Jump to content
IGNORERAD

Why I never married A Thai...


Tommy

Recommended Posts

Eventuell charm med thailändares beteende mister ganska snart sin lyster om man är där en längre tid. Kort sagt blir man benägen att se dom som idi*ter. Men det är väl bara att gratulera IL om han efter lång tid i Thailand fortfarande finner thailändarna charmerande.

Herr Chang har talat.

Till att se thailändarna som idi*ter har jag ännu inte kommit. Kanske jag inte har vistats där tillräckligt länge. Visst att en del kan uppträda lite dumt eller utföra saker på ett sätt som kan verka korkat men det är inte så mycket att bry sig om i Thailand. Det är mest bara att hänga med i den slappa attityd som I. L. tycker om. Charmerande...mja, några kanske men inte så att man springer på dem i varje gathörn även om jag försöker mig på ett leende.

Den som jag närmast vill kalla idi*t är den thailändare som jag oftast träffar på hemmaplan, men det beror på helt andra bakomliggande orsaker.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    11

  • Joints

    11

  • Tommy

    10

  • Vaxet

    9

Mest aktiva i denna tråd

Hej Rospigg,

Tja, att benämna ett helt folkslag idi*ter är väl lite för mycket. Jag får ta tillbaka det. Låt mig istället säga att det för mig är uppenbart att thailändare tänker annorlunda. Och detta tänkande finner jag numera inte charmerande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej Rospigg,

Tja, att benämna ett helt folkslag idi*ter är väl lite för mycket. Jag får ta tillbaka det. Låt mig istället säga att det för mig är uppenbart att thailändare tänker annorlunda. Och detta tänkande finner jag numera inte charmerande.

Herr Chang har talat.

Det framgår dock tydligt vem de flesta här anser tänker "rätt".

Definitionen på "logisk tänkande" verkar ha svenskt ursprung.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja nästan allt som vi västerlänningar upplever som ologiskt och annorlunda,

är för Thailändaren fullständigt logiskt och normalt.

Sitt västerländska tänkande bör man lämna hemma i Sverige, då blir tillvaron enkel och trivsam, det är också lärorikt att se att saker och ting fungerar även om man gör på ett annat sätt.

Framför allt gäller det att gå ner i varv och ta till sig deras sätt att vara,

att försöka få en familj eller by att tänka och uppföra sig som falanger är slöseri med tid.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ja nästan allt som vi västerlänningar upplever som ologiskt och annorlunda,

är för Thailändaren fullständigt logiskt och normalt.

Sitt västerländska tänkande bör man lämna hemma i Sverige, då blir tillvaron enkel och trivsam, det är också lärorikt att se att saker och ting fungerar även om man gör på ett annat sätt.

Framför allt gäller det att gå ner i varv och ta till sig deras sätt att vara,

att försöka få en familj eller by att tänka och uppföra sig som falanger är slöseri med tid.

Mvh Isan Lover

Visst finns det kulturskillnader mellan Thailand och Sverige, men i grunden har vi samma mänskliga värderingar och behov.

Man skall akta sej för att göra skillnaderna fler, konstigare  och större än vad de är.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ja nästan allt som vi västerlänningar upplever som ologiskt och annorlunda,

är för Thailändaren fullständigt logiskt och normalt.

Sitt västerländska tänkande bör man lämna hemma i Sverige, då blir tillvaron enkel och trivsam, det är också lärorikt att se att saker och ting fungerar även om man gör på ett annat sätt.

Framför allt gäller det att gå ner i varv och ta till sig deras sätt att vara,

att försöka få en familj eller by att tänka och uppföra sig som falanger är slöseri med tid.

Mvh Isan Lover

Hej!

Kloka ord, Man får rätta in sig i ledet.

