Jump to content
IGNORERAD

Uppsnabbning av immigration på Suvvan


Tallviking

Recommended Posts

Nu skall man sätta upp automater för att sköta immigration med pass för inresande på Suvvan för att snabba upp inpasseringstiden

 

Först ut blir det för de som ofta reser till Thailand från Singapore och Hong Kong

 

Nästa steg blir för de som inte behöver Visa från Australien, Nya Zeeland och den del länder i Europa (Sverige bl.a)

 

cb7c47daef554ce787d197972940b43f.jpeg

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/Travel_log/30321936

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nu skall man sätta upp automater för att sköta immigration med pass för inresande på Suvvan för att snabba upp inpasseringstiden

 

Först ut blir det för de som ofta reser till Thailand från Singapore och Hong Kong

 

Nästa steg blir för de som inte behöver Visa från Australien, Nya Zeeland och den del länder i Europa (Sverige bl.a)

 

cb7c47daef554ce787d197972940b43f.jpeg

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/Travel_log/30321936

En bra nyhet. Alla åtgärder som minskar köerna är naturligtvis välkomna. Fungerar inom EU, varför inte i Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nong Bua:

En bra nyhet. Alla åtgärder som minskar köerna är naturligtvis välkomna. Fungerar inom EU, varför inte i Thailand? 

I vissa fall så lever Thailand  fortfarande kvar på 1800 talet känns det som!:waaaht:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nong Bua:

En bra nyhet. Alla åtgärder som minskar köerna är naturligtvis välkomna. Fungerar inom EU, varför inte i Thailand? 

Lite skillnad eftersom det inte finns någon gräns att passera inom EU:s Schengenländer

 

Thailand har inte sådana gränsunioner med någon ännu

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte redan ett par sådana här "auto gates" på Suvvan för de som har Thailändskt pass, vill minnas att jag såg det sist jag lämnade?

 

Fram tills gaterna är klara skulle man ju temporärt kunna lösa immigration köerna genom att bemanna tillräckligt många av gaterna, för Thailand kan väl inte vara det enda landet som inte har koll på hur många inkommande plan från olika länder och med hur många pax som är på väg och när de beräknas landa?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

Finns det inte redan ett par sådana här "auto gates" på Suvvan för de som har Thailändskt pass, vill minnas att jag såg det sist jag lämnade?

 

Fram tills gaterna är klara skulle man ju temporärt kunna lösa immigration köerna genom att bemanna tillräckligt många av gaterna, för Thailand kan väl inte vara det enda landet som inte har koll på hur många inkommande plan från olika länder och med hur många pax som är på väg och när de beräknas landa?

Stämmer bra. Min fru fick passera en sådan automat när vi åkte till Sverige 1/5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore, HK visitors to enjoy fast immigration

 

77f2db49db988f0b8b80d18ee4493c27.jpeg

VISITORS FROM Singapore and Hong Kong will soon be breezing through immigration at Suvarnabhumi and Don Mueang international airports as authorities implement a new scheme to allow them to use automatic passport scanners currently reserved for Thai nationals.


 

Immigration bureau commissioner Pol Lt-General Nathathorn Prousoontorn said the move would reduce the immigration processing time per person from about one minute to 20 to 30 seconds, and eligible visitors would not have to queue for about 30 minutes as is now the case.

“We plan to introduce this new system for those from Singapore and Hong Kong this month or next month. Cooperation with Singapore on the matter is nearly 100 per cent complete, but for Hong Kong we need more discussions,” he told The Nation.

There are a total of 52 automatic passport check machines at Suvarnabhumi and Don Mueang, some of which will be allocated for foreigners. Nathathorn said they were currently available for Thai nationals on arrival and departure, but only 70 per cent of them used the machines.

Software will be installed on the machines so they can also read information on the passports of the foreign visitors. The system will later be extended to border checkpoints in Nong Khai and Sa Kaew provinces.

“Those who want to use the privileges will be required to register with the Thai immigration office before they come to Thailand, so we can upload their information to our system,” Nathathorn said. “Once registered, they will be able to enjoy the privileges when they enter and exit the country.”

Visitors from Hong Kong and Singapore were chosen to use the machines because they made more frequent visits to Thailand compared to people from other countries.

“It is true that 9 million Chinese tourists visit Thailand each year, while visitors from Hong Kong and Singapore were much fewer – about 1 million,” Nathathorn said. “But Chinese tourists usually visit Thailand once and never come back. Those from Hong Kong and Singapore come here several times per year.”

