Jump to content
IGNORERAD

Why I never married A Thai...


Tommy

Recommended Posts

Quote

Intressant. gissar att det går ungefär en miljon baht till att driva min egen familj i Sverige per år också. Med några månaders Thailandsbesök och allt annat inräknat.

Tror dock att ni får rätt så mycket mer lyx för er miljon än vad vi får för vår, hemhjälp, barnflicka, behöver inte byta avgassystem själv, inte utföra diverse husreparationer osv osv. Allt arbete som man gör själv i Sverige går att leja för en billig peng i Thailand.

Däremot tror jag kanske vi får mer kvalité av sånt som inte syns utåt och som vi finansierar via skatten. Bra skolor/förskolor finns t ex nästan i varje kvarter, samma med sjukvård osv. Lägstanivån på sådant är väldigt hög i Sverige.

I övrigt håller jag med dig, skulle jag bo i Thailand så skulle jag säkert behöva samma miljon för att gå runt. Och det skulle förstås innebära mycket mer synbar lyx än jag kan unna mig i Sverige.

Jag kan visst bo primitivt i Thailand och trivas utmärkt bra med det, men då gäller det för några månaders semester per år. Skulle jag bo där året runt skulle mina krav vara av helt annorlunda karaktär.

Hej Kim,

Jag haller helt med dig, mojligheterna till ett bekvamt liv pa sin lon ar en av tva anledningar till att jag fortfarande ar kvar har efter drygt 10 ar (den andra ar att frugan formodligen aldrig skulle kunna fa ett jobb hon trivs med i Sverige). Svarigheterna att fa ett sa pass bra jobb i Thailand att man kan unna sig bekvamligheterna gor dock att jag tvingas ha ett mycket obekvamt jobb med 200+ resdagar per ar sa fan vet om ekvationen gar ihop  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    11

  • Joints

    11

  • Tommy

    10

  • Vaxet

    9

Mest aktiva i denna tråd

Isanlover. det där primitiva livet kan man få uppleva än idag om man bara gifter in sig i en tillräckligt fattig familj. Finns ett antal hus i vår Isaanby utan annan el än ett par nakna glödlampor, utan rinnande vatten, toalett, fönster och med husdjuren springande direkt under golvet. Gissar att det samma fortfarande går att hitta även i er by. Är ju inte speciellt svårt att hitta liknande bostäder ens i moderna huvudstaden Bangkok.

Så jag gissar att ditt byte av svärfamilj har haft stor betydelse för utvecklingen av din levnadsstandard, kanske t o m mer än vad tidens gång har (?).

För övrigt gillar jag själv att leva primitivt i både Thailand och Sverige. Har tillbringat flera år sammanlagt sovandes i enkla skogskojor där värmekällan består av öppen eld, ljuset kommer av stearinljus och spisen i bästa fall är gasoldriven, toaletten är valfri utanför dörren och tvättmöjligheterna närmsta bäck där även hushållsvattnet hämtas. Och det då i Sverige. Så bo primitivt går även bra att göra här hemma och man mår onekligen bra av att göra det så länge det inte gäller för alltid. Därförså skulle jag nog omgärdas av alla tänkbara bekvämligheter om jag tvingades bosätta mig i Thailand på heltid. Jag har dock inga sådana planer.

Vad gäller skolgång för ens egna barn så tror jag nog inte något år i en enkel thailändsk byaskola skulle göra så mycket skada, i alla fall om det sker i unga år. Kanske skulle det to m vara en utvecklande och bra erfarenhet för barnet att få umgås med helt vanliga barn om man nu i övrigt kör elitskolor för elitmänniskors barn deras liv igenom. Väljer man ett eller ett par år i en vanlig byskola kanske ens barn tappar så pass mycket inlärningstid att det inte längre kommer att klara av att bli raketforskarnas motsvarighet till Gunde Svan. Men det finns säkert andra rent mänskliga fördelar att vinna på sitt barns utveckling på byskolan. Professorer är ju generellt inte direkt kända för sin välutvecklade sociala förmåga, snarare upplevs nog ett antal av dom som näst intill sociala missfoster.

Så visst vore det väl kul om ens barn slutade som kursetta på något elituniversitet i framtiden. Men det finns ju trots allt andra värden i livet att också ta hänsyn till, utbildning och karriär är trots allt inte det jorden snurrar kring. Om inte annat så kunde ett par års liv under lite enklare förhållande forma ens barn så pass att dom kanske gör bättre livsval under tonårsrevolten då vi föräldrar ändå inte kan har så mycket att säga till om.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, många barn har ju inte så lätt för att lära och behöver verkligen allt stöd de kan få, för dessa kan nog privata alternativ typ Lundsberg vara en hjälp.

