Jump to content
IGNORERAD

Tax-free tobak på Bromma?


MaiChai

Recommended Posts

Funderar på att boka med Finnarna då de hade en ganska attraktiv prisbild från AGH till BKK, men så såg jag att man mellanlandade på Bromma och jag har lovat ta med lite skattefria svenska cigg till en kompis i Thailand, finns det taxfree på Bromma mer än parfym?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    9

  • andrejsdenruskige

    6

  • Tallviking

    5

  • KaiserBlood

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

27 minuter sedan, skrev MaiChai:

Funderar på att boka med Finnarna då de hade en ganska attraktiv prisbild från AGH till BKK, men så såg jag att man mellanlandade på Bromma och jag har lovat ta med lite skattefria svenska cigg till en kompis i Thailand, finns det taxfree på Bromma mer än parfym?

Flygningen Bromma - Helsingfors är inte en internationell flygning (inom schengen) så du kan inte shoppa taxfree på Bromma då

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Flygningen Bromma - Helsingfors är inte en internationell flygning (inom schengen) så du kan inte shoppa taxfree på Bromma då

Misstänkte det, men man kan ju köpa på Arlanda när man ska flyga med Finnarna via Helsingfors?

 

Förutsatt att man har boardingkorten till Bangkok i näven?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MaiChai:

Misstänkte det, men man kan ju köpa på Arlanda när man ska flyga med Finnarna via Helsingfors?

 

Förutsatt att man har boardingkorten till Bangkok i näven?

Det skall gå.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev MaiChai:

Misstänkte det, men man kan ju köpa på Arlanda när man ska flyga med Finnarna via Helsingfors?

 

Förutsatt att man har boardingkorten till Bangkok i näven?

Köpa på Arlanda kan du men du får betala skatten då så det är inte riktig "taxfree"

 

Väntar du att handla tills du passerat passkontrollen i Vanta slipper du även skatten

 

Undrar om dom har svenska cigaretter i Vanta kanske ?

 

https://www.helsinkidutyfree.com/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Köpa på Arlanda kan du men du får betala skatten då så det är inte riktig "taxfree"

 

Väntar du att handla tills du passerat passkontrollen i Vanta slipper du även skatten

 

Undrar om dom har svenska cigaretter i Vanta kanske ?

 

https://www.helsinkidutyfree.com/

 

Jag brukar köpa taxfree varor i Umeå och det går bra.

Jag har även köpt taxfree på ARN när jag har haft ARN-CPH-SVG.

 

På vilket sätt menar du att det inte är riktig taxfree på ARN?

Egen erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev audirs2:

Det skall gå.

Det funkar ju att köpa tax-free om jag åker från Köpenhamn via Frankfurt till Thailand, så länge man visar upp boardingkortet med slutdestination utanför EU så det borde ju fungera likadant i Helsingfors?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev MaiChai:

Det funkar ju att köpa tax-free om jag åker från Köpenhamn via Frankfurt till Thailand, så länge man visar upp boardingkortet med slutdestination utanför EU så det borde ju fungera likadant i Helsingfors?

Ja du har nog rätt där. Det är slutdestinationen som avgör

 

Du kan ju dock göra en längre mellanlandning i Frankfurt, gå ut på stan med din taxfree-handling och "avyttra" den där

 

Tanken med taxfree är att varan med säkerhet skall föras ut över EU-gränsen för att slippa full skatt och tullavgift

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är svenska cigg? Blend?

 

En limpa Marlboro på en marknad i Bkk kostar väl runt ca 700B och vad jag förstått så är det höga böter numera på att sälja kopior så det är inte så många som vågar chansa längre.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja du har nog rätt där. Det är slutdestinationen som avgör
 
Du kan ju dock göra en längre mellanlandning i Frankfurt, gå ut på stan med din taxfree-handling och "avyttra" den där
 
Tanken med taxfree är att varan med säkerhet skall föras ut över EU-gränsen för att slippa full skatt och tullavgift


Jaha, men man kan ju ge påsen till ankommande passagerare.

Måste vi nu bygga om alla flygplatser?

Dina antaganden blir väldigt ofta fel när ska blanda dig uti allt.
Håll dig till ryska piloter...eller kanske inte.
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag brukar köpa taxfree varor i Umeå och det går bra.
Jag har även köpt taxfree på ARN när jag har haft ARN-CPH-SVG.
 
På vilket sätt menar du att det inte är riktig taxfree på ARN?
Egen erfarenhet?
Visst funkar det, har ju x antal ggr köpt snus på Landvetter när jag flyger GOT-FRA-XXX i långtbortistan

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Visst funkar det, har ju x antal ggr köpt snus på Landvetter när jag flyger GOT-FRA-XXX i långtbortistan

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk



Ja, fast vi har nog levt i någon slags illusion, då TV har sagt att det inte går. Eller ja, det går, men tydligen får vi inte taxfree pris.

