Jump to content
IGNORERAD

Utgånget svenskt pass på återresa till Sverige?


Chomphoo

Recommended Posts

Tjenare.

Vanligen brukar det vara tvärt om, Utgånget Thaipass. Men nu är det så att mitt ex åkt hem till Thailand, på sitt Thaipass. När hon nu ska hem till Sverige igen så inser hon att Svenska passet gått ut. (Ops!!) Någon som vet om hon kan resa hem till Sverige ändå? Det funkar ju till Thailand med utgånget Thaipass. För man är ju ändå medborgare i landet man ska åka till. Eller är det bara att ansöka om nytt Svenskt pass på ambassaden och Vääääänta?

 

Vore mycket glad om någon vet detta!

 

MVH Chomphoo

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chomphoo

    6

  • Kenneth4618

    3

  • pigge01

    2

  • Soengsang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Tjenare.
Vanligen brukar det vara tvärt om, Utgånget Thaipass. Men nu är det så att mitt ex åkt hem till Thailand, på sitt Thaipass. När hon nu ska hem till Sverige igen så inser hon att Svenska passet gått ut. (Ops!!) Någon som vet om hon kan resa hem till Sverige ändå? Det funkar ju till Thailand med utgånget Thaipass. För man är ju ändå medborgare i landet man ska åka till. Eller är det bara att ansöka om nytt Svenskt pass på ambassaden och Vääääänta?
 
Vore mycket glad om någon vet detta!
 
MVH Chomphoo
 


Hon får åka till ambassaden och fixa nytt pass
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Vanligen brukar det vara tvärt om, Utgånget Thaipass. Men nu är det så att mitt ex åkt hem till Thailand, på sitt Thaipass. När hon nu ska hem till Sverige igen så inser hon att Svenska passet gått ut. (Ops!!) Någon som vet om hon kan resa hem till Sverige ändå? Det funkar ju till Thailand med utgånget Thaipass. För man är ju ändå medborgare i landet man ska åka till. Eller är det bara att ansöka om nytt Svenskt pass på ambassaden och Vääääänta?

 

Vore mycket glad om någon vet detta!

 

MVH Chomphoo

 

Antingen får hon söka visum med sitt Thaipass och åka till Sverige och förnya det svenska där eller ta sig till ambassaden och förnya det Svenska där innan hon lämnar Thailand. Tror dock det tar en 2-3 veckor att fixa det på ambassaden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Vanligen brukar det vara tvärt om, Utgånget Thaipass. Men nu är det så att mitt ex åkt hem till Thailand, på sitt Thaipass. När hon nu ska hem till Sverige igen så inser hon att Svenska passet gått ut. (Ops!!) Någon som vet om hon kan resa hem till Sverige ändå? Det funkar ju till Thailand med utgånget Thaipass. För man är ju ändå medborgare i landet man ska åka till. Eller är det bara att ansöka om nytt Svenskt pass på ambassaden och Vääääänta?

 

Vore mycket glad om någon vet detta!

 

MVH Chomphoo

 

Har hon åkt till Thai med Thaipass varför inte åka tillbaka till Sverige med Thaipass om hon har befogenhet att komma till Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ju ringt och frågat. Kolla med tex passpolisen och flygbolaget. Här kommer du ändå bara höra någon som säger inga problem, och nästa har blivit stoppad. Säkrast svar får du genom att ringa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har alltid rätt att återvända till ett land man är medborgare i oavsett om passet gått ut eller ej. Så komma in i Sverige är inget problem. 

 

Eventuella problem uppstår nog tidogare på resan. Tillåts hon lämna Thailand på thaipasset utan visum? Hon har svenskt medborgarskap så det borde funka, men kolla det med immigration först. 

 

Släppa hon på planet? Med samma frågeställning som ovan. Flygbolaget vill ji säkerställa att hon får komma in, amnars blir det ju deras kostnad att flyga hem henne. 

