Jump to content
IGNORERAD

Thai machetes


Alarik

Recommended Posts

Finns många duktiga smeder i Thailand som tillverkar  machetes och andra knivar och svärd.

Hur är möjligheterna att ta med sig till Sverige utan att få problem?

 

original.jpg.dc3e13ed2dfa7aaaeae017deb6eb0a9f.jpg

 

handmade-thai-machete.jpg.4756de81c5241fc3be50c38f0351911a.jpg

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    8

  • Kenneth4618

    7

  • Wangthong

    6

  • Alarik

    4

Mest aktiva i denna tråd

1 timme sedan, skrev Alarik:

Finns många duktiga smeder i Thailand som tillverkar  machetes och andra knivar och svärd.

Hur är möjligheterna att ta med sig till Sverige utan att få problem?

 

original.jpg.dc3e13ed2dfa7aaaeae017deb6eb0a9f.jpg

 

handmade-thai-machete.jpg.4756de81c5241fc3be50c38f0351911a.jpg

 

 

 

 

 

 

Ta dem som handbagage bara... :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ din fråga till Tullen istället då en del saker kräver införseltillstånd. Säkert sätt att slipa problem.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring Tullen.

Tala gärna om här vad de svarade

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall han komma igenom säkerhetskontrollen vid avresan? Man röntgar handbagaget och alla knivar med futtiga 5 cm blad beslagtas.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev born41:

Hur skall han komma igenom säkerhetskontrollen vid avresan? Man röntgar handbagaget och alla knivar med futtiga 5 cm blad beslagtas.

Born41

Du skall nog inte ta alla "råd" på Mpr som helt seriösa...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev born41:

Hur skall han komma igenom säkerhetskontrollen vid avresan? Man röntgar handbagaget och alla knivar med futtiga 5 cm blad beslagtas.

Born41

Blev av med en  fick kniv/ bladets längd var ca  3 cm , så tare försiktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev berlitz:

Blev av med en  fick kniv/ bladets längd var ca  3 cm , så tare försiktigt

Min nagelsax hade nog max 2cm blad. Fanns inget förmildrande när de tog den.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Alarik:

Finns många duktiga smeder i Thailand som tillverkar  machetes och andra knivar och svärd.

Hur är möjligheterna att ta med sig till Sverige utan att få problem?

 

Enligt Tullverket så räknas följande som "farliga föremål" och tillstånd krävs för införsel.

 

Citat

 

Det här är farliga föremål

Med farliga föremål menas springknivar, springstiletter, butterflyknivar, knogjärn, kaststjärnor, batonger, karatepinnar, blydaggar, riv- eller nithandskar, spikklubbor och liknande. För att få föra in ett sådant föremål till Sverige måste du ha ett särskilt tillstånd från den svenska polismyndigheten.

 

Machetes verkar inte vara med på listan, så det går nog bra. Antar att de räknas in som svärd och andra "prydnads/samlarföremål".

 

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/handlavapenochfarligaforemalpadinresa.4.7df61c5915510cfe9e710a11.html

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Enligt Tullverket så räknas följande som "farliga föremål" och tillstånd krävs för införsel.

 

Machetes verkar inte vara med på listan, så det går nog bra. Antar att de räknas in som svärd och andra "prydnads/samlarföremål".

 

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/handlavapenochfarligaforemalpadinresa.4.7df61c5915510cfe9e710a11.html

Det skiljer vad du får ta ombord på planet i ditt handbagage och vad tullverket låter dig ta in i landet.  Det är av den anledningen du inte får ta med dig en flaska läsk att dricka upp inne i planet. Du får heller inte ta med dig vassa föremål in i planet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Köttyxan på tidigare bild har jag tagit ett par st i bagaget men det är mer än tio år sedan.

Jag tog med mig den största köttyxan jag hittade för ca 2 år sedan.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Wangthong:

 Du får heller inte ta med dig vassa föremål in i planet. 

Om man har en kvinna med oerhört vass tunga så är det säkrast att lämna henne kvar i Sverige:559bdc285a842_kaboom:

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev born41:

Hur skall han komma igenom säkerhetskontrollen vid avresan? Man röntgar handbagaget och alla knivar med futtiga 5 cm blad beslagtas.