The bureau plans to expand the privilege to countries with no-visa requirements such as Australia and parts of Europe. However because of security concerns, it will not be available to visitors from parts of the Middle East, South Asia and Africa.

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30322379

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Landade på DonMuang igår kväll vid 6-tiden. Kom från PhnomPenh. Mer än en timmes väntan i Immigration. Katastrof. Många irriterade i köerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev gst:

Stämmer bra. Min fru fick passera en sådan automat när vi åkte till Sverige 1/5.

Ok, men då är ju frågan varför man har så många manuella gater öppna för "Thai passport holders" om de nu kan använda auto gates?

 

Det är kanske bara med nyare thailändska passports det går?

 

Det sämsta med Thailand tycker jag är de långa köerna vid immigration och det känns nästan provocerande att bara hälften av båsen är bemannade trots att köerna sträcker sig långt ner i tax-free området...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev MaiChai:

Ok, men då är ju frågan varför man har så många manuella gater öppna för "Thai passport holders" om de nu kan använda auto gates?

 

Det är kanske bara med nyare thailändska passports det går?

 

Det sämsta med Thailand tycker jag är de långa köerna vid immigration och det känns nästan provocerande att bara hälften av båsen är bemannade trots att köerna sträcker sig långt ner i tax-free området...

Bara 70% av thai använder de automatiska spärrarna. Dom kanske har lite svårt för maskiner och teknik en del !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

Ok, men då är ju frågan varför man har så många manuella gater öppna för "Thai passport holders" om de nu kan använda auto gates?

 

Det är kanske bara med nyare thailändska passports det går?

 

Det sämsta med Thailand tycker jag är de långa köerna vid immigration och det känns nästan provocerande att bara hälften av båsen är bemannade trots att köerna sträcker sig långt ner i tax-free området...

När vi lämnade Thailand, blev alla med thailändska pass hänvisade till automaterna. Även dessa var dock bemannade av personer som tog hand om departure card.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Ok, men då är ju frågan varför man har så många manuella gater öppna för "Thai passport holders" om de nu kan använda auto gates?

 

Det är kanske bara med nyare thailändska passports det går?

 

Det sämsta med Thailand tycker jag är de långa köerna vid immigration och det känns nästan provocerande att bara hälften av båsen är bemannade trots att köerna sträcker sig långt ner i tax-free området...

 

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Bara 70% av thai använder de automatiska spärrarna. Dom kanske har lite svårt för maskiner och teknik en del !

 

Sist jag flög ut, för tre veckor sedan, vill jag minnas att det var  som @gst beskriver ovan. Alla thai hänvisades till automatiska passkontrollen, som var bemannad med folk som även hjålpte till med  själva inskanningen om det behövdes.

Men noterade även att jag hade ett par thailändare framför mig i "min" kö., så det där med 70 % kan nog stämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Ok, men då är ju frågan varför man har så många manuella gater öppna för "Thai passport holders" om de nu kan använda auto gates?

 

Det är kanske bara med nyare thailändska passports det går?

 

Det sämsta med Thailand tycker jag är de långa köerna vid immigration och det känns nästan provocerande att bara hälften av båsen är bemannade trots att köerna sträcker sig långt ner i tax-free området...

Om det är som med icke thailändare så måste de registrera sig först. 

 

“Those who want to use the privileges will be required to register with the Thai immigration office before they come to Thailand, so we can upload their information to our system,” Nathathorn said. “Once registered, they will be able to enjoy the privileges when they enter and exit the country.”

 

Är det så så är det ju bara de som åker mer än någon enstaka gång som tjänar mest tidsmässigt. Hur väl spritt bland thailändare det är kan man väl fundera på också. Många med thailändska pass bor utomlands och åker inte hem så ofta, hur får dessa informationen om de inte läser MPR?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Om det är som med icke thailändare så måste de registrera sig först. 

 

“Those who want to use the privileges will be required to register with the Thai immigration office before they come to Thailand, so we can upload their information to our system,” Nathathorn said. “Once registered, they will be able to enjoy the privileges when they enter and exit the country.”

 

Är det så så är det ju bara de som åker mer än någon enstaka gång som tjänar mest tidsmässigt. Hur väl spritt bland thailändare det är kan man väl fundera på också. Många med thailändska pass bor utomlands och åker inte hem så ofta, hur får dessa informationen om de inte läser MPR?

Thailändska pass finns väl alla i systemet från början ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...