitet över en kam är korkat, som tex "Alla thaidamer bara spelar kort och käkar som tam"... en del gör det, andra gör nåt annat, som att jobba hårt till exempel.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tommy:

Att dra alla av en viss nationalitet över en kam är korkat, som tex "Alla thaidamer bara spelar kort och käkar som tam"... en del gör det, andra gör nåt annat, som att jobba hårt till exempel.

tummen upp

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...