Jump to content
IGNORERAD

Jakten på den perfekta Margaritian/Panangen


Esspe

Recommended Posts

Jag har två stora favoriter vad gäller mat och dryck. Drickat är Margarita och maten är Panaeng, helst nuea. Har ätit/druckit otaliga och det finns en oerhört stor variation i utförande och smak. 

 

Tänkte rapportera vad jag hittat/hittar här och skulle någon vara motiverad/ha intresse så fyll på. Om nu ingen är intresserad så kan det vara bra för mitt dåliga minne att ha det registrerat. Har en matfavorit till men den är oerhört svår att hitta som jag vill ha den, brukar ofta vara nästan smaklös och intetsägande men när dom lyckas med Ghai med Mamuang så är det suveränt gott. Har inte så mycket bilder än men nu när man blivit HP så lär det bli en del av resp dom ca sju månader jag ska spendera i Thailand.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    42

  • Mankan

    3

  • matz

    3

  • hakancnx

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Börjar med den bästa Margaritan jag fått. Det är definitivt en 10 men då hade jag ju inte kunnat fortsätta så jag får sätta ner det till 9,5 pga priset. Minns inte vad den kostade men måste ju hitta något minus som sagt. En tia spar jag till min begravningsfest. Inköpt vid 3-4 dagars boende på Koh Kuud  Resort och blandad av en Khmer. Dom verkar ha en speciell talang för det där med drinkar, har fått många bra Margaritor där.

 

20161116_183749.thumb.jpg.7f77836ab69605adb428bad1165fe158.jpg

 

Färg 10

Smak 10

Utförande 10

Pris 9,5

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor just nu på Fifth Jomtien i Pattaya och dom har som så många andra promotion på det mesta nu. Margarita för 120 Baht låter ju som ett klipp eller hur? Glöm det, köp en läsk på närmaste 7/11 i stället. 

Färg 5

Smak 1

Utförande 3

Pris 9

 

Offrar ingen bild på den.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Gillar panaengen de har på Det5 på Soi 8 i Bangkok. Ligger strax innanför Stable Lodge.

Noterat, ska till Bangkok på tisdag förambassadbesök.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panaeng Nuea Surf Kitchen Soi 5 Jomtien. Bild vid nästa besök eftersom jag inte kommit på den här tokiga idén innan.

 

Färg 5

Smak 7

Utförande 7

Pris 10

 

Lite "grötig" men bra smak och fin krydda. Ser lite tråkig ut  men det gör väl dom flesta. Kanske kunde varit lite starkare men det kan jag ju be om nästa gång.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockar ur minnet nu.

 

Panaeng. Len Kee, Pattaya Klang. Väldigt bra thaiställe, billigt och gott. Kan dock variera lite, förmodligen beroende på vem som lagar just den dagen. Fanns nån tråkig kypare där tidigare men han fick sparken i fjor.

 

Färg 7

Smak 8

Utförande 8

Pris 10 

 

Här nötköttskvalitén lite blandad. För det mesta bra men vill man vara på den säkra sidan så ta gris eller kyckling. Låt säg  att neua är bra 4 ggr av 5 iaf. Bra kryddat och en av dom bästa när den är på topp.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sand Dunes Hotel, Had Chao Lao.

 

En liten variant på Maragita, Margarita Ginger. Han petade i lite ginger och det var inte helt fel, gav ytterligare en smak till det.

 

Färg 7

Smak 7

Utförande 7

Pris ingen aning men gissar på 180Baht,

 

Tyvärr inga bilder på drinken bara på hotellet och stranden. Besök rekommenderas starkt för badsugna.

 

59c792c4c76f1_ChaoLao2017(5).thumb.jpg.a12e17f8a892f17016286fdd0bae764a.jpg59c792dcc02e7_ChaoLao2017(6).thumb.jpg.95228dd9fd905e61a5f50a7890df7925.jpg

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Margarita, Chaolao Tosang Beach Hotel, Had Chao Lao.

 

Färg 5

Smak 5

Utförande 5

Pris ingen aning. Kanske jag dricker för många?

 

Tyvärr inga bilder, dom ligger i den stationära. hemma i Svedala.