 

Transitland? Är det direktflyg till Sverige eller mellanlandar ni någonstans? Är Sverige första gränsen in i EU? Annars kan du säkert få frågor även där. 

 

Sammanfattningvis. Ja hon har rätt att åka till Sverige med sitt utgångna pass. Men om alla instanser, myndigheter och bolag på vägen har koll. Ja det vet man aldrig. 

 

Kamske bättre att fixa passet på ambassaden, vänta de två veckorna och slippa all osäkerhet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan få ett tillfälligt pass samma dag på ambassaden i BKK.

Jag hjälpte en kamrat med det förra året.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Passpolisen Arlanda

Ring eller mejla

 

Du är här: / Kontakt / Polisstationer / Stockholm-Arlanda

Stockholm-Arlanda

Tullvägen 7A, Stockholm-Arlanda
 

Öppettider

Anmälan

Pass

Provisoriskt pass

Kontaktinformation

Vid larm ring: 112

Telefon: 114 14   

Från utlandet ring: +46 77 114 14 00

Besöksadress: Tullvägen 7A, Stockholm-Arlanda

Postadress: Box 38, 190 45 Stockholm-Arlanda

Kontaktformulär: Skicka meddelande   https://polisen.se/system/Formular/Epost-polismyndigheten/E-post-polisen-Stockholms-lan/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-20 at 18:26, skrev Boa52:

Har hon åkt till Thai med Thaipass varför inte åka tillbaka till Sverige med Thaipass om hon har befogenhet att komma till Sverige

Hennes befogenheter att komma till Sverige är ju genom hennes svenska pass som har gått ut. Thaipass utan visum , UT/PUT ger inte inträde till Sverige. 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-20 at 17:47, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Vanligen brukar det vara tvärt om, Utgånget Thaipass. Men nu är det så att mitt ex åkt hem till Thailand, på sitt Thaipass. När hon nu ska hem till Sverige igen så inser hon att Svenska passet gått ut. (Ops!!) Någon som vet om hon kan resa hem till Sverige ändå? Det funkar ju till Thailand med utgånget Thaipass. För man är ju ändå medborgare i landet man ska åka till. Eller är det bara att ansöka om nytt Svenskt pass på ambassaden och Vääääänta?

 

Vore mycket glad om någon vet detta!

 

MVH Chomphoo

 

Har hon rest in i Thailand på sitt thaipass så måste hon lämna Thailand med sitt thaipass. Att det svenska passet är utgånget gör ingenting förutom att det visar att hon har rätt att stanna i Sverige pga sitt medborgarskap, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte hamna i denna siteration så bytt pass var 4 år. 

 

Det är en liten merkostnaden 

Om man skulle missa tiden. 

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev samet:

Man har alltid rätt att återvända till ett land man är medborgare i oavsett om passet gått ut eller ej. Så komma in i Sverige är inget problem. 

 

Så är det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Så är det.

 

Det som är problemet är att hon inte kommer med något fly från Thailand.

Det blir att kontakta Ambasaden snarast, dom har en lösning på hennes problem. 

 

Dom kan utfärda ett intyg eller ett provisoriskt pass det rosa, 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Det som är problemet är att hon inte kommer med något fly från Thailand.

Det blir att kontakta Ambasaden snarast, dom har en lösning på hennes problem. 

 

Dom kan utfärda ett intyg eller ett provisoriskt pass det rosa, 

Är du säker på det?

Har hon rest in i Thailand på Thailändska passet så reser hon ju ut på det, och i Sverige kommer hon ju in på ett utgånget pass.

Men helt klart är det enklast att ordna ett nytt Svenskt pass i Thailand, tar ju numera endast några dagar, då slipper man ju bekymra sig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Det som är problemet är att hon inte kommer med något fly från Thailand.

Det blir att kontakta Ambasaden snarast, dom har en lösning på hennes problem. 