[move]

Normalbegåvade Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Jag tror inte heller att ett ar i en byskola behover vara negativt, framforallt inte om man samtidigt kan komplettera hemma, utan snarare vara en lardom for framtiden. Personligen ar jag emot segregerade skolor, framforallt om de ar segregerade baserat pa foraldrarnas rikedom, men med den laga kvaliteten som den vanliga thailandska skolan haller sa finns det i langden inget alternativ.

Isan Lover skrev "För om vi blir permanent bofasta i byn så blir det ju byskolan" och det var darfor jag ifragasatte hans resonemang. Att berova ett barn en vettig utbildning bara for att sjalv fa leva "back to nature" kanns lite Amish  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Jag tror inte heller att ett ar i en byskola behover vara negativt, framforallt inte om man samtidigt kan komplettera hemma, utan snarare vara en lardom for framtiden. Personligen ar jag emot segregerade skolor, framforallt om de ar segregerade baserat pa foraldrarnas rikedom, men med den laga kvaliteten som den vanliga thailandska skolan haller sa finns det i langden inget alternativ.

Isan Lover skrev "För om vi blir permanent bofasta i byn så blir det ju byskolan" och det var darfor jag ifragasatte hans resonemang. Att berova ett barn en vettig utbildning bara for att sjalv fa leva "back to nature" kanns lite Amish  ;)

Håller med om att det i längden inte skulle vara ett hållbart alternativt att låta barnen bo kvar i byn under hela sin uppväxt och skolgång. Har man dom ekonomiska möjligheterna så är det naturligtvis ens skyldighet att se till så att barnen får gå i en bra skola.

Det där du skriver om att komplettera hemma är förstås sant. Barn lär sig otroligt mycket av sina föräldrar och närmsta omgivning och kan man bidra med en egen pedagogiskt riktig uppbyggd ansträngning så är det naturligtvis oerhört mycket värt. Oavsett om man har barnen i en bra eller dålig skola, men förstås extra värdefullt om skolundervisningen har brister.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag skulle önska att pojken fick gå i byskola tills han slutade årskurs 6, sedan kunde frugan få välja en lämplig fortsättning t.ex i Nong Khai.

Universitet hoppas jag att han inte är interesrad av, men skulle han vara det får han gärna fortsätta.

Jag tycker att dom flesta som har studerat mycket får så krångliga och onödigt komplicerade liv.

Jag hoppas ju att han blir lite lik mig och kommer att tycka om djur och natur, och vill lära sig arbeta med händerna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag skulle önska att pojken fick gå i byskola tills han slutade årskurs 6, sedan kunde frugan få välja en lämplig fortsättning t.ex i Nong Khai.

Universitet hoppas jag att han inte är interesrad av, men skulle han vara det får han gärna fortsätta.

Jag tycker att dom flesta som har studerat mycket får så krångliga och onödigt komplicerade liv.

Jag hoppas ju att han blir lite lik mig och kommer att tycka om djur och natur, och vill lära sig arbeta med händerna.

Mvh Isan Lover

Min Fru gick i en "byskola" tills hon var 11-12 år, hon var klart bäst i klassen.

Sen flyttade hon och hennes bror till Bkk, för att gå i skola och bo hos sin mor (som jobbade där medan barnen bodde hos morföräldrarna).

Hon var sämst i klassen första året, och tappade nästan all lust att plugga, men det tog sig med tiden.

En sådan upplevelse kommer vi att bespara våra barn.

Däremot förstår inte jag den Thailändska medel- och över-klassens iver att sända sina barn till Kindergarten, kanske så tidigt som vid 3 års ålder, i alla fall inte om en förälder eller annan vuxen finns hemma.

Jag tycker det verkar vara för tidigt, men kanske bra om man vill ha alla ungar likriktade från början?

Våra små går nog hemma ett tag till.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Hallo Isan.

Hoppas allt är ok med dig o familjen.

Att läsa denna tråd gör mig lycklig o gör att jag längtar ner igen.

Vi har i stort sett samma historik o synsett på Thailand.

Var nere första gången -82 o har rest än hel del sedan dess.

Började med bus-ställerna o sedan några år enbart området runt Nong Khai.

Kämpar med språket, men det får nog vänta tills jag bor där mer regelbundet än i dag.

