Jump to content
IGNORERAD

Krångel del 2


lasseiudon

Recommended Posts

När jag i förra veckan köpte en biljett åt min fru på en nätresebyrå ville jag spara pengar och bokade inga platser på planet, det kostar ju extra och jag visste att det kunde jag göra gratis på Thai Airways egen hemsida.  På nätresebyrån får man först deras interna bokningsnummer och så småningom kommer e-biljetten med Thais bokningsnummer. Raskt öppnar man Thais hemsida och knappar in det 6-siffriga bokningsnummret följt av efternamn och får till svar att nummret inte finns!!!! Vad är detta, fel nummer eller fejk tänker man, kris planet går nästa dag så jag försöker checka in damen ifråga. Vid incheckning över internet kan man istället för bokningsnummer ange Bonuskortets nummer och nu kommer jag in och kan fixa plats åt min fru.

 

Idag skulle jag görs samma sak för mig själv på ny biljett ifrån samma resebyrå men nu tittar jag lite noggrannare på min e-biljett och hittar något, förutom bokningsnummer som kallas "Reservationsnummer", detta visar sig vara Thai Airways bokningsnummer!! Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sitt detta begrepp Reservationsnummer tidigare. Är detta någonting som nätresebyråerna hitta på för att kunna klå passagerarna på extrapengar för gratistjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min biljett som är bokad via Jade kallar dom det bokningsreferens. Ser inget konstigt med att resebyrån har ett bokningsnummer samt flygbolaget ett annat. Bokningen kan ju innehålla annat än bara flygresan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Resebyrån har ett eget bokningsnummer och man får även flygbolagets reservationsnummer en dag senare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Samma här. Resebyrån har ett eget bokningsnummer och man får även flygbolagets reservationsnummer en dag senare

Bokar du via Resecentrumgruppen får du först deras eget Bokningsnummer, senare kommer den s.k. E-biljetten, vilken är försedd med ett 6-siffrigt Reservationsnummer (kallas bokningsnummer när man går in på Viewtrip), som liknar det Thai Airways använder, problemet är dock att detta är INTE Thais nummer utan man får leta vidare för att hitta ett tredje nummer som heter Bekräftelsenummer. 

 

Detta kallar jag för att krångla till det för folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Bokar du via Resecentrumgruppen får du först deras eget Bokningsnummer, senare kommer den s.k. E-biljetten, vilken är försedd med ett 6-siffrigt Reservationsnummer (kallas bokningsnummer när man går in på Viewtrip), som liknar det Thai Airways använder, problemet är dock att detta är INTE Thais nummer utan man får leta vidare för att hitta ett tredje nummer som heter Bekräftelsenummer. 

 

Detta kallar jag för att krångla till det för folk.

Har alltid kommit in på Res.Nr stressa ner!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Bokar du via Resecentrumgruppen får du först deras eget Bokningsnummer, senare kommer den s.k. E-biljetten, vilken är försedd med ett 6-siffrigt Reservationsnummer (kallas bokningsnummer när man går in på Viewtrip), som liknar det Thai Airways använder, problemet är dock att detta är INTE Thais nummer utan man får leta vidare för att hitta ett tredje nummer som heter Bekräftelsenummer. 

 

Detta kallar jag för att krångla till det för folk.

Håll inte på med saker du inte förstår, boka billjet på ett enklare sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Boa52:

Håll inte på med saker du inte förstår, boka billjet på ett enklare sätt

Du har inte funderat på att lyda dina egna råd ?

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Boa52:

Håll inte på med saker du inte förstår, boka billjet på ett enklare sätt

Hurdå Förklara?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar på en redan använd biljett,

Bekräftelsereferens: ZQTFGN

Bokningsreferens: OLVW2P

förvillande men en är nog den referens som används för incheckning mot Databasen Amadeus som de flesta använder.

den andra kan vara flygbolagets egen referens eller tvärt om.
Vissa resebyråer är anslutna till andra databaser än Amadeus och då fungerar inte de flygbolagets system som använder Amadeus.

 

Tittar på en biljett till nästa resa, den resebyrån använder Trip Case istället

TripCase referens: GYHJPE

Airline referens: RJP8VO

 

Sen använder någon resebyrå MyTrip.com  och på den biljetten ser det ut så här

Orderreferens: OLWWXY

Bokningsreferens: K7XP3M

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Anlita nån som kan och förstår bokning av biljetter

När det gällde problemen jag beskrev i "Krångel del 1" bad jag faktiskt Nonkis försöka men även han misslyckades!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hänt mig ett par gånger att jag fått svaret att dom inte kan hitta min bokning.  Thai´s system verkar inte helt stabilt och när jag ringt dom och uppgett samma nummer som jag använt har dom kommit in utan problem och gjort det jag bett om.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...