Jump to content
IGNORERAD

Alkoholskatten ska höjas


hasseryd

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Chan2014:

Förstår vad du är ute efter Stefan, men har varken tid eller lust att gå i polimik med dej, vad jag kan rekommendera  att du kan titta på ett väldigt intressant program på SVT play, uppdrag granskning som handlar om vin, vidare hade det varit väldigt intressant att höra om din kunskap och erfarenhet om vin, dela gärna med dej.

Chan2014

Han var ju ute efter att utöka sin kunskap med hjälp från dig, men blev nedskjuten.

Dessutom, vad skulle nån annan kunna lära dig om vin, som är värt att veta....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chan2014

    9

  • uptoyou

    6

  • stefan5300

    5

  • hasseryd

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev Chan2014:

Läget är följande, de s.k vinerna som erbjuds för t.ex 799bht/4 liter eller 199bht/flaskan innehåller upp till 20 olika kemikalier, gillar man att dricka kemikalier ska man naturligtvis välja det, ska man dricka ett bra vin får man nog pynta upp minst 2000bht/flaskan och ska man dricka ett väldigt bra vin får man betala 5000 bht och uppåt,"don efter person".

Chan2014

Precis! Att hitta vin som går att dricka under 1600 thb per flaska är svårt i Thailand. De som gladeligen köper en flarra vin på supermarketen för 499thb har lyckligtvis ingen aning om hur mycket skit de får i sig.

 

I spannet 2000-4000 hittar man ganska många väldigt bra viner i Thailand, under förutsättning att stället i fråga kan konsten att välja ut vilka viner de ska ha på sin vinlista. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Att hitta vin som går att dricka under 1600 thb per flaska är svårt i Thailand. De som gladeligen köper en flarra vin på supermarketen för 499thb har lyckligtvis ingen aning om hur mycket skit de får i sig.
 
I spannet 2000-4000 hittar man ganska många väldigt bra viner i Thailand, under förutsättning att stället i fråga kan konsten att välja ut vilka viner de ska ha på sin vinlista. 
Tja, och hur mycket skit får man då inte I sig av thaimaten? Alla grönsaker är besprutade med diverse gifter och köttet ska vi inte bara prata om. Blir lite fånigt om man oroa sig för skiten i vinet när maten är så mycket värre. Bara och kolla renligheten med hanteringen och tillagningen med maten från en som servera mat på gatan! Sätt er och studerar det nån gång nästa gång ni slafsa thaislafs från en matvagn eller hål i väggen! :mdr:



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev wUThai:

Tja, och hur mycket skit får man då inte I sig av thaimaten? Alla grönsaker är besprutade med diverse gifter och köttet ska vi inte bara prata om. Blir lite fånigt om man oroa sig för skiten i vinet när maten är så mycket värre. Bara och kolla renligheten med hanteringen och tillagningen med maten från en som servera mat på gatan! Sätt er och studerar det nån gång nästa gång ni slafsa thaislafs från en matvagn eller hål i väggen! :mdr:



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Nu vet jag inte om någon med sina sinnen i behåll skulle dricka en flaska vin för 3000THB kombinerat med en nudelsoppa eller phad thai för 50 THB på gatan.

 

Föredrar du att dricka ett bra vin så ser du till att maten matchar kvalitén på vinet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om någon med sina sinnen i behåll skulle dricka en flaska vin för 3000THB kombinerat med en nudelsoppa eller phad thai för 50 THB på gatan.
 
Föredrar du att dricka ett bra vin så ser du till att maten matchar kvalitén på vinet.
Vem har sagt att man ska dricka dyrt vin till thaislafset man köper från en vagn? Det var mer en jämförelse angående gifter i mat och billigt vin. Jag käkar ytterst sällan mat från en matvagn eller hål i väggen. Och då dricker jag definitivt inte vin till. Då blir det öl eller vatten.



