Jump to content
IGNORERAD

Elinstallationer i hemmet kräver licens


Tallviking

Recommended Posts

Home wiring work now requires a ministry licence

 

Anyone whose work involves installing household power cables and electrical systems are now required to obtain a licence from the Labour Ministry.

 

Minister Gen Sirichai Disthakul on Thursday announced the new amendment to the Skilled Labour Promotion Act.

It requires all electrical technicians to be regulated and certified by the ministry.

Sirichai said that, as of Wednesday, 70,829 technicians had passed a test and been licensed to work as household electricians.

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30326034

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen!! Inte en dag för tidigt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad fan hjälper det.

sist när vi var i huset och skulle ha vattenvärmare och ny pump installerade så skröt killarna med att dom hade gått utbildning och hade något elcertifikat, stolta som fan för det.

Helt odugliga, villiga att jobba men det där med jordning var tydligen inget som ingick i certifikatet, det fick dom lära sig av den galna farangen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev scorpio63:

Och vad fan hjälper det.

sist när vi var i huset och skulle ha vattenvärmare och ny pump installerade så skröt killarna med att dom hade gått utbildning och hade något elcertifikat, stolta som fan för det.

Helt odugliga, villiga att jobba men det där med jordning var tydligen inget som ingick i certifikatet, det fick dom lära sig av den galna farangen.

Nä va fan hjälper ett certifikat om det bara är ett papper och inte en riktig elutbildning där man får lära sig hur man utför en korrekt elinstallation, men det är väl samma som med körkort klart på en pissekvart å dom är världsbäst :44:

 

//matz 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Och vad fan hjälper det.

sist när vi var i huset och skulle ha vattenvärmare och ny pump installerade så skröt killarna med att dom hade gått utbildning och hade något elcertifikat, stolta som fan för det.

Helt odugliga, villiga att jobba men det där med jordning var tydligen inget som ingick i certifikatet, det fick dom lära sig av den galna farangen.

Om man köper t ex en tvättmaskin i Thailand så sitter det en jordad stickpropp monterad. Då det bara fanns ojordade urtag i huset och ingen jordledning ,så löste elektrikern det med att bara byta kontakt. 3 år senare blev det fel på tvättmaskinen så den blev strömförande och frun i huset fick en stöt som heter duga. Tvättmaskinen stod i badrummet.

Farangen förvånade alla när han grävde ner en jordkabel året efter fruns omskakande upplevelse.

 

Vet du om det finns jordfelsbrytare att köpa i Thailand?

Hade tänkt ta med en vid nästa resa men i Sverige har jag bara hittat 25 amper för enfas. kostar 640 kr med moms.

Vill man ha 40 amper blir det för 3-fas och jag är osäker på att en sådan fungerar på enfas. Det lär finnas 3-fas brytare på billighetsvaruhusen men dom vet inte om dom går till både och.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi monterar in jordfelsbrytare tillsammans med en 50 A säkring i vissa maskiner vi säljer, så naturligt finns det.

Tror vi tar våra jordfelsbrytare från Solar.

3 fas eller 2 fas tror jag inte spelar någon roll då den mäter skillnaden mellan inkopplad fas och jord ( eller liknande ).

Är ingen elektriker så ta det inte som en faktisk sanning.

 

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev born41:

Om man köper t ex en tvättmaskin i Thailand så sitter det en jordad stickpropp monterad.

Skulle vilja påstå att det oftast sitter en ojordad stickpropp monterad på tvättmaskinerna. Sen brukar det sitta en gul-grön ledning baktill på maskinen som man kan dra till jord. Själv drar jag alltid ut stickproppen innan jag rör maskinen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev born41:

Om man köper t ex en tvättmaskin i Thailand så sitter det en jordad stickpropp monterad. Då det bara fanns ojordade urtag i huset och ingen jordledning ,så löste elektrikern det med att bara byta kontakt. 3 år senare blev det fel på tvättmaskinen så den blev strömförande och frun i huset fick en stöt som heter duga. Tvättmaskinen stod i badrummet.

Farangen förvånade alla när han grävde ner en jordkabel året efter fruns omskakande upplevelse.

 

Vet du om det finns jordfelsbrytare att köpa i Thailand?

Hade tänkt ta med en vid nästa resa men i Sverige har jag bara hittat 25 amper för enfas. kostar 640 kr med moms.

Vill man ha 40 amper blir det för 3-fas och jag är osäker på att en sådan fungerar på enfas. Det lär finnas 3-fas brytare på billighetsvaruhusen men dom vet inte om dom går till både och.

Born41

Du kan använda en jfb för trefas i en enfaskrets. Vad jfb gör är att den känner att det är balans mellan vad som går in och vad som kommer tillbaka. Kommer inte all ström tillbaka så har du en strömväg som inte ska vara och den löser. Om den för trefas inte skulle lösa om vi bara förbrukade ström på en fas vore det farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Skulle vilja påstå att det oftast sitter en ojordad stickpropp monterad på tvättmaskinerna. Sen brukar det sitta en gul-grön ledning baktill på maskinen som man kan dra till jord. Själv drar jag alltid ut stickproppen innan jag rör maskinen. :)

Köpte ett kylskåp som levererades med ojordad propp plus en lös gul-grön ledning. Vad skall ni göra med den gul-gröna frågade jag och svaret blev att den gräver vi ner så att du får jord!  Fint sa jag, så ni tänket hacka hål i köksgolvet! Föreslog att det blev enklare att skaffa en jordad stickpropp i stället eftersom alla mina uttag i huset var jordade med tre hål. Nu ingick inte jordad propp i leveransen så den fick jag åka och köpa själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-09 at 01:33, skrev born41:

Om man köper t ex en tvättmaskin i Thailand så sitter det en jordad stickpropp monterad. Då det bara fanns ojordade urtag i huset och ingen jordledning ,så löste elektrikern det med att bara byta kontakt. 3 år senare blev det fel på tvättmaskinen så den blev strömförande och frun i huset fick en stöt som heter duga. Tvättmaskinen stod i badrummet.

Farangen förvånade alla när han grävde ner en jordkabel året efter fruns omskakande upplevelse.

 

Vet du om det finns jordfelsbrytare att köpa i Thailand?

Hade tänkt ta med en vid nästa resa men i Sverige har jag bara hittat 25 amper för enfas. kostar 640 kr med moms.

Vill man ha 40 amper blir det för 3-fas och jag är osäker på att en sådan fungerar på enfas. Det lär finnas 3-fas brytare på billighetsvaruhusen men dom vet inte om dom går till både och.

Born41

Du kan ju dela upp elsystemet lite och använda 2 jordfelsbrytare. Då klarar du dig med 25 A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...