Jump to content
IGNORERAD

privat dansös


pikelocator

Recommended Posts

pikelocator

Hej alla!

Jag gjorde min första thailandsresa när jag var ung, endast 21 år. Detta var -88. Sen dess har det snurrat på i diverse väst och sydostasienländer. Thailand har alltid tilltalat mig och när jag bildade familj i sverige var vi inte sena att besöka favoritlandet nr.1.

Sista gångerna jag varit här har jag lärt känna svenskar som är betydligt mer cyniska än jag vad det gäller LOS. Här vill jag tillägga att jag aldrig varit charterturist i något land utom några gånger i Europa.

Det ena gav det andra och för ett år sedan läste jag "privat dansös" och nu läste jag "bara 13"

Det är en skrämmande bild som ges av Thailand. Jag är fullt medveten om att alla leenden inte alltid är glada miner och att kulturskillnaderna kan vara enorma. Men är det fullt så jävligt som man läser??

Det finns säkert många med mig som har läst några av dessa böcker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hos Stickman

http://www.stickmanw...Submissions.htm

finns det samlat mängder med berättelser runt barliv och relationer med thailändare. Finns både historier som har slutat lyckligt och desto fler som inte har gjort det. :suicide:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog mycket lättare att hitta tragiska levnadsöden i Thailand än i Sverige. När det gäller private dancer så är det en bok som ger en väldigt ensidig bild av Thailand. De människor som beskrivs finns i verkligheten men är som tur är i liten minoritet. Det är ganska populärt bland farangförfattare att beskriva det extrema Thailand för att ge en sådan spännande bild som möjligt. Jag har läst en del böcker där alla kvinnor är prostituerade och alla män korrumperade banditer av olika slag. Alla drivs de bara av en sak och det är pengar. Dessa böcker tenderar att bli ganska torftiga efter ett tag. Någon sann bild av Thailand ger de inte heller.

Precis som UT så tänkte jag också på Stickman. Han och hans läsare älskar sådana här böcker och läser dem som om de vore taget ur bibeln. Faranger är goda men naiva medan thailändare är hjärtlösa lurenderejare.

Om du vill läsa en riktigt bra bok, både när det gäller prosa och handling, så rekommenderar jag Sightseeing av Rattawut Lapcharoensap. Kanske inte den muntraste bok som finns men väldigt skickligt skriven, realistisk och på samma gång lärorik. (vad tråkigt det lät.)

Men för att svara på din fråga om det är så jävligt, så blir svaret Ja. Men bara ibland ;)

Man kan väl jämföra med Wallanderböckerna. Där är det bara mord och elände och en del utomlands verkar tydligen tro att det är så i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du vill läsa en riktigt bra bok, både när det gäller prosa och handling, så rekommenderar jag Sightseeing av Rattawut Lapcharoensap. Kanske inte den muntraste bok som finns men väldigt skickligt skriven, realistisk och på samma gång lärorik. (vad tråkigt det lät.)

Den kan jag åkso rekomendera.bland de bättre kortnoveller jag läst...

http://www.bokus.com...t=search_result

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Her Fotled, nu är ju just Ystad betydligt eländigare i verkligheten så Wallander-böckerna kanske inte var ett så lyckat exempel.

[move]

Oländige Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Jo, även jag har sett senaste Wallander och dystrare Sverige får man leta efter...

Jag vill iaf. inte tro att Thailand är så genomruttet som det låter i vissa böcker.

Jag med familj brukar inte spendera mer än totalt ca: 6-7 veckor här om året och vi verkar ha missat mycket av det eländiga. Nästan. Jag är precis som de flesta andra av sunt förnuft fullt medveten om trafficking från Isaan osv.

Men för fan hjälp mig iaf. att tro att det är betydligt bättre än  vad det står i böckerna. I "Bara 13" handlar ungefär hälften av boken om hur genomsyrat exakt hela systemet är av korruption. Jag är kanske naiv. Jag har aldrig bott i Thailand permanent. Jag är fullständigt medveten om hur alla vill tjäna pengar på mig vare sig det rör sig om mitt hus eller något annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thailand är genomkorrumperat får du nog lära dig att leva med. Du kan ju trösta dig med att Thailand tillhör de bättre länderna i Sydostasien. Att ta med sig svenska moralprinciper och applicera dem på Thailand blir nog ganska jobbigt i längden, för att inte säga omöjligt.

Alla thailändare vill inte tjäna pengar på dig. Men det dumma är att det är just de som vill tjäna pengar på dig som du löper störst risk att stöta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fisk ruttnar ifrån huvudet, så det är bara en tidsfråga innan hela Sverige också är genomkorrumperat.

  Våra s k ledare gör ju allt vad de kan för att sko sig på det allmänna. I sinom tid så sipprar sådant ned, och varför skall inte en tjänsteman på byggnadsnämnden i Härnösand ta emot en slant för att släppa igenom ett tveksamt bygglov, när landshövdingen oblygt låter skattebetalarna stå för flytten av hans bohag till franska rivieran.

  LO-kollektivet har ju i dagarna bittert fått erfara hur högsta hönset bevakar deras intressen.  :jester:  

  Ordföranden för Kooperationen ansåg sig vara berättigat till pension från ett företag som hon aldrig har varit anställd i - samma häpnadsväckande historia som P Wallenberg och Investor alltså.