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

En 300-batting dyr khao pad förtjänar ett gott vin till, så det får kosta vad det vill...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert över ett år sedan jag köpte vin men visst finns det gott om importerade viner för runt 500 Baht flaskan i affärerna. Det är förmodligen huvudsakligen massproducerat vin typ Jacob's Creek, så någon vidare kvalitet är det säkert inte men mängden kemikalier är ju inte värre än att de också säljs på Systemet.

 

Oroar man sig över mängden kemikalier i australiensiskt vin så ska man nog aldrig komma på tanken att dricka thailändskt öl och framförallt aldrig äta thailändskt kött eller grönsaker. För att inte nämna att andas utomhus i Bangkok,  från Pattaya och österut eller i Norra Thailand. Äta egengjord tofu och dricka Evian i Patani ska dock vara säkert men då får man givetvis ta med risken att sprängas i molekyler i sin riskanalys,

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk åker till Thailand och oroar sig över vad diverse vin innehåller för kemikalier.... Fantastiskt.

Oroar man sig över sådant ska man nog stanna i Sverige i någon lanthåla och bara äta ekologiskt utan alkohol övehuvudtaget. :)

Jag skulle nog vilja påstå att det är mera en regel än ett undantag att livsmedel som säljs i Thailand innehåller en massa gifter från antibiotika i kyklingen till besprutningsgifter i grönsaker och frukt.

Då tror jag nog att dom gifterna som vin innehåller inte varken gör från eller till.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vart du vill komma men håller fullständigt med om dom massproducerade vinerna, massor av kemikalier, ingen skillnad på Sverige eller Thailand, same same, ett bra exempel är Systembolagets upphandling där man går ut och specar att nu ska vinet smaka ett uns av ex. sötlakrits eller choklad, inte fan kommer det från den naturliga processen, det lustiga är att tillverkaren inte behöver redovisa innehållet, men med all säkerhet kommer en förändring, oro sig är nog fel ordval, med lite möda går det alldeles utmärkt att undvika att stoppa i sig för mycket gifter och kemikalier, men självklart upp till var och en att välja livsstil.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

Folk åker till Thailand och oroar sig över vad diverse vin innehåller för kemikalier.... Fantastiskt.

Oroar man sig över sådant ska man nog stanna i Sverige i någon lanthåla och bara äta ekologiskt utan alkohol övehuvudtaget. :)

Jag skulle nog vilja påstå att det är mera en regel än ett undantag att livsmedel som säljs i Thailand innehåller en massa gifter från antibiotika i kyklingen till besprutningsgifter i grönsaker och frukt.

Då tror jag nog att dom gifterna som vin innehåller inte varken gör från eller till.

Missuppfattning, det är inga gifter, utan massa andra suspekta kemikalier.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Chan2014:

Missuppfattning, det är inga gifter, utan massa andra suspekta kemikalier.

Chan2014

 

20 minuter sedan, skrev janne_h:

Folk åker till Thailand och oroar sig över vad diverse vin innehåller för kemikalier.... Fantastiskt.

Oroar man sig över sådant ska man nog stanna i Sverige i någon lanthåla och bara äta ekologiskt utan alkohol övehuvudtaget. :)

Jag skulle nog vilja påstå att det är mera en regel än ett undantag att livsmedel som säljs i Thailand innehåller en massa gifter från antibiotika i kyklingen till besprutningsgifter i grönsaker och frukt.

Då tror jag nog att dom gifterna som vin innehåller inte varken gör från eller till.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-18 at 16:22, skrev Persistant:

Vin som kostar mer än 1000 bath per butelj blir höjningen 110 bath. Vem av MPRs läsare köper så dyrt ???

Man undrar när man läser om alla dessa bekymmer

Persistant

 

Inga konstigheter då dom flesta på mpr är höginkomsttagare. Brukar ju vara onani i lounger och businessklasser/first class.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

 vin1.PNG.0b48c3653c268574b7bf78f40134260e.PNG59c269f1f2b97_vi2.PNG.6d433a129b4216d8b99b3ea138e25a05.PNG

 

Emirates viner duger åt mig. Men sen finns det ju bättre grejer om man flyger F-klass

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mankan:

 vin1.PNG.0b48c3653c268574b7bf78f40134260e.PNG59c269f1f2b97_vi2.PNG.6d433a129b4216d8b99b3ea138e25a05.PNG

 

Emirates viner duger åt mig. Men sen finns det ju bättre grejer om man flyger F-klass

 

Vilket sunkdricka......

