Jump to content
IGNORERAD

Gissa bilen


janne_h

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Du kanske skulle ta fram dom körskoleinstruktioner som instruerar eleven att växla till neutral när man får sladd.  Kör man automat släpper man gasen, kör man manuell så trycker man ner kopplingen och frikopplar. Båda ger samma resultat.

Jag släpper inte gasen vid sladd, mera gas blir det! Men jag är gammal rally och race gubbe jag! :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    27

  • andrejsdenruskige

    15

  • audirs2

    6

  • FF

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev audirs2:

Jag släpper inte gasen vid sladd, mera gas blir det! Men jag är gammal rally och race gubbe jag! :big_smile:

Fast det beror väl på hur kontrollerad sladden är? Om du kör på bana så är ju det knappast samma sak som man kör i trafiken bland andra bilar. Sånt kallas väl för överstyrning?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev FF:

Vet i tusan, när jag släpper gasen på min bil så frikopplar den.

 

   FF

Den frikopplar garanterat inte, du menar förmodligen frihjul, alltså att den inte motorbromsar.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Verkar som du inte har kört Automat? Du kan slå in växel 1 eller 2 i dom flesta för att man just ska kunna motorbromsa med en automat i en lång backe. I övrigt så motorbromsar ju inte en automat som en manuell.


Jag har nog kört fler typer av automatlådor än vad du lyckats med. Sedan har jag med stor sannolikhet kört dessa med större motorer än vad du har.

Jag lovar dig att vid så föga varv som dom ligger på när det släpper, så frikopplar inte lådan.

Frikopplar lådan om du står still och har i D och håller inne bromsen? Nej, det gör den inte, för släpper du bromsen så....ja vafan, bilen rör sig framåt utan gas!
Hur fan går det till när den är frikopplad.

Din CVT-låda i Lexusen vet jag inte mycket om, mer än att jag personligen inte kommer överens med sådana lådor.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Du kanske skulle ta fram dom körskoleinstruktioner som instruerar eleven att växla till neutral när man får sladd.  Kör man automat släpper man gasen, kör man manuell så trycker man ner kopplingen och frikopplar. Båda ger samma resultat.


Tror att du har gjort en tarmsköljning med dina spolmaskiner.

Jag har aldrig påstått att man inte ska släppa gasen. Det jag har sagt är att automaten inte frikopplar.

Att man sedan inte bör lägga i N är för att det kan bli dyrt, men det frikopplar.
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast du kanske inte gjorde som dom i filmen? Som mera verkar ha svårt att ta foten från gaspedalen och frikoppla för att häva sladden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Frikoppla?

Man kör väl automat

 

 

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Jepp men motsvarigheten till detta med automat är ju att släppa gasen, vilket det knappast verkar som dom gör i youtubefilmen, utan fortsätter att gasa. Min bil är för övrigt automat.

Dock brukar rejsputtar typ dom som syns på filmen vilja ha manuell växellåda.

 

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Nja, frikoppla och släppa gasen är inte riktigt samma.
 

 

 

49 minuter sedan, skrev janne_h:

Har du inte lärt dig hur du häver en sladd med en automatväxlad bil? Sånt står ju i körskoleböckerna. Eftersom man inte har manuell koppling att trycka ner så släpper man gasen och uppnår samma resultat. Då slutar bilen att driva och rullar frammåt presis som du trycker ner kopplingen eller snarlikt i alla fall. I annat fall skulle ju automatväxlade bilar vara livsfarliga att köra på vintern.

 

42 minuter sedan, skrev janne_h:

Du kanske skulle ta fram dom körskoleinstruktioner som instruerar eleven att växla till neutral när man får sladd.  Kör man automat släpper man gasen, kör man manuell så trycker man ner kopplingen och frikopplar. Båda ger samma resultat.

 

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Jag har nog kört fler typer av automatlådor än vad du lyckats med. Sedan har jag med stor sannolikhet kört dessa med större motorer än vad du har.

Jag lovar dig att vid så föga varv som dom ligger på när det släpper, så frikopplar inte lådan.

Frikopplar lådan om du står still och har i D och håller inne bromsen? Nej, det gör den inte, för släpper du bromsen så....ja vafan, bilen rör sig framåt utan gas!
Hur fan går det till när den är frikopplad.

