Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort för thai.


Dannep4

Recommended Posts

Att jag får köra på ettåriga internationella körkortet i tre månader efter ankomst till Thailand vet jag.

Jag känner mig ganska säker på att detsamma gäller för min thailändska fru om hon reser med sitt svenska pass (då är hon svensk).

Men vad gäller för en thailändare som reser med ett thaipass?

Får även han köra tre månader på IKK efter ankomst eller måste han skaffa ett thaikörkort för att köra lagligt?

 

Inga antaganden tack eftersom jag önskar vara säker på vad som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    5

  • Soengsang

    4

  • Boa52

    4

  • Dragos

    3

Mest aktiva i denna tråd

11 minuter sedan, skrev Dannep4:

Att jag får köra på ettåriga internationella körkortet i tre månader efter ankomst till Thailand vet jag.

Jag känner mig ganska säker på att detsamma gäller för min thailändska fru om hon reser med sitt svenska pass (då är hon svensk).

Men vad gäller för en thailändare som reser med ett thaipass?

Får även han köra tre månader på IKK efter ankomst eller måste han skaffa ett thaikörkort för att köra lagligt?

 

Inga antaganden tack eftersom jag önskar vara säker på vad som gäller.

Rätt så logiskt att din fru också får köra 3 månader på IKK ihop med svenskt KK, om det är längre så gäller såklart thaikört som för alla andra.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för infon! Men efter att ha letat igenom den så har jag inte funnit svar på min fråga.

Får en thailändare som besöker Thailand och reser med thaipass köra med internationellt körkort under besöket?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Dannep4:

Tackar för infon! Men efter att ha letat igenom den så har jag inte funnit svar på min fråga.

Får en thailändare som besöker Thailand och reser med thaipass köra med internationellt körkort under besöket?

Det är nog tämligen svårt o finna rätt svar på det, skulle tro att de rynkar på näsan i en kontroll o frågar varför de inte skaffar Thailändskt körkort, så lägg en förmiddag på att göra det och problemet är ur världen.

 

Jag får ju köra på Thailändskt körkort då jag besöker Sverige, och är tämligen säker på att det är vise versa, men rätt svar är nog svårt att hitta på pränt.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Det är nog tämligen svårt o finna rätt svar på det, skulle tro att de rynkar på näsan i en kontroll o frågar varför de inte skaffar Thailändskt körkort, så lägg en förmiddag på att göra det och problemet är ur världen.

 

Jag får ju köra på Thailändskt körkort då jag besöker Sverige, och är tämligen säker på att det är vise versa, men rätt svar är nog svårt att hitta på pränt.

Får du verkligen det?  Har man varit skriven tidigare i Sverige gäller väl bara Svenskt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Trident:

Får du verkligen det?  Har man varit skriven tidigare i Sverige gäller väl bara Svenskt körkort.

 

Ja det gäller för den som är utskriven, som skriven i tex Thailand kan man inte förnya det Svenska körkortet numera, det(Thailändska körkortet) gällde även före den regeln kom nu i maj.

Jag har både hyrt bil på det och även blivit stoppad i trafikkontroll.

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för infon! Men efter att ha letat igenom den så har jag inte funnit svar på min fråga.
Får en thailändare som besöker Thailand och reser med thaipass köra med internationellt körkort under besöket?

Har han svenskt körkort (tillsammans med IKK) så kan jag inte se några problem med det...

Skickat från min E2303 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Dragos:


Har han svenskt körkort (tillsammans med IKK) så kan jag inte se några problem med det...

Skickat från min E2303 via Tapatalk
 

Helt rätt Svenskt medborgarskap, svenskt körkort med IKK kan man köra iThailand 3 mån. I Sverige 1 år på ett Thai körkort sen måste man ta ett Svenskt

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt rätt Svenskt medborgarskap, svenskt körkort med IKK kan man köra iThailand 3 mån. I Sverige 1 år på ett Thai körkort sen måste man ta ett Svenskt

Nu var du inte riktigt med i matchen, det var inte det TS efterfrågade, gör om gör rätt...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu var du inte riktigt med i matchen, det var inte det TS efterfrågade, gör om gör rätt...

Svenskt körkort med IKK kan man köra i Thailand i 3 mån. Utan svenskt och thai körkort får man inte köra i någon av länderna. bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt körkort med IKK kan man köra i Thailand i 3 mån. Utan svenskt och thai körkort får man inte köra i någon av länderna. bättre

Läs TS fråga före du börjar slå på tangentbordet, förstår du inte frågan, skit i o skriva.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:


Läs TS fråga före du börjar slå på tangentbordet, förstår du inte frågan, skit i o skriva.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Han skriver inte en gång att dom har ett svenskt körkort bara Svenskt pass och Thai pass. eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skriver inte en gång att dom har ett svenskt körkort bara Svenskt pass och Thai pass. eller hur

Lär ju utgå ifrån att han har svenskt körkort, annars är det ju rätt svårt att få ett IKK, eller hur??

Skickat från min E2303 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dragos:


Lär ju utgå ifrån att han har svenskt körkort, annars är det ju rätt svårt att få ett IKK, eller hur??

