Jump to content
IGNORERAD

Finns nåt att se mellan Nordkap och Stockholm?


L64

Recommended Posts

Grabben och hans tjej ska snart börja rulla mot Stockholm igen från Nordkap ungefär som den blåa linjen på bilden nedan.

 

Har ni några tips på vad se/göra på vägen hem så mottages det tacksamt  B)

 

Dom har ju rullat några mil nu så kanske dom är öppna för nån liten avstickare inåt landet också...

 

 

59821f2498997_hemt.jpg.392f9685a78cfbfd002e33c8b977b46b.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L64

    9

  • Boa52

    6

  • HuaHindinnge

    3

  • samet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge

Skog. Renar. Skog. Älgar. Skog.

Och alla städer påvägen. Kör de via Jokkmokk får de inte glömma att svänga vänster i trafikljuset, eller rondellen om Jokkmokk har blivit modern.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev L64:

Grabben och hans tjej ska snart börja rulla mot Stockholm igen från Nordkap ungefär som den blåa linjen på bilden nedan.

 

Har ni några tips på vad se/göra på vägen hem så mottages det tacksamt  B)

 

Dom har ju rullat några mil nu så kanske dom är öppna för nån liten avstickare inåt landet också...

 

 

59821f2498997_hemt.jpg.392f9685a78cfbfd002e33c8b977b46b.jpg

Thailändska Paviljongen  i Utanede/Bispgården

 

http://thaipaviljongen.com/

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Stanna i Docksta och ta en dagtur med båten ut till Ulvön. Har de tid så kan de övernatta på hotellet där.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Skog. Renar. Skog. Älgar. Skog.

Och alla städer påvägen. Kör de via Jokkmokk får de inte glömma att svänga vänster i trafikljuset, eller rondellen om Jokkmokk har blivit modern.

Finns faktiskt mycket att se i de trakterna. Sameslöjdscentrum som Jokkmokk är så finns det mycket fantastisk sameslöjd att se. I trakterna finns även vattenkrafthistoria och mäktiga forsar. Sveriges första reguljära flyglinje fanns tydligen också i trakterna. 

 

Fortsätter man E45 till Östersund och svänger ner 87'an så kan man besöka kraftverkmuseet i Krångede. (Ett fantasktiskt men föga känt, om ett fantastiskt bygge med dåtidens mått) fortsätter man några mil till efter 87'an, kommer man till Döda fallet. Sveriges största naturkatastrof. Vik sedan av i Bispgården så ligger Thailändska paviljongen några km efter 86'an sedan fortsätter de ner mot Sundsvall. Ligger över på Hotell Knaust så har de legat på samma hotell som kung Chulalongkorn. 

 

2 timmar sedan, skrev Enis:

Thailändska Paviljongen  i Utanede/Bispgården

 

http://thaipaviljongen.com/

 

/ENis

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev L64:

tips på vad se/göra på vägen hem

 

Att ta kustvägen i Norge på hemresan är inte fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 


Sverige är ganska stort. Det blir ganska rejäla avstickare från planen.

Själv undrat jag om det är funktionsduglig väg som dom har tänkt köra. Det var ganska rejält upprivet för två år sedan.
Och inte fan orkar någon jobba i de kommunistiska delarna av Sverige.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Nu har dom hamnat nära metropolen Pajala [emoji3] 1724472a22a77de86c44929aaec47009.jpg

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.facebook.com/Arctic-Thai-Grill-1659676217586181/

En smakupplevelse i Luleå ;)

bild.png.cbd328dc4541b7d2b4bbbe77fa856d6e.png

 

Fyren Bjuröklubb söder om Skellefteå har en fantastisk utsikt. Man kan även köpa hembakat hårt tunnbröd och rökt lax med mera

bild.png.d3eb337e0dd6fdb760b3841020fdc7a8.png

bild.thumb.png.97a8972f031f6c0f790f7c6c63b5b606.png

 

 

Här var jag igår. En gammal försvarsanläggning bestyckad med pjäser som skulle ha levererats  till Thailand  :misdoubt:

Ligger strax söder om Höga Kusten bron

http://www.hemsofastning.se/

https://www.facebook.com/Hemsöfästning-300708116074/

bild.png.b82ffe713b0926f9c00364b203a43f9a.png

 

Varför inte spaka en äkta Viggensimulator i Söderhamn

http://www.soderhamnflygmuseum.se/simulator.html

bild.png.6fd5df1a5ea90aa478fc1cf59d7a4e3e.png

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tack för tipsen! Nu har dom hamnat nära metropolen Pajala [emoji3] 1724472a22a77de86c44929aaec47009.jpg&key=7aa216d762fef64486720552199318ddfc981c044acb6726bf0fad9e311e2b28

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk




Då tycker jag att dom kan följa torneälven ner till Haparanda och spana in hur det ser ut där.

