Jump to content
IGNORERAD

Vad krävs för att skrivas in i Husbok


Mankan

Recommended Posts

Ja som rubriken lyder. Tänkte väl att det skulle underlätta förnyande av körkort och sånt. Sist jag förnyande mitt körkort i närheten av Wang Chin, Phrae sa man att jag skulle kunna få 5 ådrigt om jag var inskriven på adressen.

 

En till fråga då jag ändå är igång.  Går det att göra ett vanligt adressintyg för körkort i Lampang eller måste jag till Chiang mai?

 

Sist för 2 år sedan klarade jag mig utan intyg efter lite tjat och bedjande  ;) 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få en gul husbok om du har eget boende. Egentligen till ingen nytta då det bara innebär en registrering på en adress. Du kan tillsammans med husägaren (om du hyr)åka till närmaste polisstation och få adressintyg utskrivet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Burken:

Du kan få en gul husbok om du har eget boende. Egentligen till ingen nytta då det bara innebär en registrering på en adress. Du kan tillsammans med husägaren (om du hyr)åka till närmaste polisstation och få adressintyg utskrivet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Som jag sa de att de skulle ge mig 5 årigt om jag fanns skriven på adressen. Om det blir så är en annan sak men jag tänkte att det kunde vara värt att prova om det inte är för mycket krångel. 

Jag hyr inte det är adressen till min tjejs hus jag tänkte skiva mig på. 

Menar du att man kan få ett adressintyg som funkar till körkort på närmaste polisstation?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ja, du kan få adressintyg utskrivet från polisen. Ta med ditt körkort och pass. Husägaren skall närvara med id. För att få fem år måste man ha ett long stay visum.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Burken:

Svar ja, du kan få adressintyg utskrivet från polisen. Ta med ditt körkort och pass. Husägaren skall närvara med id. För att få fem år måste man ha ett long stay visum.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Tack då ska jag prova hos polisen så kanske jag slipper åka till Chiang mai.

 

Jo jag vet det där med att man måste ha long stay normalt men när dom säger att jag kan få det bara jag står skriven på adressen tänkte jag att det var värt att prova. Regler tolkas ju inte alltid lika i Thailand ;)

 

Funkar det så funkar det.

 

Fråga kvarstår dock om vad som krävs för att bli inskriven i gula boken? hoppas någon vet

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Mankan:

Som jag sa de att de skulle ge mig 5 årigt om jag fanns skriven på adressen. Om det blir så är en annan sak men jag tänkte att det kunde vara värt att prova om det inte är för mycket krångel. 

Jag hyr inte det är adressen till min tjejs hus jag tänkte skiva mig på. 

Menar du att man kan få ett adressintyg som funkar till körkort på närmaste polisstation?

Aldrig hört talas om någon som har fått det på en polisstation i CM, de skickar dig till Immigration. Möjligt att Lampang har andra regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Fråga kvarstår dock om vad som krävs för att bli inskriven i gula boken? hoppas någon vet

Detta varierar från "distrikt" till "distrikt". Du bör uppsöka ditt lokala amphur och fråga vad som gäller lokalt för dig. En hel del pappersexercis, men inget märkligt, men som sagt, du får fråga på det lokala kontoret. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nemo:

Aldrig hört talas om någon som har fått det på en polisstation i CM, de skickar dig till Immigration. Möjligt att Lampang har andra regler.

Samma här, har fått fixa med mitt adressintyg på immigrationkontoret i Nakhon Phanom när jag tagit körkort, kostat 800 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Samma här, har fått fixa med mitt adressintyg på immigrationkontoret i Nakhon Phanom när jag tagit körkort, kostat 800 Baht.

Du skulle ju kunna ansöka om en gul bok, så slipper du den avgiften (som egentligen skall var gratis). Som fast boende, borde du inte ha några större problem att få en sådan. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mankan. Ta med frugan till polisstationen för ett intyg därifrån. Jag lyckades,  liksom Burken,

få femårigt körkort med detta intyg. Kostade inget.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig polisen i Udon skrev ut ett bostadsintyg för 500 Bath + två foton

Frugan var med och hade ID kort och husboken med sig

Hämtade dokumentet här och fyllde i innan besöket

http://Bangkok.immigration.go.th/en/base.php?page=download

 

http://Bangkok.immigration.go.th/download/res_cert.doc

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2012 skaffade jag adressintyg hos Ambassaden i BKK med hjälp av  tantens husbok och sedan förnyade jag mitt körkort i BKK och fick 5-årigt på enbart turistvisum.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska egentligen vara gratis, säker på att du inte fick något kvitto. Men du slapp vänta ett par veckor...

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag åkte till immigration i korat med fru, pass och blå husbok, detta för att få ett papper med stämpel (kostnad 1000 baht).

Med detta papper åkte vi till ampho i Phimai med pass, blå husbok 5 kort (typ körkorts kort) en släkting som vittne, 40 min sedan klart.

 

Nu finns det säkert avvikelser beroende på var i Thailand man gör detta, men så här enkelt gick det i Phimai.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

Jag åkte till immigration i korat med fru, pass och blå husbok, detta för att få ett papper med stämpel (kostnad 1000 baht).

Med detta papper åkte vi till ampho i Phimai med pass, blå husbok 5 kort (typ körkorts kort) en släkting som vittne, 40 min sedan klart.

 

Nu finns det säkert avvikelser beroende på var i Thailand man gör detta, men så här enkelt gick det i Phimai.

Ok men behövdes inget bevis på att ni är gifta eller intyg på att ni bor ihop i Sverige? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

Jag åkte till immigration i korat med fru, pass och blå husbok, detta för att få ett papper med stämpel (kostnad 1000 baht).

Med detta papper åkte vi till ampho i Phimai med pass, blå husbok 5 kort (typ körkorts kort) en släkting som vittne, 40 min sedan klart.

 

Nu finns det säkert avvikelser beroende på var i Thailand man gör detta, men så här enkelt gick det i Phimai.

Fick du egen husbok(gul?) så enkelt?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok men behövdes inget bevis på att ni är gifta eller intyg på att ni bor ihop i Sverige? 

Ber om ursäkt, jo underlag på att ni är gifta skall med.

 

Tänkte inte så långt då vårat äktenskap är registrerat på ampho phimai, 

 

Är en väldigt hjälpsam och bra ampho i phimai, så vi behövde inte detta intyg då jag redan vart registrerad på kontoret.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Fick du egen husbok(gul?) så enkelt?

Nja man får inte husboken direkt vid besöket på ampho, alla uppgifter skall in i systemet och ett samtal med byhövdingen.

 

Nu åkte vi hem 22 september samma dag vi va på ampho, så frugans moster hämtade husboken i torsdags.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hustru ville ha in mitt namn i hennes husbok men för det krävdes det att jag skulle ha mitt pass översatt till Thailändska. För mig kändes projektet ganska oviktigt så det lades ner. Tror att man måste till nån myndighet i Bangkok för att få en godkänd översättning av passet men det är bara vad jag tror. Detta var i Loei.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Min hustru ville ha in mitt namn i hennes husbok men för det krävdes det att jag skulle ha mitt pass översatt till Thailändska. För mig kändes projektet ganska oviktigt så det lades ner. Tror att man måste till nån myndighet i Bangkok för att få en godkänd översättning av passet men det är bara vad jag tror. Detta var i Loei.

 

Fritz..

Jag ville också stå i frugans, men i den blåa boken får man nog aldrig stå, därför den gula som gäller för oss blekansikte :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...