Jump to content
IGNORERAD

Lösa lån


uptoyou

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev Tommy:

Köpte en ny Yamaha XJR 1300, 2002 och var tvungen att låna ca 45.000:- , blev erbjuden annuitetslån, men vägrade eftersom jag visste att jag skulle klara att betala av det på ett par år.

Vilket jävla strul det blev, banken satte sej på tvären och påstod att jag var korkad och inte förstod hur förmånligt deras "erbjudande var"... Så jag bytte bank.

Lånet var avbetalt inom ett år. Vet inte hur mycket jag tjänade på att ha rak amortering, men i princip så avskyr jag annuitetslån, eller lån över huvudtaget.

Då får han be någon annan växla, Bankerna sitter i Skatteverkets ficka och bokför nästan alla kontant transaktioner, några tusen åt gången kanske funkar...

 

 

MVH

Är väl inte heller så fördelaktigt att växla 2 ggr, mpr:are brukar ju vara som hökar på var det är billigast att växla....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • uptoyou

    10

  • Kenneth4618

    7

  • andrejsdenruskige

    7

  • Khonis

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så fungera normalt sett inte ett annuitetslån. Visst betalar man samma belopp varje månad men det är en kombination av ränta och amortering. Från början är räntan hög och amorteringen låg och mot slutet är förhållandet det omvända. 
 
Om man löser lånet genom att betala den kvarstående skulden behöver man normalt sett inte betala räntan för den tid man inte har kvar skulden.  Fast allt är väl i och för sig möjligt i Thailand.....
Normalt här i Thailand är att du handlar allt på kredit. Det är en del av företagets vinst att sälja avbetalningskontraktet. Att handla kontant är ingen fördel för säljande företag. Utlånaren ger provision till säljande företag beroende på kontraktets löptid och förmodad vinst.
Att då förtidsinlösa lånet är få utlånare intresserad av om han måste minska vinsten.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt här i Thailand är att du handlar allt på kredit. Det är en del av företagets vinst att sälja avbetalningskontraktet. Att handla kontant är ingen fördel för säljande företag. Utlånaren ger provision till säljande företag beroende på kontraktets löptid och förmodad vinst.
Att då förtidsinlösa lånet är få utlånare intresserad av om han måste minska vinsten.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk



Visst är det så men TS ska lösa ett studielån och då finns en chans att det är relativt normala regler för annuitetslån som gäller.

/Krille


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter



Visst är det så men TS ska lösa ett studielån och då finns en chans att det är relativt normala regler för annuitetslån som gäller.

/Krille


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi får hoppas det, har dock ingen koll på studielån.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Vi får hoppas det, har dock ingen koll på studielån.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Finns det överhuvudtaget studielån i Thailand ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Finns det överhuvudtaget studielån i Thailand ?

Vet faktiskt inte vad det heter, men det betalades ut en viss summa varje månad under studierna.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Vad är studielån för något? Det har i alla fall jag missat totalt...

Studiestöd då, bättre så?

Eller om du förstår detta กองทุนเพื่อการศึกษา

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Studiestöd då, bättre så?

Sorry, ironi är tydligen inte din starka sida, men det finns kanske nån vuxenkurs att gå i det ämnet med studiestöd som bonus...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Benriach:

Sorry, ironi är tydligen inte din starka sida, men det finns kanske nån vuxenkurs att gå i det ämnet med studiestöd som bonus...

Jo ironi är faktiskt något jag kör hårt med, men misstänkte att du inte fattade, smileys brukar vara bra vid ironi :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jo ironi är faktiskt något jag kör hårt med, men misstänkte att du inte fattade, smileys brukar vara bra vid ironi :crazy:

Behöver man en smiley för att förklara att ett inlägg är menat att vara ironiskt så har man misslyckats...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Benriach:

Behöver man en smiley för att förklara att ett inlägg är menat att vara ironiskt så har man misslyckats...

Bra att veta, undrar om alla uppfattar det så?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev uptoyou:

Bra att veta, undrar om alla uppfattar det så?

Det tror jag inte, ett exempel är ju du...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benriach:

Det tror jag inte, ett exempel är ju du...

Vad fan menar du med det :sure:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benriach:

Vad är studielån för något? Det har i alla fall jag missat totalt...

Kolla med Boa, han vet allt om studielån.

:crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Studielån hade ju våran tragiskt framlidne forum vän kitung mak mak, KMM, värdens äldsta student kunna redogöra för.... Han ler nog i sin himmel nu!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...