 

Inte går det upp mot giftfri Thailändsk juicy fruit wine:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Stora vin problem.

Kontakta Bengt Frithiofsson.

😉

Han är pensionär, Herregud klart att vissa viner innehåller mera skit än andra och även från vilket land det kommer ifrån

Vill man veta måste man ta reda på var vinet kommer ifrån och kolla hur druvrankorna är gödslade. Det är som allt annat

man stoppar i sej  d-j mycke,  problem normalt eller lite no problem. Drickar man starksprit eller öl varenda dag PROBLEM

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

 Drickar man starksprit eller öl varenda dag PROBLEM

Egen erfarenhet av det oskattade dunkdrickandet?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-20 at 09:13, skrev Chan2014:

Förstår vad du är ute efter Stefan, men har varken tid eller lust att gå i polimik med dej, vad jag kan rekommendera  att du kan titta på ett väldigt intressant program på SVT play, uppdrag granskning som handlar om vin, vidare hade det varit väldigt intressant att höra om din kunskap och erfarenhet om vin, dela gärna med dej.

Chan2014

Ja men svara då på vad det är för kemikalier i billiga viner för jag har varken tid eller lust att titta på Uppdrag granskning och du verkar ju ha kunskap om vad viner kan innehålla.

Jag har slutat att göra vin men ska kanske börja igen,  använder din fru jäst till vinframställningen, är den torr eller färsk?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt när en del skriver bara för att bråka.

Såhär kommer iallafall höjningarna att bli enligt Bangkokpost. Det har varit lite förvirrande, där det på vissa ställen har stått att en öl burk skulle komma att kosta närmare 80 bath i affären.

 

image.thumb.png.0a07e127cc3fdc05461b98a7f2310cf2.png

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Niro:

Tråkigt när en del skriver bara för att bråka.

Såhär kommer iallafall höjningarna att bli enligt Bangkokpost. Det har varit lite förvirrande, där det på vissa ställen har stått att en öl burk skulle komma att kosta närmare 80 bath i affären.

 

image.thumb.png.0a07e127cc3fdc05461b98a7f2310cf2.png

 

 

Du missade inlägg #2? :)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frason:

Du missade inlägg #2? :)

 

 

On ‎2017‎-‎09‎-‎17 at 07:54, skrev Tallviking:

thal.jpg

Och inlägg 8 :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Importerad vin jäst, tycker jag absolut du ska börja tillverka vin igen, lycka till.

Om du har intresse av vin, som du tydligen har, tycker jag du ska spendera 50min på programmet, mycket intressant.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Mankan:

 vin1.PNG.0b48c3653c268574b7bf78f40134260e.PNG59c269f1f2b97_vi2.PNG.6d433a129b4216d8b99b3ea138e25a05.PNG

 

Emirates viner duger åt mig. Men sen finns det ju bättre grejer om man flyger F-klass

 

Woow, vilken kille du är Mankan, du är helt enkelt bäst, har bra koll på exklusiva viner, bullshit är det enda du kan kräka ur dej, vidare var ju inte vad som duger till dej, men ytterligare en gång" don efter person".

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev frogfish:

Vilket sunkdricka......

 

Inte går det upp mot giftfri Thailändsk juicy fruit wine:big_smile:

Grodfisken, om det är fruns vin du syftar på så har hon aldrig påstått att hennes vin hör till det exklusiva segmentet, helt och hållet gjort för den Asiatiska marknaden, säljer långt över förväntan i bl.a Thailand och Cambodia, så långt massor av produkt awards, nu när vi diskuterar alkohol skatt och vin kunde det vara trevligt att få din input i debatten istället för massa skit.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...