Jump to content
IGNORERAD

Vilken är din mest pinsamma wai?


Herr Chang

Recommended Posts

Ja, här ligger jag och kan inte sova, så varför inte starta en ny tråd?

 

Jag har väl gjort mitt bästa för att förstå den speciella thailändska hälsningen som benämns wai, men man bör nog vara uppväxt med den för att uppfatta alla subtila nyanser. Jag har åtminstone förstått att jag ska initiera denna hälsning mot äldre personer, medan yngre ska hälsa på mig först. Om det inte finns andra aspekter vad gäller status och rikedom etc.

 

Gissningsvis 2005 skulle vad man väl får kalla exsvärfar Chang besöka oss i Chiang Mai. Vi infinner oss vid busstationen i god tid för att möta honom, och jag ska förstås fördriva tiden med en burk Beer Chang. Bussen anländer, och plötsligt kliver exsvärfar Chang in i bussterminalen. Jag ser honom, och han ser mig. Då känner jag ett starkt behov av att waia, vilket väl i och för sig var bra. Jag tänkte dock inte på burken Beer Chang i min hand, så det blev en wai med en burk mellan mina händer :)

 

Efter några sekunder insåg jag mitt misstag, men då var det ju för sent. Exsvärfar Chang höll dock god min och waiade tillbaka. När jag senare skamset berättade det för exfru Chang viftade hon bara bort det. Fast jag undrar ju... jag skäms fortfarande för det.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
7 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Ja, här ligger jag och kan inte sova, så varför inte starta en ny tråd?

 

Jag har väl gjort mitt bästa för att förstå den speciella thailändska hälsningen som benämns wai, men man bör nog vara uppväxt med den för att uppfatta alla subtila nyanser. Jag har åtminstone förstått att jag ska initiera denna hälsning mot äldre personer, medan yngre ska hälsa på mig först. Om det inte finns andra aspekter vad gäller status och rikedom etc.

 

Gissningsvis 2005 skulle vad man väl får kalla exsvärfar Chang besöka oss i Chiang Mai. Vi infinner oss vid busstationen i god tid för att möta honom, och jag ska förstås fördriva tiden med en burk Beer Chang. Bussen anländer, och plötsligt kliver exsvärfar Chang in i bussterminalen. Jag ser honom, och han ser mig. Då känner jag ett starkt behov av att waia, vilket väl i och för sig var bra. Jag tänkte dock inte på burken Beer Chang i min hand, så det blev en wai med en burk mellan mina händer :)

 

Efter några sekunder insåg jag mitt misstag, men då var det ju för sent. Exsvärfar Chang höll dock god min och waiade tillbaka. När jag senare skamset berättade det för exfru Chang viftade hon bara bort det. Fast jag undrar ju... jag skäms fortfarande för det.

 

Herr Chang har talat.

THAILÄNDARNA HAR FÖSTÅELSE FÖR DUMMA FARANGER, INGET ATT BRY SIG OM..

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Scandinaviancorner:

THAILÄNDARNA HAR FÖSTÅELSE FÖR DUMMA FARANGER, INGET ATT BRY SIG OM..

Ja för all del... men jag vill helst inte framstå som dum farang.

 

Förvisso är det också så att nyanlända thaidamer inte riktigt förstår det sociala protokollet i Sverige, men kallar vi dom dumma för det?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om wai men gjorde nått annat dumt :)  Mina första resor ned och hamna på begravning. Förstod inte nått av språket då och satt lite småpruttig och tugga på ett kycklingben

när äldste munken i byn glider in och sträcker ut handen mot mig och säger nått. Jag tar tag i handen och hälsar ordentligt och folk börjar skratta och frugan hoppar upp.

Då får jag veta att man får inte röra dem typ och han frågade vad jag åt. Men munken är en skön gubbe,han bara skratta och gick vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Moipenyang:

Då får jag veta att man får inte röra dem typ och han frågade vad jag åt. Men munken är en skön gubbe,han bara skratta och gick vidare.

Jag trodde att det bara var kvinnor som inte fick vidröra en munk.

Jag gissar, att om en kvinna skulle hälsa i hand med en munk, så avslöjas det att munken är kraftlös och oduglig till praktiskt arbete.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev born41:

Jag trodde att det bara var kvinnor som inte fick vidröra en munk.

Jag gissar, att om en kvinna skulle hälsa i hand med en munk, så avslöjas det att munken är kraftlös och oduglig till praktiskt arbete.