"Kooperativa Förbundets ordförande Nina Jarlbäck får bra betalt för sitt uppdrag. Under fjolåret tjänade hon över en miljon kronor och fick dessutom pensionspengar, detta trots att hon inte är anställd." E-24

Jo, jo man känner igen lössen på gången!  :stink:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Joints

Thailand har dom bästa poliser som går att köpa för pengar!!!  :great:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Private Dancer och Bara 13 är ju ganska deprimerande läsning.

Jag tycker man får bättre Isaankänsla från boken Monsoon Country av Pira Sudham. ISBN 974-89067-3-6.

Jag blir i och för sig lite sorgsen av den också, men inte på samma sätt. Helt klart den bästa bok jag läst av en thailändsk författare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

@ Joints

Thailand har dom bästa poliser som går att köpa för pengar!!!  :great:

Kommer de med garanti och ångervecka? I såfall vill jag nog ha en... :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vingkatalogen Höst & Vinter 2006/2007, är i mitt tycke en ett måste om man vill läsa in sig på Thailand. Dessutom finns det fantastiska bilder i detta verk.

[move]

Bokmalen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

De som skrivs stämmer ofta men som Joints skrev gäller det bara en liten minoritet,

och att kvällspress och diverse författare riktar in sig just på detta ämne är nog rent ekonomiskt.

Hela turismen står bara för 8% av BNP.

Och sexindustrin är 6% av folket beroende av ekonomiskt och den utgör bara 3% av BNP.

Dessa siffror ska man ha i minnet när man pratar om dessa ämnen.

Men det säljer nog inte så bra, annars kunde man ju hoppas dom kunde skriva om det,

t.ex med rubrik "94% av människorna i Thailand har inget med sexindutrin att göra".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Hej

De som skrivs stämmer ofta men som Joints skrev gäller det bara en liten minoritet,

och att kvällspress och diverse författare riktar in sig just på detta ämne är nog rent ekonomiskt.

Hela turismen står bara för 8% av BNP.

Och sexindustrin är 6% av folket beroende av ekonomiskt och den utgör bara 3% av BNP.

Dessa siffror ska man ha i minnet när man pratar om dessa ämnen.

Men det säljer nog inte så bra, annars kunde man ju hoppas dom kunde skriva om det,

t.ex med rubrik "94% av människorna i Thailand har inget med sexindutrin att göra".

Mvh Isan Lover

Men då ska det även nämnas att det är katastrof om BNP'n sjunker med 8%

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hela turismen står bara för 8% av BNP.

Bara? Är inte det en hiskelig hög summa för ett land när det gäller turism?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Farang

Visst är det mycket men utlänningar tror oftast att det är mycket mer, och något som alla mer eller mindre är beroende av.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, ligger summan så högt som 8% av BNP så är nog alla mer eller mindre beroende av turismen :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt...Hur många procent av svenska BNP är turism???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

2,94 procent, turistnäringens relation till/andel av Sveriges

totala BNP

[/]

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte riktigt övertygad om att Thailand har koll på exakt hur mycket intäkter turismen genererar. Det verkar ju som att många små verksamheter inte rapporterar några siffror till myndigheterna, än mindre betalar någon skatt eller moms.

Man kan i och för sig ha viss koll på hur mycket pengar som växlas till baht.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En halv procent hit eller dit, spelar nog ingen roll...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller med  Sangwal att några procent hit och dit inte spelar så stor roll i sak, hur man än räknar blir det en liten monoritet.

Det enda jag ville påvisa är att om det skrivs så onormalt mycket om en minoritets företeelse i ett land i förhållande till sin storlek och betydelse, kan det ju innebära att folk som inte har varit där eller bara har besökt några turistorter tror att hela landet är sysselsatta i denna bransch.

Man kunde ju hoppas på några poitiva rapporteringar också någon gång för det är Thailand och folket där värda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Jag är inte riktigt övertygad om att Thailand har koll på exakt hur mycket intäkter turismen genererar. Det verkar ju som att många små verksamheter inte rapporterar några siffror till myndigheterna, än mindre betalar någon skatt eller moms.

Man kan i och för sig ha viss koll på hur mycket pengar som växlas till baht.

Herr Chang har talat.

Att ett hotell byggs till turister (byggnads sektorn) är det ingen som tar i beaktning.

Om inga turister skulle komma till Thailand så skulle landet kolapsa totalt.

Löner som byggs upp på turisternas pengar... vem skulle stå för dom?

Turismen har en väldigt stor indirekt betydelse för BNP'n i Thailand.

Tror att Spaniens turism står för 12-13% av deras BNP

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att Thailand är genomkorrumperat får du nog lära dig att leva med. Du kan ju trösta dig med att Thailand tillhör de bättre länderna i Sydostasien.

Jo att det är betydligt värre i många av grannländerna råder det ingen tvekan om. Hörde för någon vecka sedan på radion att i princip inga pengar från Kambodjas stora inkomster av naturtillgångar (skog, olja, mineraler osv) kom folket till del. Dom mångmiljardinkomster staten drog in på denna industri försvann till 100% ner i korrumperade tjänstemäns fickor på ett eller annat vis.

Så i inslaget ifrågasattes om de stora bistånd landet tar emot, från b la Sverige, egentligen hjälper eller stjälper landets utveckling. För iom att biståndet finns där så blir det lättare för dom korrumperade att stjäla det landet tjänar själv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Ville bara tacka för två mycket bra boktips! Avslutade precis Private Dancer som jag i stort sett sträcktläst, och före den läste jag Sightseeing av Rattawut Lapcharoensap vilken även den var riktigt bra. Jag gillade särskilt den sista novellen om tuppuppfödarens dotter.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...