Jump to content
IGNORERAD

Förnya min sons Thailändska pass


Navanan

Recommended Posts

Hej,

min sons thailändska pass går ut i slutet av Januari 2018. Han är inte Svensk medborgare och har inte varit här i Sverige tillräckligt länge för att ansöka om Svenskt medborgarskap. Han är 16 år i år.

Nu till mitt problem:

Den Thailändska ambassaden kräver att jag bifogar ett intyg på att jag är ensam vårdnadshavare av min son för att de ska kunna utförda ett nytt pass åt honom. Om inte det dokumentet finns så måste båda vårdnadshavarna närvara vid ansökningstillfället.

Jag har inte detta dokument, vet inte var hans far befinner sig då vi inte setts på snart 5 år.

När min sons nuvarande pass utfärdades i Bangkok hade jag med mig ett intyg från hans pappa i vilket det framgår att han tillåter sin son att lämna Thailand. Detta dokument tillsammans med Tabien Baan och födelsecertifikatet, kopior på min sons Thai ID räckte vid det tillfället.

Vi har ingen möjlighet att åka till Thailand innan hans nuvarande pass går ut.

Är det någon här på forumet som kan ge mig tips på var jag kan göra eller vart jag kan vända mig?

Ambassaden har bara konstaterat att de dokument jag har inte räcker........

Hälsningar Navanan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ansöka om att bli ensam vårdnadshavare hos tingsrätten, om du säger att det försvårar för dig och din son ska det inte vara några problem men tar tid.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att pappan är svensk och att du har hans namn och ev personnummer,då kan du söka honom på skattemyndigheten,Eniro,Hitta.se eller någon annan sökmotor och då skickar han förhoppningsvis ett bevittnat intyg till dig.Tingsrätten kan bli en lång process 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Drivern:

Antar att pappan är svensk och att du har hans namn och ev personnummer,då kan du söka honom på skattemyndigheten,Eniro,Hitta.se eller någon annan sökmotor och då skickar han förhoppningsvis ett bevittnat intyg till dig.Tingsrätten kan bli en lång process 

Hon skriver att grabben inte varit här tillräckligt länge för att bli Svensk medborgare. Då tror jag inte pappan är svensk. Bara en gissning!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Drivern:

Antar att pappan är svensk och att du har hans namn och ev personnummer,då kan du söka honom på skattemyndigheten,Eniro,Hitta.se eller någon annan sökmotor och då skickar han förhoppningsvis ett bevittnat intyg till dig.Tingsrätten kan bli en lång process 

Hur tänker du nu, om pappan är svensk så är det inget problem att få svenskt medborgarskap till sonen, förutsatte att pappan är från Thailand. Ja det tar tid i tingsrätten,  pappan måste få tid att få säga sin mening om vårdnad, men i praktiken skickas en "efterlysning" till ambassaden  i Bangkok som snabbt konstaterar att det inte hittar honom,  så ett halv år får man nog räkna med.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Hur tänker du nu, om pappan är svensk så är det inget problem att få svenskt medborgarskap till sonen, förutsatte att pappan är från Thailand. Ja det tar tid i tingsrätten,  pappan måste få tid att få säga sin mening om vårdnad, men i praktiken skickas en "efterlysning" till ambassaden  i Bangkok som snabbt konstaterar att det inte hittar honom,  så ett halv år får man nog räkna med.

/Martin

Blev nog en tankevurpa av mig tyvärr,läste inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Drivern:

Antar att pappan är svensk och att du har hans namn och ev personnummer,då kan du söka honom på skattemyndigheten,Eniro,Hitta.se eller någon annan sökmotor och då skickar han förhoppningsvis ett bevittnat intyg till dig.Tingsrätten kan bli en lång process 

Nej, hans pappa är inte Svensk. Han är Thai.

Jag har fått kontakt med en Advokat i Khon Kaen, hoppas att hon kan hjälpa mig att lösa detta problem.

Hälsningar Navanan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...