Jump to content
IGNORERAD

Behöver MPR en ryggdunkarflik?

Herr Chang

Vore det bra att på MPR kunna begränsa sitt läsande till vad likasinnade gillat?  

34 röster

1. 1. Ska man enkelt kunna filtrera bort inlägg man troligen inte kommer att gilla?

• Ja
      2
    • Kanske
      4
    • Nej
      26
    • Vet ej
      2

Recommended Posts

Jag tänkte först skriva detta i tråden om tummen upp och ner, men jag tyckte att min tanke förtjänade en egen tråd. Plus en omröstning.

Jag tittar en hel del på Netflix (kanske för mycket :) ), och där kan man ju ge tummen upp eller ner för det man tittat på. Netflix använder bland annat dessa betyg för att rekommendera annat jag inte sett, sådant som andra med uppenbar liknande smak har gett tummen upp för. Man ger också indirekt rekommendation mot annat innehåll som jag troligen inte skulle gilla. Man använder termer typ "98% överensstämmelse" eller "20% överensstämmelse".

Det är ju bra, även om det inte alltid stämmer. Så då slog mig tanken om MPR skulle ha ett liknande system? Man skulle alltså kunna välja att få en lista av trådar där det finns nya inlägg som medlemmar med liknande historia av tummen upp givande gillat. Något som många gånger benämnt som ryggdunkarklubben :) Naturligt ska befintliga möjligheter som Nytt innehåll finnas kvar.

Själv röstar jag Kanske, då jag inte vet vad det skulle få följder för MPR. Ej heller hur besvärligt det skulle vara att ha en sådan funktion. Jag vill dock gärna läsa lite argument för eller emot!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Tummen upp eller ner tycker jag är bra.Vissa inlägg(enl.mig) håller riktigt låg nivå och förtjänar dubbeltumme ner.

Måne

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev måne:

Tummen upp eller ner tycker jag är bra.Vissa inlägg(enl.mig) håller riktigt låg nivå och förtjänar dubbeltumme ner.

En dubbeltumme ner  kanske kan ersättas av ett långfinger upp? :crazy:

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Man skulle alltså kunna välja att få en lista av trådar där det finns nya inlägg som medlemmar med liknande historia av tummen upp givande gillat. Något som många gånger benämnt som ryggdunkarklubben

Då skulle ju den där muren, som omsluter klubben, bli ännu högre och än mer ogenomtränglig....

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Det är ju bra, även om det inte alltid stämmer. Så då slog mig tanken om MPR skulle ha ett liknande system? Man skulle alltså kunna välja att få en lista av trådar där det finns nya inlägg som medlemmar med liknande historia av tummen upp givande gillat. Något som många gånger benämnt som ryggdunkarklubben :) Naturligt ska befintliga möjligheter som Nytt innehåll finnas kvar.

Ger ju helt nya möjligheter att hjälpa medlemmar som inte vet vilken grupp de tillhör. Tar man det en bit till så ser datorn till att de som ger "skål"-tillrop hamnar i ölargänget, att de som ger "ilskna-tillrop" inte kan hamna i samma tråd. Man skulle t.o.m kunna stänga in medlemmar med negativ attityd i grupper med likasinnade, så att  vanliga människor inte kan se deras negativism. Ger möjligheter att få ett mycket positivare MPR där medlemmarna får hjälp att umgås med likasinnade och kan skyddas från den information som de ej vill se.  

Fantastiskt vilka möjligheter datorerna ger.  I förlängningen skulle nog datorn kunna skriva inläggen åt dig. Till och med ge emojos till likasinnade/olikasinnade.  Förstå vilka mängder med knapptryckningar vi skulle spara. 

Dela på andra sajter

Det som förvånar mig mest med detta är att det är just Herr Chang som vill ha en facebook- och google-liknande intresse/åsikstregistreringsfunktion här på MPR...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Det som förvånar mig mest med detta är att det är just Herr Chang som vill ha en facebook- och google-liknande intresse/åsikstregistreringsfunktion här på MPR...

Registrering av åsikter finns ju redan i och med karmafunktionen. Det går ju att se vem som gett karma till ett specifikt inlägg, och en del verkar göra sig besväret att granska mycket noggrant vem som gett karma till vem...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Vafför inte börja med lotteri och bil bingo när man nu en gång håller på?

Mpr lotto vore ju nått, fri resa till Thailand borde vara högsta vinsten, dragning på lördag med Leif loket! :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benriach:

Förvånar mej inte, I hans nästa inlägg" registrerar" han att det finns folk som granskar mycket noggrant

vilka som ger karma till vem. Hur vet han det tror inte han kan se det eller veta bara hans egna åsikter

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Boa52:

Förvånar mej inte, I hans nästa inlägg" registrerar" han att det finns folk som granskar mycket noggrant

vilka som ger karma till vem. Hur vet han det tror inte han kan se det eller veta bara hans egna åsikter

Herr Nollkoll

Alla kan se vem som ger karma och till vem

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Troligen?   Så man ska gissa? Tänk om man gillar då? 

Inte för mej iallafall, vill kolla först innan jag har bestämt mej.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Dela på andra sajter

Jag vill nog ha den frihet jag idag har att välja och vraka bland trådar, helt fritt och utan inblandning av "rekommendationer" eller "intresseinriktningar" och dyl.

Så det blir tummen ner till förslaget för min del.

Dela på andra sajter

On 2017-08-21 at 03:01, skrev Herr Chang:

Jag tänkte först skriva detta i tråden om tummen upp och ner, men jag tyckte att min tanke förtjänade en egen tråd. Plus en omröstning.

Jag tittar en hel del på Netflix (kanske för mycket :) ), och där kan man ju ge tummen upp eller ner för det man tittat på. Netflix använder bland annat dessa betyg för att rekommendera annat jag inte sett, sådant som andra med uppenbar liknande smak har gett tummen upp för. Man ger också indirekt rekommendation mot annat innehåll som jag troligen inte skulle gilla. Man använder termer typ "98% överensstämmelse" eller "20% överensstämmelse".

Själv röstar jag Kanske, då jag inte vet vad det skulle få följder för MPR. Ej heller hur besvärligt det skulle vara att ha en sådan funktion. Jag vill dock gärna läsa lite argument för eller emot!

Herr Chang har talat.

Man kan ju också välja att inte logga in.....känns enklare ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Boa52:

Jag vill veta vem som älskar med vem det är mera intressant. Sedan kan de berätta detaljer :big_smile:

Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Boa52:

Det har jag sett många gånger i inlägg att medlem A är indignerad över att medlem B gett medlem C karma.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

Det har jag sett många gånger i inlägg att medlem A är indignerad över att medlem B gett medlem C karma.

Herr Chang har talat.

Tittar inte efter sånt är det bara du som kan se det eller Ok kanske

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Tittar inte efter sånt är det bara du som kan se det eller Ok kanske

Som sagt var......Är det inte du som brukar skriva, ni läser inte utan bara kommer med dumma kommentarer.:big_smile:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...