Jump to content
IGNORERAD

Why I never married A Thai...


Tommy

Recommended Posts

Quote

Herr Tommy, jo att det krävs mer än att gå i skola i en by kan nog var och en lista ut, ofta vill de tex att man har körkort.

Nu var ju påståendet " de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp " men nu har väl din frugas morbror gått på en internationell grundskola i någon stad eftersom han lyckats klara av en gymnasieutbildning.

Något som enligt vissa torde vara nästan helt omöjligt. 

[move]

Renässansmänniskan Arne

[/move]

Intressant sätt att citera mig Banarne, klipp bort det som inte passar och vipps ser det ut som jag skrev att de som gått i byskola aldrig skulle kunna bli t.e.x. kassörska eller busschauför.

Men i verkligheten skrev jag "de flesta skolor håller så låg klass att de som gått där aldrig skulle..."

De flesta vanliga skolorna håller verkligen så låg klass och vill Noi bli busschauför så får hon vidareutbilda sig, om hon klarar av detta.

Tyvärr så är det allt för vanligt att folk som gått i vanlig Thailänds grundskola utan att ha fått extra hjälp av föräldrar eller extraundervisning knappt kan läsa, och om de kan läsa har de oerhört svårt att förstå vad de läser.

Oerhört tråkigt men sant och till viss del anser jag detta beror på att föräldrarna till dessa barn har ungefär samma inställning till utbildning och dess viktighet som IL

Quote

Min f.d chef som hälsar på mig i Isaan ibland brukar t.ex resa runt med 30- 40 kg böcker på semestern, är det semester då.

Men jag förstår naturligtvis att utbildade människor gör nytta och behövs, men själv skulle jag inte vilja ha ett sånt liv.

Mvh Isan Lover

.

Svårt att veta om IL menar att det inte är semester för hans chef p.g.a. att han måste bära dessa böcker eller om det beror på att han måste läsa dem. ;):whistle:

Personligen kan jag ju tycka att bära dom verkar jobbigt, 30-40 kilo är ju en del. Men att läsa dom är säkerligen den bästa semester ILs chef kan tänka sig. Att han dessutom läser så mycket kan väl vara förklaringen till att han är chef. Kunskap ger makt, så är det och så har det alltid varit.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    11

  • Joints

    11

  • Tommy

    10

  • Vaxet

    9

Mest aktiva i denna tråd

Intressant sätt att citera mig Banarne, klipp bort det som inte passar och vipps ser det ut som jag skrev att de som gått i byskola aldrig skulle kunna bli t.e.x. kassörska eller busschauför.

Men i verkligheten skrev jag "de flesta skolor håller så låg klass att de som gått där aldrig skulle..."

Ber om ursäkt Herr Öronvax för att inte hela mening kom med i min konversation med Herr Tommy:

Rättelse: "de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp"  skall vara "Dessutom så är det ju fakta att de flesta byskolor i Thailand håller så låg nivå att de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp Banarne, typ kassörska, busschauför etc."

Fast jag tycker inte att ditt påstående blir särskilt mycket bättre, förhoppningsvis blev det något fel på vägen från hjärnan till handen.

[move]

Ångerfulle Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant sätt att citera mig Banarne, klipp bort det som inte passar och vipps ser det ut som jag skrev att de som gått i byskola aldrig skulle kunna bli t.e.x. kassörska eller busschauför.

Men i verkligheten skrev jag "de flesta skolor håller så låg klass att de som gått där aldrig skulle..."

Ber om ursäkt Herr Öronvax för att inte hela mening kom med i min konversation med Herr Tommy:

Rättelse: "de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp"  skall vara "Dessutom så är det ju fakta att de flesta byskolor i Thailand håller så låg nivå att de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp Banarne, typ kassörska, busschauför etc."

Fast jag tycker inte att ditt påstående blir särskilt mycket bättre, förhoppningsvis blev det något fel på vägen från hjärnan till handen.