Men jag släpper aldrig min stuga vid sjön här i Sverige där jag vill tillbringa den svenska sommaren. Detta är min målsättning inom ett år eller två.

2-3 månader i Sverige...resten i Thailand.

.men sluta att tala bra om byn o Nong Khai..!!! :aggressive:

Kan ju hända att fler hittar vårt paradis o kommer för att bosätta sig här också.. :nono:

Du kan vi ju inte få ha det så lungt o skönt som det är förnärvarande.

Trivs också i byn sedan vi förra året monterade en farangtoa o en dusch.

Inga andra faranger i vår by.bara jag.

Känner jag för en liten tripp så finns ju Nongkhai där man kan träffa sina vapenbröder för en öl eller 20. Sitta vid ett bord o äta med kniv o gaffel.

Känns som lagom utflykt några dagar...o sedan tillbaka till lugnet igen.

Har varit ute i morse o dragit några havsöring som jag snart skall hem o röka.

Hoppas att vi kan göra om vårat vintermöte...kanske till en tradition ?

Och jag lovar att vara bättre förberedd än sist.

Ha de o hälsa familjen från mig o gumman o barnen.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej

Jag skulle önska att pojken fick gå i byskola tills han slutade årskurs 6, sedan kunde frugan få välja en lämplig fortsättning t.ex i Nong Khai.

Universitet hoppas jag att han inte är interesrad av, men skulle han vara det får han gärna fortsätta.

Jag tycker att dom flesta som har studerat mycket får så krångliga och onödigt komplicerade liv.

Jag hoppas ju att han blir lite lik mig och kommer att tycka om djur och natur, och vill lära sig arbeta med händerna.

Mvh Isan Lover

Jag har alltid hoppats att mina barn vill och har förmågan att studera och har

på alla sätt och vis uppmuntrat till det.

Kunskap är ingen tung börda att bära och med den i bagaget kan dom välja fritt.

Fru GD har varit genom ett omänskligt slit för att kunna betala sina barns böcker

och universitetsstudier i Thailand och att någon som har möjligheten skulle välja bort det

finns inte i hennes värld.

Lite grann väljer du nog åt dom IL - visst kan det påverka om pappa tycker så ?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Thaifiskaren

Jodå allt rullar på bra med familjen, frugan började jobba igen igår och lilleman har skolats in på en förskola helt i min smak.

Det är i en vikingaby med vikingaspel, vikingamarknad och som också används som förskola, barnen är ute året runt och äter också utomhus, sittandes på djurfällar.

Dom har ett militärtält med kamin som värmestuga om vintern, i övrgt används vikinga byns långhus och byggnader, dom har också eget hönshus och får mata dom och hämta äggen där.

På området byggs även vikinga båtar som barnen kan följa dag för dag.

Dom har tillgång till badstrand på sommaren och får lära sig mycket om naturen,

förskolan heter "upptäckarna"

Öring fiske blir det för mig imorgon, är ledig då.

Jag hoppas också på en ny träff till vintern i Nong Khai.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att dom flesta som har studerat mycket får så krångliga och onödigt komplicerade liv.

Ja, det är verkligen jobbigt att tänka. Ju mer man har att tänka med desto mer energi går det åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

"Ja, det är verkligen jobbigt att tänka. Ju mer men har att tänka med desto mer energi går det åt. "

Det kanske är det som gör att jag trivs så bra i Thailand, att man inte tänker och planerar så mycket, utan ägnar energin åt att umgås och leva behagligt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej

Universitet hoppas jag att han inte är interesrad av, men skulle han vara det får han gärna fortsätta.

Jag tycker att dom flesta som har studerat mycket får så krångliga och onödigt komplicerade liv.

Mvh Isan Lover

Det ar nagot mkt sorgligt over detta citat.

Quote

Hej Joints

"Ja, det är verkligen jobbigt att tänka. Ju mer men har att tänka med desto mer energi går det åt. "

Det kanske är det som gör att jag trivs så bra i Thailand, att man inte tänker och planerar så mycket, utan ägnar energin åt att umgås och leva behagligt.

Mvh Isan lover

Pa nagot satt foll alla bitarna pa plats och det kanns som jag antligen borjar forsta hur du tanker (eller inte tanker).

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det allmänt vedertagna begreppet för dessa stackare är förlästa.

Studier bör bedrivas med måtta och inte överdoseras.

[move]Dr Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Quote

Jag har läst hela artikeln.

