Jump to content
IGNORERAD

se upp med sår


Udonjan

Recommended Posts

Hej allihop

Vill på detta sätt varna om man får ett sår i Thailand.

Historien börjar med att jag skrapade ett knä i Cha Am, Efter några dagar hemma i Udon började såret vara.

Tjejen tvättade såret efter konstens alla regler, men det ville inte bli bättre.

Jag tyckte att  vi väntar till Sverige innan jag går till doktor.

Väl hemkommen gick jag till en läkare som jag fick komma direkt till.

Döm om min förvåning när han säger att man inte ger antibeotika för detta utan rengöring bara.

Efter några dagar när jag skulle börja jobba kände jag att detta inte går så jag sökte till husläkaren.

Som tur var min sambo med för när jag skulle betala parkering säkade jag ihop.

Ambulans till akuten på Danderyd men det kommer jag inte ihåg då jag var medvetslös.

När vi kommer sövs jag ner, ojämna hjärtslag hamnar i respirator och även dialys.

Första dagarna trodde läkaren att jag inte skulle klara mig , men när dagarna gick och jag började de bli bättre.

Jag har fortfarande inget minne om vad som händer.

Det tog ca 3 veckor innan jag var medveten om vad som händer.

Fortfarande sängliggande krafterna försvinner snabbt.

Under tiden som sövd började min tumme inte må bra ,visade sig att jag fått blodförgiftning som var orsaken till allt

Efter 1 månad fick jag  byta avdelning. Under den tiden visade det sig att tummen inte gick att rädda,

så strax innan jag fick åka hem blev den ampurterad.

Så efter 2,5 månader är jag nu hemma, fortfarande rätt orkeslös och vinglig men skönt att vara hemma .

 

Ursäkta att det blev en lång historia men var försiktig då det kan bli blodförgiftning av ett litet sår

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blodförgiftning är inte att leka med, en kompis dog av det i vintras.
Förloppet var väldigt likt det du beskriver, men med dödlig utgång.

 

Själv är jag väldigt försiktig i Thailand:

- Tvättar fötterna om jag varit ute i sandaler
- "Pillrar" aldrig på typ myggbett
- Minsta sår tvättar jag med sårrengörningsservetter

 

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Udonjan:

Hej allihop

Vill på detta sätt varna om man får ett sår i Thailand.

Historien börjar med att jag skrapade ett knä i Cha Am, Efter några dagar hemma i Udon började såret vara.

Tjejen tvättade såret efter konstens alla regler, men det ville inte bli bättre.

Jag tyckte att  vi väntar till Sverige innan jag går till doktor.

Väl hemkommen gick jag till en läkare som jag fick komma direkt till.

Döm om min förvåning när han säger att man inte ger antibeotika för detta utan rengöring bara.

Efter några dagar när jag skulle börja jobba kände jag att detta inte går så jag sökte till husläkaren.

Som tur var min sambo med för när jag skulle betala parkering säkade jag ihop.

Ambulans till akuten på Danderyd men det kommer jag inte ihåg då jag var medvetslös.

När vi kommer sövs jag ner, ojämna hjärtslag hamnar i respirator och även dialys.

Första dagarna trodde läkaren att jag inte skulle klara mig , men när dagarna gick och jag började de bli bättre.

Jag har fortfarande inget minne om vad som händer.

Det tog ca 3 veckor innan jag var medveten om vad som händer.

Fortfarande sängliggande krafterna försvinner snabbt.

Under tiden som sövd började min tumme inte må bra ,visade sig att jag fått blodförgiftning som var orsaken till allt

Efter 1 månad fick jag  byta avdelning. Under den tiden visade det sig att tummen inte gick att rädda,

så strax innan jag fick åka hem blev den ampurterad.

Så efter 2,5 månader är jag nu hemma, fortfarande rätt orkeslös och vinglig men skönt att vara hemma .

 

Ursäkta att det blev en lång historia men var försiktig då det kan bli blodförgiftning av ett litet sår

 

Köpte en salva i Ban Dung när jag fick ett litet sår som inte ville läka.

Tjejen som har apoteket mitt emot sjukhuset där jobbar också på sjukhuset.

Visade henne mitt sår och fick en salva som läkte såret snabbt.

Namnet på salvan är.  Reparil-Gel  som ligger i en grön/vit förpackning. 10 g

Tillverkare MADAUS GmbH Köln. Tillverkas under licens i Bangkok.