Skickat från min E2303 via Tapatalk
 

Helt rätt men han skriver inte det, hade han gjort det var det enkla svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget kk kan man för f*n inte införskaffa något ikk.

Ikk är ju egentligen inget kk bara en omskrivning - tillägg till ditt ordinarie kk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju tydligen ett pass, eller två, vad fasen det nu har med det hela att skaffa....

Hehe. Kul att det händer nåt nu när han hummerfiskaren tyvärr är borta!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det är nog tämligen svårt o finna rätt svar på det, skulle tro att de rynkar på näsan i en kontroll o frågar varför de inte skaffar Thailändskt körkort, så lägg en förmiddag på att göra det och problemet är ur världen.

 

Jag får ju köra på Thailändskt körkort då jag besöker Sverige, och är tämligen säker på att det är vise versa, men rätt svar är nog svårt att hitta på pränt.

Äntligen någon som bemödat sig att läsa frågan och dessutom satt sig in i själva problemformuleringen.

Jo du får ju köra på ditt thaikörkort när du besöker Sverige eftersom du är utskriven från landet.

Men en Thai blir ju inte utskriven från Thailand på samma vis.

Det är därför jag undrar vad som gäller.

Troligen skulle ingen rynka på näsan så länge det inte händer något. Det är ju först vid en olycka som saken ställs på sin spets.

En thailändare som reser till Thailand med sitt thaipass är just inget annat än en vanlig thailändare som enligt alla nationella register även bor i landet.

Därav min undran.

En lösning är ju att lägga en dag på att fixa ett thaikk. precis som du säger. Men för att göra det enkelt behövs det internationella körkortet.

Om nu det internationella körkortet är giltigt så är det ingen mening med att lägga tid på att krångla.

Det är därför jag undrar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Dannep4:

Äntligen någon som bemödat sig att läsa frågan och dessutom satt sig in i själva problemformuleringen.

Jo du får ju köra på ditt thaikörkort när du besöker Sverige eftersom du är utskriven från landet.

Men en Thai blir ju inte utskriven från Thailand på samma vis.

Det är därför jag undrar vad som gäller.

Troligen skulle ingen rynka på näsan så länge det inte händer något. Det är ju först vid en olycka som saken ställs på sin spets.

En thailändare som reser till Thailand med sitt thaipass är just inget annat än en vanlig thailändare som enligt alla nationella register även bor i landet.

Därav min undran.

En lösning är ju att lägga en dag på att fixa ett thaikk. precis som du säger. Men för att göra det enkelt behövs det internationella körkortet.

Om nu det internationella körkortet är giltigt så är det ingen mening med att lägga tid på att krångla.

Det är därför jag undrar.

 

Jag skulle svara nej på frågan.

Om jag förstår rätt så anses du redan vid innehav av ett Non Immigrant visum som fast boende i Thailand och då krävs ett thailändskt körkort och jag kan inte se att innehav av thailändskt pass på något sätt skulle ses som "mindre" fast boende i Thailand.

 

Men som sagt, så blir det nog svårt att få 100% korrekt svar på en sån fråga utan att fråga nån som kan tolka thailändsk lagtext.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var väl den mest svävande biten i frågan gällande en thailändare som inte är svensk medborgare men innehar ett svenskt körkort.

Eller har jag missförstått?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev rolba:

Nu var väl den mest svävande biten i frågan gällande en thailändare som inte är svensk medborgare men innehar ett svenskt körkort.

Eller har jag missförstått?

Lätt att missförstå frågan då den var väldigt ofullständig :) 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Nu var väl den mest svävande biten i frågan gällande en thailändare som inte är svensk medborgare men innehar ett svenskt körkort.

Eller har jag missförstått?

Korrekt uppfattat.

Jag misstänker att det förhåller sig så som Surin tror. Det är därför jag frågar.

Om jag får svar på den så blir min följdfråga om en thai som reser på sitt svenska pass kan köra med IKK.

Denne är ju i Thailand som svensk. Men säker på att det är ok med IKK då är jag inte.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Dannep4:

Korrekt uppfattat.

Jag misstänker att det förhåller sig så som Surin tror. Det är därför jag frågar.

Om jag får svar på den så blir min följdfråga om en thai som reser på sitt svenska pass kan köra med IKK.

Denne är ju i Thailand som svensk. Men säker på att det är ok med IKK då är jag inte.

 

På följdfrågan så anser jag att det absolut måste vara möjligt. 

Du kan ju ha kommit till Sverige som barn och kanske inte ens pratar thai så för en semestertripp måste ju ditt svenska kk gälla precis som för infödda svenskar

Men nu är det ju Thailand vi pratar om så man vet ju aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt uppfattat.
Jag misstänker att det förhåller sig så som Surin tror. Det är därför jag frågar.
Om jag får svar på den så blir min följdfråga om en thai som reser på sitt svenska pass kan köra med IKK.
Denne är ju i Thailand som svensk. Men säker på att det är ok med IKK då är jag inte.
 

Detta borde väl motormännen eller trafikverket kunna ge ett betydligt mer korrekt svar på kanske??

Skickat från min E2303 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...