Stackars kille säger jag. Visst vet han mycket om Thailand och visst kan han språket

men bortset från att han hävdar att han inte har erfarenhet av barliv och -damer kunde hela artikeln ha författats av BTT

Enligt den är det thailändernas fel att han aldrig hittat någon kvinna som passar.

De flesta är för dumma och de som inte är det vill inte ha honom (tacka fan för det).

Hela bunten är kallhamrade beräknande notoriska lögnare som bara tänker på sin försörjning - och ingen,

varken män eller kvinnor, är så pass pålitliga att man kan ha dom som vänner.

Författarens (thai-) mamma och en kvinna, som trots att hon byter pojkvän stup i kvarten,

ändå inte vill vara ihop med honom, är de enda två av 65 miljoner han respekterar.

Om artikeln är representativ för Stickmans förstår jag att Joints inte hämtar kunskap där.

En i mitt tycke mera balanserad källa är Chris Pirazzis "Good medicine for Thailand fever"

även om det generaliseras en hel del där.

En fördel med den boken är, att varannan sida är på thailändska och varannan är på engelska

så bägge kan läsa samma texter (och helst samtidigt) om kulturskillnader mellan faranger och asiater.

Mycket bra ide som kan förebygga många missförstånd innan de hotar förhållandet.

mvh GD

:friends: Dessutom måste vi inse att året är 2009 så trots att livet blir mer och mer stressigt så kan vi ju inte göra som strutsen, minsta motståndets lag. I.L. Låt dina barn få bästa möjliga valfrihet i framtiden. Leva i byn i lugn och ro med dig kan ju verka vackert och fridfullt men dumt att avskärmas från världen utanför.

Sinnliga Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Mycket märkligt att man inte önska att "sina barn" skall studera?!?!

Jag kommer göra allt i min makt att se till att tjejens grabb ska få en så genuin utbildning det går. Sen vad han väljer att göra efter det, får han själv bestämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Universitet hoppas jag att han inte är interesrad av, men skulle han vara det får han gärna fortsätta.

Jag tycker att dom flesta som har studerat mycket får så krångliga och onödigt komplicerade liv.

Om det inte vore IL som skrev detta sa hade jag trott att det var avancerad ironi men som man ser pa nedanstaende citat:

Quote

"Ja, det är verkligen jobbigt att tänka. Ju mer men har att tänka med desto mer energi går det åt. "

Det kanske är det som gör att jag trivs så bra i Thailand, att man inte tänker och planerar så mycket, utan ägnar energin åt att umgås och leva behagligt.

sa ar inte ironi nagot som IL forstar sig pa.

Jag kommer heller aldrig att pressa min dotter till hogre studier om hon inte har intresse eller formaga men tro fan att jag hoppas att hon kommer vilja lasa och jag kommer gora allt for att uppmuntra henne. Pa 2030-talet finns det nog inte sarskilt manga trevliga jobb kvar om man inte ar valutbildad eller en javel pa att spela fotboll eller sjunga.

Om man har IL's negativa syn pa utbildning och ekonomisk utveckling sa undrar jag varfor man inte valkomnar om "makteliten", som han brukar kalla dem, skiter fullstandigt i Isaan sa de kan fortsatta att ga 6 ar i skolan och fortsatta med subsidence farming. Pa det sattet far man inte nagra "krangliga och komplicerade liv" och man kan fortsatta leva i sitt lilla Utopia och jaga sork med blasror. Jag kanner inte till nagot exempel pa ett land som lyckats na ekonomiska framsteg i modern historia utan satsning pa skola och genom att folk lamnar jordbruket. Visst finns det annan lycka an ekonomisk men om man helt tar avstand fran utbildning och utveckling sa ar det tveksamt vad man ska med politisk makt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man bara baxnar ju när man läser om Isan Lovers livsfilosofi. Som Atom skriver:

"Om man har IL's negativa syn pa utbildning och ekonomisk utveckling sa undrar jag varfor man inte valkomnar om "makteliten", som han brukar kalla dem, skiter fullstandigt i Isaan sa de kan fortsatta att ga 6 ar i skolan och fortsatta med subsidence farming. Pa det sattet far man inte nagra "krangliga och komplicerade liv" och man kan fortsatta leva i sitt lilla Utopia och jaga sork med blasror."

Exakt. Vad är det IL klagar på egentligen vad gäller "makteliten"? Han får ju precis vad han vill ha?

Saknas det generösa bidrag så att man kan leva ett ännu mer bekymmerslöst liv som Isaansk bonnläpp, eller vad är problemet?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som om IL har målat in sig i ett hörn. Ska man vara riktigt elak så kan man byta ut hans smeknamn från Bagdad Bob till Pol Pot. Men så elak vill man ju inte vara, eller hur.