 

Det är ju inte precis som att blanda en GT, kräver betydligt mer för att få den rätta balansen mellan surt/sött/beskt/saltet. Man ska ju bara ana Tequilan och för mycket salt runt kanten så sätter man ju i halsen. Kräver sin man och jag har själv praktiserat en del. I början hade det inte fått många poäng i min egen bedömning men nu kan jag nog få till en 6 iaf. Om jag inte provsmakat innan kanske t.o.m. en sjua.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag föredrar Frozen Margarita och man ska kunna beställa den per kanna.

 

Det finns ju en uppsjö av varianter och frozen tycker jag också är en av dom bättre. Blue Margarita duger också men jag är mest förtjust i originalet.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här jakten har pågått i runt 15 år och än har jag inte hittat Den Perfekta. Ska till Beer Garden i kväll, får se hur den är där. Återkommer med rapport och förhoppningsvis foto, om jag kommer i håg att plåta.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Len Kee har f-ö också en fullt acceptabel Gai med mamuang. Lite tryck i den, som jag vill ha den.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Esspe:

Len Kee har f-ö också en fullt acceptabel Gai med mamuang. Lite tryck i den, som jag vill ha den.

Lenkee bästa Thai-käket i Feskebyn. Frugan bara älskar deras käk. Alltid mycket folk,snabb servering, kanonmat.  Har man krav på god mat men skiter i dukning och allt annat.....då ger jag Lenkee 9 av 10 Chang alla dagar i veckan.

 

Ett tips...be att få gå in i deras kok och kolla. Lovar att ni blir impade av personalens matlagning.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev thomas001:

Lenkee bästa Thai-käket i Feskebyn. Frugan bara älskar deras käk. Alltid mycket folk,snabb servering, kanonmat.  Har man krav på god mat men skiter i dukning och allt annat.....då ger jag Lenkee 9 av 10 Chang alla dagar i veckan.

 

Ett tips...be att få gå in i deras kok och kolla. Lovar att ni blir impade av personalens matlagning.

Var finner man detta ställe ?

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Var finner man detta ställe ?

 

Starta korsningen 2 road/klangen. Ca 150-200 meter upp på hoger sida. Du ser en blå skylt med vit text på långt avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Paneng är väl från södra Thailand eller möjligen från Malaysia . Ja skit samma,den godaste jag ätit var på koh lanta,restaurnng namn cook kai.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska visa dig på min Panängfavorit. 

89A2C30A-6805-418B-BEF0-FCBE3017146D.jpeg.b850f9aab42b7d37060d20250fb6c3ab.jpeg

 

Beträffande spriten så fuskas det överallt med råvarorna.  Ska vara  äkta Cointreau, bra Tequila och färskpressad citron. 

Men att hitta en bar som gör den blir inte lätt. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev hakancnx:

Jag ska visa dig på min Panängfavorit. 

89A2C30A-6805-418B-BEF0-FCBE3017146D.jpeg.b850f9aab42b7d37060d20250fb6c3ab.jpeg

 

Beträffande spriten så fuskas det överallt med råvarorna.  Ska vara  äkta Cointreau, bra Tequila och färskpressad citron. 

Men att hitta en bar som gör den blir inte lätt. 

Den panaengen ser frestande ut. Det kan väl inte vara Boomerang?

 

Cointreauen kan dom ersätta med Triple Sec och lime duger också utan att det kan kallas fusk. Ett bra tecken brukar vara att lyssna efter shakern. Ofta hörs det ingenting.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beer Garden Pattaya. Dagens Margarita. 

Färg 620170924_192337.thumb.jpg.d226d14cb169063d00b4a14d07bc780e.jpg

Smak 4

Utförande 4

Pris 5 (150 baht)

 

Nej inte värd pengarna. 

 

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panaeng är nog min favorit currygryta, Pad medd mamoang gai är också bra, fast min absoluta favorit thairätt heter "Pad phett moo gawp" starkt som fasen med friterat fläskkött på en liten restaurang i vårt kvarter i Bkk.

 

Frugan gör en bra Panaeng, oftast med kyckling, eftersom hon inte äter biff, men den finns med biff på vår meny.

Vi har ett par stammisar som ofta beställer "Panaeng gai, med biff" jaja, alla kan inte behärska alla språk...

 

Frugans favorit drink är förresten Margarita, hon dricker väldigt sällan, men den gillar hon, så jag följer tråden med stort intresse!

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska till Dusit Thani på tisdag, får se om börsen tillåter en rapport om deras Margarita. Någon Panaeng lär jag inte beställa där, gör sig bäst på lite enklare ställen tycker jag.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...