Förslagsvis så kan dom köra finskasidan och köra över vid Pello, ner till Torneå och över till Haparanda därifrån.
En snabb sväng in till Seskarö när man ändå är i krokarna. Spana in sågen, ta några bilder som kan skickas till@B747
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Dom skulle kunna ta en avstickare och kolla in sågverk

Dom kan ta med Alvedon så har verket inte värk mera!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev audirs2:

Dom kan ta med Alvedon så har verket inte värk mera!

Ha Ha Jag skulle föredra Jokkmokk med  fina pälsar där Låg i lumpen på isbrytarn Tor 68  och vi gick till Lule i oktober och invänta isläget

Vi var runt å titta på renskiljning nere i svapavara gruvan mm  Möcke vackert där uppe .Nu hängde jag inte med på tråden från början  så de e la i Sundsvall nu  Annars hade jag valt Norska sidan  Grymt är bara förnamnet

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev clion:

Ha Ha Jag skulle föredra Jokkmokk med  fina pälsar där Låg i lumpen på isbrytarn Tor 68  och vi gick till Lule i oktober och invänta isläget

Vi var runt å titta på renskiljning nere i svapavara gruvan mm  Möcke vackert där uppe .Nu hängde jag inte med på tråden från början  så de e la i Sundsvall nu  Annars hade jag valt Norska sidan  Grymt är bara förnamnet

Varför har dom det nere i gruvan ? :big_smile:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom Dalarna finns det inget att se norr om Stockholm, knappt inget söder om stan heller förutom Öland, Gotland och Skåne.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

F15 flygmuseum, passa på o boka en simulatortid i AJS37 också!

Grym projektion typ kupol.

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tipsen har kommit till användning, igår besöktes Arctic i Luleå och dom var nöjda!

 

20614673_10155527397696753_1579958049_n.jpg.07cc273b77d0d08b62d6c0484ba45781.jpg

 

20614773_10155527397691753_1732232104_n.jpg.92063057c7c98b087cf7329ba864547b.jpg

 

20632684_10155527397686753_1898999388_n.jpg.6a89b263881b2aa9f7a2b08c80cef8a8.jpg

 

 

Idag har det varit F-21s flygmuseum i Luleå och sedan vankades det krubb ute på Bjuröklubb-fyren

 

 

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

L64, borde inte du vara på Nya varvet nu?

Jag undrar också stillsamt vad de där nudlarna kallades, inte Pad Thai väl???

Gissar på Pad siew, också gott!

 

MVH Tommy

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

L64, borde inte du vara på Nya varvet nu?

Jag undrar också stillsamt vad de där nudlarna kallades, inte Pad Thai väl???

Gissar på Pad siew, också gott!

 

MVH Tommy

 

1: nä

2:vet ej, äter inte nudlar

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

L64, borde inte du vara på Nya varvet nu?

Jag undrar också stillsamt vad de där nudlarna kallades, inte Pad Thai väl???

Gissar på Pad siew, också gott!

 

MVH Tommy

 

Nja... krossade jordnötter och citron... skulle nog tro att de kallar det Pad Thai. Kan ju presenteras på flera olika sätt... :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

Nja... krossade jordnötter och citron... skulle nog tro att de kallar det Pad Thai. Kan ju presenteras på flera olika sätt... :waaaht:

Serveras till många nudelrätter, gissade Pad siew för att det var broccoli i och det har jag aldrig sett i Pad Thai.

Brukar vara ljusare än Pad Thai ock.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Den största sevärdheten måste väl ändå vara Stockholm med dess omgivning. Stockholm är väl en av de finaste städerna i världen. Dessutom har man Stockholms skärgård som också tillhör världens finaste. Ja norrland är också vackert men långa avstånd mellan sevärdheterna. Köra mil efter mil i en skog är ju inte det mest stimulerande!

 

P.S:

Jag var i Göteborg för första gången  i förrgår/igår. Jag möttes av en brand i Mölndal och sen regn. Vi bodde i centrala Göteborg och gick och åkte runt i staden men blev inte imponerad av något annat än hamnen. Nä Göteborg gav inte något större intryck på oss efter denna korta visit. Kanske kan den göteborska skärgården lyfta mitt intryck av baksidan om jag/vi har möjlighet vid något annat tillfälle

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...