 

Dom kan utfärda ett intyg eller ett provisoriskt pass det rosa, 

Det ges inte ut några rosa pass i BKK man får ett A4 papper som gäller som provisoriskt pass.

Som jag skrev tidigare hjälpte jag en kamrat att komma hem.

Kravet var att han hade en bokad biljett hem vi visade upp en bokning då vi inte hade köpt någon biljett

innan vi fått ett provisoriskt pass. Vi var på ambassaden när dom öppnade och kunde hämta det 11.30 samma dag.

Jag fattar inte varför ni håller på och krånglar och tjafsar om vad man ska göra eller vad flygbolag/Arlanda säger, vi löste det på 4timmar.

Så här såg det ut.

 

Passet.thumb.jpg.fa81d01cbf7dc38565ad0f514e86bc25.jpg

 

//Broskan

 

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Är du säker på det?

Har hon rest in i Thailand på Thailändska passet så reser hon ju ut på det, och i Sverige kommer hon ju in på ett utgånget pass.

Men helt klart är det enklast att ordna ett nytt Svenskt pass i Thailand, tar ju numera endast några dagar, då slipper man ju bekymra sig.

pigge syftar nog på att det är incheckningen som kan stoppa henne, inte passkontrollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-21 at 09:17, skrev Kenneth4618:

Passpolisen Arlanda

Ring eller mejla

 

Du är här: / Kontakt / Polisstationer / Stockholm-Arlanda

Stockholm-Arlanda

Tullvägen 7A, Stockholm-Arlanda
 

Öppettider

Anmälan

Pass

Provisoriskt pass

Kontaktinformation

Vid larm ring: 112

Telefon: 114 14   

Från utlandet ring: +46 77 114 14 00

Besöksadress: Tullvägen 7A, Stockholm-Arlanda

Postadress: Box 38, 190 45 Stockholm-Arlanda

Kontaktformulär: Skicka meddelande   https://polisen.se/system/Formular/Epost-polismyndigheten/E-post-polisen-Stockholms-lan/

Skickade frågan

Här är svaret

Hej!

Det kan bli problem att bara gå ombord därnere med bara sitt Thailändska pass.

För att slippa problem (och kanske inte få följa med) skulle jag försöka ordna ett svenskt provioriskt pass vilket ambassaden ordnar.

 

Mvh Christer Bendix/insp

Borderrcontrol Sthlm-Arlanda.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, i Sverige blir det inga problem. Det är i Thailand problemen kan uppstå.
Vill man vara på den säkra sidan så fixar man åtminstone ett provisoriskt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-20 at 18:26, skrev Boa52:

Har hon åkt till Thai med Thaipass varför inte åka tillbaka till Sverige med Thaipass om hon har befogenhet att komma till Sverige

I thaipasset finns inget PUT då hon bott i Sve över 10 år. Tror nog det är krav på det i fall man ska använda Thaipasset.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-21 at 07:03, skrev Broskan:

Hon kan få ett tillfälligt pass samma dag på ambassaden i BKK.

Jag hjälpte en kamrat med det förra året.

 

//Broskan

Jo detta tänkte jag med. Sak säga till henne att kolla upp det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-21 at 20:37, skrev Wanchai:

Har hon rest in i Thailand på sitt thaipass så måste hon lämna Thailand med sitt thaipass. Att det svenska passet är utgånget gör ingenting förutom att det visar att hon har rätt att stanna i Sverige pga sitt medborgarskap, tror jag.

Givetvis. Men utan GILTIGT svenskt pass så släpps hon antagligen inte ens ombord. Det är väll därför man inte beviljas resa om ett pass närmar sig utgångsdatum.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-22 at 02:07, skrev conny.j:

Det tog 5 dagar för mig att få nytt pass på ambassaden inte veckor

Det var snabbt! Läste något om att dom nya passen går fortare då dom är "Elektroniska".

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...