Din CVT-låda i Lexusen vet jag inte mycket om, mer än att jag personligen inte kommer överens med sådana lådor.

 

 

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Tror att du har gjort en tarmsköljning med dina spolmaskiner.

Jag har aldrig påstått att man inte ska släppa gasen. Det jag har sagt är att automaten inte frikopplar.

Att man sedan inte bör lägga i N är för att det kan bli dyrt, men det frikopplar.

 

Verkar som du inte förstått dig på att du snurrat in dig i ditt eget resonemang om frikoppling, där du verkar ge intrycket av att förutsätta, att alla mustanger har automatlåda. Jag har aldrig påstått att en automatlåda "frikopplar" som en manuell bil gör. Däremot har jag förutsatt, och skrivit det direkt i meddelandet efter du började dilla om detta,  att jag förutsätter att dom mustanger som kraschar i filmen är manuella och därmed kan frikopplas. Då Mustang vad jag vet är vanligare med manuell låda bland dom som vill rejsa med sina bilar och trimmar dom, och därför skrev jag ursprungligen ordet frikoppla som du hängde upp dig på. Vad jag däremot har skrivit och står för är att man häver en sladd på en automat genom att släppa gasen.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Verkar som du inte förstått dig på att du snurrat in dig i ditt eget resonemang om frikoppling, där du verkar ge intrycket av att förutsätta, att alla mustanger har automatlåda. Jag har aldrig påstått att en automatlåda "frikopplar" som en manuell bil gör. Däremot har jag förutsatt, och skrivit det direkt i meddelandet efter du började dilla om detta,  att jag förutsätter att dom mustanger som kraschar i filmen är manuella och därmed kan frikopplas. Då Mustang vad jag vet är vanligare med manuell låda bland dom som vill rejsa med sina bilar och trimmar dom, och därför skrev jag ursprungligen ordet frikoppla som du hängde upp dig på. Vad jag däremot har skrivit och står för är att man häver en sladd på en automat genom att släppa gasen.

 

 

 

Visst skrev du att man häver sladden, men automaten frikopplar inte.

 

Frikoppla är för övrigt antingen eller.

 

Brukar du nästan släcka lyset?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Tror att du har gjort en tarmsköljning med dina spolmaskiner.

Jag har aldrig påstått att man inte ska släppa gasen. Det jag har sagt är att automaten inte frikopplar.

Att man sedan inte bör lägga i N är för att det kan bli dyrt, men det frikopplar.

 

Nej du har dragit upp en massa oväsentligheter i sammanhanget. Jag tror dom flesta kan sålla ut vad som är viktigt i den skrivna informationen hur man häver en sladd, som det handlade om. Sen kan man skriva en hel doktorsavhandling om hur det tekniskt sker i växellådan när man gör det. Men det anser i alla fall jag är ganska oväsentligt för den diskussionen! Jag skrev frikoppla för att jag förutsatte att dom bilar i filmen var manuella. Vilket jag tror dom flesta förstår att man översätter till att släppa gasen om man kör automat. Vilket ger samma effekt.

Varför ska vissa på MPR vränga ord ut och in för att få något slags erkännande på sin kunskap?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nej du har dragit upp en massa oväsentligheter i sammanhanget. Jag tror dom flesta kan sålla ut vad som är viktigt i den skrivna informationen hur man häver en sladd, som det handlade om. Sen kan man skriva en hel doktorsavhandling om hur det tekniskt sker i växellådan när man gör det. Men det anser i alla fall jag är ganska oväsentligt för den diskussionen! Jag skrev frikoppla för att jag förutsatte att dom bilar i filmen var manuella. Vilket jag tror dom flesta förstår att man översätter till att släppa gasen om man kör automat. Vilket ger samma effekt.
Varför ska vissa på MPR vränga ord ut och in för att få något slags erkännande på sin kunskap?


Du hade ju kunnat skriva att man ska släppa gasen för att justera bromsen eller fylla på bensin, då även det är fel.

Här är vi noga med benämningar.
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 

Visst skrev du att man häver sladden, men automaten frikopplar inte.

 

Frikoppla är för övrigt antingen eller.

 

Brukar du nästan släcka lyset?