Brukar alltid stryka på lite av den om jag får ett litet sår.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Köpte en salva i Ban Dung när jag fick ett litet sår som inte ville läka.

Tjejen som har apoteket mitt emot sjukhuset där jobbar också på sjukhuset.

Visade henne mitt sår och fick en salva som läkte såret snabbt.

Namnet på salvan är.  Reparil-Gel  som ligger i en grön/vit förpackning. 10 g

Tillverkare MADAUS GmbH Köln. Tillverkas under licens i Bangkok.

Brukar alltid stryka på lite av den om jag får ett litet sår.

 

Mvh. SWED THAI

Reparil N är en gel för utvärtes bruk för lindring av tillfällig smärta och svullnad i samband med skador såsom stukningar, vrickningar och klämskador.

Så det är alltså ingen sårsalva, utan typ Voltaren gel och Counterpain liniment.

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=U_iXwbwSAh01u4ikaa7sHf3g0ipmgvxbwx_DsGOu80jRGn5WVt5n!457279155?userType=2&nplId=20020206000127

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev uptoyou:

Reparil N är en gel för utvärtes bruk för lindring av tillfällig smärta och svullnad i samband med skador såsom stukningar, vrickningar och klämskador.

Så det är alltså ingen sårsalva, utan typ Voltaren gel och Counterpain liniment.

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=U_iXwbwSAh01u4ikaa7sHf3g0ipmgvxbwx_DsGOu80jRGn5WVt5n!457279155?userType=2&nplId=20020206000127

Vet inte om det är någon skillnad på Reparil N och REPARIL-GEL. Men den hjälpte mot infektionen som jag hade i såret.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för något liknande för något år sedan. Fick ett skavsår på fot n som inte ville läka. Efter några dagar bl v mitt allmäntillstånd sämre och sämre. Insåg att jag måste ta.mig till närmaste sjukhus. Var då så dålig att jag knappt lyckades ta.mig dit. Hade drabbats av något som heter cellulitis, och fick veta att om jag inte kommit in till sjukhuset hade det kunnat gå riktigt illa. Fick antibiotika intravenöst var sjätte timme i tio dagar, därefter tabletter en vecka till. Det var en riktig pärs :(

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Vet inte om det är någon skillnad på Reparil N och REPARIL-GEL.

Av vad jag förstått så är det en och samma produkt.

reparil_gel.jpg

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev uptoyou:

Av vad jag förstått så är det en och samma produkt.

reparil_gel.jpg

Kan så vara. Men den hjälpte i alla fall.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året fick jag tre sår stora som 10 kronor på handen efter jag kliat sönder mig.

De ville inte läka och såg för jävliga ut. Var till ett apotek och fick tvättsprit och denna salva och efter bara 3 dagar hade de läkt

IMG_20170813_115946.thumb.jpg.9af137768195c18c4e0e6d728649281a.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr alldeles för många läkare i Sverige ignorerar blodförgiftnings symptom. De är rädda att ge Antibiotika då det snackas så mycket 

om antibiotikaresistens.

Ser ni att sår börjar bli klibbigt efter en dag gå till doktor och kräva en riktig undersökning  med blod prov.

Vi betalar mycket för vår sjukvård därför har vi rätt att ställa krav.

Alldeles för många dör i Sverige för att läkare är slarviga.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Udonjan:

 

Väl hemkommen gick jag till en läkare som jag fick komma direkt till.

Döm om min förvåning när han säger att man inte ger antibeotika för detta utan rengöring bara.

 

Under den tiden visade det sig att tummen inte gick att rädda,

så strax innan jag fick åka hem blev den ampurterad.

 

 

Ursäkta att det blev en lång historia men var försiktig då det kan bli blodförgiftning av ett litet sår

 

 

Om du var tydlig i din beskrivning hur skadan uppträtt och var i världen så skall du lex Maria anmäla de första läkaren, du skall även fråga ansvarig för den läkaren om  de skrivit en egen avvikelserapportering..

 

 

Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Reparil har funnits i Sverige iallafall de sista 40åren.

Den andvände jag mot muskelskador redan på 80talet, men någon sårsalva är det inte...........

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Reparil har funnits i Sverige iallafall de sista 40åren.

Den andvände jag mot muskelskador redan på 80talet, men någon sårsalva är det inte...........