Jannef

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Il och jannef,

Jag vander mig lite mot "ratta in sig i ledet" argumentationen. Vi kan val alla enas om att allt Svenskt ar inte bra och likasa inte heller allt Thailandskt. Vidare sa kan man konstatera att det finns vissa sidor med den Thailandska kulturensom kanske ar att foredra framfor den Svenska och vice versa. Hur detta upplevs ar sjalvklart subjektiv och samtidigt som vissa mar som fisken i vattnet i Sanuk och Sabai atmosfar sa blir andra halvt tokiga pa bristande ordning och protestantisk rationalitet.

Min poang ar att fordomma eller att hylla allt blint ar upp till var och en och maste baseras pa egna preferenser.

Snacket om att "anpassa sig", "rata in sig i ledet" och "ta seden dit man kommer" kanns konstigt och jag ser inget skal till att anpassa mig till nagot jag inte haller med om/tror pa/tycker ar ratt och riktgt osv. Om det ar saker jag tycker ar vettiga ar det sjalvklart jag forsoker anamma ett beteende men varfor acceptera eller till och med lagga sig till med beteenden som man inte star for eller tycker ar onskvarda?

Samhallen och civilizationer utvecklas och frodas av att kulturtraditioner och radande doktriner ifragasatts - varfor inte ocksa i Thailand? och varfor inte av oss?

Med tanke pa Thailands ibland extremt arroganta installning till omvarlden och dess potentiella varde for landet sa ar det synd att manga kapitulerar, tummar pa sina varderingar och bara valjer att anpassa sig for minsta mojliga motstand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst finns det kulturskillnader mellan Thailand och Sverige, men i grunden har vi samma mänskliga värderingar och behov.

Man skall akta sej för att göra skillnaderna fler, konstigare  och större än vad de är.

Haller helt med Jive. Finns manga pa forumet som basunerar ut hur mycket battre och annorlunda Thaitjejer ar jamfort med svenska tjejer och lika manga, och markligt nog ibland samma personer, som vandar sig over hur konstiga och primitiva Thaitjejer och framforallt Thailand ar.

Jag ar nog en helt annan person an BTT, Kim, Joints och lars60 och da ar vi anda alla svenskar och av samma kon. Det ar nog inte helt omojligt att Tik ar mer lik Lisa an hon ar Noi och framforallt Somchai aven om det atminstonde ytligt sett oftare ar tvartom. Men, olikheter saljer. Det vore nog svarare for Stickmann att livnara sig pa sin sida om han istallet hade flyttat till Stuttgart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom och Wille

När det gäller "ratta in sig i ledet" argumentationen som ni kallar det, så är det inte något man ska känna sig tvingad till, det ska kännas naturligt och positivt.

Men att omgivningen kommer att märka och uppskatta dina "ansträngningar" kan man vara helt övertygad om.

Och jag tror att det är helt avgörande på om man kommer att trivas på landet eller ej.

Det finns ju folk som fortsätter att leva och bete sig som falanger även på landet men dom brukar bli ganska isolerade och vara missnöjda med livet.

Sedan att allt inte är bra i Thailand eller dåligt i Sverige tycker jag också är helt riktigt.

Båda länderna har bra och dåliga sidor, men jag försöker fokusera på det positiva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sedan att allt inte är bra i Thailand eller dåligt i Sverige tycker jag också är helt riktigt.

Båda länderna har bra och dåliga sidor, men jag försöker fokusera på det positiva.

Mvh Isan Lover

Det är en trevlig inställning, tycker jag. Man får gärna intrycket att du har lyckats smälta bra in i din thailändska (isaanska) omgivning. Jag undrar lite nyfiket om det finns något thailändsk fenomen som du inte tycker om utan där du fortfarande föredrar det svenska sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Om du laser mitt inlagg #15 sa ser du att jag forsvarade det manga vasterlanningar ofta kallar konstigt och aven i mitt senaste inlagg sa skrev jag att jag inte tycker man ska overdriva skillnaderna. Jag tycker, aven om jag inte skrivit det, precis som wille att man inte nodvandigtvis behover gora allt pa thaivis bara for att man bor har och jag tycker mig aldrig behovt gora nagra storre kompromisser for att trivas eller accepteras av de flesta thailandare. Jag har trots allt bott har i over 10 ar och tanker sa fortsatta gora sa jag skulle aldrig fa for mig att skriva att Thailand ar kass, forutom politiskt. Dock skulle jag inte valja att leva i Thailand om jag inte hade minst samma ekonomiska standard som i Sverige. Thailand ar ett trevligt land om man ar relativt rik men att leva har som "fattigfarang" ser jag inte som ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Det som jag fortfarande inte gillar är t.ex nedskräpningen i byn speciellt inte sedan vi numera har sophämtning för bara 10 baht per månad.