 

Born41

Det trodde jag också... munkar har tagit i hand med mig. Dock absolut inte med exfru Chang! Det blev ju lite konstigt när hon skulle överlämna gåvor, väldigt viktigt att lägga fram gåvan först och sen dra sig tillbaka så det inte var risk för någon kroppskontakt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Och en dam får absolt inte sitta vid sidan av en munk , såg detta nu sist jag flög upp till Bangkok, han satte sig nyte ner när han såg att det var en kärringsom som satt  bredvid honom där han skulle sitta utan han fick en annan plats

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Och en dam får absolt inte sitta vid sidan av en munk , såg detta nu sist jag flög upp till Bangkok, han satte sig nyte ner när han såg att det var en kärringsom som satt  bredvid honom där han skulle sitta utan han fick en annan plats

Vad hade munken på ett flygplan att göra? Skulle inte förvåna mig om han hade en iFån och laptop med sig. Jävla hobbymunk...:wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Nemo:

Vad hade munken på ett flygplan att göra? Skulle inte förvåna mig om han hade en iFån och laptop med sig. Jävla hobbymunk...:wacko:

 

Och säkert precis nyinköpta:big_smile:.

IMG_1233.JPG.71e2f0f064d1faaf4f746516b61e5eb9.JPG.307d69af06b2964d29bd5a57820ecdbb.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Det trodde jag också... munkar har tagit i hand med mig. Dock absolut inte med exfru Chang! Det blev ju lite konstigt när hon skulle överlämna gåvor, väldigt viktigt att lägga fram gåvan först och sen dra sig tillbaka så det inte var risk för någon kroppskontakt.

 

Herr Chang har talat.

 

5 timmar sedan, skrev born41:

Jag trodde att det bara var kvinnor som inte fick vidröra en munk.

Jag gissar, att om en kvinna skulle hälsa i hand med en munk, så avslöjas det att munken är kraftlös och oduglig till praktiskt arbete.

 

Born41

Så är det säkert,inte det enda jag missförstod då i fyllan o villan :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Vad hade munken på ett flygplan att göra? Skulle inte förvåna mig om han hade en iFån och laptop med sig. Jävla hobbymunk...:wacko:

 

Ja det kan man fråga sig, de brukar väl flyga privatplan :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu ska snacka waila så det lojligaste jag vet är när nästan alla Falangkärringar wailar till hoger och vänster. Wailar till små barn,till säljaren på stranden....verkar som om det har gått någon form av mode i allt wailande.

När det gäller barn så ska dom alltid waila åt en vuxen...men en vuxen ska inte waila tbx. Ett leende räcker gott.

Man ska alltid waila åt äldre personer när man hälsar.

Har t.o.m sett Falanger som wailar inne på 7/11 när dom får växeln tbx. Ser bara lojligt ut. Fråga vilken Thaiare som helst.

Ska man hård-dra wailandet så ska man enl. Thai alldrig waila åt en barbrud, personal som står vid utgångar på olika ställen, personal på hotell, bara ett leende tbx. m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är rätt kul att se ibland men samtidigt skäms man lite å alla farangers vägnar. Men egentligen är det väl bara ett sätt att försöka anpassa sig till kulturen även om det blir helt fel. Värre med dom som sträcker ut fötter mot folk, klappar folk på huvudet och går med bar överkropp i centrala Bangkok.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så försöker jag undvika allt vad waiande heter och bara le mot personen och se lite lam ut...

 

Men när jag träffade nuvarande frun så ville hon att det skulle waias både till höger och vänster själv så tänkte jag att det var bäst att vänta tills jag hade fått "orden" waia innan jag gjorde det men eftersom det var så mycket waiande till kreti och pleti så tänkte jag att nu jäklar skall det waias och självklart när jag skulle ta saken i egna händer så skulle jag INTE waia så efteråt så fick jag förklarat att NEJ HONOM SKULLE JAG ABSOLUT INTE WAIA TILL och så såg hon allmänt förlägen ut... jaja

 

Men frun gjorde enligt mig en större "tabbe" när hon kom till Sverige och vi skulle titta på en lägenhet, damen som skulle visa oss runt kom emot oss och sträckte ut handen för en handhälsning men då trodde min fru att hon önskade att "ta" hennes handväska så den skickade hon fram istället för handen snacka om att det blev lite konstigt... jaja

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag waiade till ett gäng glädjepojkar utan för en homobar i Patong på min första resa...

De bröt ihop och asgarvade...

Jag fick för mej att jag gjort nåt fel, och fick en lektion i hur man waiar på rätt sätt av en mycket trevlig bartjej när jag frågade, det var glädjande!

 

MVH59b7ec64d1fc6_default_jap1.gif.1fc06585d9611949bfe80f7fc04daf6e.gif:wai: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på Herr Changs ölburk, så har jag sett att ibland duger det med en halv wai. Man använder bara en hand och kan då fortfarande hålla i sin ölburk eller shopping kasse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...