Inte aning om hur länge det har funnits i Sverige.

Men den hjälpte mot mitt infekterade sår som inte ville läka i Thailand.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Benriach:

Jodsalva brukar funka...

Detta är bra i öppna sår

15026391252831994039375.jpg

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Detta är bra i öppna sår

15026391252831994039375.jpg

Frågade läkare när jag låg isolerad på smittskyddsavd. villken vaccin som han rekomenderade när man åker till Thailand.

Fick ett oväntat svar från honom. Man bör se till att man har ett bra skydd mot Stelkramp.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Uptoyou rekommenderar bra grejer.  Använder alltid dessa på sår som uppstår. Får även tvinga frugan att rengöra sina sår  efter att hon har trillat i sina högklackat, vilket händer minst två gånger varje resa. (dvs jag rengör åt henne...) Men jag använder även denna kräm och den har verkligen påskyndat läkningen av småsår. Bepanthen cream.

bepanthen.jpg

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Hej

Den gula flaskan som uptoyou har på bild använde tjejen för rengöring , me det gick ju tyvärr

inte bra ändå.

Nästa vecka skall en kurator hjälpa mig att skriva en anmälan till patientnämnden ,

skall bli intressant och se vad läkaren svarar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Udonjan:
  • Hej

Den gula flaskan som uptoyou har på bild använde tjejen för rengöring , me det gick ju tyvärr

inte bra ändå.

Nästa vecka skall en kurator hjälpa mig att skriva en anmälan till patientnämnden ,

skall bli intressant och se vad läkaren svarar.

 

Jag körde också med jod när jag skadade benet i Rio under OS.

Både läkarna i Norge som opererade första gången och läkarn i Sverige kritiserade sjukvården i Brasilien och kunde inte förstå att de inte gav mig pencilin.

Så här fint såg det ut 3dagar innan jag kunde börja jobba lite smått igen.

 

benet.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-08-13 at 09:44, skrev Udonjan:

Hej allihop

Vill på detta sätt varna om man får ett sår i Thailand.

Historien börjar med att jag skrapade ett knä i Cha Am, Efter några dagar hemma i Udon började såret vara.

Tjejen tvättade såret efter konstens alla regler, men det ville inte bli bättre.

Jag tyckte att  vi väntar till Sverige innan jag går till doktor.

Väl hemkommen gick jag till en läkare som jag fick komma direkt till.

Döm om min förvåning när han säger att man inte ger antibeotika för detta utan rengöring bara.

Efter några dagar när jag skulle börja jobba kände jag att detta inte går så jag sökte till husläkaren.

Som tur var min sambo med för när jag skulle betala parkering säkade jag ihop.

Ambulans till akuten på Danderyd men det kommer jag inte ihåg då jag var medvetslös.

När vi kommer sövs jag ner, ojämna hjärtslag hamnar i respirator och även dialys.

Första dagarna trodde läkaren att jag inte skulle klara mig , men när dagarna gick och jag började de bli bättre.

Jag har fortfarande inget minne om vad som händer.

Det tog ca 3 veckor innan jag var medveten om vad som händer.

Fortfarande sängliggande krafterna försvinner snabbt.

Under tiden som sövd började min tumme inte må bra ,visade sig att jag fått blodförgiftning som var orsaken till allt

Efter 1 månad fick jag  byta avdelning. Under den tiden visade det sig att tummen inte gick att rädda,

så strax innan jag fick åka hem blev den ampurterad.

Så efter 2,5 månader är jag nu hemma, fortfarande rätt orkeslös och vinglig men skönt att vara hemma .

 

Ursäkta att det blev en lång historia men var försiktig då det kan bli blodförgiftning av ett litet sår

 

Bär man på multiresistenta bakterier typ ESBL etc så är behanlingen svår i regel, det är viktigt vid sjukvårdsbesök att man testar för ESBL etc så rätt antibeotika sätts in direkt.
Jag tror många utlänningar som är bosatta i Thailand ja även turister också är ovetande om att dom bär på ESBL.
En artikel i vårdförbundet från 2015, sedan dess har det säkert ökat. I Thailand har man gett upp kampen mot ESBL (har det funnits någon?) ja i flera andra Asiatiska länder också.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/maj/varannan-resenar-fran-asien-smittad-med-resistent-bakterie/

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...