Jag tycker att IL är den kanske mest intressanta personen på det här forumet. Han kör sin egen stil vilket jag beundrar. Men jag undrar hur väl synkad han är med den övriga befolkningen i Isaan. Är de också emot nymodigheter som högre levnadsstandard och utbildning? Av det lilla jag vet verkar även de vilja ha sin del av kakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints

"Ja, det är verkligen jobbigt att tänka. Ju mer men har att tänka med desto mer energi går det åt. "

Det kanske är det som gör att jag trivs så bra i Thailand, att man inte tänker och planerar så mycket, utan ägnar energin åt att umgås och leva behagligt.

Mvh Isan lover

Ska man skratta eller gråta? Jag läser ILs mening om och om igen och undrar om han är sann.?

Tycker IL alltså det är skönt att slippa tänka och han vill helst undvika detta och bara umgås...?

Händer inte många gånger att jag inte finner ord, näpp brukar alltid kunna komma på nån typ av argumentation och svar, ibland bra och ibland dåliga, jag gillar dock att argumentera och blir allt som oftast imponerad av andras kunskap och argumentation.

Men efter att ha läst ILs inlägg i denna tråd så ... .... :kort:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Forumister, skratta och narras bäst Ni kan.

Hade Ni varit lika belästa och välutbildade som undertecknad så hade Ni förstått hur tungt det kan vara att behövas tänka, för att inte tala om hur

krångligt och besvärligt livet kan vara.

Nä, var glada Ni som inte har något förstånd att dras med!

Överliggaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bästa Forumister, skratta och narras bäst Ni kan.

Hade Ni varit lika belästa och välutbildade som undertecknad så hade Ni förstått hur tungt det kan vara att behövas tänka, för att inte tala om hur

krångligt och besvärligt livet kan vara.

Nä, var glada Ni som inte har något förstånd att dra med!

Överliggaren Arne

Världsklass banarne!

:D:D:D

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ska man skratta eller gråta? Jag läser ILs mening om och om igen och undrar om han är sann.?

Tycker IL alltså det är skönt att slippa tänka och han vill helst undvika detta och bara umgås...?

Händer inte många gånger att jag inte finner ord, näpp brukar alltid kunna komma på nån typ av argumentation och svar, ibland bra och ibland dåliga, jag gillar dock att argumentera och blir allt som oftast imponerad av andras kunskap och argumentation.

Men efter att ha läst ILs inlägg i denna tråd så ... .... :kort:

Synd att IL väljer att besvara ett inlägg om fiske, men han kanske är upptagen.

Jag tror helt enkelt han skrev fel. Hade otur med orden.

Kunskapsförakt har jag råkat ut för förut, dock aldrig i den form.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har inte hunnit svara, men nu har jag tid över igen.

Det var roligt att det blev lite liv på forumet.

Jo jag har tyckt att man ska studera med måtta och medger att det är lite udda.

Men jag grundar det på egna upplevelser av både folk som jag känner och umgås med, och folk jag har mött i livet.

Det är bäst att säga det redan nu att detta naturligtvis inte gäller alla.

Jag önskar att jag kunde dra lite exempel på detta men då riskerar jag att peka ut folk och det vill jag inte.

Men hög utbildning är ingen garanti för ett lyckligt liv, jag upplever ofta att en vanlig hantverkare kanske har ett bättre liv.

Han lämnar jobbet och är ledig, hinner umgås med barnen, kanske träna dom i fotboll på kvällarna eller fiska o.s.v,

en högutbildad har kanske ett jobb som kräver större engagemang, längre arbetsdagar, möten, konferenser, telefoner och datorer att bevaka även hemma, då är det inte mycket tid över för familj och vänner.

Vilken människa som har bästa livet går ju att diskutera, och förmodligen även vilken familj som har det bäst.

Men detta är högst personligt och jag önskar naturligtvis att folket Isaan ska få tillgång till bra utbildning och utveckling.

Även om jag själv trivs med det enkla på landet, och civilisationen i Nong Khai eller Udon Thani är ju inte långt borta om man känner för det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tror jag förstår resonemanget, IL.

Ungefär som att pengar inte är någon garanti för lycka.

Du har gjort ett val, och så långt är väl allt bra.

Hoppas du väljer rätt för dina barn med.

För det var därför det "blev liv"

Du hoppas att pojken inte väljer att studera.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...