Born41

Man har nog inte de i handbagaget utan i resväskan som checkas in

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall han komma igenom säkerhetskontrollen vid avresan? Man röntgar handbagaget och alla knivar med futtiga 5 cm blad beslagtas.
Born41

Nu har han nog knappast tänkt ta det i handbagaget.....Incheckat är det inga problem, jag har haft div yxor, knivar båda vägarna.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Jag tog med mig den största köttyxan jag hittade för ca 2 år sedan.

Samma här, i incheckad resväska inga problem.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Samma här, i incheckad resväska inga problem.

 

 

Så länge du inte kontrolleras vid inresan. Jag lovar dig att du kommer att ha problem om tullen upptäcker att du har machetes med dig.

Det betraktas som vapen. Även stora köttyxor kan ge problem. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vapen typ stilett är ju förbjudet i Sverige men machetes?

Tog med rejält med knivar och köksbestick i somras till Thailand incheckad i väskan.

Presentknivarna låg bara i  oöppnade  paket hemma så de fick åka med.

Som tidigare skrivits så är det nog bäst och fråga.

Sedan funderar jag hur säkert kontrollerna är.

Vore väl enkelt och smuggla med keramik knivar genom metalldetektorn?

Har en oöpnad paket sådana också men dem behåller jag här hemma.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt tullverket.se

 

Frågor och svar om att handla vapen och farliga föremål:

 

Jag ska resa runt i Asien och funderar på att köpa med mig en sabel eller ett svärd som souvenir. Får jag ta med mig det hem till Sverige?

 

Ja. Du behöver inget tillstånd från svenska polismyndigheten för att ta med dig ett svärd, sabel eller t ex machete. Dessa är inte farliga föremål enligt lagstiftningen.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Alarik:

Enligt tullverket.se

 

Frågor och svar om att handla vapen och farliga föremål:

 

Jag ska resa runt i Asien och funderar på att köpa med mig en sabel eller ett svärd som souvenir. Får jag ta med mig det hem till Sverige?

 

 

Ja. Du behöver inget tillstånd från svenska polismyndigheten för att ta med dig ett svärd, sabel eller t ex machete. Dessa är inte farliga föremål enligt lagstiftningen.

 

 

Är det säkert, en man i från Umeå fick böta regällt när han försökte ta med sej en större kniv. Tullen i Sverige

Utförde bötesbeloppet och beslagtog kniven. Ok kanske 3-4 år sen tror inte det går idag heller

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Är det säkert, en man i från Umeå fick böta regällt när han försökte ta med sej en större kniv. Tullen i Sverige

Utförde bötesbeloppet och beslagtog kniven. Ok kanske 3-4 år sen tror inte det går idag heller

Ja, Örjan, de skriver så.

Enligt tullverket är däremot springknivar, springstiletter, butterflyknivar farliga föremål.

 

Umeåbon hade kanske kniven i handbagaget?

Han hade kanske frågat Samet eller Kalasbullen om råd....

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Alarik:

Ja, Örjan, de skriver så.

Enligt tullverket är däremot springknivar, springstiletter, butterflyknivar farliga föremål.

 

Umeåbon hade kanske kniven i handbagaget?

Han hade kanske frågat Samet eller Kalasbullen om råd....

 

Vet inte om han hade kniven i handbagaget men då skulle han torskat redan i Thai. Om han frågat S eller K

om råd skulle han sitta i en förvaringsbox än

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Boa52:

Är det säkert, en man i från Umeå fick böta regällt när han försökte ta med sej en större kniv. Tullen i Sverige

Utförde bötesbeloppet och beslagtog kniven. Ok kanske 3-4 år sen tror inte det går idag heller

Du läste inte inlägget innan du svarade ?

"Du behöver inget tillstånd från svenska polismyndigheten för att ta med dig ett svärd, sabel eller t ex machete. Dessa är inte farliga föremål enligt lagstiftningen."

Prova och läs igen men jävligt långsamt

 

En större kniv kan ju vara typ en Rambokniv och de är inte tillåtna

 

 

 

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Du läste inte inlägget innan du svarade ?

"Du behöver inget tillstånd från svenska polismyndigheten för att ta med dig ett svärd, sabel eller t ex machete. Dessa är inte farliga föremål enligt lagstiftningen."

Prova och läs igen men jävligt långsamt

 

En större kniv kan ju vara typ en Rambokniv och de är inte tillåtna

 

 

 

 

 

Ok såg inte det han försökte ta in till Sverige, kniv ,machete, sabel eller svärd. Ska fråga återkommer om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...