Den ibland brutala behandlingen av husdjuren och den oreglerade jakten som pågår året runt utan tanke på om några djur ska finnas kvar eller ej är väl också något man inte förstår riktigt.

Och naturligtvis politikens problem som Atom också tog upp.

Annars har jag svårt att komma på något fenomen som jag inte gillar eller åtminstone inte accepterar.

Hej Atom

Visst är det kanske möjligt att bli accepterad och trivas i Thailand utan större kompromisser eller göra allt på thaivis.

Själv har jag ju gjort på ett annat sätt och det har också slagit väl ut, men jag har faktiskt träffat en del falanger runtom på landsbygden som inte har lyckats så bra.

Som har fortsatt äta falangmat och därför äter ensamma och vaktar sin mat, för utan den kan dom inte vara kvar.

Som tycker eller tror att Thailändare är tjuvaktiga och därför inte släpper in dom i huset,

tro det eller ej men det är sant, hur frugan och hennes släkt reagerar är ju lätt att räkna ut.

Som inte kan prata med folk i byn och lever mer eller mindre isolerade och olyckliga.

Som upplever byn och folket som skrämmande eftersom dom aldrig har vågat ta kontakt och bjuda på sig själva.

Sedan att "Thailand är ett trevligt land när man är relativt rik"  stämmer säkert,

men jag tycker pengar är lite överskattade när man väl lär känna folket och ingår i byns gemenskap.

Lika viktigt som egna pengar är nog en bra och arbetsam släkt och goda vänner.

Själv vill jag absolut inte ha bättre standard eller leva annorlunda på något sätt än mina släktingar eller grannar i byn, även om vi naturligtvis skulle ha råd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Atom

Visst är det kanske möjligt att bli accepterad och trivas i Thailand utan större kompromisser eller göra allt på thaivis.

Själv har jag ju gjort på ett annat sätt och det har också slagit väl ut, men jag har faktiskt träffat en del falanger runtom på landsbygden som inte har lyckats så bra.

Som har fortsatt äta falangmat och därför äter ensamma och vaktar sin mat, för utan den kan dom inte vara kvar.

Som tycker eller tror att Thailändare är tjuvaktiga och därför inte släpper in dom i huset,

tro det eller ej men det är sant, hur frugan och hennes släkt reagerar är ju lätt att räkna ut.

Som inte kan prata med folk i byn och lever mer eller mindre isolerade och olyckliga.

Som upplever byn och folket som skrämmande eftersom dom aldrig har vågat ta kontakt och bjuda på sig själva.

Sedan att "Thailand är ett trevligt land när man är relativt rik"  stämmer säkert,

men jag tycker pengar är lite överskattade när man väl lär känna folket och ingår i byns gemenskap.

Lika viktigt som egna pengar är nog en bra och arbetsam släkt och goda vänner.

Själv vill jag absolut inte ha bättre standard eller leva annorlunda på något sätt än mina släktingar eller grannar i byn, även om vi naturligtvis skulle ha råd.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover,

Ska jag tolka din forsta mening som att du ifragasatter att jag ar accepterad och/eller trivs i Thailand???

