Jump to content
IGNORERAD

Thaifiske kan vara lite speciellt ibland


Moipenyang

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Så Mercedes som också har delar av Svenskt järnmalm är då också en Svensk bil, eller hur tänkte du nu?

Oj Oj Oj Vad är du ute efter låt Upp to you köpa krokar som är bra till sin " bror " i Thai. Ok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    17

  • Stefan

    15

  • Cavemannen

    9

  • Moipenyang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Boa52:

Oj Oj Oj Vad är du ute efter låt Upp to you köpa krokar som är bra till sin " bror " i Thai. Ok

Detta är jag ute efter

1 timme sedan, skrev Boa52:

 Mustad är inte Norskt utan Svenskt

 

Hur var det nu?

Är Mustad o Sön AS Svenskt eller Norskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Detta är jag ute efter

Hur var det nu?

Är Mustad o Sön AS Svenskt eller Norskt?

Tänker inte tjafsa med dej om en sån skit sak. Malmen kommer från Swerige, Mustad companiet är från Norge.

Har du inge annat att tjafsa om då tycker jag du ska gå på sängen God natt

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Tänker inte tjafsa med dej om en sån skit sak. Malmen kommer från Swerige, Mustad companiet är från Norge.

Har du inge annat att tjafsa om då tycker jag du ska gå på sängen God natt

Jag vill jättegärna handla Svenska krokar som är världsberömda, kan du tipsa mig om ett fabrikat?

Eller ge mig ett namn på vilken svensktillverkad krok som helst och vart jag kan köpa den :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Volvo Sonett är Italiensk.

 

 

 

Nå väl, till ämnet.

Har provat fiske i Thailand.

Från båt på kvällsfiske vid flera tillfällen, då var det squid som gällde.

Kastat lite med spö, men gick ju sådär eftersom jag saknar tafs. De stora (Barracuda...?) biter av linan hela tiden. 

Så mitt tips, från coachen, är att satsa på bra tafs!

 

Här bevis för att spö alltid finns vid bungalowen

 

chip6P1010138.thumb.JPG.be15e565a9bb45011b5de1aaa4763918.JPG

 

Har man tur (?) kan man fånga en sådan här.

 

chip2P1010089.thumb.JPG.0f34487caed1ae7af6492be781fa616f.JPG

 

Annars är det enklare att fånga snäckor. Hoy

 

chip6P1010130.thumb.JPG.e330b75ad8bf3d14ab953067884f9721.JPG

 

chip6P1010131.thumb.JPG.c04c08b44da065f88398e4d1c769f771.JPG

 

chip6P1010132.thumb.JPG.964c061ba49e23161f06a00eea17d056.JPG

 

chip6P1010135.thumb.JPG.87f5f2bc1ad3e95eacef95b2d79d2f38.JPG

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Du  läser som en, vet inte vad, det var 60 krokar för 39:.90 på Biltema. Mustad är inte Norskt utan Svenskt

Norge har inget stålverk som inte kommer från Sverige, sen skit desamma, tilloch med krokarna från Biltema

är bättre än dom i Thai. I thai har dom bara kina grejer ingen kvalite. Har du provat jobba med Thai franskskruv Te.x

en 8 mm drar du av skit enkelt. Deras stål, järn äe värdelöst

Här får du 5 metkrokar av 10 möjliga! Deras stål är undermåligt, medan deras järn är precis lika bra som vårat!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så förstördes en fin tråd om fiske, man behöver inte säga vad det är för typ av personer men sorgligt att de inte har några meningsfulla liv så de måste förstöra för andra som har det trivsamt och skoj... Sorgligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tekkor:

Och så förstördes en fin tråd om fiske, man behöver inte säga vad det är för typ av personer men sorgligt att de inte har några meningsfulla liv så de måste förstöra för andra som har det trivsamt och skoj... Sorgligt.

Japp, tragiskt! Jag har fiskat en hel del i Thailand, tagit några riktigt stora på deras krokar! Jag har aldrig haft några problem med krokarna, oftast har det varit dåliga linor, trasig slirbroms eller bara skit bakom spöt som fått mig att sumpa fisken!

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tragiskt när dessa obildade norlänningar sprider en massa faktafel och rekommenderar "världsberömda" Svensktillverkade krokar märkta "Made in China"..............

Vill du ha en BRA krok(jag kör enbart med dessa) så gå in till en välsorterad fiskeaffär och be att få Gamakatsu-krokar, en Japansk kvalitetskrok som är VÄRLDSBERÖMD till skillnad mot Biltemas krokar.................

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Stefan:

Japp, tragiskt! Jag har fiskat en hel del i Thailand, tagit några riktigt stora på deras krokar! Jag har aldrig haft några problem med krokarna, oftast har det varit dåliga linor, trasig slirbroms eller bara skit bakom spöt som fått mig att sumpa fisken!

//S

 

Kalsongfiskefylla..? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

jag menade ju det också bya fiske, Krokar rostar aldrig om dom ligger torra. Inget järn  rostar om dom är torra

det är fukten som gör ayy saker rostar

Jasså? Där ser man. Då har hela min utbildning varit förgäves, jag har hela tiden trott att det var syret som fick "järnet" att korrodera, att vattnet som är en ganska aggressiv oxidant fungerar som en katalysator/påskyndare av processen!