[move]

Ångerfulle Arne

[/move]

Läs sakta så trillar det säkert ner.  ;)

Förövrigt vore det kul och intressant att få veta vad du själv tycker i denna debatt om utbildning, inte bara få veta vilka påstående och inlägg du inte tycker om.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungar skall på allmänn plats hållas kopplade och vara försedda med napp.

[move]

Barnallergikern Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

:great:   Denna tråd har drabbats av den mest underbara urspårning jag sett hittills, på något forum!

Önskar jag startat "Utbildningstråden" istället, vansinnigt givande, och lite kul :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:great:   Denna tråd har drabbats av den mest underbara urspårning jag sett hittills, på något forum!

Önskar jag startat "Utbildningstråden" istället, vansinnigt givande, och lite kul :wai:

MVH Tommy

Ja där ser du ju hur det går när folk inte ens har tillräckligt med utbildning för att hålla sig till ämnet. :sorry:;)

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror bestämt att Herr Vaxet har käkat taggtråd till frukost, men en mycket roande dialog iaf. :good:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kommer förresten just hem efter att ha varit ute och tittat på 3 kindergartenskolor åt Jimmy, tror vi bestämt oss för en "English Program" med 50% av utbildningen på Engelska från start.

De hade en massa västerländska lärare, och skolan verkade riktigt fin.

Priset är hyfsat, ca 120.000 bath per år, inkl allt.

Tommy,

Om jag forstatt ratt sa ar Bilingual School en thailandsk skolform som bedriver viss, ibland upp till 50%, av undervisningen pa engelska. Det ar dock alltjamt en thailandsk skola som per lag maste folja den thailandska skolplanen med allt vad det innebar av rotinlarning och gamla ramasagor. Fa utlandska larare med ambitionen att lara barnen nagot ar intresserade av att jobba dar (ja, lonen ar ocksa lagre vilket formodligen ocksa spelar in  ;) ) sa enbart larare som inte platsar pa internationella skolor hamnar dar, typ BTT (inte illa menat BTT, men du ar inte native English speaker).

Jag har for mig att du namnt att din son ar 3, dvs lika gammal som min dotter. For den aldern sa ar 120,000 THB/ar forhallandevis mycket pengar och skulle racka till vissa internationella skolor som foljer brittiska eller amerikanska skolplaner. Givetvis helt upp till dig vad tror ar bast for din son men nedan ar en lank till alla ackrediterade internatinella skolor i Thailand.

http://www.isat.or.t...ber_schools.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tommy,

Om jag forstatt ratt sa ar Bilingual School en thailandsk skolform som bedriver viss, ibland upp till 50%, av undervisningen pa engelska. Det ar dock alltjamt en thailandsk skola som per lag maste folja den thailandska skolplanen med allt vad det innebar av rotinlarning och gamla ramasagor. Fa utlandska larare med ambitionen att lara barnen nagot ar intresserade av att jobba dar (ja, lonen ar ocksa lagre vilket formodligen ocksa spelar in  ;) ) sa enbart larare som inte platsar pa internationella skolor hamnar dar, typ BTT (inte illa menat BTT, men du ar inte native English speaker).

Jag har for mig att du namnt att din son ar 3, dvs lika gammal som min dotter. For den aldern sa ar 120,000 THB/ar forhallandevis mycket pengar och skulle racka till vissa internationella skolor som foljer brittiska eller amerikanska skolplaner. Givetvis helt upp till dig vad tror ar bast for din son men nedan ar en lank till alla ackrediterade internatinella skolor i Thailand.

http://www.isat.or.t...ber_schools.asp

Vi var på en av skolorna i din länk idag...

Och tar tacksamt emot alla tips på en bra skola för 50/50 ungar. Int Skolan vi var på verkade mest utbilda på Thai för att de var tvugna till det.