Du är ju som en skiva som hakat upp sig. (JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ÖVER HUVUDTAGET ATT EN AUTOMAT FRIKOPPLAR!!!)

Hoppas budskapet går fram denna gång.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 

Visst skrev du att man häver sladden, men automaten frikopplar inte.

 

Frikoppla är för övrigt antingen eller.

 

Brukar du nästan släcka lyset?

Ja dom gånger jag ångrar mig precis innan jag släcker lyset, så släcker jag det nästan. Det är nog bättre att du tränar på läsförståelse, så kan jag ta mig en tur i min mustang under tiden, som dessutom är automatväxlad. :) 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Du är ju som en skiva som hakat upp sig. (JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ÖVER HUVUDTAGET ATT EN AUTOMAT FRIKOPPLAR!!!)
Hoppas budskapet går fram denna gång.


Du påstod att den slutar driva. Då slutar även en manuell låda att sluta driva om man släpper gasen.
Fast faktum är att det motorbromsas
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev janne_h:

Du är ju som en skiva som hakat upp sig. (JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ÖVER HUVUDTAGET ATT EN AUTOMAT FRIKOPPLAR!!!)

Hoppas budskapet går fram denna gång.

"Koppla in TV nu så vi får detta fixat före man går på "sängen"!:rotfl: 

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Du påstod att den slutar driva. Då slutar även en manuell låda att sluta driva om man släpper gasen.
Fast faktum är att det motorbromsas

 

Visst går det att koppla ut manuell låda utan koppling, man bara håller rätt hastighet så går det! Man kan växla upp från 1 an till 2 an utan koppling om man har rätt varv på mackapären!  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Visst går det att koppla ut manuell låda utan koppling, man bara håller rätt hastighet så går det! Man kan växla upp från 1 an till 2 an utan koppling om man har rätt varv på mackapären!  


Ja, har kört manuell utan koppling. Funkar ok
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Du påstod att den slutar driva. Då slutar även en manuell låda att sluta driva om man släpper gasen.
Fast faktum är att det motorbromsas

 

Visst slutar alla motorer att "driva framåt" när man släpper gasen oavsett om det är manuell eller automat. Då detta handlar om att motorn ej överför kraft för att öka eller bibehålla farten. Men en automat motorbromsar ju inte som en manuell gör. Undrar hur du kan få det till att en bil som motor BROMSAR driver bilen? Då motorbromsning handlar om att bilda en motkraft från motorn genom dess kompression (ungefär som en flaska blir trög att klämma ihop när du stänger igen locket, eftersom luften inte kan tränga ut någonstans). https://sv.wikipedia.org/wiki/Motorbromsning

Ska du få en automat att motorbromsa som en manuell så måste man manuellt använda växel 1 och 2 (eller hur växellådan är uppbyggd?)för att låsa växeln, Vilket man använder på alpvägar som exempel för att inte överhetta bromsarna. Men detta har knappast att göra med det vi pratar om här.

Släpper man gasen på en automat så börjar den att rulla, oavsett vad som sen tekniskt sen sker i växellådan, vilket är ganska ointressant i detta sammanhang. Och en automatisk växellåda parerar ju naturligtvis för motorbromsningens krafter genom att släppa efter när man släpper gasen, konstigt vore väl det annars, då körningen annars skulle bli väldigt ryckig. Precis som att en automat frikopplar när du står stilla. Många tror ju att man spar på växellådan genom att lägga in neutralen när man står vid rödlyse, när det i praktiken är tvärtom att det sliter mer i själva växlingen till neutral, då växellådan är byggd för att stå still med Drive i när den står still vid ett visst varvtal.

Tror att problemet hur du resonerar är att du helt enkelt inte kan placera dom ord du använder dig av i rätt sammanhang för att förstå dom, innan du drämmer till med storsläggan. Därför ger du intrycket att  slåss du med väderkvarnar för att visa dig på styva linan.