Visst, det tar mycket längre tid för "järn" att rosta i en torr miljö än i en fuktig miljö. En av orsakerna till detta är att "rostet" järnoxiden skapar ett skyddande hölje över metallen. Tillsätts vatten tränger det genom detta lager av oxid och processen kan fortsätta.

Vissa metaller som koppar skapar ett så pass effektivt lager av oxid så processen nästan helt avstannar, men då är "rosten" grön.

Men trotts detta är det syret som reagerar med järnet!

Nu är detta sjukt förenklat, jag tvingas till det så att även brorsans barn barn på 5 år förstår!

//S

Förlåt alla fiskare!

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Stefan:

ha ha, har hänt!

//S

Hoppas vi kan ses i december eller januari i en liten fiskeby strax sydöstöver, eller nåt..! 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Stefan:

Jasså? Där ser man. Då har hela min utbildning varit förgäves, jag har hela tiden trott att det var syret som fick "järnet" att korrodera, att vattnet som är en ganska aggressiv oxidant fungerar som en katalysator/påskyndare av processen!

Visst, det tar mycket längre tid för "järn" att rosta i en torr miljö än i en fuktig miljö. En av orsakerna till detta är att "rostet" järnoxiden skapar ett skyddande hölje över metallen. Tillsätts vatten tränger det genom detta lager av oxid och processen kan fortsätta.

Vissa metaller som koppar skapar ett så pass effektivt lager av oxid så processen nästan helt avstannar, men då är "rosten" grön.

Men trotts detta är det syret som reagerar med järnet!

Nu är detta sjukt förenklat, jag tvingas till det så att även brorsans barn barn på 5 år förstår!

//S

Förlåt alla fiskare!

Älskar dina svar på dumheter:-)

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev scorpio63:

Älskar dina svar på dumheter:-)

 

Jag har liksom lite svårt för dumheter! Men absolut ingen, går fri från dumheter!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Stefan:

Jasså? Där ser man. Då har hela min utbildning varit förgäves, jag har hela tiden trott att det var syret som fick "järnet" att korrodera, att vattnet som är en ganska aggressiv oxidant fungerar som en katalysator/påskyndare av processen!

Visst, det tar mycket längre tid för "järn" att rosta i en torr miljö än i en fuktig miljö. En av orsakerna till detta är att "rostet" järnoxiden skapar ett skyddande hölje över metallen. Tillsätts vatten tränger det genom detta lager av oxid och processen kan fortsätta.

Vissa metaller som koppar skapar ett så pass effektivt lager av oxid så processen nästan helt avstannar, men då är "rosten" grön.

Men trotts detta är det syret som reagerar med järnet!

Nu är detta sjukt förenklat, jag tvingas till det så att även brorsans barn barn på 5 år förstår!

//S

Förlåt alla fiskare!

Din utbildning har varit förgäves så är det bara, vissa kan tro att dom gott en utbildning men kom inte ihåg nåt av den

Utan försök att tänka om en metkrok är rak eller krokig det räcker nog din utbildning till, tänk försiktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Din utbildning har varit förgäves så är det bara, vissa kan tro att dom gott en utbildning men kom inte ihåg nåt av den

Utan försök att tänka om en metkrok är rak eller krokig det räcker nog din utbildning till, tänk försiktigt

Om du börjar tänka blir det ett stort framsteg, oavsett vilken utbildning du har "gott"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-08 at 20:05, skrev Stefan:

Här får du 5 metkrokar av 10 möjliga! Deras stål är undermåligt, medan deras järn är precis lika bra som vårat!

//S

Vad gör man stål av:look_down: Har du provat en te, x Franskskruv i Thai en 8 mm drar man skit lätt

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad gör man stål av:look_down: Har du provat en te, x Franskskruv i Thai en 8 mm drar man skit lätt

Har båda samma hållfasthetsklass? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Din utbildning har varit förgäves så är det bara, vissa kan tro att dom gott en utbildning men kom inte ihåg nåt av den

Utan försök att tänka om en metkrok är rak eller krokig det räcker nog din utbildning till, tänk försiktigt

Jo, självklart har du rätt. Men som jag skrev så var mitt inlägg väldigt förenklat. Det krävs en viss mån av luftfuktighet för att starta processen snabbt, jag utlämnade det då det är ganska ointressant i sammanhanget då de flesta av oss inte kan uppnå så torra miljöer (typ 70%rf.

Men fortfarande är det syret som reagerar med järnet Sedan är det skillnad på FeO och Fe2O3  . Återgå nu till din hobby att inmundiga C2H6O.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Stefan:

Jo, självklart har du rätt. Men som jag skrev så var mitt inlägg väldigt förenklat. Det krävs en viss mån av luftfuktighet för att starta processen snabbt, jag utlämnade det då det är ganska ointressant i sammanhanget då de flesta av oss inte kan uppnå så torra miljöer (typ 70%rf.

Men fortfarande är det syret som reagerar med järnet Sedan är det skillnad på FeO och Fe2O3  . Återgå nu till din hobby att inmundiga C2H6O.

//S

Tror inte många här vill dricka C2H6O Din kemi är inte den bästa C2 H6O  är väl ett drivmedel i gasform om jag minns rätt

C2H5OH dricker vi väl som alcohol

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...