Link to comment
Dela på andra sajter



Ja, fast vi har nog levt i någon slags illusion, då TV har sagt att det inte går. Eller ja, det går, men tydligen får vi inte taxfree pris.

hehe, hade likn. diskussion med en på forumet(jag nämner inga namn) för några år sen ang köpa taxfree inom Europa och jag hävdade ihärdigt att på dom flesta flygplatser inom EU(utom tex Sverige) kan du köpa tex sprit vid resa inom EU men att det inte är taxfree.

Medlemmen hävdade att det är taxfree och det gör han säkert än idag [emoji3]

Jag kan ha fel och då gör jag en pudel modell stor [emoji243]

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
hehe, hade likn. diskussion med en på forumet(jag nämner inga namn) för några år sen ang köpa taxfree inom Europa och jag hävdade ihärdigt att på dom flesta flygplatser inom EU(utom tex Sverige) kan du köpa tex sprit vid resa inom EU men att det inte är taxfree.

Medlemmen hävdade att det är taxfree och det gör han säkert än idag [emoji3]

Jag kan ha fel och då gör jag en pudel modell stor [emoji243]

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk



Inom EU så kan man mig veterligen inte köpa varorna taxfree. I Sverige går det väl inte ens att köpa sprit till fullpris. Tobaksvaror går det i alla fall bra att köpa, men då till normalpris.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att man får. Nu är det några år sedan jag åkte från Bromma men vad jag minns är att Tax Freerummet är typ 20 kvm. Men lite ciggisar har dom säkert.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag reste ner till Bryssel från Bromma var det samma utgångar till Bryssel som inrikesflyget (EU-flygning) och bara en kiosk och en lite restaurang med kaffe, mackor, öl etc innanför incheckningen/säkerhetskontrollen

 

Såg inte direkt något som ens skulle kunna kallas "taxfree-butik"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Sist jag reste ner till Bryssel från Bromma var det samma utgångar till Bryssel som inrikesflyget (EU-flygning) och bara en kiosk och en lite restaurang med kaffe, mackor, öl etc innanför incheckningen/säkerhetskontrollen

 

Såg inte direkt något som ens skulle kunna kallas "taxfree-butik"

Dom har en taxfree butik på Bromma. Har dock aldrig handlat något där då priserna är försumbara.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Dom har en taxfree butik på Bromma. Har dock aldrig handlat något där då priserna är försumbara.

Ett par bilder därifrån

 

 

taxfree-bromma.jpg

taxfree-pub-bromma-efter.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ett par bilder därifrån

 

 

taxfree-bromma.jpg

taxfree-pub-bromma-efter.jpg

Ser ut som Pressbyrån . Lagom upphetsande att spendera pengar där.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man betalar tax-free eller ej beror på destinationen. När du lämnar ditt boardingcard så slås expediten in flightnumret och du betalar rätt pris därefter.  

 

Detta vet jag eftersom en kompis jobbar på Landvetter. Han slår in ett annat flightnummer när jag åker till t.ex. Stockholm så att jag kan handla tax-free ändå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ja du har nog rätt där. Det är slutdestinationen som avgör

 

Du kan ju dock göra en längre mellanlandning i Frankfurt, gå ut på stan med din taxfree-handling och "avyttra" den där

 

Tanken med taxfree är att varan med säkerhet skall föras ut över EU-gränsen för att slippa full skatt och tullavgift

En hake med Bromma är ju att flygplatsen inte trafikerar några destinationer utanför EU nu när jag granskar det närmare - får nog bli Thai från nödlanda istället.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev MaiChai:

En hake med Bromma är ju att flygplatsen inte trafikerar några destinationer utanför EU nu när jag granskar det närmare - får nog bli Thai från nödlanda istället.

Väljer du flygbolag utefter om du kan handla cigg på tax-free? Mycket skall man läsa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
4 timmar sedan, skrev samet:

Om man betalar tax-free eller ej beror på destinationen. När du lämnar ditt boardingcard så slås expediten in flightnumret och du betalar rätt pris därefter.  

 

Detta vet jag eftersom en kompis jobbar på Landvetter. Han slår in ett annat flightnummer när jag åker till t.ex. Stockholm så att jag kan handla tax-free ändå. 

Så man skall visa boardingkort för slutdestinationen när man betalar, så länge som den är utanför EU

visa ej boardingkort för mellanlandning 

Ändrades av Efraim Barkbit
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev M33:

Väljer du flygbolag utefter om du kan handla cigg på tax-free? Mycket skall man läsa....

Nej, men jag försöker anpassa mina flygningar så att jag kan ställa upp och hjälpa mina vänner. Har man en kompis som röker ett speciellt märke så försöker jag iallafall fixa det till honom.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...