http://www.synonymer.se/sv-syn/frikoppla

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Visst slutar alla motorer att "driva framåt" när man släpper gasen oavsett om det är manuell eller automat. Då detta handlar om att motorn ej överför kraft för att öka eller bibehålla farten. Men en automat motorbromsar ju inte som en manuell gör. Undrar hur du kan få det till att en bil som motor BROMSAR driver bilen? Då motorbromsning handlar om att bilda en motkraft från motorn genom dess kompression (ungefär som en flaska blir trög att klämma ihop när du stänger igen locket, eftersom luften inte kan tränga ut någonstans). https://sv.wikipedia.org/wiki/Motorbromsning
Ska du få en automat att motorbromsa som en manuell så måste man manuellt använda växel 1 och 2 (eller hur växellådan är uppbyggd?)för att låsa växeln, Vilket man använder på alpvägar som exempel för att inte överhetta bromsarna. Men detta har knappast att göra med det vi pratar om här.
Släpper man gasen på en automat så börjar den att rulla, oavsett vad som sen tekniskt sen sker i växellådan, vilket är ganska ointressant i detta sammanhang. Och en automatisk växellåda parerar ju naturligtvis för motorbromsningens krafter genom att släppa efter när man släpper gasen, konstigt vore väl det annars, då körningen annars skulle bli väldigt ryckig. Precis som att en automat frikopplar när du står stilla. Många tror ju att man spar på växellådan genom att lägga in neutralen när man står vid rödlyse, när det i praktiken är tvärtom att det sliter mer i själva växlingen till neutral, då växellådan är byggd för att stå still med Drive i när den står still vid ett visst varvtal.
Tror att problemet hur du resonerar är att du helt enkelt inte kan placera dom ord du använder dig av i rätt sammanhang för att förstå dom, innan du drämmer till med storsläggan. Därför ger du intrycket att  slåss du med väderkvarnar för att visa dig på styva linan.
http://www.synonymer.se/sv-syn/frikoppla
 
 


Men nu frikopplar ju inte en automat när den står stilla.....om det inte är en DSG-typ.

Att motorbromsa som en manuell gör inte automaten och de flesta automater skiter i om du slänger i ettan då den har en bättre överlevnadsinstinkt än en självmordsbombare.

Nu påstår du ju att automaten motorbromsar när man släpper gasen. Då är den inte frikopplad. Den är alltså i högsta grad inkopplad med vevaxeln.
Nu får du väl ändå bestämma dig.

Nej, skärpning på dig

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 


Men nu frikopplar ju inte en automat när den står stilla.....om det inte är en DSG-typ.

Att motorbromsa som en manuell gör inte automaten och de flesta automater skiter i om du slänger i ettan då den har en bättre överlevnadsinstinkt än en självmordsbombare.

Nu påstår du ju att automaten motorbromsar när man släpper gasen. Då är den inte frikopplad. Den är alltså i högsta grad inkopplad med vevaxeln.
Nu får du väl ändå bestämma dig.

Nej, skärpning på dig
 

 

Nej jag påstår inte att den motorbromsar när man släpper gasen. Men skulle motorn motorbromsa fullt ut som på en manuell växellåda så skulle ju bilen skrika så fort du släppte gasen och börja bromsa vilket den inte gör på en automat, däremot på en manuell om du inte trycker in kopplingen.

Det är bara att konstatera att dina jämförelser mellan automat och manuell låda haltar betänkligt. Då konstruktionerna skiljer sig avsevärt.

Självklart så kopplar en modern automatväxellåda som använder dubbelkopplingsteknik  ur kraften från motorn när du står stilla. Du är nog tämligen ensam om att påstå motsatsen.

Eller kan det vara så att du försöker förvirra, Då dom flesta nya automatlådor är just av DSG typ.

 

http://www.expressen.se/motor/guider-2/5-vanliga-misstag-kor-du-automatladan-fel/

Det känns på något sätt som om du försöker kompensera för mopeden du inte fick när du fyllde 15. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nej jag påstår inte att den motorbromsar när man släpper gasen. Men skulle motorn motorbromsa fullt ut som på en manuell växellåda så skulle ju bilen skrika så fort du släppte gasen och börja bromsa vilket den inte gör på en automat, däremot på en manuell om du inte trycker in kopplingen.

Det är bara att konstatera att dina jämförelser mellan automat och manuell låda haltar betänkligt. Då konstruktionerna skiljer sig avsevärt.

Självklart så kopplar en modern automatväxellåda som använder dubbelkopplingsteknik  ur kraften från motorn när du står stilla. Du är nog tämligen ensam om att påstå motsatsen.