260.000bath/år inkl allt..+ i runda slängar 100.000bath i "startavgift" för att få in en 3-åring i skolan... Helt åt helvete (För oss), eftersom det enda som är säkert om vårt boende är att vi kommer att flytta

Till skillnad från de andra elevernas föräldrar på den skolan, så måste jag betala hela summan själv, inga bidrag från arbetsgivare, eller annat.

Men visst Thailändsk skolplan, med allt vad det innebär, kanske inte så illa för en 3-Åring?

Jag skrev 120.000 inkl allt, det innebär böcker kläder, skolskjuts, mat och allt annat som räknas som extra i "LOS"

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi var på en av skolorna i din länk idag...

Och tar tacksamt emot alla tips på en bra skola för 50/50 ungar. Int Skolan vi var på verkade mest utbilda på Thai för att de var tvugna till det.

260.000bath/år inkl allt..+ i runda slängar 100.000bath i "startavgift" för att få in en 3-åring i skolan... Helt åt helvete (För oss), eftersom det enda som är säkert om vårt boende är att vi kommer att flytta

Till skillnad från de andra elevernas föräldrar på den skolan, så måste jag betala hela summan själv, inga bidrag från arbetsgivare, eller annat.

Men visst Thailändsk skolplan, med allt vad det innebär, kanske inte så illa för en 3-Åring?

Jag skrev 120.000 inkl allt, det innebär böcker kläder, skolskjuts, mat och allt annat som räknas som extra i "LOS"

MVH Tommy

Tommy,

Jag hoppas att du inte tar det har som att jag ar spydig for det ar inte alls min avsikt.

Nu ar det nastan ett ar sedan vi gick igenom hela listan men att det finns flera skolor som ligger mellan 100-150,000 baht/ar ar jag ratt saker pa. For 3-aringar ingar mtrl, mat mm i priset sa det ar bara ev skolskjuts som tillkommer. Startavgiften, som oftast ligger mellan 200-400,000 Baht, ar helt klart ett aber om man inte vet om man blir kvar i Thailand men blir du kvar i Thailand sa maste den forr eller senare betalas anda och den lar inte bli billigare. Jag har heller inget "expat-paket" i ryggen men jag har forhandlat mig till att foretaget star for 50% men aven dessa 50% ar egentligen mina pengar eftersom jag i gengald fatt avsaga mig potentiella bonusar. Skolavgiften graver ett djupt hal i planboken men jag ser det som sa att skillnaden mellan en svensk skatt och den skatt jag betalar nu andock betalar avgiften och det finns manga andra utgifter jag hellre drar in pa. Jag sager inte att det inte finns Bilingual Schools som ar bra men efter en ganska gedigen research sa tanker jag forsoka undvika dem om det ar mojligt. Ar det inte langre mojligt sa far det bli Sverige tills dottern ar "flygfardig".

Internationella skolor far inte undervisa pa Thai, forutom 2 obligatoriska timmar i veckan som alla Thai och Half-Thai maste medverka pa och inga thailandare far undervisa forutom som assistenter i kindergarden. Din information dar verkar darfor valdigt konstig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, jag är tacksam för alla tips vi kan få om bra skolor för våra barn!

Tar absolut inte illa upp, men kan helt uppriktigt säga att det du skrivit att ni betalar för er dotter, är alldeles för mycket för oss. (skulle kanske fungera, men vi köper hellre en Villa).

Vi har 2 barn tillsammans, Jimmy, som är äldst fyllde just 3 år och Jasmine fyller strax 2år.

För Min "plastdotter" (Luuksorn) har vi hittills betalt hälften, men frugans exmakes familj har nu erbjudit sig att betala hela skolavgiften, på en skola med "English Program", bara dottern får bo hos dem...

Vi sade, ok, om ni klarar det."

Min Plastdotter kommer säkerligen att bo hos oss igen, om 2-4månader. Det är bara min Fru och Jag som kan handskas med den Dottern :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...