Jag tror att vi som vanligt diskuterar fran tva vitt skillda synvinklar. I min "by" som ligger en dryg timme fran Bkk sa finns det manga som har loner som ligger pa narmast svenska nivaer sa jag behover inte jaga sork med blasror for att smalta in. Jag lever ungefar som jag skulle gjort i min lilla hemby i Sverige med den skillnaden att alla andra ar thailandare och att jag darfor pratar thailandska. En annan skillnad, som jag inte ens tanker pa som en skillnad langre, ar att "extended family" ar standigt narvarande och det trivs jag bra med. Dessutom kan jag for en billig penning slippa gora de hushallssysslor jag for stunden inte onskar gora, precis som manga andra av byns invanare valjer att gora. Jag ater heller aldrig farangmat, inte for att det inte finns men for att jag tycker thaimat ar mycket godare. Jag deltar ocksa i "byangelagenheter" typ brollop och andra hogtider nar tid medges.

I var dotters skola i Bkk ar jag garanterat ofantligt mycket fattigare an nagra av de thailandska fadrerna sa dar maste jag kanske anstranga mig lite for att passa in  ;) . Aven jamfort med de flesta utlandska fadrer ligger jag nog trots en relativt hog svensk lon i la.

Jag vill absolut ha en gigantiskt mycket battre standard an folk pa den isaanska landsbygden och aven betydligt battre an folket i "min" by. Att utsatta sitt barn for en thailandsk byskola om man har mojlighet till nagot annat anser jag vara pa gransen till brottsligt, det ar ju ingen slump att Thailand hamnar langre och langre efter manga andra asiatiska lander nar barnen inte lar sig nagot som nutidens manniskor har nagon nytta av. For att ha rad med en bra skola, forsakringar, Sverigeresa sa gar det ar en miljon baht redan, valdigt fa isaanska bonder som har de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Det är nog stor skillnad på våra byar beroende på var dom ligger.

Och det förklarar säkert våra åsikts skillnader i ämnet.

I vår by eller närområde finns inte en människa med lön på svensk nivå.

Och jag tvivlar inte på att du trivs eller är accepterad där, men om du skulle komma på tanken att bo i en liten by i djupaste isaan så skulle du få ändra dig på många sätt för att bli accepterad.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och jag tvivlar inte på att du trivs eller är accepterad där, men om du skulle komma på tanken att bo i en liten by i djupaste isaan så skulle du få ändra dig på många sätt för att bli accepterad.

Hej Isaan Lover,

Jag tror sakert att jag skulle behova andra pa en hel del vanor bade for att trivas och for att bli accepterad i en liten by i djupaste Isaan. Arligt talat sa skulle tanken pa att flytta dit aldrig sla mig men det innebar inte att jag inte kan forsta att andra kan trivas dar. Jag vidhaller dock att ingen svensk bor flytta dit sa lange de har barn som behover ga i riktig skola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Ja skolgång är ett problem, våran lille är bara 14 månader än så vi har gott om tid att fundera ut hur vi ska hantera det.

För om vi blir permanent bofasta i byn så blir det ju byskolan,

frugan vill att vi ska köpa ett hus i Nong Khai så han kan gå i den intenationella skolan där.

Men jag är rädd att jag skulle sakna byn och livet där om vi skulle bo i stan, så vi får se hur det blir.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Tack för svaren. En sista undran, du verkar trivas väldigt bra där och tydligen har du inte så stora krav på bekvämligheter eller moderniteter, så jag undrar varför du inte bor där på heltid?

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att satta sitt barn i thailandsk byskola kan knappast anses vara "in the best interest of the child" och jag skulle personligen aldrig overhuvudtaget fundera over det som ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att satta sitt barn i thailandsk byskola kan knappast anses vara "in the best interest of the child" och jag skulle personligen aldrig overhuvudtaget fundera over det som ett alternativ.

Säg inte det. Kan kanske fungera som en bra referensram om man förutsätter att tiden i byskolan bara är tillfällig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Våran plan är att köpa och bygga allt som vi behöver under tiden som vi är löntagare här i Sverige, ingen av oss vill låna till något.

