Jump to content
IGNORERAD

Nostalgi från barndomen

Drivern

Recommended Posts

Denna tråden har ingen thaianknytning men många här är ju ingen ungdom längre och har säkert mycket att berätta och kanske även bilder att visa från en svunnen tid.Historia är kul! 

Själv är jag  uppvuxen två mil söder om Göteborg i Lindome som betraktades som rena bonnlandet fram till -61 då det blev mycket inflyttning från stora staden och vi fick ett antal nya klasskompisar.Skolan hade ingen skolbespisning utan vi hade med oss mackor och termos med någon dryck till lunch som intogs i klassrummet eller ute om vädret tillät.Mina två första skolår i en mindre skola, fick vi åka i en nosbyggd buss med längsgående träbänkar på sidorna och i mitten, till den "stora" skolan en gång i månaden för att träffa skurkärringarna som skurade oss så att nästan skinnet lossnade vi var bara 7-8 år så mycket skrikande blev det.Jag hade 2,9 km till skolan och kravet för att få åka skolskjuts var 3km, så det blev att traska eller cykla för vi ägde ingen bil. När grundskolereformen kom till oss hösten -63 blev vi bussade till Krokslätt i Mölndal (Sörgårdsskolan),det var första kontakten med "Bamba" som vi kallar skolbespisningen.

Att det var landsbyggd visar dessa bilder som visar livsmedelsbussen och damajeannen(lånade bilder) med svagdricka som kom varje vecka.Och en bild på en vattenkammad gosse(icke lånad).

007.jpg

006.jpg

skolfoto av mig 001.jpg

Dela på andra sajter

Vi bodde uppåt i landet och hade ett par km till skolan.

Buss fans inte och grät ibland när det gjorde ont i fötterna av kylan,

Ibland hade man tur när det kom en häst med släde och man kunde hoppa på.

Snöplogen var man livrädd för, de kom typ 100 och noll koll.

En tjej i klassen blev mosad själv så slängde jag mig i diket så fort det kom en.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Kul med alla gillamarkeringar,men tanken var att även ni andra skulle bjussa på lite barndomsminnen.

Dela på andra sajter

Lite Gamla pics Örebro

Deiles korvbar där har man dragit en o annan körv populär Raggar moj.

Artikel-Deiles.jpg.8cc31361faba0d33cd0ec062579745b6.jpg

Gamla Gustaviksbadet där lärde jag mig simma samt tycka om mjukglass.

obro_Gustafviksbadet_1967_750.jpg.53e5c6b1c20dd32345740c4d331d49fd.jpg

Många sköna minnen från gamla träläktaren Eyravallen ÖSK GO !!!!

arena_2_8.jpg.f365e20f41cf522dac3d5fdb62d1ccf4.jpg

Å så Svampen Naturligtvis Där Farsan Tvättade Bilen.

Orebro_Svampen_1960_3680_040513_800.jpg.3612f6e60a326d8209daf6c680c10d99.jpg

Dä va tider det i Nerike!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

När jag började skolan så gick jag hem och åt lunch. Det fanns inte så många bilar så att gå på landsvägen en bit var inget som någon tyckte var farligt. Dom som bodde långt från skolan hade matsäck med sig. En kille hade alltid med sig en flaska med mjölk och det var alltid en f.d pilsnerflaska. Killen fick snabbt öknamnet Pilsner.

Jag gick i en liten byskola med B2 form -alltså klass ett o två i ett klassrum och 3 - 6 i ett. klass. Åk 3 o 4 hade samma kurs och 5 o 6 samma.

Vartannat år läste man åk3 först och vartannat åk4.

När jag gick i 4an pensionerades småskollärarinnan och då blev hennes lägenhet på skolans 2:a våning ledig. Då infördes matbespisning.

Läraren åt tillsammans med oss barn och höll ett vakande öga så alla åt upp på tallriken. Att lämna mat på tallriken var inte tillåtet.

Storskolans lärare hade en fru som var kroniskt sjuk, så han hade en egen syrgasapparat som han servade henne med på nätterna.

I brist på sömn var läraren oftast på dåligt humör och det hörde till dagsrutinen att någon fick stryk - även flickor kunde få sig en hurring.

Efter att  en elev blivit blåslagen och föräldrarna protesterat(vilket var näst intill tabu) så ändrade han taktik. När läraren fann en orsak tog han ner eleven i källaren och pryglade med en cykelslang. Efter det gick läraren under namnet "Kalle med slangen".

Om jag kommit hem och berättat att jag fått stryk av läraren, så hade jag fått lite till av far för att jag inte kunde uppföra mig i skolan.

På somrarna ordnade Röda korset med badresor till havet, och då åkte vi tåg dom 2 milen till badplatsen.

När jag fyllde 10 år fick jag min 1:a cykel , en Maraton med 26 tums hjul. Så fort jag lärt mig cykla ordentligt,  kunde vi barn tillsammans dra

iväg dom 10 km till närmsta badställe. Mina föräldrar hade varken bil eller motorcykel.  ville man bada i havet var jag tvungen att cykla iväg med några äldre barn som "såg efter" dom yngre . Efter ett par år lärde jag mig simma och det var med oerhörd stolthet som jag hoppade i vattnet vid kajen där lastskutorna brukade lägga till.

Uppväxt på landet fick man börja tidigt och hjälpa till hemma. Från jag var 7 år var det min uppgift att bära in ved till köksspisen.

Min 3 år äldre bror fick hugga. På somrarna var det att köra traktor. Från att jag var 10 år åkte vi till myren ,och medan dom vuxna  mjölkade korna harvade eller räfsade jag hö. Jag var för liten för att sitta på hästräfsan, nådde inte ner med benen till pedalen, så jag körde traktorn med en vuxen på räfsan. Jag var för kort så jag nådde inte ner till pedalerna på traktorn om jag satt på sitsen, så jag stod och körde.

När jag började 7:e klass fick vi åka taxi till närmaste större samhälle.

Efter 7:e klass var det 8 veckors skolkök då vi lärde oss att laga mat, baka och tvätta.

Sen var det slut på det sorglösa livet och sedan dess har jag försörjt mig själv.  Mitt första jobb var som springgrabb i Konsum där jag hade en 3-hjulig cykel att köra ut varor med.  Jag började kl.8 , lunchrast 12 - 1330 och då cyklade jag hem 4 Km och åt. Jag var bara 147 cm lång så det var ett tungt jobb att åka till järnvägsstationen och hämta varor, t.ex. en halv gris. Till järnvägsstationen kom även springgrabbarna från dom andra affärerna ,och vi hjälpes  åt att lasta dom tunga sakerna.

Desto kallare det var på vintern desto fler damer ringde och ville ha varor hemkörda.

Nu har livet snart passerat och jag mår bra och har inte tagit skada av att tidigt få ta ansvar.

Mitt liv har präglats av att vara optimist och alltid haft målsättningar och något att se fram emot.

I Oktober åker jag till ett land som många på detta form gillar.

Ha det gott

Born41

Dela på andra sajter

Såja nu är vi på gång,mycket trevlig att ni delar med er.Nu drar jag på fotbollsderby i Rayong,börjar 18 men lite förvärming måste man ha.

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Fortsätter själv här då,ingen thaianknytning men det funkar nog ändå.Min favoritleksak som jag hade i 5-6 årsåldern,bilden är lånad från nätet bör ju tilläggas.

1024px-Meccano01.jpg

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...