Jump to content
IGNORERAD

Regeringen populärare än Thaksin


Joints

Recommended Posts

Bertil Lintner har ju nästan 30 års erfarenhet av att vara korrespondent i Thailand så han brukar ha rätt för sig.

Jag har fått samma intryck och när man pratar med thai ur alla samhällsklasser så är alla trötta på att låta landet lamslås av antingen en gul eller röd minoritet som för mycket väsen.

De flesta föredrar helt naturligt Abbhisit och hans regering framför en hämdlysten Thaksin. Alla kunde ju se att PPP och numera Phuea Thai är partier skapade för att gynna Thaksin och hans klan i första hand och Thailand i andra hand. Thailändarna vill inte ha det på det sättet längre.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag köpt upp ett enormt lager gröna och blå tröjor då de borde bli mode snart. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stabilitet är inte att underskatta. Hoppas dock att framtiden kommer att bjuda på en regering med större legitimitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den undersökning som svd hänvisar till , men inte redovisar, gav Abihisit drygt 50 % och Thaksin knappt 25 %.

En annan bra värdemätare är det fyllnadsval som genomfördes i Januari.

29 platser skulle tillsättas, varav 28 i Isan eller norra Thailand, Thaksin hemmaplan, men eftersom läget i parlamentet var sådant att även om Thaksin tog hem alla 29 mandaten skulle demokraternas regering fortfarande ha makten så Thaksin hade ingen lust att öppna plånboken den här gången.

Så det genomfördes ett för thailändska förhållande mycket rent val, d.v.s. ovanligt lite valfusk. Och resultatet ?

Thaksin tog hem 5 !!!! mandat av 29 !  Varav 28 på hemmaplan !

Efter det fyllnadsvalet har i alla fall kravet på nyval upphört !

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Själv har jag köpt upp ett enormt lager gröna och blå tröjor då de borde bli mode snart. :)

Vad baserar du det på? Själv hade jag satt en slant på rosa.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Vad baserar du det på? Själv hade jag satt en slant på rosa.

Vändbar, gul på utsidan, röd på insidan borde kunna bli en hit.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankoknomenklaturan har nu börjat med högläsning ur Svenska Dagbladet i brist på en riktig högertidning. Propagandasekreteraren M Pålsson den II, förmedlar intryck från alla samhällsklasser.

Stabilitet är det viktigaste och valanlytikern Hoffa lyckas återigen plocka fram mantrat att di flesta

är mutade av Dr T, fast inte denna gång.

[move]Fotfolkaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den undersökning som svd hänvisar till , men inte redovisar, gav Abihisit drygt 50 % och Thaksin knappt 25 %.

En annan bra värdemätare är det fyllnadsval som genomfördes i Januari.

29 platser skulle tillsättas, varav 28 i Isan eller norra Thailand, Thaksin hemmaplan, men eftersom läget i parlamentet var sådant att även om Thaksin tog hem alla 29 mandaten skulle demokraternas regering fortfarande ha makten så Thaksin hade ingen lust att öppna plånboken den här gången.

Så det genomfördes ett för thailändska förhållande mycket rent val, d.v.s. ovanligt lite valfusk. Och resultatet ?

Thaksin tog hem 5 !!!! mandat av 29 !  Varav 28 på hemmaplan !

Efter det fyllnadsvalet har i alla fall kravet på nyval upphört !

Poffa

Hur stort var röstdeltagandet i Isaan? Bryr man sig överhuvugtaget längre, när bangkokianerna ändå inte respekterar ett valresultat som går emot dem? Eller röstar man bara när man får betalt? Vad tror ni?

MVH

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk börjar tröttna på både de röda och de gula är väl tydligt.

Personligen så tror jag att denna ockupation framför regeringsbyggnaden är typ, sista striden för Thaksin.

Det är lite vinna eller försvinna nu och detta oroar mig en hel del. En man som Thaksin som själv inser att hans tid börjar rinna ifrån honom kan bli desperat och därmed även hans anhängare.

Låt oss hoppas att den pågående demontsrationen  inte blir mer våldsam än de tidigare som genomförts de senaste året. Själv befarar jag dock att det kan hetta till ordentligt så småningom.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet,

det är väl det som är faran just nu att Thaksin känner sitt grepp om landsbygden börjar vekna, gamla lojala allierade söker nya samarbetspartners. Thaksins tid är över och det vet han om. Men han kommer ju inte att ge upp utan en strid och han kommer att göra allt för att kasta Thailand och dess folk in i kaos.

Men de flesta underöskningar som görs visar att befolkningen är trötta på gula, röda demonstranter och framförallt på Thaksin som maler samma mantra om och om igen. Folket har genomskådat honom och de tror inte på hans tal om hur oskyldig han är.

Det är bara MPR´s egen Bagdad Bob och Krusty the klown som tror Thaksin är jesus nuförtiden...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet,

det är väl det som är faran just nu att Thaksin känner sitt grepp om landsbygden börjar vekna, gamla lojala allierade söker nya samarbetspartners. Thaksins tid är över och det vet han om. Men han kommer ju inte att ge upp utan en strid och han kommer att göra allt för att kasta Thailand och dess folk in i kaos.

Men de flesta underöskningar som görs visar att befolkningen är trötta på gula, röda demonstranter och framförallt på Thaksin som maler samma mantra om och om igen. Folket har genomskådat honom och de tror inte på hans tal om hur oskyldig han är.

Det är bara MPR´s egen Bagdad Bob och Krusty the klown som tror Thaksin är jesus nuförtiden...

Jo jag håller med dig och jag håller med Joints, skrattade gott år din sista mening.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...cs_30099262.php

"Do not worry about me. I can manage to survive. But I am worried about your safety. If a shooting breaks out, soldiers shoot at people, or a coup takes place, I will return and lead more protesters to Bangkok,'' Thaksin said.

Känns nästan som om Dr T vill att militären ska gå in och skjuta vilt ibland de röda demonstranterna så att han kan smyga sig in i landet i det efterföljande kaoset.

Tror den kritiska punkten kommer när Abbhisit är iväg på G 20 mötet och den nationella säkerheten är i händerna på Suthep Thaugsuban som är demokraternas bleka kopia av Chalerm Yoobamrung.

Men en kupp för att avsätta Abbhisit? För att citera Överste Hathi i djungelboken, synnerligen otänkbart...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Do not worry about me. I can manage to survive. 

Det låter ju bra. Man har varit lite orolig. Hur klarar han sig ekonomisk egentligen? Jag har hört att när han vari Dubai så bodde han på ett hotellrum som bara kostade 500USD, stackarn.

Undra hur han har tänkt sig leda en protest mot Bangkok, skulle vara roligt att se om priset inte var så högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...