Frugan studerade ju tills hon var 25 år och tycker fortfarande att det är roligt att jobba här i Sverige, pensionssparar o.s.v.

Själv har jag en väldigt bra och förstående arbetsgivare och jobbar oftast 4 dagars vecka och har ledigt 3 månader varje vinter.

Men målet är helt klart att bli kvar i Isaan.

Och jag har helt riktigt inga andra krav på bekvämligheter än andra byinnevånare,

och stortrivs med livet där.

Så många spännande och ärliga människor har jag aldrig träffat på något annat ställe i världen.

Och det har inte med min fru att göra, för jag trivdes och vistades där till och från under 15 års resor innan jag träffade henne.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Isan Lover verkar verkligen ha funnit sin plats i tillvaron :good:

Kul för honom men för mig skulle aldrig bylivet funka i längden.

Har man barn har ju redan problemet med en vettig skola tagits upp.

Och inte bara det!

Jag måste ha liv och rörelse runt omkring mig och den sävliga tillvaron i en by i Isaan skulle helt enkelt inte passa mig i längden

Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att flytta till Thailand när min grabb kommit upp i 20årsåldern (han är 15 nu) och eftersom min tjej är ung och inte har några egna barn så sitter man väl snart där igen :wacko:   - nåväl, det har jag ingenting emot.

Thailändsk kommunal skola (eller vad man nu ska kalla det) ger jag inte mycket för och diverse så kallade internaionella skolor på turistorterna är jag skeptiskt till så då återstår väl egentligen bara Bangkok som desutom är en storstad med fart o fläkt samt en flygplats på nära håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Själv har jag ju gjort på ett annat sätt och det har också slagit väl ut, men jag har faktiskt träffat en del falanger runtom på landsbygden som inte har lyckats så bra.

Som har fortsatt äta falangmat och därför äter ensamma och vaktar sin mat, för utan den kan dom inte vara kvar.

Som tycker eller tror att Thailändare är tjuvaktiga och därför inte släpper in dom i huset,

tro det eller ej men det är sant, hur frugan och hennes släkt reagerar är ju lätt att räkna ut.

Som inte kan prata med folk i byn och lever mer eller mindre isolerade och olyckliga.

Som upplever byn och folket som skrämmande eftersom dom aldrig har vågat ta kontakt och bjuda på sig själva.

Träffande beskrivning Isanlover! :)

Jo såna där faranger har man ju sett i Thailand vid ett antal tillfällen... ha ha

Människor som är otroligt bittra samt tycker att hela deras thailändska omgivning bara är ute efter att lura dom. Helt klart har dom hamnat helt fel i livet och man kan inte annat än tycka synd om dom.

En vis skepsis är väl aldrig fel att hålla sig med men i många av dom här specifika fallen har det gått åt helsike för långt när alla thailändare ses som fiender.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vill absolut ha en gigantiskt mycket battre standard an folk pa den isaanska landsbygden och aven betydligt battre an folket i "min" by. Att utsatta sitt barn for en thailandsk byskola om man har mojlighet till nagot annat anser jag vara pa gransen till brottsligt, det ar ju ingen slump att Thailand hamnar langre och langre efter manga andra asiatiska lander nar barnen inte lar sig nagot som nutidens manniskor har nagon nytta av. For att ha rad med en bra skola, forsakringar, Sverigeresa sa gar det ar en miljon baht redan, valdigt fa isaanska bonder som har de pengarna.

Intressant. gissar att det går ungefär en miljon baht till att driva min egen familj i Sverige per år också. Med några månaders Thailandsbesök och allt annat inräknat.

Tror dock att ni får rätt så mycket mer lyx för er miljon än vad vi får för vår, hemhjälp, barnflicka, behöver inte byta avgassystem själv, inte utföra diverse husreparationer osv osv. Allt arbete som man gör själv i Sverige går att leja för en billig peng i Thailand.