Eller kan det vara så att du försöker förvirra, Då dom flesta nya automatlådor är just av DSG typ.

 

http://www.expressen.se/motor/guider-2/5-vanliga-misstag-kor-du-automatladan-fel/

Det känns på något sätt som om du försöker kompensera för mopeden du inte fick när du fyllde 15. [emoji4]

 

"Fullt ut"!?!

Så då medger du att den motorbromsar om än inte lika mycket som en manuell.

 

Nåja, visst har de flesta bilmärken en dubbelkopplingslåda.

Mercedes har har väl en AMG och BMW någon specialmodell av 3-serien

 

Porsche har väl två typer eller kanske fler.

 

Hur många dubbelkopplingslådor har Lexus?

Nja, inte så många. Dom verkar ju gilla CVT. Känns ju som att köra med full gas och justera hastigheten med kopplingen.

 

Så du menar att en automat mer eller mindre frihjular när man släpper gasen?

 

Skärpning Janne

 

PS

Moped hade jag

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

"Fullt ut"!?!

Så då medger du att den motorbromsar om än inte lika mycket som en manuell.

 

Nåja, visst har de flesta bilmärken en dubbelkopplingslåda.

Mercedes har har väl en AMG och BMW någon specialmodell av 3-serien

 

Porsche har väl två typer eller kanske fler.

 

Hur många dubbelkopplingslådor har Lexus?

Nja, inte så många. Dom verkar ju gilla CVT. Känns ju som att köra med full gas och justera hastigheten med kopplingen.

 

Så du menar att en automat mer eller mindre frihjular när man släpper gasen?

 

Skärpning Janne

 

PS

Moped hade jag

Nej det påstår jag inte. Däremot så påstår jag att en modern automatlåda kompenserar för detta. I övrigt känns det bara larvigt att sitta och analysera och påstå i detalj, hur och varför en växellåda uppför sig så. Då varken du eller jag är utbildade växellådsmekaniker.

Hur växellådor är konstruerade och fungerade är en ganska stor höna utifrån fjädern där jag klagade på att dom som kraschade sina mustanger i Youtube filmen inte frikopplade utan fortsatte att gasa. För att jag utgick ifrån att dessa bilar var manuella.

Och ska man märka ord som du gör hela tiden så är du i världsklass om du lyckas få en växellåda att motorbromsa. det är motorn som gör det. Växellådan fördelar bara kraften i förhållande till vridmomentet. :)

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nej det påstår jag inte. Däremot så påstår jag att en modern automatlåda kompenserar för detta. I övrigt känns det bara larvigt att sitta och analysera och påstå i detalj, hur och varför en växellåda uppför sig så. Då varken du eller jag är utbildade växellådsmekaniker.
Hur växellådor är konstruerade och fungerade är en ganska stor höna utifrån fjädern där jag klagade på att dom som kraschade sina mustanger i Youtube filmen inte frikopplade utan fortsatte att gasa. För att jag utgick ifrån att dessa bilar var manuella.
Och ska man märka ord som du gör hela tiden så är du i världsklass om du lyckas få en växellåda att motorbromsa. det är motorn som gör det. Växellådan fördelar bara kraften i förhållande till vridmomentet. [emoji4]
 


"Fördelar bara kraften i förhållande till vridmomentet"?

Här får du nog förklara lite närmare...

Man skulle nog kanske kunna säga att vevaxeln omvandlar kraften i kolvarna till ett vridmoment.

Hur menar du?
Vad säger din gamla fysiklärare?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Hur menar du?

Med tanke på att du verkar ha svårt att förstå det skrivna ordet, behöver jag nog inte förklara mer.  Aldrig har väl ordspråket kasta pärlor för svin gjort sig bättre. Slut angående denna diskussion för min del.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Med tanke på att du verkar ha svårt att förstå det skrivna ordet, behöver jag nog inte förklara mer.  Aldrig har väl ordspråket kasta pärlor för svin gjort sig bättre. Slut angående denna diskussion för min del.


Men jag tänkte
Kraft=N
Vridmoment=Nm

Trycker någonting på lådan?
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Vad har du för bil?

 

Saknar den motorbroms helt?

VW passat, det går att ställa om den med motorbroms, annars om man väljer sportläget så kommer det direkt.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...