Däremot tror jag kanske vi får mer kvalité av sånt som inte syns utåt och som vi finansierar via skatten. Bra skolor/förskolor finns t ex nästan i varje kvarter, samma med sjukvård osv. Lägstanivån på sådant är väldigt hög i Sverige.

I övrigt håller jag med dig, skulle jag bo i Thailand så skulle jag säkert behöva samma miljon för att gå runt. Och det skulle förstås innebära mycket mer synbar lyx än jag kan unna mig i Sverige.

Jag kan visst bo primitivt i Thailand och trivas utmärkt bra med det, men då gäller det för några månaders semester per år. Skulle jag bo där året runt skulle mina krav vara av helt annorlunda karaktär.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Atom skrev

" Jag vill absolut ha en gigantiskt mycket battre standard an folk pa den isaanska landsbygden och aven betydligt battre an folket i "min" by. Att utsatta sitt barn for en thailandsk byskola om man har mojlighet till nagot annat anser jag vara pa gransen till brottsligt, det ar ju ingen slump att Thailand hamnar langre och langre efter manga andra asiatiska lander nar barnen inte lar sig nagot som nutidens manniskor har nagon nytta av. For att ha rad med en bra skola, forsakringar, Sverigeresa sa gar det ar en miljon baht redan, valdigt fa isaanska bonder som har de pengarna. "

Jag ska försöka förklara min syn på standard.

När jag började vistas på landsbygden i mitten på åttiotalet fick man tvätta sig och borsta tänderna i närmaste flod eller damm, om det inte fanns sparat regnvatten i lerkrukorna. (detta gillade jag),

att gå i mörkret längs stigen till floden och med ficklampa lysa efter ormar innan man vada ut i det svalkande vattnet under en kakafoni av främmande djurläten ifrån djungeln runtomkring. Då kände man sig lite som en upptäcktsresande. Så hade vi det i ca 10 år, nästa steg var att folk skaffade en thaitoalett med tillhörande murade vatten behållare, en liten för toaletten och en större för dusch. Så har jag haft det ända tills för 4 år sedan då vi djupborrade en brunn och installerade en riktig dusch och toalett.

Varmvatten skaffade vi först denna vinter eftersom vi inte ville bada den lille i kallvattnet när det bara

är 8-10 grader i luften. Vid denna tidpunkt hade redan en del i byn haft varmvatten och borrade brunnar långt före oss.

Man sov utan madrasser direkt på trägolven som ofta var så dåligt att man fick se upp var man trampade för att inte gå igenom. Och man kunde ligga och titta ut på månen och stärnorna genom springorna i väggen som var tillräckligt stora för att ödlor, tusenfotingar och ormar kunde ta sig igenom.

Kor, bufflar, hönor och hundar vistades under husen så att sova när solen gick upp var helt omöjligt.

Men det har lärt mig att gå upp på morgonen och att det är helt ok att bo på detta sätt,

och man känner till ljuden och kan veta ungefär vad som sker runtomkring fast det är mörkt och man inte kan se något. Och jag har inte fått ont i ryggen heller.

Sover fortfarande på golvet fast numera med en hård thaimadrass under mig, men frugan har blivit modern i Sverige så nästa vinter blir det nog en riktig säng.

Så jag är van med det gamla sättet att leva i Thailand och kommer att sakna det när det är borta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

.och varje morgon fick jag ga upp och stada motorvagen".  ;)

Jag har pluggat i Botswana, gjort FN-tjanst i fd Jugoslavien och bor fortfarande ofta pa hotell pa indiska och kinesiska landsbyggden som ar langt samre an vad de flesta svenskar nagonsin sett. Det ar inte formagan att harda ut lag standard det handlar om, det ar fragan om hur man vill leva om man har mojligheterna till nagot battre.

Du far garna bo pa den isaanska landsbyggden som en svensk Crocodile Dundee, jag vill inte gora det. Om du tycker att en isaansk byskola ar bra nog for din son sa ar det val inte sa mycket att tveka pa men for mig ar det totalt uteslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...